Olipa kerran Lada ei tarvinnut muuta kui 30000 km välein vaihtaa virranjakajan ja tietysti öljyt sun muut huollot, ja taas mentiin. Ne osas tehdä melkein ukko kun ukko, mut nää nykyset menovehkeet on niin hienoja, ettei niistä esim, meikäläinen ymmärrä enempää kuin sika hopeelusikasta. mut eiköhän muutaman vuoden päästä naputellaan vaan navikaattoriin osoite ja istutaan vaan kyydissä. Muuten tässä joutuu perumaan vanhoja puheitaan, tuli joskus luvattuu, että kun benssa maksaa mummonmarkkoja 10 niin ajot loppuu sillon. Täällä on muutama sentti vajaa.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Kehitys kehittyy
Collapse
X
-
Avainsanat: Ei mitään
-
Alkuperäinen kirjoittaja kassuliini Näytä viestiMuuten tässä joutuu perumaan vanhoja puheitaan, tuli joskus luvattuu, että kun benssa maksaa mummonmarkkoja 10 niin ajot loppuu sillon. Täällä on muutama sentti vajaa.
Tuolta pystyy laskemaan:
http://www.rahamuseo.fi/arvo_laskuri/laskuri_web.html
-
-
Se oli 12 vuotta sitten.
Olipa kerran Lada ei tarvinnut muuta kui 30000 km välein vaihtaa virranjakajan ja tietysti öljyt sun muut huollot, ja taas mentiin.
Comment
-
Niin se aika kultaa muistot..
Mutta se on kyllä totta, että autot on nykyisin huomattavasti monimutkaisempia tekniikaltaan, eipä taida nykyautoista joka jamppa vaihtaa kytkintä puoleen päivään pihamaalla auton alla maaten, kuten oli takavetokorollan kanssa.
Comment
-
Markan muuttuessa euroiksi kurssi oli 1,68Se oli 12 vuotta sitten.
Juu kultaapa muistot hyvinkin. En kaipaile yhtään niitä ruostuvia rotiskoja, joilla ei ollut pelkoa ylinopeussakoista - jos alamäkeen olisi päässytkin, ei olisi uskaltanut... Korjaaminen oli toki helpompaa, mutta oli siihen tarvettakin. Juuri siihen lahopeikkoon kyllästyneenä siirryin itse nykyiseen merkkiin, kun jonkin verran käyteyllä kuitenkin ajelen.
Comment
-
En kyllä ymmärrä miksei nykyautoa voi huoltaa itse siinä kuin vanhempaakin? Kaikki osat ovat suht' helposti saatavilla ja moottori näistäkin löytyy kun muutaman muovinpalan ottaa pois edestä.
Ainoa mitä autojen puolelta kaipaan menneisyydestä ovat B-ryhmän ralliautot!
Comment
-
Riippuen kuinka pitkälle on autosähköt viety, jotkut 90-luvun pommit pitkineen johtosarjoineen on varmasti painajaisia etsiä vikoja, mutta tuoreemmilla ja älykkäämmillä vikadiagnostiikalla olevat autot on kivoja korjata, kun osaavat kertoa, että mistä vanne puristaa :)
Comment
-
Joo, kertokaa mulleikin missä vaiheessa se vesipumpun hihna muuttui niin ihmeelliseksi osaksi, ettei sitä pysty vaihtaan. Tai tulpat, ilmansuodatin, raitisilmansuodatin, öjynsuodatin jne. Ihan samalla tavalla ne edelleen vaihdetaan. Kun joku keksi laittaa moottorin päälle muovisen kannen, siitä tuli mahdoton huoltaa ja high tekkiä.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja kassuliini Näytä viestiOlipa kerran Lada ei tarvinnut muuta kui 30000 km välein vaihtaa virranjakajan ja tietysti öljyt sun muut huollot, ja taas mentiin.
Huolettomia autoja olleet kaikki.
Se on jännä homma, että venäläinen on kopioinut saksalaisen ovenkahvan ja osat käy melkein ristiin, mutta ne saksalaiset ovenkahvat ovat huomattavasti hajoamisherkempiä. En tiedä yhtään venäläistä ovenkahvaa, joka olisi hajonnut, mutta saksalaisia myydään sarjoina pussissa, kun ovat kulutustavaraa. Itse vaihdoin saksalaiseen runkoon venäläiset sisäkalut, niin muuttui kahva paljon laadukkaamman tuntuiseksi.
Alkuperäinen kirjoittaja Ilkka L Näytä viestiJo vain. Mitä jos esim. muistellaan, kuinka paljon autoja joutui hitsailemaan "vanhaan hyvään aikaan" ennen sinkkikoreja. Lähes auto kuin auto, joutui peltisepän parsittavaksi jo 5v synttäreiden jälkeen.
Toki vähentynyt ruostuminen, mutta nuo "uudemmat" tuntuu olevan niin paskaa ja ohutta tavaraa, että ikävä niitä on parsia kasaan, kun pellit on sellaista tinapaperia.
Audit taistelee ruostetta vastaan keskivertoa paremmin, mutta onhan niissäkin laatu mennyt huonommaksi. Ennen sinkillä suojattiin autoja korroosiolta ja nykyään sinkillä myydään sinkityllä korilla olevia autoja.
Comment
-
Tuntuu juu kehittyvän. Lapsuudessa ja nuoruudessa autoja korjattiin korjaamoilla ja talleissa, ei nykyään. Nimimerkillä tehtaalta päivitystä autoon odotteleva, taas kerran. Hauskinta näissä asiakkaan eli beetatestaajan hommissa on, että maksat siitä, että saat kertoa tehtaalle mikä ei toimi ja missä tilanteessa. Sitten vain odotellaan, että tuleeko uudet softat vasta sen jälkeen, kun auto on jo mennyt vaihtoon. Olisi kiva tietää, aletaanko noita bugeja korjata ensimmäisestä raportista lähtien vai vasta kun tuhat raporttia per vika on koossa?
Comment
-
Audit taistelee ruostetta vastaan keskivertoa paremmin, mutta onhan niissäkin laatu mennyt huonommaksi. Ennen sinkillä suojattiin autoja korroosiolta ja nykyään sinkillä myydään sinkityllä korilla olevia autoja.
Esimerkkinä, maahatuojan ruostesuojaamaa Opelia sai hitsata ekan kerran 6v. ikäisenä, kun kynnyskoteloihin ilmestyi reikiä ja nuo 70-80 -luvun japsit. Eh, niistä ei viitsi edes puhua, kun kehonsiirtimet dematerialisoitui silmissä maantiesuolan raiskatessa niiden koreja :/ Tuon ikäisistä ranskalaisista autoista kerrottiin niiden peltiä tehtävän niin, että maalataan pelti molemmin puolin ja sitten nykäistään pelti pois välistä, jolloin jäljelle jää vain ohut maalikerros.
Comment
-
Nykyautojen moottoritiloissa on tila käytetty niin hyvin hyödyksi, että DIY-mekaanikko saattaa raapia aika kauan päätään, ennen kuin keksii mitä kaikkea on purettava edestä ennen kuin pääsee öljynsuodattimeen (tms.) käsiksi. Ohjeiden kanssa hommat sujuu, mutta aikaa palaa enemmän kuin ennen.
Diagnoosijärjestelmät toki helpottavat hommia, jos lukulaitteita on kadunmiehen saatavilla. Konsernipelien suhteen tilanne on onneksi parempi kuin useimmilla muilla merkeillä.
Comment
-
Kumpaa korjaatte mieluummin? Vanhaa Kelju-Kojoottia vai uutta Motronicia? :) Voi suhteuttaa kuinka "helppoja" ne olivat joskus muinoin muka korjata verrattuna nykyisiin.
Voisin taas muistuttaa, että kun sähköruiskut tulivat, oli moni laittamassa hanskat tiskiin, koska enää ei autoja voi korjata kuin tehtaalla laboratoriossa. Nyt taas niitä 90-luvun alun pelejä pidetään laitteina, joita pystyi korjaamaan ja laittamaan ja joka toinen jannu osaa ECUakin viritellä. Mutta nämä uudet autot on taas aihe laittaa hanskat tiskiin jne. jne... :)
Aika kultaa muistot, siitä olen varma. Vai eikö kukaan aikoinaan itkenyt tulvivaa tai huonosti käynnistävää kaasaria, purkanut tienvarressa päivän pituisen mökkireissun hikoiluttamana jotain virranjakajaa, kironnut aina vain vajaalta vaikuttavaa akkua ja jarrurumpuja, jotka eivä otottaneet tasaisesti ei millään? Entäs kuinka monella on yhä vastaavia ongelmia? Tai kukaa kaipaa kaasareita?
Ja tietokoneita ei kukaan osaa käyttää eikä niitä opi kuin insinöörit saati intternettiä, vai mitä? Katsoo jälkipolvia, niin 5v juniorit pelaa Habbo-hotellissa sujuvasti ja käyttää kamerakännyköitään ihan ajattelmatta sen enempää. Mutta eihän se ole mahdollista, kun tekniikka on mennyt liian vaikeaksi... :) Ja ne samat juniorit siirtyvät joskus autojen pariin kuitenkin. Näinköhän itkevät kaasarien perään... Ja ei aikoinaan joka jamppa vaihtanut Corollankaan kytkintä päivässä pihalla. Ihan yhtä moni siihen taisi pystyä kuin nykyään pystyy uuden Corollan kytkimen vaihtoon päivässä pihamaalla.
Ennen ladaa, olipa kerran hevoskärryt, joihin ei tarvinnut kuin joskus vaihtaa renkaat tai lyödä pari naulaa lisää... "Rautahepojen" piti koitua turmioksi, kun niin tarpeettoman monimutkaisia tekeleitä olivat.Viimeksi muokannut jasso; 12.4.2011, 18:09.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja audiq Näytä viestiSe on jännä homma, että venäläinen on kopioinut saksalaisen ovenkahvan ja osat käy melkein ristiin, mutta ne saksalaiset ovenkahvat ovat huomattavasti hajoamisherkempiä. En tiedä yhtään venäläistä ovenkahvaa, joka olisi hajonnut, mutta saksalaisia myydään sarjoina pussissa, kun ovat kulutustavaraa. Itse vaihdoin saksalaiseen runkoon venäläiset sisäkalut, niin muuttui kahva paljon laadukkaamman tuntuiseksi.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja audiq Näytä viestiSe on jännä homma, että venäläinen on kopioinut saksalaisen ovenkahvan ja osat käy melkein ristiin, mutta ne saksalaiset ovenkahvat ovat huomattavasti hajoamisherkempiä. En tiedä yhtään venäläistä ovenkahvaa, joka olisi hajonnut, mutta saksalaisia myydään sarjoina pussissa, kun ovat kulutustavaraa. Itse vaihdoin saksalaiseen runkoon venäläiset sisäkalut, niin muuttui kahva paljon laadukkaamman tuntuiseksi.
Nyt jo naurahdin. Isäukko osti vuonna 1991 uuden Ladan ja ekalla viikolla minulla (silloin 11-v klopilla) jäi repsikan oven sisäkahva käteen :)
Saman ekan viikon lopulla jätti Turussa johonkin parkkihalliin. Auto hinausautolla verstaalle ja perhe kovan kiroomisen kanssa bussilla kotiin. Sen jälkeen oli kylläkin hyvin harmittomia kilometrejä kunnes sain tuon auton sit joskus 2000-luvun alussa 180tkm ajettuna. Hyvin se toimi vielä silloinkin.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Lipponen Näytä viestiMenee niin OFFTOPIC hommiks että hävettää mutta missäs autossa tuo pätee. On meinaan tarkoitus metsästää tuohon volkkariin kestävämmät kahvat ja tuo kuullostaisi juurikin sellaiselta patentilta jota olen kaivannut.
Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viestiNyt jo naurahdin. Isäukko osti vuonna 1991 uuden Ladan ja ekalla viikolla minulla (silloin 11-v klopilla) jäi repsikan oven sisäkahva käteen :)
Saman ekan viikon lopulla jätti Turussa johonkin parkkihalliin.
Sytkäboksejahan Ladoista hajoili. Tai ainakin Samaroista. Ei kai saastemalleissa oikein muita osia niin hajonnutkaan ensimmäiseen 100tkm. Lähinnä osia saattoi irrota, mutta rakennussarjan hinnallahan Ladoja myytiinkin. Ne vähäpäästöiset, sähkökaasuttimella olevat onkin sitten eri asia. Ne eivät tainneet koskaan oikein toimia kunnolla.
Comment
-
Samara oli ainoa auto mulla, josta on ovenkahva hajonnut. Laatikkoladaan en virranjakajaa koskaan vaihtanut, Subaruun sen sijaan kerran. Ja toki oli niitä jasson luettelemia murheita, mutta ne oli korjattavissa tien päällä. Kun latukan öljypumppua käyttävän hammaspyörän sokka katkesi, niin ajoin kotiin vajaan kilsan ilman öljynpaineita ja korjasin parkkiksella. Sillä koneella ajettiin vielä pari vuotta, kori vain happani käsiin (vrt: 1.8T:ssähän on vaihtomoottorin paikka jos ö-painevalo edes vilahtaa kerran...).
Joo, kertokaa mulleikin missä vaiheessa se vesipumpun hihna muuttui niin ihmeelliseksi osaksi, ettei sitä pysty vaihtaan. Tai tulpat, ilmansuodatin, raitisilmansuodatin, öjynsuodatin jne. Ihan samalla tavalla ne edelleen vaihdetaan. Kun joku keksi laittaa moottorin päälle muovisen kannen, siitä tuli mahdoton huoltaa ja high tekkiä.
Ja on toki diagnostiikka helpottamassa vianhakua. ensin joudut vaihtamaan jonkin "mustan laatikon", jonka hinta on hyvällä tuurilla vain kolminumeroinen. Ja vikakoodi palaa huomenna. Sitten vaihtelet yksi kerrallaan puolen tusinaa anturia à viisi kymppiä, ja toivot että tärppää. Lopulta viet auton merkkipajalle, jonka laskusta jo työn osuus on puolet auton markkina-arvosta...
P.S. Ei pidä ottaa liian tosissaan. Hiukan karrikoin, mutta vain hiukan.
Comment
-
Ja on toki diagnostiikka helpottamassa vianhakua. ensin joudut vaihtamaan jonkin "mustan laatikon", jonka hinta on hyvällä tuurilla vain kolminumeroinen. Ja vikakoodi palaa huomenna. Sitten vaihtelet yksi kerrallaan puolen tusinaa anturia à viisi kymppiä, ja toivot että tärppää.
Comment
-
Mielenkiintoisia juttuja sain aloitettua asiasta. Mulla oli joskus kolmekin Ladaa, mut vain yhteen piti vaihdella virranjakajaa sen 30000 km välein. Mut ois mukava tietää onko kellään ollu sellasta autoo, missä ei oo ollut vikoja, mulle ei vielä oo sattunut kohdalle vaikka oon 50 vuotta ajellut monella erimerkkisellä pirssillä keskimäärin 50tuh, km, vuodessa. Vuosi sitten ostin tään Audi A 4 on ajettu 180000 tuh, ekaks piti vaihtaa lämppärin kenno, oli mielenkiintoinen projekti, ei mennyt kuin kaksi päivää, osa ajasta tietysti tutkiessa mitä pitää purkaa ja mitä ei, sekä välillä netistä ohjeita etsien, mistä olikin apua. Kiitos siitä kirjoittelijoille kun viitsii laittaa tietoa jakeluun toisillekin. Että hyvää kevään jatkoa kaikille!
Comment
-
Itse olen koko "aikuisikäni" korjannut ja virittänyt harrastuksekseni 30-00-lukujen välisiä autoja konsernista ja valmistusmaasta riippumatta. Tähän mennessä ei ole löytynyt vikaa mitä ei pysty tavan kotinikkarin työkaluilla ja rahalla korjaamaan. Jos jompi kumpi on puuttunut, niin olen yleensä vielä intter netin ohjeen mukaan saanut sen tehtyä. Siitä tällaiset keskustelupalstat onkin ollut korvaamaton apu näiden "modernien autojen" kanssa. Modernilla autolla tarkoitan tässä yhteydessä 1989- ja uudempia ns. sähköllä toimivia autoja. Ajoneuvotekniikka _mun mielestä_ on pysynyt aika simppelinä, mietitään vaikka auton akun kehityskaarta. Se on edelleen musta purnukka minkä sisällä on lyjylevyjä ja happo ja se on just sillon kuivana kun olsi tärkee palaveri tai vitullinen kiire.
Ok, toistaiseksi selvittämätön asia on audin ecun reflashaaminen (a4b5) mutta siihenkin oli saatavilla rahalla myytäviä vehkeitä, en vaan nähnyt sijoituksen arvoiseksi.
Comment
-
Jos olisikin vaan, että muovikansi pois ja osaa vaihtoon... Yleensä joutuu purkamaan puoli autoa jotain pikkujuttakin varten, ja niissä kuorissa ja koteloissa on kiinnityskynsiä jotka kuitenkin murtuu, etkä saa niitä enää kunnolla paikalleen.
Mutta, kehitys kehittyy ja en yhtään haikaile "vanhoja hyviä aikoja".
Comment
-
FYI: Ne vikakoodit on siellä sitä varten, että ne kertoo heti ensimmäisellä kerralla mikä anturi siellä kiukuttelee. :)
Comment
-
Joo, no ei se vikakoodien antaminen silti ammattitaidon puutetta korjaa. Klassisena esimerkkinä vitoskoneiden vikakoodi käyntinopeusanturista, aina kun kone ei käy. Auton toimintalogiikka on tunnettava kun vikaa haetaan ja korjausta yritetään, muuten menee hakuammunnaksi oli sitten samara tai a4.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Mr.Crossfire Näytä viestiKlassisena esimerkkinä vitoskoneiden vikakoodi käyntinopeusanturista, aina kun kone ei käy.
Comment
Comment