Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kehitys kehittyy

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Kehitys kehittyy

    Olipa kerran Lada ei tarvinnut muuta kui 30000 km välein vaihtaa virranjakajan ja tietysti öljyt sun muut huollot, ja taas mentiin. Ne osas tehdä melkein ukko kun ukko, mut nää nykyset menovehkeet on niin hienoja, ettei niistä esim, meikäläinen ymmärrä enempää kuin sika hopeelusikasta. mut eiköhän muutaman vuoden päästä naputellaan vaan navikaattoriin osoite ja istutaan vaan kyydissä. Muuten tässä joutuu perumaan vanhoja puheitaan, tuli joskus luvattuu, että kun benssa maksaa mummonmarkkoja 10 niin ajot loppuu sillon. Täällä on muutama sentti vajaa.

  • #2
    Alkuperäinen kirjoittaja kassuliini Näytä viesti
    Muuten tässä joutuu perumaan vanhoja puheitaan, tuli joskus luvattuu, että kun benssa maksaa mummonmarkkoja 10 niin ajot loppuu sillon. Täällä on muutama sentti vajaa.
    10 markkaa on nykyrahassa ~1,90€

    Tuolta pystyy laskemaan:
    http://www.rahamuseo.fi/arvo_laskuri/laskuri_web.html

    Comment


    • #3
      Kehitys

      Markan muuttuessa euroiksi kurssi oli 1,68

      Comment


      • #4
        Se oli 12 vuotta sitten.

        Olipa kerran Lada ei tarvinnut muuta kui 30000 km välein vaihtaa virranjakajan ja tietysti öljyt sun muut huollot, ja taas mentiin.
        Niin se aika kultaa muistot.. Nykyisinhän ei normaalin huolto-ohjelman mukaan autoja huolleta oikeastaan yhtään useammin, Longlife huoltovälit kun tuppaa olemaan jossain 20tkm kieppeillä keskimäärin. Huoltojen välissähän ei normaalisti tehdä mitään muuta kuin ajetaan ja tankataan tarvittaessa. Virranjakajaakaan ei enää vaihdeta :)

        Comment


          #5
          Niin se aika kultaa muistot..
          Jo vain. Mitä jos esim. muistellaan, kuinka paljon autoja joutui hitsailemaan "vanhaan hyvään aikaan" ennen sinkkikoreja. Lähes auto kuin auto, joutui peltisepän parsittavaksi jo 5v synttäreiden jälkeen. Ja onhan nämä nykyautot ajettavuudeltaan ja myös turvallisuudeltaan ihan eri planeetalta mitä oli ennen muinoin.

          Mutta se on kyllä totta, että autot on nykyisin huomattavasti monimutkaisempia tekniikaltaan, eipä taida nykyautoista joka jamppa vaihtaa kytkintä puoleen päivään pihamaalla auton alla maaten, kuten oli takavetokorollan kanssa.

          Comment


            #6
            Markan muuttuessa euroiksi kurssi oli 1,68
            Se oli 12 vuotta sitten.
            Missä vaiheessa muuntokerroin (5,94573 tai 0,16819) muuttui? Totta kai rahan arvo muuttuu, mutta se on eri asia...

            Juu kultaapa muistot hyvinkin. En kaipaile yhtään niitä ruostuvia rotiskoja, joilla ei ollut pelkoa ylinopeussakoista - jos alamäkeen olisi päässytkin, ei olisi uskaltanut... Korjaaminen oli toki helpompaa, mutta oli siihen tarvettakin. Juuri siihen lahopeikkoon kyllästyneenä siirryin itse nykyiseen merkkiin, kun jonkin verran käyteyllä kuitenkin ajelen.

            Comment


            • #7
              En kyllä ymmärrä miksei nykyautoa voi huoltaa itse siinä kuin vanhempaakin? Kaikki osat ovat suht' helposti saatavilla ja moottori näistäkin löytyy kun muutaman muovinpalan ottaa pois edestä.

              Ainoa mitä autojen puolelta kaipaan menneisyydestä ovat B-ryhmän ralliautot!

              Comment


                #8
                Itseasiassa diagnostiikan kautta korjaus on usein jopa helpompaa. Vaatii tosin taitojen päivittämistä.

                Comment


                  #9
                  Riippuen kuinka pitkälle on autosähköt viety, jotkut 90-luvun pommit pitkineen johtosarjoineen on varmasti painajaisia etsiä vikoja, mutta tuoreemmilla ja älykkäämmillä vikadiagnostiikalla olevat autot on kivoja korjata, kun osaavat kertoa, että mistä vanne puristaa :)

                  Comment


                    #10
                    Joo, kertokaa mulleikin missä vaiheessa se vesipumpun hihna muuttui niin ihmeelliseksi osaksi, ettei sitä pysty vaihtaan. Tai tulpat, ilmansuodatin, raitisilmansuodatin, öjynsuodatin jne. Ihan samalla tavalla ne edelleen vaihdetaan. Kun joku keksi laittaa moottorin päälle muovisen kannen, siitä tuli mahdoton huoltaa ja high tekkiä.

                    Comment


                    • #11
                      Alkuperäinen kirjoittaja kassuliini Näytä viesti
                      Olipa kerran Lada ei tarvinnut muuta kui 30000 km välein vaihtaa virranjakajan ja tietysti öljyt sun muut huollot, ja taas mentiin.
                      Olen Ladoja korjannut, mutta ei niihin kyllä ole tarvinnut virranjakajaa vaihtaa yhteenkään.
                      Huolettomia autoja olleet kaikki.

                      Se on jännä homma, että venäläinen on kopioinut saksalaisen ovenkahvan ja osat käy melkein ristiin, mutta ne saksalaiset ovenkahvat ovat huomattavasti hajoamisherkempiä. En tiedä yhtään venäläistä ovenkahvaa, joka olisi hajonnut, mutta saksalaisia myydään sarjoina pussissa, kun ovat kulutustavaraa. Itse vaihdoin saksalaiseen runkoon venäläiset sisäkalut, niin muuttui kahva paljon laadukkaamman tuntuiseksi.

                      Alkuperäinen kirjoittaja Ilkka L Näytä viesti
                      Jo vain. Mitä jos esim. muistellaan, kuinka paljon autoja joutui hitsailemaan "vanhaan hyvään aikaan" ennen sinkkikoreja. Lähes auto kuin auto, joutui peltisepän parsittavaksi jo 5v synttäreiden jälkeen.
                      Ikinä ei ole uudet autot ruostuneet. Mutta mätänee ne muutaman vuoden ikäiset edelleen. Johtuen osin myös siitä, että ei ole enää pakollisia ruostesuojauksia.
                      Toki vähentynyt ruostuminen, mutta nuo "uudemmat" tuntuu olevan niin paskaa ja ohutta tavaraa, että ikävä niitä on parsia kasaan, kun pellit on sellaista tinapaperia.

                      Audit taistelee ruostetta vastaan keskivertoa paremmin, mutta onhan niissäkin laatu mennyt huonommaksi. Ennen sinkillä suojattiin autoja korroosiolta ja nykyään sinkillä myydään sinkityllä korilla olevia autoja.

                      Comment


                        #12
                        Tuntuu juu kehittyvän. Lapsuudessa ja nuoruudessa autoja korjattiin korjaamoilla ja talleissa, ei nykyään. Nimimerkillä tehtaalta päivitystä autoon odotteleva, taas kerran. Hauskinta näissä asiakkaan eli beetatestaajan hommissa on, että maksat siitä, että saat kertoa tehtaalle mikä ei toimi ja missä tilanteessa. Sitten vain odotellaan, että tuleeko uudet softat vasta sen jälkeen, kun auto on jo mennyt vaihtoon. Olisi kiva tietää, aletaanko noita bugeja korjata ensimmäisestä raportista lähtien vai vasta kun tuhat raporttia per vika on koossa?

                        Comment


                          #13
                          Audit taistelee ruostetta vastaan keskivertoa paremmin, mutta onhan niissäkin laatu mennyt huonommaksi. Ennen sinkillä suojattiin autoja korroosiolta ja nykyään sinkillä myydään sinkityllä korilla olevia autoja.
                          Nojoo, minullahan ei ole omaa kokemusta aivan uusista autoista, mutta nämä Audit mitä minulla on olleet, eivät ole hitsauskonetta nähneetkään. Ikää niillä on ollut 7-18v. Lienee totta, että nykyinen kertakäyttökulttuuri on myös siirtymässä autoihin ja niiden odotettavissa oleva käyttöikä ei ehkä liene ihan sama mitä se oli parhaimmillaan takavuosina. Itseasiassa Audin hyvä ruostesuojaus on ollut minulle ehkä se suurin syy quattron ohella hankkia näitä autoja. Osia kyllä vaihtelee, mutta jos auton koria hitsaamaan pitää ruveta, niin sitten se on yhtä viivytystaistelua matkalla paalauskoneeseen.

                          Esimerkkinä, maahatuojan ruostesuojaamaa Opelia sai hitsata ekan kerran 6v. ikäisenä, kun kynnyskoteloihin ilmestyi reikiä ja nuo 70-80 -luvun japsit. Eh, niistä ei viitsi edes puhua, kun kehonsiirtimet dematerialisoitui silmissä maantiesuolan raiskatessa niiden koreja :/ Tuon ikäisistä ranskalaisista autoista kerrottiin niiden peltiä tehtävän niin, että maalataan pelti molemmin puolin ja sitten nykäistään pelti pois välistä, jolloin jäljelle jää vain ohut maalikerros.

                          Comment


                            #14
                            Nykyautojen moottoritiloissa on tila käytetty niin hyvin hyödyksi, että DIY-mekaanikko saattaa raapia aika kauan päätään, ennen kuin keksii mitä kaikkea on purettava edestä ennen kuin pääsee öljynsuodattimeen (tms.) käsiksi. Ohjeiden kanssa hommat sujuu, mutta aikaa palaa enemmän kuin ennen.

                            Diagnoosijärjestelmät toki helpottavat hommia, jos lukulaitteita on kadunmiehen saatavilla. Konsernipelien suhteen tilanne on onneksi parempi kuin useimmilla muilla merkeillä.

                            Comment


                              #15
                              Kumpaa korjaatte mieluummin? Vanhaa Kelju-Kojoottia vai uutta Motronicia? :) Voi suhteuttaa kuinka "helppoja" ne olivat joskus muinoin muka korjata verrattuna nykyisiin.

                              Voisin taas muistuttaa, että kun sähköruiskut tulivat, oli moni laittamassa hanskat tiskiin, koska enää ei autoja voi korjata kuin tehtaalla laboratoriossa. Nyt taas niitä 90-luvun alun pelejä pidetään laitteina, joita pystyi korjaamaan ja laittamaan ja joka toinen jannu osaa ECUakin viritellä. Mutta nämä uudet autot on taas aihe laittaa hanskat tiskiin jne. jne... :)

                              Aika kultaa muistot, siitä olen varma. Vai eikö kukaan aikoinaan itkenyt tulvivaa tai huonosti käynnistävää kaasaria, purkanut tienvarressa päivän pituisen mökkireissun hikoiluttamana jotain virranjakajaa, kironnut aina vain vajaalta vaikuttavaa akkua ja jarrurumpuja, jotka eivä otottaneet tasaisesti ei millään? Entäs kuinka monella on yhä vastaavia ongelmia? Tai kukaa kaipaa kaasareita?

                              Ja tietokoneita ei kukaan osaa käyttää eikä niitä opi kuin insinöörit saati intternettiä, vai mitä? Katsoo jälkipolvia, niin 5v juniorit pelaa Habbo-hotellissa sujuvasti ja käyttää kamerakännyköitään ihan ajattelmatta sen enempää. Mutta eihän se ole mahdollista, kun tekniikka on mennyt liian vaikeaksi... :) Ja ne samat juniorit siirtyvät joskus autojen pariin kuitenkin. Näinköhän itkevät kaasarien perään... Ja ei aikoinaan joka jamppa vaihtanut Corollankaan kytkintä päivässä pihalla. Ihan yhtä moni siihen taisi pystyä kuin nykyään pystyy uuden Corollan kytkimen vaihtoon päivässä pihamaalla.

                              Ennen ladaa, olipa kerran hevoskärryt, joihin ei tarvinnut kuin joskus vaihtaa renkaat tai lyödä pari naulaa lisää... "Rautahepojen" piti koitua turmioksi, kun niin tarpeettoman monimutkaisia tekeleitä olivat.
                              Viimeksi muokannut jasso; 12.4.2011, 18:09.

                              Comment


                                #16
                                Alkuperäinen kirjoittaja audiq Näytä viesti
                                Se on jännä homma, että venäläinen on kopioinut saksalaisen ovenkahvan ja osat käy melkein ristiin, mutta ne saksalaiset ovenkahvat ovat huomattavasti hajoamisherkempiä. En tiedä yhtään venäläistä ovenkahvaa, joka olisi hajonnut, mutta saksalaisia myydään sarjoina pussissa, kun ovat kulutustavaraa. Itse vaihdoin saksalaiseen runkoon venäläiset sisäkalut, niin muuttui kahva paljon laadukkaamman tuntuiseksi.
                                Menee niin OFFTOPIC hommiks että hävettää mutta missäs autossa tuo pätee. On meinaan tarkoitus metsästää tuohon volkkariin kestävämmät kahvat ja tuo kuullostaisi juurikin sellaiselta patentilta jota olen kaivannut.

                                Comment


                                  #17
                                  Alkuperäinen kirjoittaja audiq Näytä viesti
                                  Se on jännä homma, että venäläinen on kopioinut saksalaisen ovenkahvan ja osat käy melkein ristiin, mutta ne saksalaiset ovenkahvat ovat huomattavasti hajoamisherkempiä. En tiedä yhtään venäläistä ovenkahvaa, joka olisi hajonnut, mutta saksalaisia myydään sarjoina pussissa, kun ovat kulutustavaraa. Itse vaihdoin saksalaiseen runkoon venäläiset sisäkalut, niin muuttui kahva paljon laadukkaamman tuntuiseksi.

                                  Nyt jo naurahdin. Isäukko osti vuonna 1991 uuden Ladan ja ekalla viikolla minulla (silloin 11-v klopilla) jäi repsikan oven sisäkahva käteen :)

                                  Saman ekan viikon lopulla jätti Turussa johonkin parkkihalliin. Auto hinausautolla verstaalle ja perhe kovan kiroomisen kanssa bussilla kotiin. Sen jälkeen oli kylläkin hyvin harmittomia kilometrejä kunnes sain tuon auton sit joskus 2000-luvun alussa 180tkm ajettuna. Hyvin se toimi vielä silloinkin.

                                  Comment


                                    #18
                                    Älä lyö kiinni sitä. Se on paskana. :)

                                    Comment


                                    • #19
                                      Alkuperäinen kirjoittaja Lipponen Näytä viesti
                                      Menee niin OFFTOPIC hommiks että hävettää mutta missäs autossa tuo pätee. On meinaan tarkoitus metsästää tuohon volkkariin kestävämmät kahvat ja tuo kuullostaisi juurikin sellaiselta patentilta jota olen kaivannut.
                                      Samaran kahvasta otin sisäkalut Audin etuoven kahvaan. Vaati hieman viilaamista, että sai liikematkan sopivaksi. Muistelen, että Polon ovenkahvan sisäkalut eivät Audiin sovi. Taitavat olla pykälää pienempiä. Golffiin sopivuudesta en osaa sanoa muuta kuin sen, että Jetassa taisi olla taas erilaiset kahvat kuin Polossa, että ovat ehkä lähempänä Audi-kokoa, mutta en osaa arvioida, saako Samaran laatukalut sovitettua niihin.

                                      Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti
                                      Nyt jo naurahdin. Isäukko osti vuonna 1991 uuden Ladan ja ekalla viikolla minulla (silloin 11-v klopilla) jäi repsikan oven sisäkahva käteen :)

                                      Saman ekan viikon lopulla jätti Turussa johonkin parkkihalliin.
                                      Olisiko joku maanantaikappale ollut sitten. :)

                                      Sytkäboksejahan Ladoista hajoili. Tai ainakin Samaroista. Ei kai saastemalleissa oikein muita osia niin hajonnutkaan ensimmäiseen 100tkm. Lähinnä osia saattoi irrota, mutta rakennussarjan hinnallahan Ladoja myytiinkin. Ne vähäpäästöiset, sähkökaasuttimella olevat onkin sitten eri asia. Ne eivät tainneet koskaan oikein toimia kunnolla.

                                      Comment


                                        #20
                                        Samara oli ainoa auto mulla, josta on ovenkahva hajonnut. Laatikkoladaan en virranjakajaa koskaan vaihtanut, Subaruun sen sijaan kerran. Ja toki oli niitä jasson luettelemia murheita, mutta ne oli korjattavissa tien päällä. Kun latukan öljypumppua käyttävän hammaspyörän sokka katkesi, niin ajoin kotiin vajaan kilsan ilman öljynpaineita ja korjasin parkkiksella. Sillä koneella ajettiin vielä pari vuotta, kori vain happani käsiin (vrt: 1.8T:ssähän on vaihtomoottorin paikka jos ö-painevalo edes vilahtaa kerran...).
                                        Joo, kertokaa mulleikin missä vaiheessa se vesipumpun hihna muuttui niin ihmeelliseksi osaksi, ettei sitä pysty vaihtaan. Tai tulpat, ilmansuodatin, raitisilmansuodatin, öjynsuodatin jne. Ihan samalla tavalla ne edelleen vaihdetaan. Kun joku keksi laittaa moottorin päälle muovisen kannen, siitä tuli mahdoton huoltaa ja high tekkiä.
                                        Jos olisikin vaan, että muovikansi pois ja osaa vaihtoon... Yleensä joutuu purkamaan puoli autoa jotain pikkujuttakin varten, ja niissä kuorissa ja koteloissa on kiinnityskynsiä jotka kuitenkin murtuu, etkä saa niitä enää kunnolla paikalleen. Eikä luupää-datsunissa ollut raitisilmasuodattimesta tietoakaan... Tuohon AVV-koneeseen vaihdoin talvella öljyt itse "kahdesti": ensimmäisen ja viimeisen kerran. Oikea käsi oireilee vieläkin. Oli nimittäin kymmeniä ö-vaihtoja tehneellekin kettumainen paikka.

                                        Ja on toki diagnostiikka helpottamassa vianhakua. ensin joudut vaihtamaan jonkin "mustan laatikon", jonka hinta on hyvällä tuurilla vain kolminumeroinen. Ja vikakoodi palaa huomenna. Sitten vaihtelet yksi kerrallaan puolen tusinaa anturia à viisi kymppiä, ja toivot että tärppää. Lopulta viet auton merkkipajalle, jonka laskusta jo työn osuus on puolet auton markkina-arvosta...

                                        P.S. Ei pidä ottaa liian tosissaan. Hiukan karrikoin, mutta vain hiukan.

                                        Comment


                                          #21
                                          Ja on toki diagnostiikka helpottamassa vianhakua. ensin joudut vaihtamaan jonkin "mustan laatikon", jonka hinta on hyvällä tuurilla vain kolminumeroinen. Ja vikakoodi palaa huomenna. Sitten vaihtelet yksi kerrallaan puolen tusinaa anturia à viisi kymppiä, ja toivot että tärppää.
                                          FYI: Ne vikakoodit on siellä sitä varten, että ne kertoo heti ensimmäisellä kerralla mikä anturi siellä kiukuttelee. :)

                                          Comment


                                          • #22
                                            Mielenkiintoisia juttuja sain aloitettua asiasta. Mulla oli joskus kolmekin Ladaa, mut vain yhteen piti vaihdella virranjakajaa sen 30000 km välein. Mut ois mukava tietää onko kellään ollu sellasta autoo, missä ei oo ollut vikoja, mulle ei vielä oo sattunut kohdalle vaikka oon 50 vuotta ajellut monella erimerkkisellä pirssillä keskimäärin 50tuh, km, vuodessa. Vuosi sitten ostin tään Audi A 4 on ajettu 180000 tuh, ekaks piti vaihtaa lämppärin kenno, oli mielenkiintoinen projekti, ei mennyt kuin kaksi päivää, osa ajasta tietysti tutkiessa mitä pitää purkaa ja mitä ei, sekä välillä netistä ohjeita etsien, mistä olikin apua. Kiitos siitä kirjoittelijoille kun viitsii laittaa tietoa jakeluun toisillekin. Että hyvää kevään jatkoa kaikille!

                                            Comment


                                            • #23
                                              Itse olen koko "aikuisikäni" korjannut ja virittänyt harrastuksekseni 30-00-lukujen välisiä autoja konsernista ja valmistusmaasta riippumatta. Tähän mennessä ei ole löytynyt vikaa mitä ei pysty tavan kotinikkarin työkaluilla ja rahalla korjaamaan. Jos jompi kumpi on puuttunut, niin olen yleensä vielä intter netin ohjeen mukaan saanut sen tehtyä. Siitä tällaiset keskustelupalstat onkin ollut korvaamaton apu näiden "modernien autojen" kanssa. Modernilla autolla tarkoitan tässä yhteydessä 1989- ja uudempia ns. sähköllä toimivia autoja. Ajoneuvotekniikka _mun mielestä_ on pysynyt aika simppelinä, mietitään vaikka auton akun kehityskaarta. Se on edelleen musta purnukka minkä sisällä on lyjylevyjä ja happo ja se on just sillon kuivana kun olsi tärkee palaveri tai vitullinen kiire.

                                              Ok, toistaiseksi selvittämätön asia on audin ecun reflashaaminen (a4b5) mutta siihenkin oli saatavilla rahalla myytäviä vehkeitä, en vaan nähnyt sijoituksen arvoiseksi.

                                              Comment


                                                #24
                                                Jos olisikin vaan, että muovikansi pois ja osaa vaihtoon... Yleensä joutuu purkamaan puoli autoa jotain pikkujuttakin varten, ja niissä kuorissa ja koteloissa on kiinnityskynsiä jotka kuitenkin murtuu, etkä saa niitä enää kunnolla paikalleen.
                                                Juuri tätä tarkoitin, kun mainitsin takavetocorollan kytkinrempan yksinkertaisuudesta. Vanhoissa autoissa (ei toki ihan kaikissa) vaan oli lähes kaikki osat hyvin esillä ja harvan homman vuoksi piti muuta purkaa pois tieltä. Osan kuin osan vaihto oli suht. simppeli juttu.

                                                Mutta, kehitys kehittyy ja en yhtään haikaile "vanhoja hyviä aikoja".

                                                Comment


                                                  #25
                                                  FYI: Ne vikakoodit on siellä sitä varten, että ne kertoo heti ensimmäisellä kerralla mikä anturi siellä kiukuttelee. :)
                                                  Katsopa vaan tämän foorumin osastoa "Moottori ja voimansiirto" ja sano onko näin joka kerta ;) Totta kai mulla oli tarkoituksellista karrikointia ja kärjistystä tuossa, mutta kummasti vaan haettaa vikaa joissain autoissa, vaikka kuinka on koodit luettu..

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Joo, no ei se vikakoodien antaminen silti ammattitaidon puutetta korjaa. Klassisena esimerkkinä vitoskoneiden vikakoodi käyntinopeusanturista, aina kun kone ei käy. Auton toimintalogiikka on tunnettava kun vikaa haetaan ja korjausta yritetään, muuten menee hakuammunnaksi oli sitten samara tai a4.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Alkuperäinen kirjoittaja Mr.Crossfire Näytä viesti
                                                      Klassisena esimerkkinä vitoskoneiden vikakoodi käyntinopeusanturista, aina kun kone ei käy.
                                                      Oli vaihdettu The Lötköstä kysymättä vikakoodin perusteella, kun eivät saaneet kytkinremontin jälkeen käymään. Vika oli aivan muualla, mutta anturia en suostunut maksamaan.

                                                      Comment

                                                      Working...
                                                      X