Nykytraktorien ohjausboksit on kuulemma niin herkkiä, että jos hitsaat vaikka kauhaa maadoittaen muutaman kymmenen sentin päähän hitsauskohdasta, niin voi elektroniikkaboksi kyrvähtää. Kuulostaa uskomattomalta, mutta toisaalta pieni vaivannäkö kannattaa jos vaihtoehtona on useiden satasten arvoisen boksin uusiminen. Tiiä sitten onko vanhemmissa kuorma-autoissa, mut uusimmissa on varmaan samankaltaista sähköisesti esiohjattua hydrauliikkaa ja commonrail ohjainboksia ym.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Kuorma-autoista ja ammattipätevyydestä.
Collapse
X
-
Uskallan sanoa, että 90% tuosta poksahtavien ECUjen jutusta on ymmärtämättömyyttä ja turvallisuuden maksimointia. Ei niissä mitään avarauustekniikkaa ole, vaan ihan samoja laitteita kuin henkilöautoissakin jne. Se loppu 10% on ehkä todellinen mahdollisuus hajottaa jotain.
Mutta eipä tuo iso homma ole ottaa navat irti, joten voihan sen tehdä.
Comment
-
Otin ne kaapelit sitten irti, piti vaan ensin löytää ne akut. ;)
Hitsaus suoritettu ja vielä lähti käyntiin :)
Piti laittaa lakalaidalle mekaaninen lukitus, nyt ei aina tarvii jatkoletkuu könyy lavan alle kun pudottaa lavan alas.
Comment
-
Mielenkiinnolla seuraan, millä intensiteetillä poliisi tulee valvomaan amatipätevyyden voimassaoloa. Tornihuhu kertoo, että se puuttuisi edelleen tuhansilta jopa täysipäiväisiltä kuskeilta. Eipä sitä minultakaan ole kukaan muu kysynyt kuin meidän talon ajovastaava, hänkin siksi että on oma perse tulessa jos tien päältä kärytään :)
Kurssirumba oli suurelta osin helvetinmoinen pettymys. Koetin koostaa itselleni aikataulun puitteissa mahdollisimman hyödyllisen paketin, mutta pääasiassa rahastustahan ne olivat. Itsestäänselvyyksien toistelua, vanhojen muistelua, taukojen venyttämistä jne. Trukkikurssin vetäjä oli rautainen ammattilainen ja sieltä jäi hyötytietoa päähänkin. Sen sijaan (pakollisen) ennakoivan ajon kurssin vetäjä keskittyi lähinnä liukkaalla kelillä pelotteluun ja jakoi suoranaista disinformaatiota esimerkiksi vastuukysymyksiin liittyen.
Kurssituksen järkiperäisyydestä kertoo sekin, että kurssiohjelma on mahdollista valita vapaasti, kunhan EAK löytyy yhtenä viidestä. Muut voivat sitten ollakin saman kurssin toistoja neljä kertaa. Tiedän näin monenkin tehneen, 1 x EAK ja 4 x ensiapu 1. Kumma jos ei ala Anne-nukella kohta pulssi tuntua. Eri asia sitten, onko tästä hitonkaan hyötyä muille kuin kurssittajille.
Comment
-
Nyt olis sellanen tilanne päällä että volvo seisoo varaston oven edessä ja ei liiku mihinkään. Seisonta jarru ei siis lähde pois, parit ilmavuodot tukkineena ja jos laitan varaston kompuralla jarrupiiriin painetta suoraan ja saan paineet volvon mittareiden mukaan pois punaselta. Seisonta jarru on aivan kuollut ei pihahdustakaan suuntaan tai toiseen. Kytkin myös helvetin raskas.
Seisonta jarrun suojaventtiilin tarkoitusko on että jos laitan auton käymään ja kytken seisonta jarrun pois ennen kuin tarvittavat paineet on kertynyt niin se estää seisonta jarrun vapauttamisen? Pitääkö sitten laittaa seisontajarru uudestaan päälle ja painaa suojaventtiiliä ja sitten uudestaan seisontajarru pois ja sitten pääsisin liikkeelle?
Näin mielestäni kokeilin eikä ollut mitään vaikutusta mihinkään, ilmaa ei myöskään karkaa mistään muualta kun telin nosto pussista (pieni vuoto)
Autona Volvo FL7 täysilma-alustalla ja itsehän en tolla ajele kun ei ole korttia, mutta kuntoon pitäis saada. :)
Comment
-
-
Ookko ihan virrat päällä testannu. En tiiä kuinka vanhasta seiskasta kyse, mutta joissain kuorma-autoissa tavannut systeemiä, jossa suojaventtiilin painaminen itsessään ei riitä, vaan ennen sitä pitää kuitata autolle että "ihminen on puikoissa" painamalla esim. käyttöjarrua. Vasta sen jälkeen päästää ilmat jousikelloille asti. Toisaalta toi kytkimen jäykkyys ihmetyttää, jos ilmaa tuntuisi kuitenkin riittävän. Luultavasti joku helppo selitys.
Comment
-
Suojaventtiilin pitäisi painua pohjaan kun systeemissä on paineet kohdallaan riippumatta käsijarrun asennosta. Paineiden nosto punaiselta ei vielä välttämättä riitä jarrujen vapauttamiseen. Onko kuivaimen kunnosta ja säiliöiden vesimäärästä mitään havaintoa? Nelipiiriventtiili on myös yksi vikapaikka.
Comment
-
Joo, kuivaimen läheltä säiliöstä tuli monta desii vettä lattialle kun painoi siitä nupukasta. Myös parissa muussa säiliössä oli vettä. Kuivainpatruuna pitäis vaihtaa mutta voiko vesi aiheuttaa jotain näin dramaattista?
Comment
-
Vika meni lopullisesti päälle kun ajoin sen halliin sisään, alun perin oli tiedossa että ilmaa vuotaa jostain ja sen takia ajoin sen halliin sisään että vois asiaa selvitellä. Ei meinnut kerätä paineita siis.
Kun ajoin sen halliin sisään niin silloin se stoppas sen siihen, onneks meni kuitenkin sisälle asti että sai kumminkin hallin oven kiinni. :)
Tämä siis loppu syksystä / alku talvesta, nyt seissy siinä kiltisti koko talven.
Toiseen jarrupiiriin kerää kivasti painetta ja toinen nousee paljon hitaammin ja ei aiemmin noussut ikinään yli parin barin vaikka olis käyttänyt tunnin. Yhden ilmavuodon paikkasin koneen päältä ja tänään sain varaston kompuran kanssa paineet nousemaan molemmissa piireissä.
Volvon vuosimalli tais olla 93, eli ei ihan tuoreemmasta päästä. ;)
Kun vain sais ton sellaseen kuntoon että pääsis 20km ajamaan huoltoon niin pojat sais laittaa myynti kuntoon.
Comment
-
Kokeilin eilen taas laittaa volvon käymään ja ei nosta paineita toisessa jarrupiirissä ollenkaan/hyvin vähän. Mistä päin alan etsimään nelipiiri venttiiliä, kuivaimelta lähtee yksi vähän isompi putki hytin alle.
Ainut vaan että myös hytin kippi tunkki antautunut ja ei nosta hyttiä 5mm enempää vaikka kuinka pumppaa. Ei kuitenkaan vuoda ulos nesteitä mistään, joten uusi tunkki?
Onks tossa vaihdossa jotain ihmeellistä? Letkut irti ja uusi tilalle ja atffät sisään ja pitäis toimia?
Kun laitan tosta kuvassa näkyvästä nipasta ilmaa varaston kompuralla niin myös toisen piirin paineet nousee, miksi? :)
Iso kiitos jo näistä avuista mitä tähän mennessä olen saanut, on tämä hieno foorumi. :)
Comment
-
Hytin kippiin kannattaa ensin koittaa lisätä ölppää, omassa ajokissa ei myöskään varsinaisesti tiputtamalla mistään öljyä tule mutta, joka kippauksella sitä joutuu lisäämään. Ja korkki auki sitten öljyn lisäyksen jälkeen ensimmäinen alas kippaus. Volvosta en tiedä mutta scaniassa 4-piiri venttiili on suhteellisen lähellä kuivainta ja erottaa hyvin siitä että siihen menee vähän hemmetisti ilmaputkia.
Comment
-
Eipä sinne korkin alle paljoa enempää saa nestettä menemään, taso näkyy siinä heti.
Volvo on vm.93 ja on nyrkki korjattu mittaristoa jo, jarrupiirin mittarit on kyllä aina toiminut toiset sitten nyrkin kanssa. :)
Comment
Comment