Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Autolla eurooppaan, vinkkejä, kokemuksia jne.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Autolla eurooppaan, vinkkejä, kokemuksia jne.

    Kaipailisin tässä vinkkejä ja kokemuksia euroopassa autoilusta. Mitä pitää ottaa huomioon jne.? Itse on tullut ajeltua useampaan kertaan mm. Baltiassa (Viro, Latvia, Liettua) ja Venäjällä. Länsi-Euroopassa ei ole tullut koskaan autoiltua aiemmin. Autoliiton sivuilta koitin jo lueskella asioita myös.

    Tarkoituksena on lähteä heinäkuussa emännän ja nuoremman koiran kanssa kohti Pariisia ja maailmanvoittajanäyttelyä.

    Matkareitiksi ajateltu seuraavaa:
    Laivalla Helsingistä Rostockiin, Rostockista sitten Saksan ja Belgian läpi ajellen Pariisiin.

    Kaikki kokemukset ja vinkit tervetulleita.

  • #2
    Opettele seuraamaan aktiivisesti taustapeilejä.

    Ruuhkaisessa liikenteessä pitää koko ajan olla tietoinen siitä mitä myös takana tapahtuu. Saksa ja Benelux-alue on liikenteellisesti helppoa mutta ruuhkaista.
    Mikäli aikatauluja on mielessä, kannattaa satsata TMC-navigaattoriin.

    Ranskassa ajokulttuuri muuttuu jonkin verran ja moottoritiet ovat tyhjempiä maksullisuutensa vuoksi. Pariisin liikenne on sitten ihan oma maailmansa.
    Kymmenen vuotta sitten liikennetilastojen mukaan iltaruuhkassa ulomman kehätien sisäpuolisella alueella on 6miljoonaa ajoneuvoa menossa johonkin suuntaan.
    Määrätietoisella ajotavalla pääsee etenemään muiden mukana, arkana kuljettajana kannattaa käyttää julkisia kulkuneuvoja alueella.
    Green cardia ei virallisesti tarvita mutta oikeassa elämässä sen mukana olo on suositeltavaa.

    Comment


    • #3
      Kyllä noita peilejä saa seurata Venäjälläkin ajellessa aktiivisesti, joten se ei ole ongelma..:)

      Garminin Nüvi löytyy, mutta pitääpä tarkastaa onko siinä TMC-ominaisuus. Onneksi ei pitäisi aikataulullisesti olla mitään kiirettä siirtymisellä välillä Rostock-Pariisi, eikä myöskään takaisin tullessa. Menomatkalla siirtymä olisi vielä näillä näkymin yöaikaan.

      Näyttelypaikka sijaitsee lähellä Charles de Gaullen lentoasemaa, eli Pariisin pohjois-puolella ja hotelli olisi tarkoitus varata myös lähistöltä. Joten onneksi ei ole tarvetta ajella ihan Pariisin keskustaan asti.

      Kiitoksia Ollille vinkeistä.

      Comment


      • #4
        Koira tarvii sen ekinokokkirokotuksen eläinlääkäriltä siellä maassa josta tulee takaisin Suomeen.

        Comment


        • #5
          Itse ajoin jokunen vuosi sitten reitin Irlanti-Englanti-hollolanti-saksa-suomi. Rostock-helsinki lautta antaa mukavasti aikaa nukkua ja rentoutua, kestikö se nyt peräti 25h suuntaansa.

          Hollannista ja saksasta voin sanoa sen verran että tie opasteet isommilla teillä saattaa olla hieman epämääräisiä ajoi sitten navilla tai kartan avustuksella. Myös tietyömaat ilmestyi yllättävän nopeasti eteen, ilman kunnon varoituksia. Pariisissa kannattaa suosia niin sanottua kehätietä (ringroad). Muuta neuvoa en osaa antaa kuin varaa riittävästi aikaa matkalle ja hermoja myös.

          Onneksi noita huolto asemia oli koko matkan ihan muutamien kilometrien jälkeen. Itse suosittelen isompia shell ja gulf asemia.

          Kissasta isompaan eläimeen tarvii olla rokotukset ja joku lääkärin todistus/passi. Itselläni oli irlannista mukaan tarttunut pari marsua ja saksan tullissa totesivat että ei noilla tarvi mitään olla ku ovat kotieläimiä (kaikki kalliit paperit oli kyllä hommattu)

          Comment


          • #6
            Joo, noi rokotus yms. asiat on tiedossa. Sen verran on tullut jo noitten koirien kanssa kuljettua.

            Comment


            • #7
              Tultiin eilen Itävallasta ja matkalla Sakasassa autobahnalla TomTom:n ulkonen RDS-TMC sit kerto että edessä ruuhkaa, kierretäänkö. No lähdettiin kiertään ja takapenkiltä alkaa kuulua valitusta, että miks mennään jotain pikkuteitä, kun moottoritiekin on olemassa. No pian sen sit näki takapenkkikin, kun ajattiin jossain pikkutiellä moottoritien vieressä ja ohitettiin aivan järkyttävää paikallaan olevaa jonoo.

              Eli tollanen TMC on aika oiva apuväline. Paljon se kyllä sano, että on ongelmia edessä ja ei niistä välitetty, eikä edes huomattu mitään ongelmia. Mutta kun se ehdotti toista reittiä valittiin se, ja kannatti. Kerran mentiin ruuhkaan, kun ei uskottu. Ja sit seistiin paikallaan.

              Suomessa varmaan tollasella ei hirveesti mitään tee.

              Hieno kokemus oli päästä ajaan autobahnalle vanhalla transitillakin, vaikka se ei mihkään kulje, mutta tosi hyvin sai tilaa, kun laitto aikasin vilkun päälle. Ja kaikki takaa tulevat autot vaihto kaistaa. Tollasesta voi vaan unelmoida suomessa.

              Comment


              • #8
                Autobahn:lla saksalaisilla on mun mielestä hyvä systeemi, jos edessä on ruuhka ja joutuu oikeasti hiljentämään, laittavat hätävilkut päälle. Tullut käytettyä Suomessakin jos yllätävä tilanne motarilla ja joutuu seisomaan jarrulla, vaikkakin on laitonta. Eivätkä käyttänyt ajovaloja päiväaikaan. Jos nopealla kaistalla kilpailija tuli reippaammalla vauhdilla, vilkautti pitkiä mikäli ei tajunnut väistää alta pois.
                Vaikka ei retki ylety Espanjaan, siellä liikenneympyrässä ajaminen oli eka kerralla kohtuu pelottavaa, niillä oli ihan oma järjestely siinä hommassa

                Comment


                • #9
                  Euroopassa ärsyttää maat, joissa pitää olla vinjetti ikkunassa, kun ajaa moottoritiellä. Siis eräänlainen tievero. Ainakin Sveitsi ja Itävalta ovat tällaisia - paskamaita. Itävallassa saimme kaverin kanssa 140 EUR sakon vuonna 2004, kun ei tiedetty vinjettipakosta. Saavuimme silloin Itävaltaan pikkutietä yöaikaan, joten mitään asiasta kertovaa opastemerkkiä ei huomattu rajalla.

                  Nuo vinjetit jäävät aika lujaan ikkunaan kiinni, joten niiden putsaaminen pois ikkunasta ei ole sekään mitään mieltä ylentävää hommaa.
                  Viimeksi muokannut jarpale; 5.4.2011, 20:16. Perustelu: typo

                  Comment


                  • #10
                    Lauttamatka Rostock'iin on kalliimpi kuin lautalla Tukholmaan ja autolla Tanskan kautta mantereelle.. aikaakaan siinä Saksan lauttamatkassa ei säästä, mutta toisaalta on hyvin levänneenä jo puolessa välin matkaa. Käytännössä Tukholmasta ajaa Tanskaan helposti yhdellä silmäyksellä, mutta hotellien hinnat hyppäävät aika huimasti siinä salmen ylityksen yhteydessä (eli kannattaa sitten samalla ajaa Saksaan asti, sillä Tanska tuntuu olevan omituisen kallis, tai sitten vain niiden oma valuutta sekoittaa summia).

                    Itse ajelin juuri 3700km Espanjasta Suomeen, ja muutenkin on tuolla Ranska/Espanja -suunnalla tullut liikuttua. Liikenteen suhteen ei ole juuri muuta harmia kuin juurikin nuo satunnaiset ruuhkat tietyillä teillä - mutta jos ei ole aivan jäniksen selässä niin voi valita reitin tai paremminkin matkustusajankohdan siten, että ei jää ruuhkiin. Saksassa on ainakin osalla isommista teistä oma kaista pikku-autoille, eli rekat eivät saa tukkia molempia kaistoja. Tosin tietöitä tehtiin Saksassa ainakin puoli vuotta sitten aika monella pätkällä, joten ne hidastavat muuten ripeätä matkustamista.

                    Pariisiin menoa suosittelisin ehdottomasti Metz'istä suuntaavaa tietä pitkin, joka menee Champagne-alueen läpi. Hyvä tie ja hieno reitti muutenkin. Eli Saksasta Frankfurt'in kohdalta Ranskaan. Toisaalta se reitti Belgiasta päin on kyllä hieno, mutta muistaakseni pienempiä kyliä ja teitä matkan varrella (tosin saattoi olla että otettiin tahallaan maisema-reitti, en muista on kun sen verran aikaa).

                    Pariisiin liikenne on ihan normaalia ison kaupungin liikennettä, eli rauhassa kun menee niin säästyy kolhuilta ja täpäriltä tilanteilta. Heinä/elokuun vaihteen viikonloppuna alkaa lomakausi, joten silloin koko kaupunkin on lähdössä pois samaan aikaan - eli suosittelen välttämään tuota viikonloppua (juurikin se viikonloppu, kun itse ensimmäistä kertaa olin Pariisissa vuokra-autolla liikenteessä).

                    Pariisin metro on todella kattava, taitaa olla läntisen euroopan laajin, joten hyvillä mielin voi jättää kärryn vaikka Orlyn kentälle parkkiin ja lähteä metrolla suhaamaan kylää ympäri. Tosin Orly on kyllä Pariisin eteläpuolella, joten CDG'n kenttä voisi olla parempi, mutta toisaalta jos otatte hotellin, niin sinne auto kannattaa jättää parkkiin.

                    Varmasti olisi muitakin lisävinkkejä, mutta ei nyt enää kaikki muistu samalla kertaa mieleen näin vuosien jälkeen. Tällä hetkellä ihmettelen Kiinan paikallista liikennettä, jonka rinnalla Italiakin vaikuttaa lähinnä autokoulun apuluokan tasoiselta sähläykseltä;-)

                    -t-

                    Comment


                    • #11
                      Kiitoksia vaan taas vinkeistä kaikille.

                      Tuota Ruotsin kautta ajamistakin tuli katsottua, mutta se jäi pois laskuista juurikin paljon pidemmän ajomatkan vuoksi, eli huilaan mielummin laivalla. Ja eipähän tarvitsen koirankaan kökkiä kontissa ihan niin paljoa, tosin tiedä sitten onko sillä sen mukavampaa laivalla.

                      Laivamatka tulikin jo varattua ja vielä mietinnässä, että ajetaanko yön yli suoraan Pariisiin vai jäädäänkö yöksi Rostockiin. Yöllä tosin tuskin olisi ruuhkia.

                      Comment


                      • #12
                        Miten tuollainen koiran rokotus järjestyy, pitääkö varata ennakkoon eläinlääkäri, esim Ruotsista, jos sieltä tulee takaisin Suomeen, vai onko mahdollisesti satamissa / tulleissa jotain rokotuspisteitä?

                        Comment


                        • #13
                          Tätä aihetta sivuten. Tuossa kaveri on miettinyt miten haaskaisi kesälomansa ja ideoitiin sitten sille budjetti road trippiä. Todettiin, että edukkain tapa olisi ostaa halpisauto suomesta ja painaa sillä niin etelään ku pääsee ja sitten halpalennolla kotia.

                          Miten käytännössä eun sisällä onnistuu auton hävitys laillisesti? Eli voiko ulkomaalaisen auton romuttaa ilmatteeks myös ulkomailla ja onnistuuko rekisteristäpoistot jne?

                          Itte tuli männävuosina ajeltua muutamaan kertaan eurooppaa ympäri ja kyllä se pohjoista kohti ajaminen tuntu aina niin haikealta ylämäeltä, että turha siitä on maksaa, kun muutamalla kympillä pääsee himaan ilman surkua. Varsinkin nyt, kun bensa maksaa paljon, niin ei semmosta festariautoa kannata kotiin tuoda.

                          Comment


                          • #14
                            Kuikelo:

                            Jos Ruotsiin menet, tarvitset vasta-ainetestit koiralle, ennen kuin voit mennä. Eli eläinlääkärillä otetaan verinäyte josta määritetään rabies vasta-aineet. Jos ei ole riittävästi, niin lisärokotus ja muistaakseni 3kk päästä uusi testi. Ruotsi vaatii nämä, mutta esim. viro ei.

                            Mutta kun palaat ulkomailta tarvitset merkinnän koiran passiin ekinokokkoosista (eli matolääkkeestä), Suomessa ei voi enää tätä ottaa ennakkoon vaikka palaisit 30 vrk:n kuluessa, tämä on siis voimassa muistaakseni 30vrk. Tulleissa ei ole rokotuspisteitä. Me on yleensä saatu koiranäyttelystä eläinlääkäriltä merkinnät passiin.

                            Ja tietysti muutkin "normaalit" rokotukset on oltava voimassa.

                            Comment

                            Working...
                            X