Pakko kysyä, että onko muilla varsinkin Kuopion Laakkosella ollut yhtä jäätävät kokemukset kuin minulla ja tuttavilla.
Voiko tuo huolto oikeasti olla näin käsi:
Tapaus 1:
Kaveri käytti Audinsa talvirenkaiden vaihdossa Kuopion Laakkosella. Haki auton pois niin auto alko tärisemään moottoritielle mentäessä -> Auto sivuun ja tutkiminen niin yhdestä vanteesta kaikki paitsi 1 pultti lentänyt mäkeen.
Tapaus 2:
Toisella kaverilla alkoi palaa moottorinvikavalo A4 B6sessa ja toi auton mulle vikakoodin lukuun. Vikakoodi oli N80stä ja kaveri päätti viedä auton Laakkoselle huoltoon kun siellä oli se puolakampanjakin menossa. Lupasivat Laakkosella pistää tekstiviestin tai soittaa kun auto valmis ja lupasivat perjantaiksi sen (vei keskiviikkona). Ei kuulunut mitään ja kaveri ajatteli, että eipä se varmaan valmis ole kun eivät mitään ilmoita.
No tuli maanantai ja eikä kuulunut mitään. Kaveri soitti huoltoneuvojalle ja sanottiin, että auto ollut jo valmis viimeviikolla, että tule hakemaan pois...
Eikun hakemaan auto pois. Viaksi oli ilmoitettu, että N80lle tulevat letku hieman tukkeutunut ja se oli putsattu ja otettu toki jotain 40e tästäkin ilosta.
No auto pihalta mukaan ja eikun matkaan. Ainoa vika oli vain, että olivat jättäneet käsijarrun päälle koko viikonlopuksi kun ovat ajaneet eka auton pois lämpimästä tallista edellisellä viikolla. Moottoritielle kiihdyttäessä kiva käry kun jarrut jäätynyt pohjaan. Eikun auto omaan talliin lämpiämään ja soitto Laakkoselle -> Sanoivat, että ei voi mitään. Vahinkoja sattuu.
No päivä tuosta niin moottorinvikavalo syttyy uudelleen (sama N80 vikakoodi taas). Auto takaisin Laakkoselle ja viaksi olivat sanoneet nytten likaisen aktiivihiilisäiliön. Sanoin kaverille että nyt otetaan itse se irti ja putsataan se, mutta kaveri päätti vaihdattaa sen Laakkosella uuteen ja loppuhinta vajaa 300 euroa töineen.
Auto pois laakkoselta ja seuraavana päivänä luen vikakoodit autosta varmuuden vuoksi niin sama N80 vikakoodi edelleen siellä ja tulee takaisin vähän ajan ajon jälkeen vaikka sen nollaisi. Eli edelleen sama vika vaikka autoon jo tungettu melkein 400e huoltoihin.
Eipä ole kaveri vienyt kolmatta kertaa autoaan enää saman vian takia sinne. Voin vaan kuvitella mitä ne seuraavaksi taas arvalla vaihtavat ja toivovat vikakoodin häviävän sekä maksattavat.
Tapaus 3:
Tämä on oma keissi.
Omasta autosta alkoi kuulua resonointiääni tietyillä kierroksilla ja toinen kiva ääni nokkaketjun kiristimestä.
Vein auton Kuopion Laakkoselle huoltoon noiden asioiden takia. Ja kerroin että kiristin oli vaihdettu 1.5 vuotta sitten viimeksi joten siinä on takuu jäljellä. Soittivat että tehtaalta lupa kiristimen ja ketjun vaihtoon takuseen ja ilmoittavat kun viat on korjattu ja auton voi hakea.
Hain auton seuraavana päivänä illasta ja samantien toki huomasin, että resonointi ääni kuuluu edelleen. Heti takaisin huoltoneuvojan juttusille ja sanoin, että päätitte sitten luovuttaa auton mulle vaikka kaikkia vikoja ei ole korjattu. Huoltoneuvoja sanoi, että huoltaja kerkesi jo lähteä töistä, mutta tuo auto parin päivän päästä uudelleen niin katsotaan.
Soitin seuraavana päivänä vielä sinne, että miten voi olla mahdollista että tuon auton teille huoltoon ja saan sen samoilla vioilla huollettuna takaisin.
Huoltoneuvoja kertoi mulle, että oli jutellut itse huoltajan kanssa ja kuulemma katalysaattori resonoi. Kysyin, että miksi näistä ei ilmoitettu minulle kun auton hain eikä missään papereissa siitä mitään lue. Sain vastauksesti, että unohtunut laittaa ja bonuksena vielä kuulemma vesipumpussa oli havaittu vuotoa samalla kun olivat vaihtaneet nokkaketjun kiristintä. Vesipumpussa vielä takuuaika loppunut 2 viikkoa tuosta huollosta. Eli menisi virhevastuun piikkiin.
Ihmettelin huoltoneuvojalle, että miksi asiakkaalle ei kerrota huomattuja vikoja kun autoa haetaan tai kirjoiteta niitä huoltopapereihin. Kuluttajasuojassakin jo kerrotaan, että auton huollon aikana löydetyt muut viat, on kerrottava asiakkaalle löydettäessä. Huoltoneuvoja vain voivottelee asiaa ja kertoo, että ei voi mitään. Hienoa toimintaa, että huomaavat takuun/virhevastuunalaisia osia olevan hajalla niin eivät kerro niistä asiakkaalle tahalleenkaa, että ei tarvitse takuuseen niitä vaihdella.
No toki seuraavaksi tuli mieleen, että eivät sitten voineet ilmoittaa vesipumpusta mulle samantien niin olisi voinut sen vaihtaa samalla kun olivat pistäneet koneen huoltoasentoon kiristimen ja ketjun vaihdon yhteydessä. Huoltoneuvoja sitten katsoi vielä koneelta että olisi siinä pari tuntia säästänyt kun olisivat ilmoittaneet vesipumpusta ja olisi vaihettu se samalla siinä muiden ohessa.
No huoltoneuvoja vain voivotteli asiaa ja vastattiin että ei voi mitään.
Tein reklamaation asiasta Laakkoselle ja sieltä tulikin vastauksesi, että moka tehtiin ei voi mitään.
Tämän jälkeen avauduin Tampereen Laakkoselle, jossa jakopääremontti oli tehty. Tampereella alkoivat selvittämään asiaa Kuopion kanssa. Kohta Tampereelta soitetaan ja Kuopiosta oli väitetty, että koko konetta ei ole pistetty huoltoasentoon missän vaiheessa huoltoa ja puskuria ei oltu irroitettu, joten vesipumpun vaihdossa ei olisi säästetty aikaa/rahaa.
Tässä vaiheessa alkoi otsasuoni pullistua, koska huomasin jo autoa ekan kerran haettessa puskurissa sumuvalojen olevan vinossa ja puskurin kiinnikkeiden ruuveja puuttuvan josta huomasi heti, että puskuri oli irroitettu ja tämän takia alunperin sanoinkin huoltoneuvojalle, että olisitte säästänyt aikaa tuossa. Kaiken lisäksi melko vaikea tuota vesipumpun vuotoa voi vahingossa huomata edes ilman että puskuria irroittaa. Tuo Caracteren puskuri menee alkuperäisiin kiinnikkeisiin, mutta sitä on hivenen vahvistettu parilla ylimääräisellä kiinnikkeellä, joten selvästikkin eivät ole niitä siellä tajunneet. Sumuvalojen laiton kanssa ollut varmaan vaikeuksia sen takia kun nuo Caracteren sumarikotelot ovat aivan erilaiset alkuperäisten kanssa.
Eli nyt sitten Kuopion Laakkonen valehtelee suoraan päin naamaa kirkkailla silmillä, että huollon aikana mun puskurista on sumuvalot yksin hyppineet vinoon ja puskurin kiinnikkeet yksin hyppineet väärin ja ruuveja puuttuu.
Toki tuon kiristimen ja ketjun voi vaihtaa ilman koneen huoltoasentoon laittamista, mutta on selvät jäljet, että puskuri on irroitettu ja huoltoneuvoja aikaisemmin (säästöä laskiessa) periaatteessa sen myönsi. Tunteja oli kumminkin mennyt melkein kokonainen päivä, joten tuo huoltoasentoon laittaminen sopii siihenkin suoraan.
Homma jäi junnaamaan paikalleen kun kukaan ei ottanut mitään vastuuta ja seuraava vaihe olisi ollut oikeuteen meno.
Päätin vielä vesipumpusta pistää VV-Autolle viestiä, että 2 viikkoa takuuajan yli mennyt vesipumppu vuotaa. Niin menisikö se virhevastuunpiikkiin niinkuin kuuluukiin. Tämä menikin sitten aivan päin metsiä, koska VV-auton vastaus oli:
"Koska vesipumppu on vaihdettu edellisen omistajan toimesta ja virhevastuun ollessa kyseessä. Vastaa vesipumpusta täysin auton myyjä".
Sanoin, että kuluttajasuojan mukaan minulla on 2 kuukautta aikaa reklamoida virheestä sen huomattua (nesteen vajuminen huomattu kuukausi ennen huoltoon vientiä) ja se kumoaa auton myyjän virhevastuun.
VV-Autolta tuli vain ei voi mitään ja oma mokani kun en huoltoon viedessä sanonut että autosta on vuotanut nestettä... Eli sekin menisi taas oikeuden kautta jos haluaisi asian etenevän.
Lopetin koko homman puimisen tuohon. En päässyt tuntipalkoilleni kun olin puhelimessa yhteensä varmaan 7 tuntia tuon koko rumpan aikana enkä ikinä saanut kiinni henkilöä, joka voisi ottaa vastuuta mistään koko aikana. Minua hyppyytettiin joka puolelle ympäri Laakkosia ja VV-autoa. Säästö kumminkin olisi vain satasia, joten multa loppuu vuorokaudessa tunnit tuon asian puimiseen.
Olen käyttänyt tuon jälkeen autoa pelkästään Pörhöllä. Eikä siellä ole ikinä ollut mitään ongelmia huoltojen kanssa. Tiedän jatkossa tasan tarkelleen minne auton huoltoon vien ja minne en.
Vaatimukseni kokoajan olivat, että maksaisin vesipumpun vaikka sitten itse jos se ei mene virhevastuunpiikkiin ja he antaisivat minulle työt ilmaiseksi mokansa takia. Eli kunhan vain saisin työt ilmaiseksi vesipumpun vaihtoon niin olisin tyytyväinen. Empä saanut.
Ainoa positiivinen asia koko hommassa on, että nokkaketju ja kiristin sentään menivät takuuseen.
Tuon oman episodin aikana meinasi supervannoutunut Audisti vaihtaa jo merkkiäkin. Onneksi muut viralliset huollot ovat palauttaneet uskon huoltotoimintaan.
Voiko tuo huolto oikeasti olla näin käsi:
Tapaus 1:
Kaveri käytti Audinsa talvirenkaiden vaihdossa Kuopion Laakkosella. Haki auton pois niin auto alko tärisemään moottoritielle mentäessä -> Auto sivuun ja tutkiminen niin yhdestä vanteesta kaikki paitsi 1 pultti lentänyt mäkeen.
Tapaus 2:
Toisella kaverilla alkoi palaa moottorinvikavalo A4 B6sessa ja toi auton mulle vikakoodin lukuun. Vikakoodi oli N80stä ja kaveri päätti viedä auton Laakkoselle huoltoon kun siellä oli se puolakampanjakin menossa. Lupasivat Laakkosella pistää tekstiviestin tai soittaa kun auto valmis ja lupasivat perjantaiksi sen (vei keskiviikkona). Ei kuulunut mitään ja kaveri ajatteli, että eipä se varmaan valmis ole kun eivät mitään ilmoita.
No tuli maanantai ja eikä kuulunut mitään. Kaveri soitti huoltoneuvojalle ja sanottiin, että auto ollut jo valmis viimeviikolla, että tule hakemaan pois...
Eikun hakemaan auto pois. Viaksi oli ilmoitettu, että N80lle tulevat letku hieman tukkeutunut ja se oli putsattu ja otettu toki jotain 40e tästäkin ilosta.
No auto pihalta mukaan ja eikun matkaan. Ainoa vika oli vain, että olivat jättäneet käsijarrun päälle koko viikonlopuksi kun ovat ajaneet eka auton pois lämpimästä tallista edellisellä viikolla. Moottoritielle kiihdyttäessä kiva käry kun jarrut jäätynyt pohjaan. Eikun auto omaan talliin lämpiämään ja soitto Laakkoselle -> Sanoivat, että ei voi mitään. Vahinkoja sattuu.
No päivä tuosta niin moottorinvikavalo syttyy uudelleen (sama N80 vikakoodi taas). Auto takaisin Laakkoselle ja viaksi olivat sanoneet nytten likaisen aktiivihiilisäiliön. Sanoin kaverille että nyt otetaan itse se irti ja putsataan se, mutta kaveri päätti vaihdattaa sen Laakkosella uuteen ja loppuhinta vajaa 300 euroa töineen.
Auto pois laakkoselta ja seuraavana päivänä luen vikakoodit autosta varmuuden vuoksi niin sama N80 vikakoodi edelleen siellä ja tulee takaisin vähän ajan ajon jälkeen vaikka sen nollaisi. Eli edelleen sama vika vaikka autoon jo tungettu melkein 400e huoltoihin.
Eipä ole kaveri vienyt kolmatta kertaa autoaan enää saman vian takia sinne. Voin vaan kuvitella mitä ne seuraavaksi taas arvalla vaihtavat ja toivovat vikakoodin häviävän sekä maksattavat.
Tapaus 3:
Tämä on oma keissi.
Omasta autosta alkoi kuulua resonointiääni tietyillä kierroksilla ja toinen kiva ääni nokkaketjun kiristimestä.
Vein auton Kuopion Laakkoselle huoltoon noiden asioiden takia. Ja kerroin että kiristin oli vaihdettu 1.5 vuotta sitten viimeksi joten siinä on takuu jäljellä. Soittivat että tehtaalta lupa kiristimen ja ketjun vaihtoon takuseen ja ilmoittavat kun viat on korjattu ja auton voi hakea.
Hain auton seuraavana päivänä illasta ja samantien toki huomasin, että resonointi ääni kuuluu edelleen. Heti takaisin huoltoneuvojan juttusille ja sanoin, että päätitte sitten luovuttaa auton mulle vaikka kaikkia vikoja ei ole korjattu. Huoltoneuvoja sanoi, että huoltaja kerkesi jo lähteä töistä, mutta tuo auto parin päivän päästä uudelleen niin katsotaan.
Soitin seuraavana päivänä vielä sinne, että miten voi olla mahdollista että tuon auton teille huoltoon ja saan sen samoilla vioilla huollettuna takaisin.
Huoltoneuvoja kertoi mulle, että oli jutellut itse huoltajan kanssa ja kuulemma katalysaattori resonoi. Kysyin, että miksi näistä ei ilmoitettu minulle kun auton hain eikä missään papereissa siitä mitään lue. Sain vastauksesti, että unohtunut laittaa ja bonuksena vielä kuulemma vesipumpussa oli havaittu vuotoa samalla kun olivat vaihtaneet nokkaketjun kiristintä. Vesipumpussa vielä takuuaika loppunut 2 viikkoa tuosta huollosta. Eli menisi virhevastuun piikkiin.
Ihmettelin huoltoneuvojalle, että miksi asiakkaalle ei kerrota huomattuja vikoja kun autoa haetaan tai kirjoiteta niitä huoltopapereihin. Kuluttajasuojassakin jo kerrotaan, että auton huollon aikana löydetyt muut viat, on kerrottava asiakkaalle löydettäessä. Huoltoneuvoja vain voivottelee asiaa ja kertoo, että ei voi mitään. Hienoa toimintaa, että huomaavat takuun/virhevastuunalaisia osia olevan hajalla niin eivät kerro niistä asiakkaalle tahalleenkaa, että ei tarvitse takuuseen niitä vaihdella.
No toki seuraavaksi tuli mieleen, että eivät sitten voineet ilmoittaa vesipumpusta mulle samantien niin olisi voinut sen vaihtaa samalla kun olivat pistäneet koneen huoltoasentoon kiristimen ja ketjun vaihdon yhteydessä. Huoltoneuvoja sitten katsoi vielä koneelta että olisi siinä pari tuntia säästänyt kun olisivat ilmoittaneet vesipumpusta ja olisi vaihettu se samalla siinä muiden ohessa.
No huoltoneuvoja vain voivotteli asiaa ja vastattiin että ei voi mitään.
Tein reklamaation asiasta Laakkoselle ja sieltä tulikin vastauksesi, että moka tehtiin ei voi mitään.
Tämän jälkeen avauduin Tampereen Laakkoselle, jossa jakopääremontti oli tehty. Tampereella alkoivat selvittämään asiaa Kuopion kanssa. Kohta Tampereelta soitetaan ja Kuopiosta oli väitetty, että koko konetta ei ole pistetty huoltoasentoon missän vaiheessa huoltoa ja puskuria ei oltu irroitettu, joten vesipumpun vaihdossa ei olisi säästetty aikaa/rahaa.
Tässä vaiheessa alkoi otsasuoni pullistua, koska huomasin jo autoa ekan kerran haettessa puskurissa sumuvalojen olevan vinossa ja puskurin kiinnikkeiden ruuveja puuttuvan josta huomasi heti, että puskuri oli irroitettu ja tämän takia alunperin sanoinkin huoltoneuvojalle, että olisitte säästänyt aikaa tuossa. Kaiken lisäksi melko vaikea tuota vesipumpun vuotoa voi vahingossa huomata edes ilman että puskuria irroittaa. Tuo Caracteren puskuri menee alkuperäisiin kiinnikkeisiin, mutta sitä on hivenen vahvistettu parilla ylimääräisellä kiinnikkeellä, joten selvästikkin eivät ole niitä siellä tajunneet. Sumuvalojen laiton kanssa ollut varmaan vaikeuksia sen takia kun nuo Caracteren sumarikotelot ovat aivan erilaiset alkuperäisten kanssa.
Eli nyt sitten Kuopion Laakkonen valehtelee suoraan päin naamaa kirkkailla silmillä, että huollon aikana mun puskurista on sumuvalot yksin hyppineet vinoon ja puskurin kiinnikkeet yksin hyppineet väärin ja ruuveja puuttuu.
Toki tuon kiristimen ja ketjun voi vaihtaa ilman koneen huoltoasentoon laittamista, mutta on selvät jäljet, että puskuri on irroitettu ja huoltoneuvoja aikaisemmin (säästöä laskiessa) periaatteessa sen myönsi. Tunteja oli kumminkin mennyt melkein kokonainen päivä, joten tuo huoltoasentoon laittaminen sopii siihenkin suoraan.
Homma jäi junnaamaan paikalleen kun kukaan ei ottanut mitään vastuuta ja seuraava vaihe olisi ollut oikeuteen meno.
Päätin vielä vesipumpusta pistää VV-Autolle viestiä, että 2 viikkoa takuuajan yli mennyt vesipumppu vuotaa. Niin menisikö se virhevastuunpiikkiin niinkuin kuuluukiin. Tämä menikin sitten aivan päin metsiä, koska VV-auton vastaus oli:
"Koska vesipumppu on vaihdettu edellisen omistajan toimesta ja virhevastuun ollessa kyseessä. Vastaa vesipumpusta täysin auton myyjä".
Sanoin, että kuluttajasuojan mukaan minulla on 2 kuukautta aikaa reklamoida virheestä sen huomattua (nesteen vajuminen huomattu kuukausi ennen huoltoon vientiä) ja se kumoaa auton myyjän virhevastuun.
VV-Autolta tuli vain ei voi mitään ja oma mokani kun en huoltoon viedessä sanonut että autosta on vuotanut nestettä... Eli sekin menisi taas oikeuden kautta jos haluaisi asian etenevän.
Lopetin koko homman puimisen tuohon. En päässyt tuntipalkoilleni kun olin puhelimessa yhteensä varmaan 7 tuntia tuon koko rumpan aikana enkä ikinä saanut kiinni henkilöä, joka voisi ottaa vastuuta mistään koko aikana. Minua hyppyytettiin joka puolelle ympäri Laakkosia ja VV-autoa. Säästö kumminkin olisi vain satasia, joten multa loppuu vuorokaudessa tunnit tuon asian puimiseen.
Olen käyttänyt tuon jälkeen autoa pelkästään Pörhöllä. Eikä siellä ole ikinä ollut mitään ongelmia huoltojen kanssa. Tiedän jatkossa tasan tarkelleen minne auton huoltoon vien ja minne en.
Vaatimukseni kokoajan olivat, että maksaisin vesipumpun vaikka sitten itse jos se ei mene virhevastuunpiikkiin ja he antaisivat minulle työt ilmaiseksi mokansa takia. Eli kunhan vain saisin työt ilmaiseksi vesipumpun vaihtoon niin olisin tyytyväinen. Empä saanut.
Ainoa positiivinen asia koko hommassa on, että nokkaketju ja kiristin sentään menivät takuuseen.
Tuon oman episodin aikana meinasi supervannoutunut Audisti vaihtaa jo merkkiäkin. Onneksi muut viralliset huollot ovat palauttaneet uskon huoltotoimintaan.
Comment