Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Autofiksareita foorumilaisissa?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Autofiksareita foorumilaisissa?

    Kertokaapa yleisiä kokemusia tuollaisesta hommasta palkkatyönä. Monesti on tullut mietittyä voisiko tuollaista touhuamalla saada leivän pöytään ja miltä se työ maistuu kun satoja autoja on mennyt käsien läpi. Tälläkin hetkellä olisi paikka auki ko. toimialan firmaan.

    Ei tuo taida kauhen arvostettu työ olla noin yleisesti. Palkkataso ei lie myöskään lähtökohtaisesti ihan parhaasta päästä. Riippuu tietysti ammattitaidosta ja siitä kuinka ahkerasti tekee rahaa työnantajalle.

    Minkälaisia määriä noita autoja pitäisi saada keskimäärin hoidettua normi 8h työpäivän aikana, että se olisi työnantajalle kannattavaa? Onko joku 3-4 autoa päivässä realistinen määrä, jos yksin hoitaa alusta loppuun. Tiedän että riippuu tapauksesta miten työläs ja tuo kannattavuus myös siitä millainen sopimus firmalla on asiakkaiden kanssa. Mutta noin keskimääräisesti ajateltuna. Ajatellaan nyt vaikka, että pääasiallinen asiakas olisi keskisuuri autoliike, jonka myyntiautoille tehtäisiin täysfiksi. Noissa varmaan on asettunut läpi suomen suht vakiintunut hintataso mitä liike maksaa fiksarille per auto.

    Ne jotka tätä tekee työkseen, miltä vaatimukset työmäärän suhteen tuntuvat? Tuleeko se vaadittava tulos sellaisella perusreippaalla työskentelyllä vai pitääkö aina työntää se kuuluisa pakoputki suorana menemään, että työnantaja on tyytyväinen?

    Työhän on periaattessa melko monotonista, vaikkakin tietysti yksilöt ovat erilaisia. Eikö se hierominen ala maistua puulta jossainvaiheessa? Jaksaako työntekoon oikeasti ylläpitää kiinnostusta vuodesta toiseen? Tuo kuitenkin on ymmärtääkseni sellaista puuhaa, että työssä viihtyvys on erikoisen tärkeää. Työntekijän ja työnantaja välit lienee syytä olla mahdollisimman terveellä pohjalla. Jotkut pitkään alalla olleet on kuulemma sanoneet, että sitten alkaa helposti olemaan jatkuva witutus, jos työolosuhteissa on yhtään mätää.

    Onko millaisia kokemusia kun ollaan päivittäin jatkuvasti tekemisissä erilaisten kemikaalien kanssa? Tietty herkkäihoisille voi tulla helpostikin oireita ja kyllähän siinä varmaan terveetkin kädet lajinsa kuivuu. Mutta nuo on ihan normaaleita vaikutuksia, jotka jo maalaisjärkikin kertoo. Onko jotain muuta mainittavaa?

    Miten palkkaus tällä alalla? Ymmärtääkseni näillä seuduilla maksetaan noin 10-12e/h uudelle työntekijälle ja tuloksen sekä neuvotteutaitojen mukaan mahdollisesti jotain tuosta ylöspäin. Tollanen rapian kybän tuntiliksa ja 40h työviikko ei kovin rahasampo ole, mutta millaisiin ansioihin olisi teoreettisesti mahdollista päästä? Ajatellaan, että työntekiä olisi ahkera ja tuottava firmalle ja pomolla olisi neuvottelu halukkuutta ja kiinnostusta jakaa tuottoa myös vähän hyvälle työmiehelle, joka tuloksen tekee. Kommentit saisi perustua ihan todellisiin tilanteisiin ja yleisesti pysyä ihan realistisissa suhteissa. Myös "palkkahan on niin iso, mitä osaat vaan neuvotella" tyyppiset postaukset voi jättää tekemättä, ne ei palvele ketään.

    Kaikille ei varmasti tämäkään työ sovi, on palkka ja olosuhteet miten kohdillaan tahansa. Työ lienee myös jokseenkin fyysistä, joten jonkinlainen yleiskunto ja pelkäämättömyys pientä hikoilua kohtaan uskoisin olevan eduksi. Hyvänä puolena pitäisin sitä, että oman käden jälki näkyy aika selkeästi ja reaaliajassa. Siinä on aika näkyvä mittari omalle työlle.

    Laittakaahan kommentteja ne jotka tällä leipänsä hankkii tai jos olet muuten seurannut läheltä kyseistä alaa.

  • #2
    Täällä on hieman pohdittu aihetta.

    Itse oon tehnyt noita vaan harrastajapohjalta joten en osaa täysin vastata, mutta ainakaan mä en jaksaisi päivätyökseni tehdä. Sitäpaitsi kun "ammattilaiset" käyttää yhden auton täysfixiin pari-kolme tuntia niin ei ihme että on usein täynnä hologrammia ym. Itselläni menee helposti pari päivää fixiin kun aika pedantti autojen suhteen olen.

    Jos saisi tehdä rauhassa esim. arvokkaampia autoja kunnon korvauksella niin mikäs siinä, mutta perus vaihtoautojen myyntifixi urakkalaikalla ei kiinnosta. Ei vaan taida Suomessa olla hirveesti markkinoita tollaselle.

    Comment


    • #3
      http://www.stuster.fi/

      Kuten sivuston autosta näkyy, omistaja vaikuttaa myös tällä palstalla.

      Comment


      • #4
        Ite teen kanssa ihan harrastepohjalta myllytyksiä, ja voin sanoo et jos tekee 3-4 autoa 8 tunnin päivässä, niin on helvetin kova jätkä.
        On muuten kova homma tehdä ees 2 autoa siinä ajassa, riippuu tietysti minkälaista jälkeä hakee.

        On se kyllä palkitsevaa kun kehutaan kilpaa autoa kuinka se kiiltää.

        Comment


        • #5
          No 7 vuotta noita koslia on tullut meikkailtua. Kokemuksen perusteella voin sanoa että palkkaus riippuu niin työnantajasta kun tekijästäkin,eli olet oikeilla jäljillä. Kyllä mielestäni nykyään hyvät taidot omaava tienaa n.2500 kuukaudessa. Kannattaa sopia pohjapalkka ja urakka palkkio päälle,tämä siksi kun välillä on rauhallisempaa ja toisinaan töitä sais tehdä kellonympäri. Muista myös pitää välit kunnossa isäntään. Eikä tuo 3-4 autoa päivässä ole mikään mahdottomuus,toki riippuu tapauksesta mutta 3 on aika realistenen arvio. Jotkun hommat erittäin v mäisiä toiset taas mielekkäitä. Työ on fyysistä jonka johdosta paikat usein kipeänä. Työ on palkitsevaa ja kädenjälki on konkreettisesti nähtävissä. Kannattaa pitää mielessä myös että usein sitä on viimeinen joka auton kanssa on tekemisissä niin epäkohdista saa sitten kuulla vaikka ei syyllinen olisikaan.

          Comment


            #6
            Mä oon monesti pohtinut sitä, miten tuo homma voi olla kannattavaa, jos se tehdään kunnolla. Omia ja kavereiden kärryjä on tullut kiillotettua ja ihan pirun raskasta ja aikaa vievää hommaa se on. Ensin teippaat kärryn, ettei kaiki kumitiivisteet ja listat oo täynnä karvalaikan osumia. Sitä ennen pestään pariin kertaan (ensin liukkarilla ja sitten käsin sienellä) ja vetästään claybarilla maalissa kiinni olevat moskat pois. Puleerauksenkin joutuu usein tekemään kahdella aineella ja lopuksi sitten vielä sealeri ja vaha niskaan. Näyttää hyvältä, mutta ei se kyllä hetkessä synny.

            Comment


            • #7
              Ei se olisikaan, jos tehtäisiin kunnolla. Tässä nyt kannattaa muistaa, että harrastelijan oman auton puunailu ja elannokseen autoliikkeiden myyntiautojen hinkkaus on kaksi täysin eri asiaa. Turha niitä aikojakaan on verrata siihen kauanko oman auton läpi hiplaamisessa meni. Ei varmasti sillä tarkkuudella tee useaa autoa päivässä, hyvä jos sitä yhtäkään. Ja se ei vaan valitettavasti kaupallisella puolella kannata tuolla tahdilla.

              Ei niitä automyyjiä kiinnosta onko se pinta miten virheetön ja kuinka kauan se työnjälki kestää. Homman nimi on ainoastaan se lähteekö ne autot hallista vai eikö ne lähde ja toiseksi paljonko se puleeraus maksaa. Plus tietysti se, että tekijä pystyy kutakuinkin hoitelemaan järkevässä ajassa sen määrän vaihtoautoja, mitä liikeessä käy kierto.

              Fiksi firmat on kyllä sen laskeneet mitä tahtia pitää tavaran liikkua, että se kannattaa. Se on totta, että yksilöitä on erilaisia ja työn laajuus katsotaan tilanteen mukaan. Ei siine liikkeeseen tietysti voi viedä autoa takaisin ihan hirveän näköisenä. Pakkohan se on tehdä jokseenkin ok kuntoon. Jos siinä menee ylipitkään niin sitten menee. Mutta ei siellä aleta jokaista autoa hieromaan yhtä isolla työllä. Keskiverto tapauksille on olemassa aika missä pitäisi saada kokonaan läpikäytyä ja kyllä ne pyritään siihen melko tarkkaan kellottamaan. Ei tehdä mahdollisimman hyvää jälkeä vaan niin hyvää mitä kannattavaksi lasketulla työmäärällä ja ajallisesti saa tehtyä.

              Comment


                #8
                Niinpä, siinä on kaksi tarinaa erikseen, että tehdäänkö myynti fiksi vai oikea puunaus.
                Noiden jobbareiden autot kun on aika usein vedetty jollain silikoni litkulla yli, näyttää hyvältä siellä hallissa, mutta ei montaa päivää mene niin on haalistunut.

                Comment

                Working...
                X