En löytänyt keskustelu haulla tähän liittyen, joten uskalsin avata tälle ainakin hetkeksi oman.
Itse on olen ollut aina siinä uskossa, että uutta autoa ei kannata ostaa, sillä sen hinta tippuu heti tonneja kun sen ajaa ulos hallista. Mutta onko tilanne oikeasti näin? Olen tässä jo pidemmän aikaa kytännyt B8 koppasta nelikkoa, mutta hintapyynnit (toki vain pyyntejä) ovat mielestäni vääristyneet. Toki hinta määräytyy markkinoilla, mutta suhteessa uusiin ne tuntuvat kovilta. Esimerkkinä B8 koppainen nelikko. Uuden saa nyt Alpine Pro paketilla alta 41k€. Nettiauton halvin B8 nelikon pyynti on 35,9k€ (autolla rullattu 99tkm). Halvin bensavehje maksaa 36,8k€. Tässä vaiheessa nettiauton vaihtoehdot eivät vastaa varusteilta vielä Alpine Pro:ta. Lisäksi pieniä muutoksiakin tapahtunut, kuten led-valot taakse.
Ok, onhan tuossa tietekin talvirenkaat mukana, mutta kesärenkaat vastaavasti kuluneet. Ja eipä näytä hirveesti rahaa olevan käytetty noiden edullisimpien rengastukseen. Jotenkin tuntuu kovalta maksaa 100tkm ajetusta karvalakista 5k€ vähemmän kuin pakasta vedetystä, jonka saa nyt "hyvillä" varusteilla. Lisäksi ensimmäinen asiakas on nauttinut täydestä takuusta, jolle voin itse ainakin laskea tuon hintaisessa autossa useamman euron arvoa. Lisäksi uudella autolla on saanut nauttia ns. edullisista huolloista, myy pois kahden kolmen vuoden vanhana ja seuraava omistaja saa teettää jossain vaiheessa ne kalliit huollot ja vaihtaa kuluvat osat.
Sama vika on esittely-autoissa, niissä pyydetään paikoin kovempaa hintaa kuin millä nyt saa uuden? Suurimmassa osassa toki varusteita hieman enemmän, mutta ei aina. Näin laskettuna, olettaen että hinnat eivät ole muuttuneet, on ensimmäiset omistajat selvinneet mielestäni pienellä syöksyllä. Loppujen lopuksi auton hinta on sen oston ja myynnin erotus (ylläpito tietenkin päälle). Jos tuon B8 hinta on nyt tippunut 5k€, mikä on sen hinta kun mittarissa on 200tkm ja pari kolme vuotta lisää. Voisin kuvitella että tippuu enemmän kuin 5k€.
Autobildi kirjoitti edellisessä numerossa mesen c-sarjasta ja siitä että niitä palautuu nyt 3 vuoden leasing-soppareiden jäljiltä. Uutena auto maksaa karvan yli 40k€ ja nyt saa hyvään hintaan reilun satkun ajettuja 32k€. Onko se oikeasti hyvä hinta?
Olen yrittänyt ymmärtää tätä dilemmaa ja tullut johtopäätökseen että uuden auto osto mallisarjan ilmestyessä ei ole huono asia. Uutta kroppaa ei ole tulossa myyntiin vähään aikaan (romahduttaa hinnat) ja käytetyille "uuden kopan" autoille on näköjään olemassa hyvät markkinat. Kun uusimpaan koppaan pääsee kiinni alle uuden hinnan, se kiinnostaa aina ostajia.
Ja jotta referenssinä ei olisi vain yksi tietty auto, vaihtona itselläni on ollut A5. Uusi A5 maksaa 45k€, nettiauton halvin kolme vuotta vanhana 38k€. Kaksilitraisissa vastaavat luvut 46k€ ja 40k€. Uudessa on start-stop tekniikkaa ja muita pieniä päivityksiä. TT:n kohdalla melkein sama tilanne.
Itse on olen ollut aina siinä uskossa, että uutta autoa ei kannata ostaa, sillä sen hinta tippuu heti tonneja kun sen ajaa ulos hallista. Mutta onko tilanne oikeasti näin? Olen tässä jo pidemmän aikaa kytännyt B8 koppasta nelikkoa, mutta hintapyynnit (toki vain pyyntejä) ovat mielestäni vääristyneet. Toki hinta määräytyy markkinoilla, mutta suhteessa uusiin ne tuntuvat kovilta. Esimerkkinä B8 koppainen nelikko. Uuden saa nyt Alpine Pro paketilla alta 41k€. Nettiauton halvin B8 nelikon pyynti on 35,9k€ (autolla rullattu 99tkm). Halvin bensavehje maksaa 36,8k€. Tässä vaiheessa nettiauton vaihtoehdot eivät vastaa varusteilta vielä Alpine Pro:ta. Lisäksi pieniä muutoksiakin tapahtunut, kuten led-valot taakse.
Ok, onhan tuossa tietekin talvirenkaat mukana, mutta kesärenkaat vastaavasti kuluneet. Ja eipä näytä hirveesti rahaa olevan käytetty noiden edullisimpien rengastukseen. Jotenkin tuntuu kovalta maksaa 100tkm ajetusta karvalakista 5k€ vähemmän kuin pakasta vedetystä, jonka saa nyt "hyvillä" varusteilla. Lisäksi ensimmäinen asiakas on nauttinut täydestä takuusta, jolle voin itse ainakin laskea tuon hintaisessa autossa useamman euron arvoa. Lisäksi uudella autolla on saanut nauttia ns. edullisista huolloista, myy pois kahden kolmen vuoden vanhana ja seuraava omistaja saa teettää jossain vaiheessa ne kalliit huollot ja vaihtaa kuluvat osat.
Sama vika on esittely-autoissa, niissä pyydetään paikoin kovempaa hintaa kuin millä nyt saa uuden? Suurimmassa osassa toki varusteita hieman enemmän, mutta ei aina. Näin laskettuna, olettaen että hinnat eivät ole muuttuneet, on ensimmäiset omistajat selvinneet mielestäni pienellä syöksyllä. Loppujen lopuksi auton hinta on sen oston ja myynnin erotus (ylläpito tietenkin päälle). Jos tuon B8 hinta on nyt tippunut 5k€, mikä on sen hinta kun mittarissa on 200tkm ja pari kolme vuotta lisää. Voisin kuvitella että tippuu enemmän kuin 5k€.
Autobildi kirjoitti edellisessä numerossa mesen c-sarjasta ja siitä että niitä palautuu nyt 3 vuoden leasing-soppareiden jäljiltä. Uutena auto maksaa karvan yli 40k€ ja nyt saa hyvään hintaan reilun satkun ajettuja 32k€. Onko se oikeasti hyvä hinta?
Olen yrittänyt ymmärtää tätä dilemmaa ja tullut johtopäätökseen että uuden auto osto mallisarjan ilmestyessä ei ole huono asia. Uutta kroppaa ei ole tulossa myyntiin vähään aikaan (romahduttaa hinnat) ja käytetyille "uuden kopan" autoille on näköjään olemassa hyvät markkinat. Kun uusimpaan koppaan pääsee kiinni alle uuden hinnan, se kiinnostaa aina ostajia.
Ja jotta referenssinä ei olisi vain yksi tietty auto, vaihtona itselläni on ollut A5. Uusi A5 maksaa 45k€, nettiauton halvin kolme vuotta vanhana 38k€. Kaksilitraisissa vastaavat luvut 46k€ ja 40k€. Uudessa on start-stop tekniikkaa ja muita pieniä päivityksiä. TT:n kohdalla melkein sama tilanne.
Comment