Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Käytetyn auton hinta suhteessa uuteen

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

Käytetyn auton hinta suhteessa uuteen

En löytänyt keskustelu haulla tähän liittyen, joten uskalsin avata tälle ainakin hetkeksi oman.

Itse on olen ollut aina siinä uskossa, että uutta autoa ei kannata ostaa, sillä sen hinta tippuu heti tonneja kun sen ajaa ulos hallista. Mutta onko tilanne oikeasti näin? Olen tässä jo pidemmän aikaa kytännyt B8 koppasta nelikkoa, mutta hintapyynnit (toki vain pyyntejä) ovat mielestäni vääristyneet. Toki hinta määräytyy markkinoilla, mutta suhteessa uusiin ne tuntuvat kovilta. Esimerkkinä B8 koppainen nelikko. Uuden saa nyt Alpine Pro paketilla alta 41k€. Nettiauton halvin B8 nelikon pyynti on 35,9k€ (autolla rullattu 99tkm). Halvin bensavehje maksaa 36,8k€. Tässä vaiheessa nettiauton vaihtoehdot eivät vastaa varusteilta vielä Alpine Pro:ta. Lisäksi pieniä muutoksiakin tapahtunut, kuten led-valot taakse.

Ok, onhan tuossa tietekin talvirenkaat mukana, mutta kesärenkaat vastaavasti kuluneet. Ja eipä näytä hirveesti rahaa olevan käytetty noiden edullisimpien rengastukseen. Jotenkin tuntuu kovalta maksaa 100tkm ajetusta karvalakista 5k€ vähemmän kuin pakasta vedetystä, jonka saa nyt "hyvillä" varusteilla. Lisäksi ensimmäinen asiakas on nauttinut täydestä takuusta, jolle voin itse ainakin laskea tuon hintaisessa autossa useamman euron arvoa. Lisäksi uudella autolla on saanut nauttia ns. edullisista huolloista, myy pois kahden kolmen vuoden vanhana ja seuraava omistaja saa teettää jossain vaiheessa ne kalliit huollot ja vaihtaa kuluvat osat.

Sama vika on esittely-autoissa, niissä pyydetään paikoin kovempaa hintaa kuin millä nyt saa uuden? Suurimmassa osassa toki varusteita hieman enemmän, mutta ei aina. Näin laskettuna, olettaen että hinnat eivät ole muuttuneet, on ensimmäiset omistajat selvinneet mielestäni pienellä syöksyllä. Loppujen lopuksi auton hinta on sen oston ja myynnin erotus (ylläpito tietenkin päälle). Jos tuon B8 hinta on nyt tippunut 5k€, mikä on sen hinta kun mittarissa on 200tkm ja pari kolme vuotta lisää. Voisin kuvitella että tippuu enemmän kuin 5k€.

Autobildi kirjoitti edellisessä numerossa mesen c-sarjasta ja siitä että niitä palautuu nyt 3 vuoden leasing-soppareiden jäljiltä. Uutena auto maksaa karvan yli 40k€ ja nyt saa hyvään hintaan reilun satkun ajettuja 32k€. Onko se oikeasti hyvä hinta?

Olen yrittänyt ymmärtää tätä dilemmaa ja tullut johtopäätökseen että uuden auto osto mallisarjan ilmestyessä ei ole huono asia. Uutta kroppaa ei ole tulossa myyntiin vähään aikaan (romahduttaa hinnat) ja käytetyille "uuden kopan" autoille on näköjään olemassa hyvät markkinat. Kun uusimpaan koppaan pääsee kiinni alle uuden hinnan, se kiinnostaa aina ostajia.

Ja jotta referenssinä ei olisi vain yksi tietty auto, vaihtona itselläni on ollut A5. Uusi A5 maksaa 45k€, nettiauton halvin kolme vuotta vanhana 38k€. Kaksilitraisissa vastaavat luvut 46k€ ja 40k€. Uudessa on start-stop tekniikkaa ja muita pieniä päivityksiä. TT:n kohdalla melkein sama tilanne.

No siis noissahan se uuden auton hinta on tippunut heti ne tonnit. Siitä eteenpäin arvo putoaakin eri tavoin.

Noin ylipäänsä minusta autoa ei kannata ostaa mistään myyntiin. Jos ostaa, niin ostaa itselle.

Comment

Kai tuo käytetyn kohdalla hiukan riippuu myös siitä kuinka yleinen kulkine on kyseessä ( ja paljonko sillä on rullattu)

Uusi A8 varusteineen sen risat 140 keur ja vuoden vanhana saa alle satkun :)

Comment

Niin....esitteissä ja mainoksissa olevalla hinnalla ei kuitenkaan saa sitä uutta autoa. Siihen pitää laittaa päälle yleensä toimitusmaksu, metalliväri, lohkolämmitin, sisäpistoke, roiskeläpät, toiset vanteet ja renkaat jne....Eli joku 2-3tonttua palaa vielä rahaa sen listahinnan päälle. Käytetyissä autoissa on nämä yleensä siis mukana.

Hmm....reilun vuoden vanha 31tkm ajettu B7 TdiQ S-line Avant kaikilla "pakollisilla" varusteilla lähti taannoin n. - 45% sen aikaisesta listahinnasta. Kun sopivasti sattuu :)

Comment

Jos joutuisi valitsemaan, että ostaako uusi vai sata tonnia ajettu, hintaeroa alle 10 tonnia tuollaisessa 40-50k€ kärryssä, niin uusihan se olisi tietysti. Tuo pyyntihintojen ja todellisten hintojen ero taitaa olla aika iso noissa uudenkarheissa yksityisten välisessä kaupassa. Uudehkoissa autoissa hyvitys vaihdettaessa on jotain seuraavalla kaavalla:
          markkinahinta - käytetyn takuukulut - ehostuskulut yms myyntikulut - kate = hyvityshinta. Siitä tullaankin siihen, että 32k€ Mesestä hyvitetään vaikkapa 24k€. Eli ei siitä saa autokaupassakaan nettiauton pyynneistä unelmoituja välirahoja.

Yhtäkkiä se 3-4 vuoden ikäinen kalliiden huoltojen taktiikka onkin sitten fiksu, kun pääsee suht tuoreeseen autoon kiinni. Ja kaiken voi korjata hyvin mielen omalla rahalla -tai olla korjaamatta. Ei tarvitse tapella takuuasioista merkkiliikkeen orjana.

Aina se autoilu vaan tuppaa maksamaan, jos joku oikeasti keksii ilmaisen tavan laatuautoilla, niin kiinnostaisihan se.

B8:ien hintoja on taivasteltu kyllä. Saksassakin se on vielä kallis, mutta kunhan tulee 3 vuotta täyteen, ja alkaa liisarien tulva käytettyjen markkinoille, niin myös Suomen hintataso niiannee pienellä viiveellä.

Comment

Laskin pikaisesti, että siinä vaiheessa kun ostin kasin 10v vanhana, oli se menettänyt arvoa about 1.65€/km.... Huh.

Comment

Itse olen jokaisen autoni ostanut 2v vanhana ja pitänyt niitä sitten 2-9v. Nykyinen oli maksanut oman arvioni mukaan uutena noine varusteineen ~55.000€ ja minä ostin sen vajaat 33tkm ajettuna, hinta pyöreästi 32 kiloeuroa. Minusta edelliselle omistajalle suht arvokasta ajoa.

Tuskin jatkossakaan ostan uutta autoa, vaan vähän ajettuja ja pari vuotta vanhoja. Jos varallisuus riittää tulevaisuudessa tuohonkaan...

Comment

Totta on että vanteethan noihin joutuu useinmiten ostamaan, mutta osa käytetyistä on ihan niitä karvalakkeja. Ei ole asennettu lohkolämmittimiä (niillä kun ei stadissa tee mitään, johto kun pitäisi olla 100m pitkä). Ja kummatkin renkaat on varmasti satkun ajetussa jo vaihtokunnossa.

Ja harva tosiaan ostaa auton myyntiin, mutta kyllä itselläni ainakin ratkaisee auton hinta. Muuten ostaisin aina sen parhaan ja kalleimman. Minulle auton hinta ei kuitenkaan ole pelkkkä ostohetken hintalappu, vaan yritän miettiä mikä tulee olemaan se kustannus lompakossa. Ja tällöin on pakko miettiä myös arvon pysymistä.

Ihan totta tuo vaihtarin hyvitys, jos vie autokauppaan. Siinä sitten maksaa itsensä kipeeksi mukavuudesta, karrikoidusta sanottuna. Mutta jos itse jaksaa myydä, niin kyllä siinä pitäisi saada hyvä tuntikorvaus omalle työlle. Mutta jos miettii vain vaihtoehtona käytetylle uutta autoa. Siinä tilanteessa ei tarvitse miettiä vaihtoa, vaan voi vertailla vain uuden hintaa käytetyiden pyynteihin. Ja tällöin ne käytetyt tuntuvat kovilta.

Toki nämä ovat tapauskohtaisia ja suurimman osan autoista saa järkevällä hinnalla käytettynä. Itse olen aina ostanut käytetyn auton ja varmaan teen niiin jatkossakin. Pitää vaan ostaa auto jonka pyynti ei ole lähellä uutta vielä kahden vuoden ikäisenä.

Comment

Jos ihan rahallisesti lasketaan, niin uuden/käytetyn kannattavuus riippuu monesta asiasta:

- Uusi auto kannattaa ostaa "karvahattumallina" ja käytetty mahdollisimman varusteltuna, sillä uusissa varusteista veloitetaan kiitettävästi (pl. ylläkin mainitut erikoistarjoukset) ja käytetyn hintaan varusteilla on suht. pieni merkitys
                  - Jos muutamana viime vuonna uusia autoja on myyty hyvin vähän, tulee uusi auto suhteellisesti edullisemmaksi kuin muutaman vuoden vanha, koska niiden tarjonta on vähäistä ja hinnat siksi kovia
                  - Jotkut merkit pitää hintansa hyvin jotkut sitten taas ei

Itse olen ostanut tasan yhden uuden auton (ja tuskin ostan toista). Sen suhteen noudatin - tosin tiedostamatta - kahta ensimmäistä kohtaa. Vaikka ko. merkki oli niitä huonoiten hintansa pitäviä, ajelin sillä kuitenkin tähän mennessä edullisimmat kilometrit.

Comment

Itsehän testasin uuden auton hankintaa vajaa kolme vuotta sitten. Suurin virhe lienee, että sijoitus kohdistui ranskalaiseen. Kaikin puolin järkevä peli, c4 sitikka, jossa kohtuulliset varustelut ja 1,6hdi, eli todella pihi naftalle. 60tkm myöhemmin autosta sai n.55% uuden hinnasta. Toki kesäkumit oli vaihtoa vaille ja takuu juuri loppunut, mutta silti oli pirun kalliita kilometrejä. Nykyinen on sitten 05 vuoden a4, jonka hinta oli kesällä aika tarkkaan 5v vanhana n.25k€, kun uutena lienee ollut n.65k€? ja odotan, ettei sen hinta kahdessa vuodessa puolitu. Tässäkin toki kesäkumit meni vaihtoon ja ulkonäkösyistä myös alusta ja vanteet, mutta jälkimmäiset eivät missään nimessä olisi olleet pakolliset.
                    Halvin pidettävä taas tähän mennessä oli puolitoistavuotiaan ostettu seat leon, joka oli ollut kampanjavarusteltuna, joten nahkoja lukuunottamatta lähes kaikki löytyi. Pari vuotta myöhemmin myydessä tuntui ettei hävinnyt juurikaan, olisiko vajaan pari tonni/vuosi tippunut hinta.

Comment

Itellä oli kanssa sitikka tuo ainoa uutena ostettu. Maksoi 16 800 e (100 000 mk) ja myin melko tasan 6-vuotiaana 8800 e:lla.

Comment

Nykyinen C5:n hinta uutena vuonna 2002 oli 44 600 €. Ostin auton 2005, ajokilometrimäärä ~70000km ja hinta 28 000 €. Kolmessa vuodessa hinta oli siis tippunut ~5 500 €/vuosi. Nyt auton käypänen markkinahinta lienee ~10 000 €, hinta on tippunut ostohetkestä ~3 000€/vuosi. Jos laskee uuden hinnasta arvon alenemisen koko ajalle, se on luokkaa 3 100 €/vuosi.
                        Autoon on tullut 11 vuoden aikana 130 000 km, eli noin 12 000 km/vuosi. Tästä tulee kustannukseksi 0,27 €/km, muut kustannukset (polttoaineet, vakuutus- ym. maksut, huollot sekä korjaukset) tekevät 0,25-0,30 €/km. Käytännössä siis pääoman hupenemisesta tulee tässä tapauksessa saman verran kuluja/kilometri kuin muita ylläpitokuluja. Toki tästä on selvästi nähtävissä, että ensimmäisen 2-3 vuoden aikana pääomakuluja tulee eniten.

Comment

Caddy on uutena maksanut about 25te ja nyt siitä saisi ehkä puolet tai pikkusen yli. Ikäähän sillä on yli 6 vuotta.

Uutta Tourania tässä mietiskellään ja hinta kohoaa yli 40te:n halutuilla varusteilla.
                          Uudessa on se etu, että saa just ne varusteet mitä haluaa. Käytettyssä voi olla kompromissien tai vähempään tyytymisen riski.

Tällä hetkellä on myös tuolla volkkarimaailmassa myös se, että edelliset korimallit on monasti ollut vielä pumpparidieseleillä ja seuraava auto on CR-koneinen.

Hintahan tipahtaa ja käytetyssä ei varusteet sitten loppupeleissä juuri rahassa enään tunnu.

Comment

Itse on olen ollut aina siinä uskossa, että uutta autoa ei kannata ostaa, sillä sen hinta tippuu heti tonneja kun sen ajaa ulos hallista. Mutta onko tilanne oikeasti näin? Olen tässä jo pidemmän aikaa kytännyt B8 koppasta nelikkoa, mutta hintapyynnit (toki vain pyyntejä) ovat mielestäni vääristyneet. Toki hinta määräytyy markkinoilla, mutta suhteessa uusiin ne tuntuvat kovilta. Esimerkkinä B8 koppainen nelikko. Uuden saa nyt Alpine Pro paketilla alta 41k€. Nettiauton halvin B8 nelikon pyynti on 35,9k€ (autolla rullattu 99tkm). Halvin bensavehje maksaa 36,8k€. Tässä vaiheessa nettiauton vaihtoehdot eivät vastaa varusteilta vielä Alpine Pro:ta. Lisäksi pieniä muutoksiakin tapahtunut, kuten led-valot taakse.
                            Huomioikaa nyt kuitenkin se, että käytettyjen autojen pyynti- ja myyntihinnat on kaksi eri asiaa. Vaikea uskoa, että tuo 99tkm rullattu B8 menisi kaupaksi 35,9k€ hintaan. Itse en ainakaan niin paljoa satkun ajetusta autosta maksaisi. Jos uuden vastaavan saa hintaan 41k€. Toki tuohon uuden hintaan tulee ne toimitusmaksut yms. jotka nostavat hintaa tonnilla kahdella, joka tosiasiassa se auton todellinen myyntihinta, luki siinä hintalapussa mitä tahansa.

Liikkeet tietysti aina pyytävät käytetyistä autoista paljon ja tuohon hintaan sisältyy myös se "liikkee takuu". Yksityisten markkinoilta vastaava auto ei varmasti tee kauppaa tuolla rahalla eli arvo tosiasiassa määräytyy sen mukaan mitä halvin malli (yksityisen myymä) käytettyjen markkinoilla maksaa tai mitä autoliike tosiasiassa hyvittää tuollaisesta autosta vaihdossa uuteen ja silloinkin pitää miettiä todellista välirahaa, ei sitä näennäistä hyvityshintaa. Tosin on selvää, että harva 1v. ikäisen auton omistaja sitä itse myy ja valtaosa noin tuoreista vaihdokeista on liikkeiden myymiä.

Kuitenkin, en näe hirveästi järkeä ostaa 1v. ikäistä autoa käytettyjen markkinoilta. Mielummin panostaa sitten siihen uuteen. Vasta se tyypillinen 3v/100tkm ajettu alkaa olemaan houkutteleva vaihtoehto. Tällöin kun autosta on ajettu pois ne kaikkein kalleimmat kilometrit ja kun itse en ole koskaan osannut arvostaa uutta autoa, kun uuden auton omistaminen ei minulle ole itseisarvo ja koska auto on tosiasiassa uusi vain sen hetken, kun auton ajaa ulos liikkeen pihasta.

Comment

Kommenttina Tourania hankkivalle että Saksasta merkkiliikkeestä vaan katsomaan käytettyä Tourania niin ei joudu tinkimään varusteista yhtään. Kierrettiin pari vuotta sitten Hampurissa 3 päivää kaverille Golf Plussaa etsimässä ja paikallisissa VW:n merkkiliikkeissä oli noita Touraneita rivissä per liike 10-25kpl. Runsauden pula Touraneista, pystyy oikeasti valitsemaan värin, kilometrit ja varusteet just presiis millaisen auton haluaa ja hinnat myös kohillaan verrattuna uusiin/käytettyihin suomipeleihin. Ja useassa 1-5v käytettyssä mm. Touranissa on niin pienet päästöt ettei tuontipeleissä autoverot päätä huimaa. Ja nuo merkkiliikkeiden pelit mitä myyvät saksassakin on aikalailla priimakuntoisia, sielläkin dumpataan huonot pelit jobbareille.

Tilasin itselle just viime viikolla isolta saksalaiselta käytettyjen diileriltä auton pelkkien tarkkojen kuvien ja Dekran tarkastuslistan perusteella. Tuolta uskaltaa oikeasti ostaa isosta liikkeestä auton näkemättä autoa livenä. Isoilla liikkeillä ei ole saksassakaan varaa myydä sutta ja sekundaa. Auto tulee ensi viikolla rekalla Hkiin. Ja rekkakuljetus keski-saksasta maksaa muuten saman verran kuin suomessa autoliikkeet periin toimitusmaksua = 650eur.
                              Viimeksi muokannut Monster; 16.2.2011, 15:33.

Comment

Tutkailtu on Tourain tarjontaa ulkomailta, mutta siinä vaan on iso mutta.
                                Juuri tullut uusi malli ja vanha malli omaa pumpparikoneet, jollasta en enään halua.

Comment

Working...
                                X