Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jenkkituontien määräaikaiskatsastus (pakokaasut ja OBD)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Jenkkituontien määräaikaiskatsastus (pakokaasut ja OBD)

    Käyttäessäni muutama vuosi sitten autoa Lielahden Katsastusmiehillä, katsastusmies tuntui olevan lainkirjaimesta erityisen hyvin perillä. Hän huomautti mm. virheellisestä rekisteröinnistä, kun auto oli papereihin merkattu EU-Tyyppihyväksytyksi ja samalla muuttoajoneuvoksi. Hän mainitsi myös että OBD ja pakokaasumittauksia ei edes tarvitsisi tehdä.

    Käytin Allroadia syksyllä samalla konttorilla, mutta tuolloin kukaan ei tuntunut tietävän tuosta lainpykälästä mitään. Loppujen lopuksi katsastutin auton toisella A1 katsastusasemalla. Sovittiin kassalla että en maksa mittauksista yhtään mitään, mutta katsastusmiehet saavat kyllä päästöt ja koodit lukea jos haluavat. Kun autossa ei ollut ongelmia vikakoodien eikä päästöjen suhteen niin leima tuli.

    En ole itse löytänyt vahvistusta tuolle ensimmäiselle katsastusmiehen väitteelle ettei päästöjä tarvitse mitata. Toisaalta miksi niitä pitäisikään mitata kun käyttöverotuskin menee painon eikä päästöjen mukaan.

    Onko muilla kokemusta tällaisesta tapauskesta?

    Edit: Äsken käytin S4:n leimalla ja homma meni juuri samalla tavalla. Päästöt mitattiin, mutta siitä ei tarvinnut maksaa. Tuossahan ei tietenkään konttori riko millään tavalla lakia, vaikka mittaus olisikin pakollinen. Olisi vaan mielenkiintoista tietää, mitä sitten jos päästöt eivät olekaan kohdallaan.

    #2
    Kyllä päästöt mitataan ja OBD-testi tehdään 2001 ja sen jälkeen rekisteröidyistä vaikka kuinka olisi muuttoauto.
    Tämä päästömittaus liity mitenkään veroihin, ne päästöt mitataan eri menetelmällä.

    Comment


      #3
      Ei kai siellä mitään päästövapautuksia ole vaikka auto muualta tuleekin? Muistelen että ensirekisteröintiajankohdan mukaiset päästönormit on täytettävä suomeen/EU:n kilpien väliin rekisteröitäessä. Tuo EU-tyyppihyväksyntämääritelmä voinee liittyä siihen että ko. ajoneuvo on Eurovalmiste joka eroaa paikallisista karkeasti vain valojensa ja joidenkin hyväksyntäleimojen puolesta.

      Comment


        #4
        Kyllä noissa muuttoautoissa vaan on erivapauksia erinäköisissä asioissa. EOBD jenkkimarkkina-auton ei tarvitse puhua, eikä sitä voi odottaa (vaikka toki puhuu obd2 kieltä, mutta se muuten on eri kuin EOBD) koska sitä ei ole sitä rakennettu puhumaan. Vaikka eiköhän sen jenkkimarkkinoille myydyn audin aika triviaalisti saisi EOBD yhteensopivaksi, mutta miksi muuttaa, kun ei tarvitse.

        Samoin päästöissä on eroja maiden välillä, ei voida olettaa niiden täsmäävän täydellisesti EU sääntöihin. Californiassa esimerkiksi vajaavetoinen auto joutuu päästötestissä rullille...

        Sitten kun lisätään vielä soppaan japanialaiset säännöt ja Aussi säännöt onkin soppa valmis, kukaan ei tiedä mitä muuttoautolta voidaan vaatia ;)

        Comment


        • #5
          Tuo EU-tyyppihyväksyntämääritelmä voinee liittyä siihen että ko. ajoneuvo on Eurovalmiste joka eroaa paikallisista karkeasti vain valojensa ja joidenkin hyväksyntäleimojen puolesta.
          Tuo oli vaan katsastusmiehen virhe. Ei tuota jenkkimallia katsastusmies onneksi saa EU-tyyppihyväksytyksi vääntämään millään. Olen Gedun kanssa samoilla linjoilla, miksi maksaa sellaisesta mittauksesta mille katsastusmiehellä ei ole esittää vaadittavia rajoja. Joka tapauksessa olen kaksi autoa nyt katsastanut kolmella eri konttorilla enkä ole OBD ja pakokaasumittauksesta maksanut.

          Edit: Tuo EOBD taitaa olla nyt se avainsana tässä asiassa. Onko katsastusmiehillä takuuta esim. siitä että tuollainen ei-EOBD järjestelmä ei sekoa kun siihen kytketään EOBD mittari kiinni. Tai onko luetut koodit sitä mitä ollaan etsimässä.

          http://www.obd.fi/index.php?option=c...id=32&Itemid=2

          "EOBD (European On Board Diagnostic) on Euroopan vastine OBD2:lle ja merkittävin ero käytännössä näiden kahden standardin välillä on se että EOBD on tullut voimaan vasta vuosien 2001 (bensa) ja 2003 (diesel) aikana ja jälkeen myytyihin autoihin. Jos bensiini käyttöinen automalli on tyyppihyväksytty 1.1.2000 jälkeen pitää sen EU direktiivin 98/69/EC mukaan olla EOBD-yhteensopiva. Käytännössä tälläiset autot ovat jo 2001 vuosimallia. Kaikkien 2001 aikana myytyjen uusien autojen pitää saman direktiivin mukaan olla EOBD-yhteensopivia. Toki myyntiliikkeiden varastoihin mahdollisesti jääneet autot saattavat tehdä joiltain osin poikkeuksen."

          Jenkkimalleja ei olla tyyppihyväksytty EU-normien mukaan, joten tuota 2001-alkaen vuosimallisääntöä ei voida soveltaa.
          Viimeksi muokannut apuustin; 8.1.2011, 08:25. Perustelu: Lisäystä

          Comment


          • #6
            Puustinen, väännä rautalangasta: Mitä sanon katsastuskonttorilla tuon Allroad 2.7T USA 2001 -mallini kanssa, jotta vältyn noilta kalliilta ja turhilta testeiltä?

            Comment


            • #7
              Antti, kuukkeli löytää pienen selailun jälkeen dokumentin 19-208-2004.pdf jossa lukee:
              Sisäisen valvontajärjestelmän (OBD) tarkastusta ei suoriteta muuttoautoina
              tuoduille ajoneuvoille, jotka on hyväksytty sen perusteella että ne täyttävät
              FMVSS-, CMVSS- tai japanilaiset päästömääräysten vaatimukset.


              Lähde: http://www.ake.fi/pdf/19-208-2004.pdf

              Comment


              • #8
                *Rautalank, rautalank*

                Eli: kun nyt menen katsastukseen niin sanonko pakokaasuja ja OBD-mittausta tekevälle inssille, että haist huilu, vai katsotaanko nuo päästöt kuitenkin?

                Comment


                • #9
                  Tuskin sille inssille mitään tarttee sanoo. Sano laskua etukäteen maksettaessa, että noita testejä ei tähän tarvitse tehdä->tutkiivat ja hutkiivat ja toivottavasti sanovat jotta näinpä on. Inssihän saa ne päästöt katsoa halutessaan, mutta sinun ei niitä tarvinne maksaa.

                  Comment


                  • #10
                    Kiesus, pääseekö tuolla pakokaasutestistäkin? Tässähän saa alkaa jo kohta katteja harventamaan urakalla =)

                    Edit: sepä vielä, että lukeeko se jossain kohti rekkarissa, että on hyväksytty nimenomaan tuon FVMSS tai muun systeemin mukaan tuo auto? Sehän on ilmeisesti edellytyksenä tuolle hommalle.
                    Viimeksi muokannut seepra; 17.1.2011, 23:27.

                    Comment


                    • #11
                      Ja eihän tuollanen tuontiauto ole päästöistä täysin vapaa. Ihan normaali vähäpäästöisen auton arvot sen kuitenkin pitää täyttää. Eli katinkorvausputket kannattaa tehdä nopeilla laipoilla.

                      Comment


                      • #12
                        Joo, eli siis jos täytyy täyttää vähäpäästöiset arvot, se pakokaasumittaus tehdään kuitenkin? Lambda- ja OBD:kö sitten jäävät väliin?

                        Comment


                          #13
                          Kylllä päästöt mitataan aina noin uusista. Jotain ikivanhoja vehkeitä ei mittailla. OBD tarkastus on eri asia, ja sitä ei näköjään tehdä. Kumma sääntö, mutta kerrankin edes jotain helpotusta. OBD mittaushan muuten tehdään kaikkiin 2001 ja uudempiin autohin.

                          Comment


                          • #14
                            No, sehän tarkoittaa sitä, että siellä voi olla ihan millaiset vaan lukemat kun ei saa tarkastaa. Konttorin pihalla voi VAG-COMilla sammuttaa check enginen tarvittaessa, ja vaikka readiness ei ole kunnossa, ei haittaa.

                            Comment


                              #15
                              USAQ7

                              Kiitos tästä - tämä oli hyvä vinkki, nimim. USA:ta tuotu Q7...

                              Comment


                              • #16
                                OBD mittaushan muuten tehdään kaikkiin 2001 ja uudempiin autohin.
                                OT, mutta diisseleissä vasta 2003--->

                                Comment


                                • #17
                                  OBD mittaus tehdään tosiaankin uudempiin autoihin, sen jälkeen kun sovittiin yhteisistä standardeista.

                                  Ymmärtääkseni jenkeistä tuotu auto voi olla rekisteröitäessä pakokaasutestistä vapaa, mutta seuraavan kerran kun se katsastetaan, niin silloin pakokaasut taas mitataan.

                                  Jenkkimalli on kyllä pakokaasunäkökulmasta katsoen turvallinen ostos, sillä esim. Kaliforniassa on maailman tiukimmat päästörajat ja periaatteessa jenkkimallit ovat päästöiltään nuukempia.

                                  Vikakoodeja lukiessa kannattaa ottaa huomioon, että jenkkimalleissa on joitakin sellaisia toimintoja, joita EU-malleista ei löydy. Esim. poltto-ainetankin ilmatilan auto testaa itse ja lakisääteinen vuoto, jonka järjestelmän tulee löytää on vastaa 1 mm reikää. Uudemmissa autoissa tämän reiän halkaisija on 0.5 mm. Joillekin näin pienen reiän löytäminen voi maksaa paljon rahaa...

                                  Comment


                                  • #18
                                    Keskustelu on edennyt yleensä jokseenkin seuraavasti:
                                    - olen kuullut että USA:sta muuttoautona tuodulle autolleni ei tarvitse tehdä OBD mittausta ja pakokaasutestiä.
                                    - Jaa.. pitääpä kysyä noilta katsastusmiehiltä. (No eipä nekään yleensä mitään asiasta sitten tiedä). No jopas nyt on erikoinen tapaus. Sovitaanko niin että tekevät testit, mutta maksat vain peruskatsastusken osalta? Mietitään sitten uudelleen jos jotain löytyy.
                                    - No tehdään niin.

                                    Comment


                                      #19
                                      Kävin maanantaina katsastamassa ässän ja koitin tietysti tuota obd-testistä livahtamista:

                                      - Kassatäti kävi kysymässä inssiltä -> tehdään kuulemma myös jenkkiautoihin.
                                      - Kävin itse kysymässä inssiltä ja sanoin, että minulla on tulostettua lakitekstiä hanskalokerossa, jossa lukee, että tuota ei tarvitse tehdä -> ilmoitti, että mene muualle katsastamaan ellei kelpaa.
                                      - Maksoin testistä, kun kello oli kuusi ja oli viimeinen leimapäivä menossa.
                                      - Onneksi meni eri inssille syyniin, että sai leiman :) Vaikutti paljon leppoisammalta ukkelilta.

                                      Näin siis Turussa orikedolla.

                                      Comment


                                        #20
                                        Alkuperäinen kirjoittaja Siba Näytä viesti
                                        Kävin maanantaina katsastamassa ässän ja koitin tietysti tuota obd-testistä livahtamista:

                                        - Kassatäti kävi kysymässä inssiltä -> tehdään kuulemma myös jenkkiautoihin.
                                        - Kävin itse kysymässä inssiltä ja sanoin, että minulla on tulostettua lakitekstiä hanskalokerossa, jossa lukee, että tuota ei tarvitse tehdä -> ilmoitti, että mene muualle katsastamaan ellei kelpaa.
                                        - Maksoin testistä, kun kello oli kuusi ja oli viimeinen leimapäivä menossa.
                                        - Onneksi meni eri inssille syyniin, että sai leiman :) Vaikutti paljon leppoisammalta ukkelilta.

                                        Näin siis Turussa orikedolla.
                                        Minä olisin kyllä halunnut keskustella sen inssin kanssa pidempään, en kettuilla asiasta vaan opettanut sitä. Ja jättänyt sitten leimaamatta. Ei se yksi päivä haittaa, ellei ny just osu poliisi kohdalle.

                                        Comment


                                          #21
                                          Toinen inssi kyllä osasi jopa keskustella asioista, Trafin ohjeen mukaan kuulemma tehdään kaikkiin OBD-testi, mutta eihän se oikeasti niin tainnut olla hänenkään mielestä.

                                          Maksoin kiltisti, koska ko. asemalla taitaa olla Turun edullisimmat hinnat ja Iteljooni kuljetti 15e halvennuskupongin kotiin.

                                          Aika arpomista muuten mennä päivän viimisellä ajalla katsastamaan, voi tulla joko ärsyyntynyt inssi joka vain kiukuttelee tai sitten joku leppoisa äijä, jota ei paljoa jotkut turhat EU-pykälät napostele enää siinä vaiheessa :)

                                          Comment


                                            #22
                                            Alkuperäinen kirjoittaja Siba Näytä viesti
                                            Toinen inssi kyllä osasi jopa keskustella asioista, Trafin ohjeen mukaan kuulemma tehdään kaikkiin OBD-testi, mutta eihän se oikeasti niin tainnut olla hänenkään mielestä.

                                            Maksoin kiltisti, koska ko. asemalla taitaa olla Turun edullisimmat hinnat ja Iteljooni kuljetti 15e halvennuskupongin kotiin.

                                            Aika arpomista muuten mennä päivän viimisellä ajalla katsastamaan, voi tulla joko ärsyyntynyt inssi joka vain kiukuttelee tai sitten joku leppoisa äijä, jota ei paljoa jotkut turhat EU-pykälät napostele enää siinä vaiheessa :)
                                            Ah kuuluisat Trafin ohjeet. Koskahan ne päivitettäisiin lakien mukaisiksi...

                                            Comment


                                            • #23
                                              No, 2001-käyttöönotetun Allroadin OBD:tä ei katsota näköjään ilmeisesti muutenkaan. Rekkarin mukaan auton kokonaispainaa 2505 kiloa ja tuossa pykälä:

                                              Sisäisen valvontajärjestelmän (OBD) tarkastusta ei suoriteta
                                              • enimmäismassaltaan yli 2500 kg:n M1-luokan ajoneuvoille, sekä N1- luokan alaluokan II- ja III ajoneuvoille, jotka on ensi kertaa käyttöönotettu 1.1.2001-31.12.2001 välisenä aikana.

                                              Vai olenko väärässä?

                                              Comment

                                              Working...
                                              X