Tuosta kuopion biokaasun talteenotosta vielä. Sehän tulee käsittääkseni vanhalta, peitetyltä kaatopaikalta, eli sitä on melko vaikea ottaa peittämättömältä alueelta. Toisekseen on aika turha puhua että siitä sitä energiaa riittää. Saatava teho on jotain promillen osia kokonaistarpeesta esim. kuopion alueella, eikä tuollainen investointi monestikaan itseään takaisin maksa, mutta toki sillä saadaan metaani pois ilmasta ja hyödyksi, eli sitä kautta toki ihan kannattava asia. Tuon vertaiset tehot vain olisi parempi, jos ne saisi käytettyä paikallisesti, jolloin linjavedot yms. eivät kohottaisi takaisinmaksuaikaa.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
E10 vs. 98E kumpiko todella halvempaa?
Collapse
X
-
Muistaakseni tuota nesteen edustajaa oli kauppalehdessä haastateltu ja sanoi tosiaan, että tuo 10% on se maksimi, käytännössä vähemmän. Niillä on mahdollisuus kikkailla sen etanolin määrän kanssa ja sen ne tekee mm markkinahinnan ja saatavuuden mukaan. Siinä sanottiin, että se määrä optimoidaan tarkasti tilanteen mukaan eli jos etanoli on kallista, ni satseista tulee vähän laihempaa.
Comment
-
Samullile sen verran, että kyllä se sieltä ns. uudelta kaatopaikalta tulee.
Vuonna 1991-2001 peitetyltä alueelta ainakin osin kylläkin.
En ota siihen kantaa onko se järkevää siirtoa jonnekin Petosen pumppaamon mistä sitä imetään sinne.
Itseäni tuo asia ei niin tasan tarkkaan kiinosta, mutta erehdyin eilen nöörivaimolleni asiasta puhumaan, niin sain sellaisen selvityksen ja toimintakertomuksen, että annanpa tässä osani ikäänkuin "kostona" siitä.
Eikä herneitä nenään, näin se vaan tuntuu olevan;))
Comment
-
Mietin tässä noita E5, E10 ja 95, 98 vastaavuuksia. Millä perusteella E10 on 95:ttä vastaavaa, koska siinä on enemmän etanolia? Etanolissahan on enemmän "potkua", joten jos bensassa on 10% etanolia, sen oktaaniluku pitäisi olla isompi. Eli nyt E5 ja E10 menee ihan ristiin 95 ja 98:n kanssa. Ja koska nyt 95:ssa on etanolia enemmän kuin 98:ssa, niin perusbensan pitäisi olla entistä huonompaa kuin tavallinen 95. Mikäs järki tässä oikein on?
Comment
-
Minusta tuntuu että tuo 95 ei ole enää oktaaniluku vaan myyntinimike. Olisi kiva nähdä vähän dynokuvia ahdetusta autosta jossa on vähän pirtua seassa. En tunne bensan valmistusprosessia, mutta en pidä mitenkään mahdottomana että voitaisiin valmistaa vaikka 87 oktaanista bensaa, josta pirtun lisäämisellä saataisiin siitä 95:sta (ei sitä kraananimeä).
Comment
-
Syy E10 sekoiluun löytyy seuraavasta jutusta ->
http://www.taloussanomat.fi/liikenne...le/2011171/139
= Nesteen monopolin turvaaminen bensamarkkinoilla ... Voi pitää hyvinkin paikkaansa ...
Comment
-
Etanolissahan on enemmän "potkua", joten jos bensassa on 10% etanolia, sen oktaaniluku pitäisi olla isompi.Viimeksi muokannut porkkis; 3.2.2012, 09:59.
Comment
-
No olisi sen verran että tietäisi ainakin vähimmäisoktaanimäärän.
Alkuperäinen kirjoittaja http://www.e10bensiini.fiSuomi kasvattaa biopolttoaineiden osuutta tieliikenteessä osana ilmastonmuutoksen torjuntaa.
edit:Alkuperäinen kirjoittaja http://e10bensiini.fi/kysymyksia_ja_vastauksia/12._vaikuttaako_e10-bensiini_auton_moottoritehoonE10-bensiini ei vähennä eikä lisää moottoritehoa, sillä oktaaniluvut pysyvät entisellään.
Comment
-
Pistetään tännekin polttoaineen hinnoista, kun eräällä toisella foorumilla asiaa ihmeteltiin:
Mikäs siinä on että raakaöljyn hinta on kaukana siitä mitä se oli pahimmillaan 2008 mutta silti bensan hinta on mennyt ampumalla ohi?
Öljyn hinta lasketaan dollareissa (minkä valtaosa tuntuu unohtavan), vuonna 2008 dollarin kurssi oli 1,6 dollaria eurolla, öljy taas maksoi 135$, eli barreli maksoi 84,4 €.
Vuonna 2011 barreli maksaa 95$ ja dollarin kurssi on 1,3 dollaria eurolla, eli barrelin hinta on 73,1€. Raakaöljyn hinta on siis 12,3% halvempaa kuin silloin.
Bensassa veroa on 62cnt + alv 23% kokonaishinnasta. Bensa maksoi parhaillaan 1,7€, kun nyt ollaan 1,5 eurossa. Tuosta alv 23% (2008 22%), eli vuonna 2008 verottoman polttoaineen hinta oli 0,773e/l. Vuonna 2011 verottoman polttoainelitran hinta on 0,599€. Raaka-aineen hinnassa on siis eroa 17,4cnt, joka on myös melko tarkkaan sama erotus, kuin on polttoaineen hinnassa verrattuna "huippuaikoihin".
Tätä asiaa ei siis kannata ajatella "maallikon" silmin, vaan ihan oikeasti tarkastella faktoja, eikä mutu-tuntumalla, että valtio riistää taas...
edit: litrahinnat eivät ole tarkastettuja, polttoaineena 98e5, mutta tarkoitus onkin tuoda esille, ettei polttoaine ole kallistunut niin paljon, kuin barrelin hinnasta voisi olettaa.Viimeksi muokannut jjj84; 17.1.2011, 10:04. Perustelu: Täsmennystä, ettei mene herne kellään nenään :)
Comment
-
Jos jotakuta kiinnostaa niin Suomen Autolehdessä (olisikos loka ja marraskuun lehdet) on viimeaikoina käsitelty aika hyvin tuota etanolibensaa, oktaaneja, sekottumista veteen jne.
Jenkeissä on vedelty jo pitkään E10 bensalla, ja ei siellä ole ollut mitään ylitsepääsemättömiä murheita... miettivät jo E15 siirtymistä.
Comment
-
Tuossa olisi Boschin flex fuel juttua, mitä muutoksia autoon pitäisi tehdä . Myös E10:n suhteellinen energia löytyy verrattuna tavalliseen bensaan.
http://www.mp.go.gov.br/nat_sucroalc...o_ferreira.pdf
En tiedä oliko bensalla vaikutusta, mutta tankkasin vanhan Audin (100/2,8) 99E5 bensalla ennen katsastusta. Autoon on juuri vaihdettu tulpat, katalysaattorit, öljyt ja RVS-käsittely on tehty kahteen kertaan. No päästöissä näytti testeri sitkeästi laihaa seosta, lambdaa 1,20...1,30 , kunnes pian tuli ilmoitus "pakoputki tukossa". Katsastusmies laittoi anturia uudelleen, mutta tulos oli sama. Sitten polkaisi oikein reilusti kierroksia ja sai lambdan arvoon 1,03 , tyhjäkäyntiin merkattiin vain OK. Kone käy erittäin hyvin. Niin ja auto muutenkin läpi ilman huomautuksia.
Comment
-
Nonnii, eka tankillinen ajettu 95E10:llä, ja kulutus oli 0.55 l/100 km vähemmän kuin 95E:llä! Sillähän ei ole asian kanssa mitään tekemistä, että tämä oli lähes kokonaan maantieajoa... ;)
Matkalukemiksi hiukan korkeahko edelleen, mutta toisaalta -20 kahta puolta heilunut lämpötilakin vaikuttanee. Summa summarum: tuskin kovin merkittäviä eroja löytyy. Nykyisellä hintaerolla kulutus saisi olla 98E:llä pari-kolme desiä vähemmän, että sitä kannattaisi käyttää. Seuranta jatkuu.
Comment
-
Onko 95E:n myynti kielletty?
– Ei jos täyttää jakeluvelvoitteen.
Se on mikä?
– Kuusi prosenttia polttoaineesta pitää olla uusiutuvaan energiaan perustuvaa.
Comment
-
Oma käsitykseni bensasta ollut että ei mikään perusbensa ole edes 95 oktaanista. Oktaanilukua on "aina" korotettu lisäaineistuksella- on se sitten ollut lyijy, MTBE, TAME, Iso-oktaani tai nyt sitten etanoli. Eli siltä osin etanoli korvaa muuta lisäaineistusta ja 95E10 olisi 95 oktaanista etanolin määrästä riippumatta....?
Comment
-
Eikai jakeluvelvoite täyty, jos kukaan ei kyseistä litkua osta? Aika harvassa taitaa flexifuel-autot olla vielä tässä maassa. Eli etanoli on tyrkytettävä asiakkaille pakkopullana perustavaran joukossa.
Pahimmillaan joutuvat korottamaan tuota 98E:n etanolipitoisuutta jakeluvelvoitteen täyttämiseksi, kun tuon peruspensan käyttäjät siirtyvätkin suojalaatuun.
Comment
Comment