Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

E10 vs. 98E kumpiko todella halvempaa?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Niin tai näin, meidän ilmakehässä tuntuu asiat olevan jo aika sekaisin. Tosin selviäähän se ikkunasta ulos katsomallakin. Jotain tarttis tehdä ja aika nopeasti.
    Sori että tartun juuri sun kommentteihin, mutta tuohon vasta kysymys: Niin pitäisikö sen ilmastonlämpemisen tapahtua?
    Tietääkseni meillä on nyt kunnon talvi täällä suomessa, joten mielestäni on todella hölmöä selittää ilmasto asioista ja sanoa perään että katsokaa ulos. Tai pohjoisempana ei ole lunta samalla mitalla, mutta sieltäkin sitä löytyy.

    Ei juuri llkalle kohdistettua tekstiä, vaan yleisesti kaikkille ilmastonmuutos tulee- ihmisistä-
    En ymmärrä miten ne onnistuvat kääntämään tämän talven ilmastonmuutoksen syyksi, on talvi ja silloin on kylmä ja tulee lunta. Mutta ei, vaikuttaa siltä että kaiken maailmon professorit sun muut viettävät ilmeisesti aikaansa liikaa espanjassa ja ovat nyt kummissaan kun on lunta.


    OT....

    Comment


      #32
      Valitettevasti se keskivertosukankuluttaja äänestää lompakollaan ja ostaa halpoja tuotteita, jotka sitten on tuotettu Kiinassa tai muissa halpismaissa juuri piittaamatta teollisuuden yms. päästöistä.
      Mä nään kyllä asian niin, ettei kuluttaja voi tolle mitään. Firmat ne päätökset tekee, missä ja miten tavaransa valmiistuttavat. Jos ajatellaan vaikka vaatteita, tietokoneita, puhelimia, auton osia ja ties mitä muita tuotteita, ei kuluttajalle selviä ko tavaran valmistusaa, ennen kuin kääreet avataan kotona. Hyvin harva brändi mainostaa itseään valmistuspaikalla. Nytkin kirjoittelen tätä viestiä Lenovo merkkisellä laatutuotteella joka maksoi yli 2400e. Silti se on valmistettu Kiinassa. Vaikka se ei olisi valmistettu siellä, sinne se päätyisi kuitenkin purettavaksi. Ihmisrukat lämmitelee joskus tästäkin irti tinoja ja komponentteja muurikkapannun päällä keuhkosyövän edetessä työntekijän kropassa. Ei haittaa markkina miestä täällä päässä... Kertovat vaan kuluttajalle kierrätyksenkin ole van todella komealla mallilla. Kaikki kierrätetään. Mutta miten?b


      Miten mä voisin vaikuttaa asiaan? Sen tiedän että polttopuuni tulevat suomesta ja taloni on rakennettu täällä, mutta taitaapi jo talon sähköissä käytetty kupari reissata kiinasta suomeen. Jos ostan eurooppalaisen auton, on senkin valmistukseen käytetty rauta tehty kiinassa. Ihan rauhassa voi tehdä ekologisia päätöksiä ja kusta itseään silmään niin lujaa kuin pystyy, mutta totuus on se, ettei noita juttu kovin helposti pysty selvittämään. Parasta ekologiaa taitaa olla se, että ostaa tavaraa, jolla on mahdollisimman pitkä elinkaari.

      Helppo se on +60te vuosituloilla neuvoa äänestämään lompsalla ja ostamaan vähän kallimpaa, mutta kun se ei auta mitään. Ihmiset elävät tulojensa mukaan ja ostavat sitä, mihin rahat riittää. Tässä kohtaa se hieno vapaa markkinatalous muuttuukin kirosanaksi. Kuluttaja onkin yht äkkiä raukka ja moukka kun se ostaa halvalla ebaystä... Olis reilua antaa maahantuojalle +20% rahnua, että se tuo tavaran kuluttajan saataville.

      Comment


      • #33
        Alkuperäinen kirjoittaja Metsässä Näytä viesti
        En ymmärrä miten ne onnistuvat kääntämään tämän talven ilmastonmuutoksen syyksi, on talvi ja silloin on kylmä ja tulee lunta. Mutta ei, vaikuttaa siltä että kaiken maailmon professorit sun muut viettävät ilmeisesti aikaansa liikaa espanjassa ja ovat nyt kummissaan kun on lunta.


        OT....
        Ilmastonmuutos on ihan oikeasti totta. Ja hyvä niin. Olishan täällä aika vittumaiset oltavat jos koko ilmakehää ei olisi koskaan muodostunut.

        Ihmisen osuus ilmastonmuutokseen on promilleja tai vähemmän. Monta miljoonaa vuotta tämä pallo täällä pyörinyt, ei sitä ihmiskunta sadassa vuodessa miksikään muuta. Vähän sama kuin rutisisi evoluutiota vastaan. Olisihan ne asiat hyvin jos ei olisi koskaan laskeuduttu puista alas, eikö vain? Toisten mielestä jo merestä nouseminen oli huono idea...

        Comment


        • #34
          Alkuperäinen kirjoittaja Metsässä
          Sori että tartun juuri sun kommentteihin, mutta tuohon vasta kysymys: Niin pitäisikö sen ilmastonlämpemisen tapahtua?
          Tietääkseni meillä on nyt kunnon talvi täällä suomessa, joten mielestäni on todella hölmöä selittää ilmasto asioista ja sanoa perään että katsokaa ulos. Tai pohjoisempana ei ole lunta samalla mitalla, mutta sieltäkin sitä löytyy.

          Ei juuri llkalle kohdistettua tekstiä, vaan yleisesti kaikkille ilmastonmuutos tulee- ihmisistä-
          En ymmärrä miten ne onnistuvat kääntämään tämän talven ilmastonmuutoksen syyksi, on talvi ja silloin on kylmä ja tulee lunta. Mutta ei, vaikuttaa siltä että kaiken maailmon professorit sun muut viettävät ilmeisesti aikaansa liikaa espanjassa ja ovat nyt kummissaan kun on lunta.


          OT....
          Ei se ilmaston lämpeneminen tarkoita sitä, että lämpötila nousee ihan joka kolkassa tasaisesti saman verran. Tämä maapallon ilmasto on sen verran monimutkainen mekanismi, että tutkijoillakin riittää savottaa yrittäessä ymmärtää syitä ja seurauksia. Joo, "ilmastoskeptikot" kuittaavat tuohon heti, että mistä ne mitään voi tietää, jos se niin monimutkaista on... Väitän kuitenkin, että ihmiset, jotka vuosikausia, osa vuosikymmeniä, ovat tutkineet sitä työkseen, ovat hiukan pätevämpiä arvioimaan ilmastosysteemin tomintaa, kuin besserwisser-maallikot täällä tietokoneen äärellä (allekirjoittanut mukaan lukien).

          Yksi mahdollinen selitys meidän kylmille talville: kun (ilmaston lämpenemisen seurauksena) Barentsinmeri on sulana, syntyy sinne korkeapaine joka työntää kylmää ilmaa meille. Näin yksinkertaistettuna. Jotkut kaiken maailman professorit tuota mallintelevat tietokoneillaan..

          Comment


          • #35
            Sori että tartun juuri sun kommentteihin, mutta tuohon vasta kysymys: Niin pitäisikö sen ilmastonlämpemisen tapahtua?
            Kyllä, näin sen sanotaan tapahtuvan. Ilmaston ääri-ilmiöt lisääntyvät, joihin tämä runsas lumentulo ja mm. viime kesän epänormaalin pitkä hellejakso kuuluvat. Pohjoisen talvet saattavat hyvinkin kylmetä vielä tästä, koska Grönlannin jäätiköiden sulamisvesien on arveltu muuttuvan Golfvirran suuntaa, jolloin sen Brittein saaria ja Skandinaviaa lämmittävä vaikutus jää pois. Jos noin tapahtuu, niin sen jälkeen täällä on talvet lähes yhtä kylmiä kuin Siperiassa.

            Teorioita nämä tietysti vielä. Kuitenkin, Suomen ilmastossa on ollut havaittavissa erilaisia muutoksia jo viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana. Ensin tuulet ja erityisesti kovat myrskyt lisääntyivät, sitten tuli lämpimät lumettomat talvet ja nyt näyttää lunta tulevan urakalla ja pakkasta riittää, sataa parhaillaankin taas lisää. Lunta tullut myös erittäin runsaasti euroopassa ja pohjois amerikassa.

            Voi tämä toki olla luonnolista vaihteluakin. Muutoksia vaan tapahtunut vähän liian taajaan, jotta se olisi uskottavaa. Mutta mene ja tiedä. Tulevaisuudessa tuokin selviää. Toivotaan vaan, että jos tämä on ihmisten toimista aiheutunutta, ei silloin olisi liian myöhäistä tehdä mitään vastatoimia.

            Voidaanhan nämä muutokset tietty kuittaa sillä, että menevät luonnollisen vaihtelun piikkiin ja se suotakoon heille, jotka niin haluavat uskoa. Kukaan meistä ei tiedä mikä on tilanne kymmenen vuoden päästä. Helppo tie toki on työntää pää vain puskaan ja sanoa, ettei mitään muutoksia tapahdu ja jos tapahtuukin, niin ei se ole meidän syy.

            Comment


            • #36
              Ei löydy tämäkään väittely jos otsikolla hakee, pitäiskö siirtyä viereiseen pöytään?

              Comment


              • #37
                Etanolihan ei vaan ole kovinkaan toimiva polttoaine pohjoisen oloissa. VTT noita päästöjä tutkaili aikoinaan- Kylmäkäynnistykset ja koneen käydessä kylmänä tulee putkesta muutakin kun CO2:sta (formaldehyydi ja muita aldehydejä).
                Samoin esim flexifuel autoilla käynnistys talviolosuhteissa E85:sella on kuulemma täyttä tuskaa. Ruotsalaiset kolleegat ottavat vero- ja muut hyödyt sillä että autolla voi ajaa etanolilla- kuitenkin koko talvikauden (ja ainakin yksi kolleega koko vuoden) ajelevat bensalla. Huoltovälitkin on lyhyet etanoli-autoissa (ainakin vielä) Volvossa oli 10 tkm.

                Comment


                • #38
                  Kohta sen näkee miten hinnat asettuu.

                  Mutta mietityttää tuo E10. Jos etanolin puristuskestävyys on suurempi kuin bensan. Ja etanolin määrää vielä lisätään, niin kuinka oktaanit voi silti pysyä 95:ssä? Onko bensiini alun alkaenkin sit litkumpaa ja siitä ei vaan kerrota normi kuluttajalle? En ainakaan mistään oo vastausta löytänyt, joten viisaammat auttakoon.

                  Comment


                  • #39
                    Alkuperäinen kirjoittaja Joxuz Näytä viesti
                    Onko bensiini alun alkaenkin sit litkumpaa ja siitä ei vaan kerrota normi kuluttajalle?
                    Näinhän se täytyy väkisinkin olla mun järjen mukaan. Miksi sillä turhaan kuluttajien päitä sotkettaisiin, lopputuotteen oktaaniluku on ainoa millä on merkitystä.

                    Comment


                    • #40
                      Niin se kai sit on. Turha edes sekottaa omaa päätä, 98:lla audi kuitenkin kulkee.

                      Paljon muuten shellin v-powerissa on etanolia? 5? 0?

                      Comment


                      • #41
                        Suomalaisten osuus maailman hiilidioksidipäästöistä on noin promillen luokkaa, siitä promillesta henkilöautojen osuus noin kymmenesosa. Se on ihan sama millä me täällä Suomessa ajamme, sen vaikutus on puhdas nolla maailman mittakaavassa. Valtio ja media ovat varsin onnistuneesti saaneet tuputettua tämän eko autoilu ideologian pieniin Suomalaisiin päihimme.

                        Comment


                        • #42
                          siitä promillesta henkilöautojen osuus noin kymmenesosa
                          Itse asiassa viidesosa ;)

                          Otsikon aiheestakin jotain:
                          Eli autoissa, jotka osaavat hyödyntää oktaaniluvun muutosta, voi tosiaan olla etua 98E(5):lla ajamisesta. Eli jos on oikeasti havaittava ero 95E:n ja 98E:n kulutuksessa. Simppelimmissä värkeissä tuskin käytännön merkitystä; käytännön hintaero ratkaisee tietysti asian lopullisesti.

                          Jos oikeasti on huolissaan polttoainekustannuksistaan, niin pienempää kiulua vaan alle ja tarveharkintaa ajoihin.

                          Comment


                          • #43
                            Paljon muuten shellin v-powerissa on etanolia? 5? 0?
                            V-Powerissa ei ole etanolia. Lähde.

                            Comment


                            • #44
                              V-Power on muuten nykyään(1.1.2011 alkaen) E5 -merkittyä eli voi olla 0-5 tilavuus% etanolia.

                              Comment


                              • #45
                                Just, vaikee arvata että se pomppaa tuonne 5 %.

                                Comment


                                • #46
                                  rohkenenko nyt tässä topicissa kysyä että miksihän muuten tuota etanolipitoisuutta on nostettu?

                                  Comment


                                  • #47
                                    On sen joku tuossa jo aiemmin sanonutkin, mutta ymmärrän kyllä, jos se kaiken kohtuu korkealentoisenkin porinan keskelle tahtoo hukkua. Päättäjät ovat keksinet, että lisäämällä fossiiliseen polttoaineeseen uusiutuvasta aineesta valmistettua komponenttia (etanoli) saadaan liikenteen hiilidioksidipäästöjä pudetettua.

                                    Samoin on aiemmin mainittu sekin, että saisivat aloittaa sen hiilidioksidipäästöjen leikkuun jostain muualta, jostain, missä sillä olisi isommat vaikutukset.

                                    Comment


                                    • #48
                                      että saisivat aloittaa sen hiilidioksidipäästöjen leikkuun jostain muualta, jostain, missä sillä olisi isommat vaikutukset.
                                      Paskahan tuottaa mm hiilidioksidia ja metaania, joten jos siitä arkadianmäen paskan tuottamisesta ja jauhamiisesta aloitettaisiin :D

                                      Comment


                                      • #49
                                        Paskan tuottamisestahan jo joutuu maksamaan -> jätevero.

                                        Comment


                                          #50
                                          Taitaa suurin osa ihmisten tuottamasta hiilidioksidista tulla siitä jätevuoresta jonka jätehuolto kokoaa viikottain isoihin kasoihin kaatopaikoile. Jostain muistan lukeneeni, että tuolla pilaantuneen ruuan/tähteiden maatumisella on oikeasti aika isoa vaikutus.

                                          Comment


                                          • #51
                                            Sen maatumisessa syntyvän metaanin kun saisi talteen, olisi maakaasuvoimaloille polttoainetta taas vähäksi aikaa. Kai se on sitten kallista sekin, ellei sitten peräti mahdotonta. Muistanko väärin vai oliko jollain kaatopaikoilla jokin metaanin keräysjuttu ja sitä sitten poltetaan pienillä soihduilla paikanpäällä?

                                            Comment


                                            • #52
                                              Alkuperäinen kirjoittaja taski Näytä viesti
                                              Eli autoissa, jotka osaavat hyödyntää oktaaniluvun muutosta, voi tosiaan olla etua 98E(5):lla ajamisesta. Eli jos on oikeasti havaittava ero 95E:n ja 98E:n kulutuksessa. Simppelimmissä värkeissä tuskin käytännön merkitystä; käytännön hintaero ratkaisee tietysti asian lopullisesti.
                                              Hieman OT:ta, mutta huomasin Ibiza FR:n käyttöohjekirjassa teknisten tietojen kohdalla maininnan 98:n käytöstä, eli polttoainesuositus on 95/98 ja ja 98:sista pitäisi saada enemmän tehoja. Siinä mielessä tuolla voisi päästä loppupeleissä halvemmalla tai samoilla kuluilla ja bonarina tarvittaessa se lisäteho (joka lienee enemmän korvien välissä kuin todellisuudessa mitattuna).

                                              Comment


                                              • #53
                                                Alkuperäinen kirjoittaja arto s Näytä viesti
                                                Sen maatumisessa syntyvän metaanin kun saisi talteen, olisi maakaasuvoimaloille polttoainetta taas vähäksi aikaa. Kai se on sitten kallista sekin, ellei sitten peräti mahdotonta. Muistanko väärin vai oliko jollain kaatopaikoilla jokin metaanin keräysjuttu ja sitä sitten poltetaan pienillä soihduilla paikanpäällä?
                                                Kyllä sitä kerätään ja käytetään hyväksikin. Tampereella Tarastejärven kaatopaikka on energiaomavarainen, kaukolämpölaitostakin on sinne kaavailtu, mutta ei kait vielä toteutettu. Viinikanlahden jätevesivatkaamolla metaani käytetään hyväksi generaattoria pyörittävässä kaasumoottorissa. Näin siis Tampereella, Ämmässuolla pk-seudulla on myös talteenotto.

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Tämä testi on varmasti ollut esillä aiemminkin mutta niissä polttoaineissa on eroja varsinkin ahdetuissa moottoreissa.
                                                  Fifth gear testasi sen joskus ihan dynossa.

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Ämmässuon kaatopaikka Espoossa ottaa metaanin talteen ja Kivenlahti - Espoonlahti sektori on lämmennyt sillä jo kauan. Kesäaikaan meidänkin käyttövesi lämmitetään tuon laitoksen tuotolla.

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Vaasassa käyttävät metaania polttokennossa tuottamaan sähköä asuntomessualueelle. Metaani peräisin kaatopaikalta.

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Kuopiossa myös (otetaan talteen ja käytetään lämmitykseen), mutta tämä etanoolilla kikkailu on kyllä huuhaata ja ekovihreitten periaattelista "periksiantamattomuutta".

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Eilen bongasin paikallisen ABC:n kylmä-asemalla bensan hintoja.
                                                          E10 1,529e
                                                          98E 1.559e
                                                          Onpas juhlava hintaero, houkuttelee varmasti siirtymään E10:n käyttöön kaikki jotka vähänkin vielä jahkailee asiaa ) :
                                                          Siinähän säästää jo 1000 litralla ihan kokonaista 30e.
                                                          Mutta paljonkohan E10:iä kuluu enemmän/100km kuin 98E:tä ????

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Itse tuli ajettua pari kuukautta Urssin ostettuani 95E:llä, pari vuotta sitten. Vaihdoin 98E:hen ja keskikulutus laski 0.5l sekalaisessa ajossa (lähes samat reissut tankillisella).

                                                            Tiedä sitten johtuiko oktaaniluvun muutoksesta vain siitä, että totuin/opin ajamaan kunnolla "uutta" autoani.

                                                            Keväällä irtosi 98E:llä 235hv ja 340nm Tatechin penkissä, tehdas ilmoittaa 230hv ja 350nm, mutten ole käytettyä polttoainetta missään nähnyt, siis noille tehtaan ilmoittamille tehoille.
                                                            Olisi mukava päästä vertailemaan, että paljonko irtoaa nykyisellä 95E:llä :)

                                                            Comment


                                                              #60
                                                              Neste Oil;n ukko kertoi jossain haastattelussa, että heidän bensassa ei tulla näkemään 10% etanolia koskaan. Tavaraa ei kuulemma ole tarpeeksi.
                                                              Keskiarvo tulisi olemaan n.4-6% välillä. 10% on maksimi jota ei saavuteta yhdessäkään valmistuserässä.
                                                              Polttoaineen valmistaja voi/ joutuu käyttämään loput prosentit muissa tuotteissaan, esim. lämmitysöljyssä jne.
                                                              Eli jos lasketaan että 95E10 sisältää oikeasti 5% etanolia, loput 5% käytetään vaikka tupaöljyssä.

                                                              Eli ei tarvitse pelätä liian suurta viinan määrää.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X