Täällä etelärannikolla alkaa olemaan jäällä upeat kelit. Vettä ja sohjoa paikoin 30-40cm joten ei hirveästi voi kaasua höllätä. Mutta tuntuuhan tuo kelluvan ihan hyvin :D Harmi kun ei oo tullu ostettua mitään kypäräkameraa..
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Moottorikelkkailijat
Collapse
X
-
Kuvia olis mutta häätyy laitella muille voorumeille..
3 kertaa jo saanu jättää auton samalle parkkipaikalle tuolla Ruotsinmaalla ja ei ole tungosta.. Voi olla että saa koko talven ajella samoilla mestoilla ;) Reilun vyötäröön asti on vitiä tosin reilu 300km pitää kärrykyytillä mennä, gps näytti ajetuksi matkaksi 20.4km ja kelekan mittari 24 ja rapeat.. Päiväreissuja tosin nyt on mökkiä kateltu että jos viikonlopun olis mestoilla..
Comment
-
On mutta ei sillä viitti ko tässä kotipiharundeja vaan päästellä, 01 800 zr.. On tuo pro rmk pianaikaa hieman yli 100km ajettu, muikea peli
Comment
-
Joo en ja ei tuu mieleen kellä olis sellane audi.. Pari kattia pusseissa ruukasi olla samoilla mestoilla viimetalvena, voihan seolla että on vaihtunu veturi..
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Rusty Näytä viestiPienen pieni kelkkakuume nostaa aina päätään lopputalvesta... Tähän saakka on tullut "kelkkailtua" (Ski-doo) Trapper 6000:lla yleensä puukuormaperässä. Jonkun edullisen ketterämmän voisi ehkä laittaa, esimerkiksi Lynxin 250, 3900, 5900, Forest yms. on tullut katseltua. Osaatteko sanoa hyviä vaihtoehtoja muilta merkeiltä? Osaatteko sanoa mitään Yamahan Ventureista ikäluokka noin 91-99?
Sittemmin 2017 tuli hankittua Aktiv Panther Lång vuosimallia 1984, Rotax 503 moottorilla. Tuohan on sellainen Lynx 3900/5900 tyylinen kampe. Kiva tuommosella on ajella kruisailla omia reittejä.
Nyt on tuli pari kuukautta sitten vielä hankittua Yamaha Nytro Mtx 2012, 153"->162" jatkettu jne. Tämä vaatii kyllä ajo-opettelua.
Comment
-
Itse en tykännyt siitä 900 turbo ACEsta. Aivan liian pitkä viive tehonsyötössä. Mieluummin 850, jos tehoa kaipaa. Tosin 600:nen on omaan makuun ihan riittävä. 850:llä ei parane läppiä avata kovinkaan pitkäksi ainakaan etelän reiteillä, joten tulee turhaa levottomuutta mukaan. Tottumuskysymys toki.
Alustalta ylivoimaisesti paras oli lyhyttelainen Lynx RE 600R Enduro. Tosin se taisi olla ainoa, jossa alusta kunnolla säädöissä. Oli todella huippusäädöissä.
Comment
-
Nythän onkin sitten parasta talvea todella pitkään aikaan etelää myöten. Kerrankin etelän reiteilläkin lunta riittää ja jäätilannekin jokseenkin pitkien pakkasten myötä korjaantui siedettäväksi. Harmi kun tälläiset talvet ovat alkaneet käymään harvinaisiksi. Näitä kun olisi useampi putkeen, reittien järjestelyyn löytyisi toimeliaisuuttakin. Ehkä saataisiin reitellekin yhteinen pooli, kun nyt nuo ajoluvat ovat täysin tilkkutäkki. Varsinkin nyt kun pitkään jäät olivat ajokelvottomat, mutta lunta riittii, meinasi kuumentua keskustelu kerhojen välisistä ristiinajosopimuksista. Se ajo pitäisi aina aloittaa oman kerhon mailta kelkalla, mutta kun toisilla kerhoilla oli järvet välissä että olisi päässyt maareiteille niin toki sitä moni veti kelkan niiden varrelle kärryllä.
Itse olen nyt ollut Päijät-Hämeen ja Pertunmaa-Mäntyharjun kelkkakerhojen jäsenenä, niin on suunnilleen päässyt lähiseudut ajelemaan edes ristiinajoluvalla. Välillä olisi kiva mennä kärryn kanssa suoraan jonnekin muuallekin, mikä nyt vaatii päiväluvat tai osassa aina liittymisen kerhoon.
Comment
-
Hankalan kuuloinen harrastus... Onko se sama tilanne etelässä kaikkialla? Oon niin tuore harrastelija etten ehkä ymmärrä asiaa tarpeeksi mutta täällä pohjoisempana kun jossain näkyy jälkiä tai kelkkareitit.fi näyttää uraa niin sinne vaan :) metsähallituksen uralupa on ainut mitä suosittelevat hankkimaan.
Comment
-
2000-luvun taitteessa meni reittejä lähes pk-seudullakin ihan yleisesti. Nykyään on todella tiukkaa, että missä pystyy ajamaan. Täällä tulee haulikosta, jos edes suksi vähän koukkaa tikkujen väärältä puolen tai käynnistää kelkan väärällä hetkellä. Tai jos menee väärän kelkkakerhon omistamalle uralle. Ja joka pitäjässä on oma kerhonsa ja joka kerholla paikalliset karttansa, joiden päivityksestä ei infota julkisesti. Kartat ovat vain maksaville kerhon jäsenille ja muille salattuja.
Molemmissa kerhoissa missä olen, on jatkuva ongelma että nykyisetkin urat on vaarassa joutua sulkemaan, koska joku on erehtynyt uralta sivuun. Mäntyharjun yksi ura oli juuri viikonloppuna vaarassa mennä kiinni, koska joku oli erehtynyt ajamaan kelkalla viimevuotista vanhaa reittiä pitkin, mikä näkyy kelkkareitit.fi. Maanomistaja oli todella lähellä kieltää kaiken ajon myös siinä sovitulla reitillä mikä olisi tarkoittanut käytännössä ison osan reitin sulkemista, koska kiertoväylää ei ole. Lahden urat oli alkupäästä taas pari vuotta suljettu, koska joku oli ajanut pellolla vähän tikutetun uran vieressä. Maanomistaja kielsi ajon kokonaan kaikkialla ja koska kiertomahdollisuutta ei ole, niin se oli siinä sitten.
Ymmärrän kyllä, että jokaisella on oikeus päättää omista maistaan ja hienoa, että kelkkakerhot ovat saaneet sovittua monen kanssa käyttöluvan maille edes osittain. En myöskään yhtään anna ymmärrystä tolkuttomalle teinirälläykselle sovittujen reittien ulkopuolella tai kaahausta niillä kohdin, missä käsketään ajamaan hiljaa (talojen ohi jne.). Se on vain väärin ja sillä ampuu vain omaan jalkaan. Ei sitä radallakaan ajeta varikolla miten sattuu, vaan ainoastaan siellä radalla.
Mutta perusteet vastakkainasettelulle ovat minusta tekaistuja. Yleisin perustelu on, että pellolla ei kasva kelkkojen jäljiltä enää mitään vuosiin tai että metsässä on valtaväylä sen jälkeen vuosia. Jos menee kesällä metsään, niin pitää oikeasti tietää missä se ura talvella kulkee. Sitä ei erota, sillä on täysin umpeen kasvanut. Samoin pellolta ei erota lumien sulattua missä ura on kulkenut, vaikka siitä olisi mennyt kuinka monta kelkkaa. Tasainen vilja siinäkin kasvaa. Omalla traktorilla voi kyllä sitten ajella hurua lumisen pellon päällä vaikka kuinka, mutta se ei kuulemma tee mitään...
Sanoisivat mieluummin ihan suoraan, että en vain pidä moottoriurheilusta lainkaan, joten en halua sitä mailleni lainkaan. Oli siitä haittaa tai ei. Sen ymmärrän ja se on selvä peli. Muistan, että surkein perustelu ajon kieltämiselle tuli ratavirastosta. 2000-luvun taitteessa yritettiin järjestää virallista uraa Lahti-Helsinki oikoradan vierelle huoltoteille tai ojan penkalle. Lupaa ei tullut ja perustelu oli, että kelkan kiilamainen muoto voi aiheuttaa junan raiteilta suistumisen alle joutuessaan...
Crossipyörien ja kelkkojen sähköistymistä odotellessa. Poistuu ne ongelmat, mitkä muita häiritsevät ja luulisi lupien saamisen olevan viimein helppoa. Tai ainakin sitten tietää, että syy ei koskaan ollut pärinässä, vaan aatteellista
Mielenkiintoista oli, että Etelä-Savolla tuli keskellä jäätä poliisi kelkalla vastaan. Kyseli ajokortit ja rekisteriotteet. Koko päivän reisussa näin kolme kelkkaa, minun ja veljeni, sekä se poliisi. Taisi olla mökillään ja ottanut kelkan työpaikalta testiajoon :)Viimeksi muokannut jasso; 18.2.2021, 10:52.
Comment
-
Nuorempana tuli harrastettua kelkkailua jonkin verran, mutta reiteillä ajo alkoi tympimään...mihinkään ei poiketa, säännöt tiukat (tämä sinänsä ok), mutta ei tuo enää antanut mitään kiksejä. Omilla mailla toki saan ajaa miten haluan, mutta näin vahemmiten ei ole enää mitään hinkua ajella huvikseen. Kalustoakin kertynyt nurkkiin melko lailla ja tänä vuonna talven ollessa kunnollinen niin sainkin myytyä 4 kelkaa helposti varastosta pois. En ole noita vanhoja koskaan antanut vaihdossa tai myynyt kun uutta hommannut. Nyt on jäljelllä enää yksi työkäyttöön tehty ja sillä saa puut/halot ym. ajettua omiin tarpeisiin.
Kävin tuossa myös Oulussa katsomassa noita uudemman mallin vehkeitä ja ainahan se pieni ajatus heräilee, että josko sitä vielä laittaisi jonkun ajokelkan, mutta esim. edellinen uusin ostos Yamaha seisoi 4v hallissa ja kilometrejä tuli ~600km joista suurimman osan ajoi serkunpoika. Ihan turha kampe..ummella ei mene mihinkään ja kuormaa ei voi kiskoa (oikeaa kuormaa).
Comment
-
Kyllä ainakin itse saan hien helposti pintaan etelän reiteillä ja pitää taukoja pitää vetojen välissä. Vastaantulija on todella harvassa normaalisti ja näin etelässä löytyy kyllä ihan ok reittejä päästellä sen mihin taidot riittää. Mm. Asikkalassa on loistavat yksisuuntaiset reitit nopeaan ajoon.
Pattiahan sitten lähtökohtaisesti riittää usein enemmän kuin kaipaisi.
Comment
Comment