Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ruostuneen pultin irrottaminen

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ruostuneen pultin irrottaminen

    Jarrusatulan kiinnitysraudan kaksi kuusiokolopulttia ruostuneet täysin kiinni. Kokemuksia lähinnä kemiallisista irrotusmenetelmistä? CRC:n "penetraatio" -spray? Onko tuollaisesta kokemuksia? Tunkeutuuko nuo oikeasti vai onko ajan hukkaa? Vai onko nopein/helpoin käyttää porakonetta...? Mielipiteitä/tietoa kiitos.

    #2
    Pultti kaasulla punaiseksi, jollei siis kemiallisilla irtoa.

    Comment


      #3
      Kunnollinen kuusiokolobitsi/hylsy vasaran kanssa reilulla iskuliikkeellä paikalleen ja sitte semmoinen iso kiinteä väännin esim. motonetista kympillä. Jos kanta on jo edellisen omistajan toimesta tai itse tullut tuhottua niin pykälää liian iso torx-avain em. metodilla kantaan. Jos kuitenkin poraat auki, niin ota huomioon että ko. pultit on tiheämmällä kierteellä kuin normi kilopultit, joten pulttikaupan kautta uusien asennukseen.

      Comment


      • #4
        viimeksi audista (b5) irrotin hitsaamalla isolla virralla mutterit pultin päähän. 17mm kantanen mutteri keskeltä kiinni jolloin pulttikin lämpenee, antaa jäähtyä ja kääntää irti. Jotkut kehunu fairyn tunkeutumis/ irroitus kykyä, mutta mulla ei siitä kokemuksia

        Comment


          #5
          Noi ruuvit ovat myös tavanomaisia kovempia.
          Olivatkohan jopa 12.9 lujuusluokaltaan (näkyy ruuvin kannassa).

          Comment


            #6
            Mulla lähti yksi neljästä pultista suosiolla auki, lopuista kanta irti rälläkällä. Sitten kun kannakkeet saa käteen, on tumpit helppo poistaa hitsaamalla mutterit niihin. Uudet pultit sitten kuusiokannalla, niin aukeaa seuraavalla kerralla (ja parempi saatavuus pulttiliikkeestä).

            Comment


            • #7
              Itsellä katkesi yksi 12.9 pultti em. paikkaan ja porailla niitä on turha koittaa. Hitsasin toisen pultin katkenneeseen kiinni > pillillä kuumaksi ja sitten aukesi kiltisti.

              Comment


              • #8
                Lämpöä ei saa paikalle, joten taitaa kannat lähteä irti...

                Comment


                  #9
                  Tunkeumaväri on hyvä irrotukseen. Ehkä paraskin?

                  Comment


                  • #10
                    Sillä crc:n spray penetraatio-nesteellä ei mun kokeilujen perusteella tee mitään. Pari purkillista tuhrinut, hermot vain meni. Tulipahan kokeiltua.

                    Comment


                      #11
                      Lämpöön, niin joskus irrotin semmosella pikkutoholla, oli piezolla sytytys ja kun nappia piti pohjas, niin pysy liekki, kaasupatruunana käytti pikkusta retkikeittimen patruunaa. En tiedä mistä tommosen sais, mutta hyvin semmosel irtos vanhasta evo-lötköstä pultit takasatulasta.

                      Comment


                        #12
                        Tuli tossa kokeiltua Liquimolyn LM40 (ai mistähän idea nimeen on saatu :P), toimi a-ok kuskinoven lukkomekanismin putsaukseen, voitelin kyllä perään jollain ihan muulla...

                        Comment


                        • #13
                          Jos pultti on jumissa niin se myös on. Turha niihin on mitään mömmöjä tuhlata, ei ne sinne kierteelle mene vaikuttamaan.
                          Lämpö se on millä ruosteinen pultti aukeaa.
                          Ja tämä on fakta, niin paljon noita joudun töissä aukomaan.

                          Comment


                            #14
                            Smooth on erittäin oikeassa kyllä. Jos se pultti on oikeasti täysin jumissa, ei siihen muu auta kuin lämpö... ja nyt ei puhuta mistään butaani/ym liekeistä vaan asetyleeni/muu seoskaasu liekeistä joilla saa helposti punahehkun tehtyä.

                            Comment


                            • #15
                              Kyllä se on monesti näitä vanhoja saisseja rassatessa naurattanut, että miten helposti sillä lämmöllä jumissa olevat osat antautuukaan.

                              Comment


                                #16
                                Aika helposti lähti kaverin -82 kadetista kiinnijuminut pultti jota ei varmaan oltu koskaan avattu, kun lämmitti pultin ympäriltä toholla ja heti sen jälkeen jäähdytti pulttia kylmäspraylla. Ensin tuntui ettei hievahdakaan ja että joko pultti katkeaa tai työkalut pettää.

                                Comment


                                  #17
                                  Lämmitys on paras aina, kun sen vain voi toteuttaa. Pari kertaa porkkanaksi ja jäähdytys. Jo syntyy liikettä kierteisiin.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Tässä tapauksessa tuo penetrointi ei olisi auttanut ollenkaan. Eli se pirun palikka on ruostunut sinne oikein huolella. Katkaisin pultin kannat, mutta rautapa ei hievahtanutkaan. Oli siis ruostunut molemmat pultit koko matkalta kiinni. Lämpöä tuo vaatis, jotta sais ruosteita hiukan "ravisteltua".

                                    Comment


                                      #19
                                      Tuollaisen pikkutohon löysin toissa talvena k-raudasta, hinta huikeat 8?. Halpuus näky siinä, että liekki ei tahdo pysyä tasaisena, mutta on tuo riittävästi toiminut... 6 mm teräslangan saa hehkumaan kirkkaasti, eli kaipa tuo pultin kantaan riittävästi lämpöä siirtäisi. Onneksi ei ole tarvinnut kokeilla vielä. Täyttöpullolla tankattava. Liekin saa lukittua päälle, että saa molemmat kädet vapaaksi tarvittaessa.
                                      Attached Files

                                      Comment


                                        #20
                                        Niin se vaan on. Lämpö on se juttu jumiutuneiden pulttien irroituksessa. Harvoin noista penetraationesteistä on muuta kuin henkistä tukea jumiutuneen pultin irroituksessa.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Taitaa ainut toimiva penetraationeste olla se, jonka kaataa kurkusta alas ennen kuin menee pakkaseen irrottelemaan ruostuneita jarruosia. Pysyy ainakin omat sisuskalut kunnossa...

                                          Comment


                                            #22
                                            Jos meinaatte pitää samaa autoa kauemmin, niin laittaakaa uudet pultit aina ruostumattomia. Sattuu olemaan tuossa puolen kilometrin päässä pulttikauppa, josta haen aina tarpeen mukaan ruostumattomia ruuveja ja pultteja. Onhan ne kalliimpia kuin sinkityt, mutta auton ja bensan hintaan verrattuna pikkurahoja. Sinkityt pultit ruostuu parissa vuodessa.
                                            Alustan osia kun joutuu korjailemaan muutaman vuoden vuoden välein aina jostakin syystä, niin on se mukava kun mutterit ja pultit aukeaa avaimella, ja samat pultit voi käyttää uudelleen.

                                            Comment


                                              #23
                                              Jarrusatulaa ei ruostumattomilla kannatta laittaa kiinni, tavara on liian letkua paikoissa missä voimia on liikkeellä, orggispultit (10.9/12.9= on parhaita, ne kestää ruostetta suojaamattomanakin hyvin, mutta firman pulteissa on viimeiset 10 vuotta ollut sikahyvä sinkki/fosfatointipinnoite.

                                              Kattelin 20vlötkön alustan pultteja/muttereita 2-3 vuoden takaa, niin ovat kuin uudet edelleen.

                                              Haponkestävät on verrattomia sitten kaikessa muussa, kuten jarrukilvissä jos semmoiset on, tai kaikissa muissa kiinnityksissä, paikkoja, varsinkin hankalia mukava ropata kun lähtevät auki.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Jos haluaa pulttien aukeavan myöhemminkin niin kuparitahnaa kierteisiin ennen kiristämistä. Aukeaa pidemmänkin ajan päästä, varsinkin paikoista jossa lämpenevät välillä esim. jarrut.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Ruostumattomassa on sitten se ongelma, että mikäli se joutuu kosketuksiin mustan raudan kanssa niin musta rauta alkaa syöpyä. Jos rautaa on paksulti/se on suojattu hyvin esim. maalaamalla, ei välttämättä muodostu ongelmaksi auton elinaikana.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Mites haponkestävä reagoi mustan raudan kans?

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Eiköhän se aiheuta tuota galvaanista korroosiota samalla tavalla. Eronahan tuossa on tavalliseen 304 rosteriin vaan pieni määrä molybdeenia.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Juu rosteri pultit murtuu tosiaankin todella helposti. Ja kierteet menee nopeemmin huonoksi ja kun rosterin kierre jumituu niin peli on pelattu. Työn puolesta kasailen laitteita joissa käytetään vain rosteria ja ei tarvitse paljon olla kierteissä paskaa niin hirttää kiinni...

                                                        Ja musta rauta ja rosteri/haponkestävä ei sovi yhteen.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Näkyvät koukun ruuvit/pultit oon jo joku aika sit korvannu haponkestävillä eikä ainakaa viä mitää kummallista oo näkyvis. Kovuuski jonku taulukon mukaan näytti vastaan 8.8:a jotka siis tuli koukun mukana.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Lankomies kertoi, että laittelee jotain mitälie "pulttitervaa" tai jotain sellaista aina pultteihin, kun niitä irrottelee ja vaihtelee. Toimii ainakin kaivinkoneissa ja muissa työlaitteissa.

                                                            Saapi ainakin jostain raskaankaluston huoltamiseen erikoistuneista liikkeistä ja varmaan muualtakin.

                                                            Lähteepi kuulemma pultit hyvin auki olosuhteista riippumatta.
                                                            No korjaamomiehet tämän varmaan jo tiesivätkin.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X