Jarrusatulan kiinnitysraudan kaksi kuusiokolopulttia ruostuneet täysin kiinni. Kokemuksia lähinnä kemiallisista irrotusmenetelmistä? CRC:n "penetraatio" -spray? Onko tuollaisesta kokemuksia? Tunkeutuuko nuo oikeasti vai onko ajan hukkaa? Vai onko nopein/helpoin käyttää porakonetta...? Mielipiteitä/tietoa kiitos.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Ruostuneen pultin irrottaminen
Collapse
X
-
Kunnollinen kuusiokolobitsi/hylsy vasaran kanssa reilulla iskuliikkeellä paikalleen ja sitte semmoinen iso kiinteä väännin esim. motonetista kympillä. Jos kanta on jo edellisen omistajan toimesta tai itse tullut tuhottua niin pykälää liian iso torx-avain em. metodilla kantaan. Jos kuitenkin poraat auki, niin ota huomioon että ko. pultit on tiheämmällä kierteellä kuin normi kilopultit, joten pulttikaupan kautta uusien asennukseen.
Comment
-
Mulla lähti yksi neljästä pultista suosiolla auki, lopuista kanta irti rälläkällä. Sitten kun kannakkeet saa käteen, on tumpit helppo poistaa hitsaamalla mutterit niihin. Uudet pultit sitten kuusiokannalla, niin aukeaa seuraavalla kerralla (ja parempi saatavuus pulttiliikkeestä).
Comment
-
Lämpöön, niin joskus irrotin semmosella pikkutoholla, oli piezolla sytytys ja kun nappia piti pohjas, niin pysy liekki, kaasupatruunana käytti pikkusta retkikeittimen patruunaa. En tiedä mistä tommosen sais, mutta hyvin semmosel irtos vanhasta evo-lötköstä pultit takasatulasta.
Comment
-
Tässä tapauksessa tuo penetrointi ei olisi auttanut ollenkaan. Eli se pirun palikka on ruostunut sinne oikein huolella. Katkaisin pultin kannat, mutta rautapa ei hievahtanutkaan. Oli siis ruostunut molemmat pultit koko matkalta kiinni. Lämpöä tuo vaatis, jotta sais ruosteita hiukan "ravisteltua".
Comment
-
Tuollaisen pikkutohon löysin toissa talvena k-raudasta, hinta huikeat 8?. Halpuus näky siinä, että liekki ei tahdo pysyä tasaisena, mutta on tuo riittävästi toiminut... 6 mm teräslangan saa hehkumaan kirkkaasti, eli kaipa tuo pultin kantaan riittävästi lämpöä siirtäisi. Onneksi ei ole tarvinnut kokeilla vielä. Täyttöpullolla tankattava. Liekin saa lukittua päälle, että saa molemmat kädet vapaaksi tarvittaessa.
Comment
-
Jos meinaatte pitää samaa autoa kauemmin, niin laittaakaa uudet pultit aina ruostumattomia. Sattuu olemaan tuossa puolen kilometrin päässä pulttikauppa, josta haen aina tarpeen mukaan ruostumattomia ruuveja ja pultteja. Onhan ne kalliimpia kuin sinkityt, mutta auton ja bensan hintaan verrattuna pikkurahoja. Sinkityt pultit ruostuu parissa vuodessa.
Alustan osia kun joutuu korjailemaan muutaman vuoden vuoden välein aina jostakin syystä, niin on se mukava kun mutterit ja pultit aukeaa avaimella, ja samat pultit voi käyttää uudelleen.
Comment
-
Jarrusatulaa ei ruostumattomilla kannatta laittaa kiinni, tavara on liian letkua paikoissa missä voimia on liikkeellä, orggispultit (10.9/12.9= on parhaita, ne kestää ruostetta suojaamattomanakin hyvin, mutta firman pulteissa on viimeiset 10 vuotta ollut sikahyvä sinkki/fosfatointipinnoite.
Kattelin 20vlötkön alustan pultteja/muttereita 2-3 vuoden takaa, niin ovat kuin uudet edelleen.
Haponkestävät on verrattomia sitten kaikessa muussa, kuten jarrukilvissä jos semmoiset on, tai kaikissa muissa kiinnityksissä, paikkoja, varsinkin hankalia mukava ropata kun lähtevät auki.
Comment
-
Ruostumattomassa on sitten se ongelma, että mikäli se joutuu kosketuksiin mustan raudan kanssa niin musta rauta alkaa syöpyä. Jos rautaa on paksulti/se on suojattu hyvin esim. maalaamalla, ei välttämättä muodostu ongelmaksi auton elinaikana.
Comment
-
Juu rosteri pultit murtuu tosiaankin todella helposti. Ja kierteet menee nopeemmin huonoksi ja kun rosterin kierre jumituu niin peli on pelattu. Työn puolesta kasailen laitteita joissa käytetään vain rosteria ja ei tarvitse paljon olla kierteissä paskaa niin hirttää kiinni...
Ja musta rauta ja rosteri/haponkestävä ei sovi yhteen.
Comment
-
Lankomies kertoi, että laittelee jotain mitälie "pulttitervaa" tai jotain sellaista aina pultteihin, kun niitä irrottelee ja vaihtelee. Toimii ainakin kaivinkoneissa ja muissa työlaitteissa.
Saapi ainakin jostain raskaankaluston huoltamiseen erikoistuneista liikkeistä ja varmaan muualtakin.
Lähteepi kuulemma pultit hyvin auki olosuhteista riippumatta.
No korjaamomiehet tämän varmaan jo tiesivätkin.
Comment
Comment