Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Käyttääkö kukaan talvella viimasuojaa?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Lämpimin moottori mitä olen tavannut on baijerilainen M/S70/73 V12 - ainakin e31:sen keulille aseteltuna. Nollan yläpuolisilla keleillä lämmöt nousee keskiasentoon alle kilometrin ajossa. Ajosta kun jätät parkkiin, niin viiden tunnin päästä kun vielä kääntää virrat päälle on lämpömittari suoraan keskiasennossa. Työpäivänkin jälkeen kone on jopa haalea aamun työmatkasta. Tosin on siellä nestettäkin 12 litraa ja valua vielä enemmän.

    Sellainen hehkupata, että konehuoneen tarkastelu konepelti auki saa hikikarpalot nousemaan vieressä "löylyäjille". Jos aamulla ajat talliin, niin konehuoneen remontin voi aloittaa joskus auringon laskettua...

    Vastakohta näille bensa/diesel-piheille nykypadoille, joissa jäähdytys ei ole koskaan ongelma. Kulutus on toki myös sen hukkalämmön mukaista :)

    Tuossa omassa Golfissa -33ºC:ssä ajosta kun jätti tyhjäkäynnille, lämpömittarin neula pakeni aika kovaa vauhtia kohti sinistä.

    Comment


    • #32
      Onko audin bensiinivehkeeseen 5-koneella ollut monella tapana laittaa viimasuojaa? Vois sellasta harkita, jos se kerran ehkäisee huohotuksen jäätymistä? Jostain myös kuullut että jotkut tekee huohotin letkuun pitkittäisen viillon, josta ruikkaa öljyt ulos, jos paine kasvaa liikaa.

      Comment


        #33
        Jasso, yhtä nopeeta lämpee 5zyl pikkukopassa Audissa (ainakin t81/t85), kun se sivuun asennettu postimerkin kokonen syyläri kun ei ole se tehokkain jäähdyytäjä ja kylmänä noi vanhat k-jetit lapioi kakkua ihan huolella koneseen ja lämpöä piisaa :)

        Comment


          #34
          eikä niitä huohariletkuja kannata mennä halkomaan, ei saa muuta kuin pään rapsuttelua käyntiongelmien parissa ;)

          Comment


          • #35
            Hienoa, annetaan asian siis olla ja odotellaan kunnon pakkasia autolle, joka ei ole niitä ennen nähnyt.

            Comment


            • #36
              Ostin viime talven lopulla marmorilta tammer-suojan valmistaman suojan, en sitä vielä silloin viritellyt kun kelit lähenteli jo plussaa. Mistä lämpötilasta alaspäin olette noita autoihinne viritellyt?

              Comment


              • #37
                Alkuperäinen kirjoittaja tommir Näytä viesti
                Ostin viime talven lopulla marmorilta tammer-suojan valmistaman suojan, en sitä vielä silloin viritellyt kun kelit lähenteli jo plussaa. Mistä lämpötilasta alaspäin olette noita autoihinne viritellyt?
                Minkä verran noin suunnilleen marmorilla tuo maksoi? Onko kenelläkään tietoa, mistä muualta kun marmorilta B7:aan noita viimasuojia voisi löytyä? Pikainen googlailu ei tuonut toistaiseksi tuloksia...

                Comment


                  #38
                  Pitäis vissiin parantaa sisälukutaitoa, luin otsikon ensin 'viinasuojaa' ... häh mitä... jep, oon käyttänyt semmoista 10mm paksua routamattoa ujutettuna syyläreiden eteen jos lämpö laskee alle -20C.

                  Comment


                  • #39
                    Mitenkähän on ajatus että tuo krematorio (V8) tuskin kaipaa viimasuojaa, mutta tuo traktori voisi sille lämmetäkin. Vai..?

                    Comment


                    • #40
                      Kuinka paljon tuota diiseli A4 B7 keulaa pitää purkaa, että pahvin ujutus syylärin ja välijäähyn eteen onnistuu?

                      Comment


                      • #41
                        Alkuperäinen kirjoittaja Oko^^ Näytä viesti
                        Mitenkähän on ajatus että tuo krematorio (V8) tuskin kaipaa viimasuojaa, mutta tuo traktori voisi sille lämmetäkin. Vai..?
                        Tää muakin hieman kiinnostaa, siis traktorin osalta. Hitaastihan tuo lämpiää, jo näilläkin keleillä, jos ei lähde motarille. Minkälaisia ratkaisuja vai annetaanko olla?

                        Comment


                        • #42
                          Suoja maksoi muistaakseni jotain 40 - 50 Eur. Se asennetaan siis maskin eteen, ei mikään kaunistus mutta ei nyt ihan kamalankaan näköinen IMHO

                          Comment


                            #43
                            Voipi olla, et tulee viriteltyä jotain, jos pakkaset menee tonne -15 ja alle. Se vaan voi olla hieman mielenkiintoista tuossa single framessa. Sen verran iso on tuo maskin "reikä". Ei se kyläpyöritykses jaksa lämmetä kovinkaan nopeesti jos on -20 ja alle. Pärjää kyllä, mut saatan silti laittaa.

                            Comment


                            • #44
                              Nyt on vielä sopivan lämmintä askarrella viimasuojaa ennen pakkasia. Miten on, kannattaako AEB-koneisesta A4:sta (B5) peittää ylä- vai alamaski? Jos ajatellaan suojautumista huohottimen yms. jäätymiseltä.
                              Viimeksi muokannut thompson; 28.12.2011, 23:18. Perustelu: Lisäsin koriversion

                              Comment


                                #45
                                Ylämaskin oon itte peittäny ku pakkanen on painunu kahenkympin pahemmalle puolelle. Ilmanputsarin ilmanotolle oon vain tehny pienen kolon, eli sitä en oo peittäny.

                                Comment


                                • #46
                                  Syylärin eteen kovemmalla pakkasella 8mm solukumilevystä leikattu palanen.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Viime talvi ajeltiin maski keulalla termostaattivammaisella biturbolla, muuten ei ole ollut audissa tarvetta maskille. T5 caravellessa laitoin ylempään säleikköön maskin talvirenkaiden vaihdon yhteydessä. Alemmassakin pidin, mutta vääristä ulkolämpötilat todella paljon pieleen, joten otin pois toistaiseksi

                                    Comment


                                      #48
                                      En ole nähnyt tarpeelliseksi kummassakaan Audissa syyläriä peitellä. Molemmissa napottaa lämpömittari siinä 90 asteen kohdalla pakkasesta riippumatta. A4:ssäkin toissa talvena kun auton ulkolämpömittari näytti pahimmillaan -38 lämmöt oli tasaisesti 90:ssä koko matkan Joensuusta Jyväskylään. Saattaisihan moottori tietysti hieman nopeammin lämmetä jos konehuoneeseen tulvivaa viimaa rajottaisi.

                                      Comment


                                        #49
                                        Mitenkäs hyvin/huonosti lämpenee 2.5TDI V6 kovemmilla pakkasilla? Ensimmäinen talvi kyseisellä pelillä eikä noita pakkasia ole vielä näkynyt. Näillä nollakeleillä kyllä lämpenee varsin rivakasti. Auton mukana tuli lärpäkkeet joillakin pikakoukkukiinnityksillä. Ei nuo kovin hienot kyllä ole kun tapit törröttää, mutta kaipa niitä voisi kovimpien pakkasten aikaan käyttää.

                                        Comment


                                          #50
                                          Ei ole tarvinnut mitään suojuksia keulalle laittaa (C5 2.5TDI V6 AYM). Työn vuoksi ajelen myös Pohjois-Suomessa (siis vielä Ouluakin pohjoisemmassa) ja hyvin on lämpöä piisannut niin moottorille kuin sisäilmaankin vaikka ulkona on kolmekymmentä alle nollan. Kaupunkiajossa lämpenee huonohkosti kovalla pakkasella, mutta riittävästi, että sisälle puhaltaa lämmintä. Jos ei maantiellä meinaa lämpömittari nousta 90 asteeseen niin on syytä liittyä termarivikaisten kerhoon tai vaihtaa termari.

                                          Öljyn lämpötila on hieman alhaisempi kuin kesäkelillä. Myös silloin kun pohjamuovit ovat ehjät. Lämmintä se öljy kuitenkin on.

                                          Omasta mielestäni ainoa syy aukkojen peittämiseen olisi umpilumessa ajelu (en kehota enkä kiellä). Ja silloinkin vain putsaamistarpeen vähentämiseksi.

                                          Comment


                                            #51
                                            Mitenkäs hyvin/huonosti lämpenee 2.5TDI V6 kovemmilla pakkasilla?
                                            Dieseliksi lämpenee ihan kohtuullisen hyvin. Tämä on lisäksi siitä hyvä moottori, ettei siinä ole jäätyviä huohottimia yms. ikävää.

                                            Kovalla pakkasella tuo tosin ei tahdo lämmetä 90C lämpötilaan kovin nopeasti, varsinkin jos ajonopeus on matalahko, esim. kaupungissa. Maantiellä tarvitsee sellaisen 90-100km/h nopeuden, jotta koneen kuormitustaso on riittävä, jotta se lämpenee mittarin mukaan oikaan lämpötilaan. Joskin kabiinin puolella riittää lämpöä vaikka ei saavutettaisi tuota 90C lämpöä.

                                            En näkisi tarvetta peitellä keulaa tämän koneen kanssa, joskin ei siitä varmasti haittakaan ole.

                                            Comment


                                            • #52
                                              Kasissa en ole viimasuojaa käyttänyt, kun siinä riittää tota hukkalämpöä tarpeeksi.

                                              Comment


                                                #53
                                                Viime vuonna tahkolle tullessa V8:n lämpömittari näytti -26'c lähes koko matkan ja moottorin lämmöt olivat n. 90'c. Ei tartennu pahveja ajatellakaan.

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Itselläni on ollut mustaa muovia kiinnitettynä heti maskin taakse kaikissa kolmessa autossa joita olen omistanut. Saanut sen näyttämään ulkopuoleelle asiallisen näkoiselle, ei lue pirkka pahvissa.. Kiinnitys maskiin niin jää reilusti silti ilmalle tilaa virrata esim tuulettimen liikuttelemana ja myös ajoviimaa menee sivuilta mutta ei niin raakana suoraa kovilla.

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    Tämä on lisäksi siitä hyvä moottori, ettei siinä ole jäätyviä huohottimia yms. ikävää.
                                                    Edellisen 1.8T:n jälkeen tämä on kyllä helpotus. Sen kanssa oppi käyttämään pancake-valven irti ja sulatuksessa alta aikayksikön.

                                                    Aika vastaavat kokemukset on itselläni nyt kovempien pakkasten aikaan. Maantiellä jaksaa pitää lämmöt normaaleina, mutta kaupungissa körötellessä alkaa laskemaan. Tuli juuri laipattua EGR, niin sekin kai jonkin verran vaikuttaa. Jos tuohon nyt viimasuojan laittaisi, niin mitenkäs ilmanoton kanssa? Maskin ja putsarikotelon väliltä putkea pois vai tarviiko tehdä mitään?

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Oletko siis pukemassa sille kommandopipoa? Eikö siihen kommandopipoon sitten voisi askarrella hengitysreijän ilmanoton kohdalle? Saisi pidettyä normaalin virtauksen ilmanputsarin suuntaan. Jos otat pätkän imuilmaputkesta pois (että saat imettyä ennen putsarikoteloa jostakin ilmaa), niin silloin imet pyörteisestä ilmasta terävälähtöisellä putkella, mikä ei liene virtausteknisesti ainakaan paljon parempi kuin vakio (toisaalta: alle 20% tehonpudotus = onnistunut viritys).

                                                      Tämä ihan vaan sillä olettamuksella, että tahdot pitää ilmansaannin moottoriin samalla tasolla kuin ilman kommandopipoa. Käsittääkseni viimasuojilla haetaan yleensä jäähdyttimien toiminnan heikennystä talveksi, ei imuilman lämmitystä. Jos taas haetaan imuilman lämmitystä niin askarrellaan kokonaan uusi imuilmaputki talvikäyttöä varten.

                                                      Comment


                                                        #57
                                                        Auton mukana tuli edellisen omistajan jäljiltä kaksi suojaa, joista toinen maskiin ja toinen puskurin ritilään. Suojat ovat nahkaa ja niissä on 3-4 kpl pikalukituskoukkuja. Varsin laadukkaan oloiset, joten leikkely ei huvittaisi. On siihen tosiaan muistettu keskelle leikata sellainen aukko, että rinkulat jäävät näkyviin. :) Siitä ei ole tietoa, miten edellinen omistaja on noiden kanssa toiminut.

                                                        Tällä hetkellä suurin osa ajoista tapahtuu kaupungissa ja taloyhtiön takia auton sisätiloja ei lämmitettyä saa. Auton lämpeäminen on melkoisen hidasta kun yrittää sisätilojakin saada lämpimäksi reippaassa -20 asteessa. Pikalukkojen ansiosta suojat on kyllä nopea ottaa heti pois jos tietää lähtevänsä maantieajoon. Jos on kokemuksia auton käyttäytymisestä lyhennetyllä ilmanotolla, niin olisi kiva kuulla. Esimerkiksi Findiesel suosittelee sivuillaan Passat ja A4/46 TDI -kuskeja ottamaan putken pois tuiskukeleillä, ettei putsari täyty lumesta. Eli ei kai tuosta luulisi kovinkaan suurta haittaa olevan.

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Eiköhän se ilma sieltä moottorille tule, ei se moottoritila nyt mikään pullo ole ja nuo kartiosuotimet muutekin ottaa konetilasta ellei jotain erikseen sovella. Otat sen putken pätkät pois jos huvittaa. Viime talvena pakkasilla oli itsellä pois, kun termostaattikin meni rikki. Vaikutti pari asetta moottorin lämpöihin ja syylärin eteen laitettu solukumilevy vaikutti noin +5C asetta.

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Itsellä on AVF B6 :sta otettu se imuputken ensimmäinen osa pois ettei kerää lunta putsariin.
                                                            Jäähdyttäjän ja ilmastoinnin lauhduttimen välissä on pahvi ihan koko matkalla eli käytännössä on täysin ummessa syylari,jaksaa kohtuullisesti pitää lämpöä, mutta ylikuumenemisesta ei ole tietoakaan.

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Pakko oli viikonloppuna askarrella jonkinlainen suoja tuohon keulalle, lämmöt nousivat kovassa ajossa juuri ja juuri 80 asteeseen, normaalissa maantieajossa lämmöt pysyivät 75 asteessa. Otin siis syylärin kokoisen pahvin ja laitoin sen jätesäkin sisään, siihen pienet reiät ja nippusiteillä syyläriin kiinni. Olisihan tuohon voinut hieman enemmän aikaa käyttää että olisi saanut siistimmän, mutta ei tuolla pakkasessa viitsi paljoa autoa laitella.

                                                              Nyt kovien pakkasten aikana (-20 - -25) ei lämmöt nouse kuin 70 asteeseen, vaikka tuo pahvi on keulalla. Tämä siis noin 15km matkalla, josta 5km kaupunkiajoa kolmessa eri pätkässä (sammutin auton välissä) ja loput maantiellä. Termostaatti on vasta vaihdettu. Melko kylmää kyytiä antaa kyllä.
                                                              Viimeksi muokannut Ukkopaha; 31.1.2012, 22:23.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X