Lämpimin moottori mitä olen tavannut on baijerilainen M/S70/73 V12 - ainakin e31:sen keulille aseteltuna. Nollan yläpuolisilla keleillä lämmöt nousee keskiasentoon alle kilometrin ajossa. Ajosta kun jätät parkkiin, niin viiden tunnin päästä kun vielä kääntää virrat päälle on lämpömittari suoraan keskiasennossa. Työpäivänkin jälkeen kone on jopa haalea aamun työmatkasta. Tosin on siellä nestettäkin 12 litraa ja valua vielä enemmän.
Sellainen hehkupata, että konehuoneen tarkastelu konepelti auki saa hikikarpalot nousemaan vieressä "löylyäjille". Jos aamulla ajat talliin, niin konehuoneen remontin voi aloittaa joskus auringon laskettua...
Vastakohta näille bensa/diesel-piheille nykypadoille, joissa jäähdytys ei ole koskaan ongelma. Kulutus on toki myös sen hukkalämmön mukaista :)
Tuossa omassa Golfissa -33ºC:ssä ajosta kun jätti tyhjäkäynnille, lämpömittarin neula pakeni aika kovaa vauhtia kohti sinistä.
Sellainen hehkupata, että konehuoneen tarkastelu konepelti auki saa hikikarpalot nousemaan vieressä "löylyäjille". Jos aamulla ajat talliin, niin konehuoneen remontin voi aloittaa joskus auringon laskettua...
Vastakohta näille bensa/diesel-piheille nykypadoille, joissa jäähdytys ei ole koskaan ongelma. Kulutus on toki myös sen hukkalämmön mukaista :)
Tuossa omassa Golfissa -33ºC:ssä ajosta kun jätti tyhjäkäynnille, lämpömittarin neula pakeni aika kovaa vauhtia kohti sinistä.
Comment