Onko kukaan todennut että maskisuojan paikallaan pitäminen ympäri vuoden aiheuttaisi mitään haittaa? Telttapatjasta tehty maskisuoja (maskin sisäpuolella nippusiteillä kiinni) jäi eräs kevät konsernin pikkudiiselin paikalleen eikä ole aiheuttanut haittatekijöitä, miten isoissa diiseleissä? Toisin sanoen kun tekis kerralla hyvän niin voisi antaa olla paikallaan?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Käyttääkö kukaan talvella viimasuojaa?
Collapse
X
-
Viime perjantaina -24C pakkasella tehtyjä havaintoja:- Kylmänä käynnistetyn (16 h seisseen) auton sisätilat alkoivat olla lämpimät 10 minuutin reippaan kaupunkiajon jälkeen
- Moottoritiellä lämppärin saa laittaa puhaltamaan lähes polttavan kuumaa, ilman että lämmöt lähtevät laskuun
Eli ainakaan lämpöjen ylläpitoon suojaa ei ainakaan edellä mainitussa kelissä tarvitse, lämpenemiseen saattaa olla joku merkitys? Jotkut kaihtimetkin tuossa 3.0 TDi:n syylärin takana on, niiden toimintaan en ole sen kummemmin perehtynyt. Mainitaan nyt vielä, että tuossa omassa on EGR toiminnassa.
Epäilen että kesäkelissä alkaisi ainakin reippaammassa matka-ajossa keittää, mikäli olisi suoja paikoillaan.
Comment
-
Ihme jos pikkukoneessa ei kesäkeleilläkkään ole tullut ongelmaa. Ei se maskisuoja mitään tyhjiötä tietenkään luo, joten jos se suoja ei ole suoraan kennossa kiinni, niin pitäisi flektien kuitenkin osittain hoitaa hommansa. Voi siis flekti/visko olla aktiivisemmin pyörimässä.
Mulla ei ole tuossa vanhassa audissa viskoa ollenkaan. Kesähelteillä parkissa tyhjäkäynnillä ilmastoinnin flekti alkaa hommiin. Toki ei ole mitään maskisuojaa kesällä.
Vielä kun välijäähdyttimen eteen pistää suojaa, jos se ei ole samassa kuin syyläri, ja laittaa ilmanoton moottoritilasta. Jälkimmäinen voi olla jo sisäänrakennettu toiminnallisuus kuten mun Caddyssä on. Vanha kunnon läppä joka jollain funktiolla säätää ilmanottoa pakosarjan päältä tai suoraan ulkoilmasta.Viimeksi muokannut Puuhapete; 9.1.2017, 13:04.
Comment
-
Nyt kun taas se aika talvesta alkaa jolloin tälläistä taas tarvitaan niin millaisia kokemuksia viimasuojasta.
Riittääkä pelkästään jos peittää yläritilän vai pitääkö laittaa koko kennoumpeen ja millaisia virityksiä suojista noi patja suojat joita myydään on aikaruman näköisiä onko muita tarjolla
tai pitääkö askarrella itse tai jopa laittaa kennon sisäpuolelle esim nippusiteellä.
Comment
-
Tästä on aikaisemminkin jutusteltu täällä. Oma mielipide on, että koko maski umpeen. Eilen tein empiirisen tutkimuksen vain alaosan maskilla ja ei se oikein riitä ainakaan tuossa volkkarissa. Auttaa hieman, mutta öljyn lämmöt seilas 80-90 välissä -15 pakkasessa. Sinänsä varmaan riittävä, mutta kokonaan masku ummessa se on lähemmäs 100 astetta.
Tuossa Sharanissa ei tule ongelmia vaikka ulkona olisi sitten +5 astetta kokomaskilla, mutta silloin öljyjen lämmöt voi kiivetä 110 asteen luokkaan. Se on jo vähän siinä ja siinä. Toissa talvena olis paljon plussakelejä ja silloin teki mieli ottaa maskia auki. Ei sitä ihan nollassa vielä tarvi, vaikka auttaa se siinäkin sillä ettei webaston tartte käynnistyä ajonaikana niin usein.
Edit: eli yhden auton otannalla puolimaskilla öljyt ~90 astetta, täysmaskilla 100-110 astetta -15 pakkasessa.Viimeksi muokannut Puuhapete; 29.11.2021, 17:18.
Comment
-
Itse olen aina käyttänyt talvella "maskisuojuksia". Autot ovat toimineet moitteettomasti, lämminneet hyvin ja ihan kuin kulutuksetkin olisivat pysyneet alhaisempina... autoissa on aina käytetty myös eri lämmppäreitä. ( lohko/eberiä)
Comment
-
Passat 07 1.9 tdi unohtuu viime talvena koko keula peittoon +20c keleille asti. Ilmettelin miksi flektit huutaa niin kovasti, moottorin lämmöt ei nousseet mutta ilmastointi vaati ilmaa. Koko keula jäte säkillä ummessa. Täksi talveksi laitoin c6 audinkin keulan tukkoon, ei siitä haittaakaan ole :)
Comment
-
Kannattaa laittaa molemmat maskinsuojat ehdottomasti. Matkanteko katkeaa, kun välijäähdytin jäätyy ja auto menee nilkutustilaan. Tapahtunut kerran itselle pohjoisista palatessa. Pakkasta lähtiessä Lapista -25C. Jyväskylän kohdalla (-15C) loppui matkanteko ja auto vietiin hinurilla paikalliselle marmorille sulamaan, jossa oli useampia VAG dieseleitä samassa jamassa. Oli vain toinen maskinsuoja paikoillaan, kun tämä tapahtui. Nyt laitan molemmat suojat 0-kelien alkaessa paikoilleen. Ei ole jäätynyt enää kertaakaan onneksi. Auto b8 3.0TDI.
Comment
-
Tuolta hyllystä tai pienellä toimitusajalla useampia:
https://www.motormarket.fi/maskisuoj...6-ts607-5.html
- 2 tykkäystä
Comment
-
Riisseli-smartista teippasin just ritilät umpeen mustalla gorillateipillä. Sai siististi ja nopesti ilmatiet tukkoon. Ei oikein 0.8cdi lämpene -20c kelissä varsinkin kun EGR on pois pelistä. Bemarin munuaisiin olikin ihan tehtaan omat peitelätkät. Kyllä mä laitan keulan omista vehkeistä umpeen aina talveksi. Vähentää majoneesin syntymistä merkittävästi.
Comment
-
Omaan C4:seen tungen pahvin tai foamin palan puskurin ja syylarin väliin. Siinä on kätevästi paikka sille.
Vaimon A4 B8:iin (meidän reissuauto) ostin vissiin tuolta motomarketista mallikohtaisen sarjan, koska siinä ei pysty laittamaan pahvia mihinkään väliin helpolla. On ollut ihan hyvä keksintö, kun käydään hiihtokeikoilla. Yksi talvi lähdettiin aamuyöstä Sallasta ajamaan alaspäin. Mittari näytti -35°C ja startti kuulosti aivan karmeelta. Lähti lopulta ja eikun matkaan. Oltiin ajettu 20-30km (keskellä ei mitään), kun moottorin lämpömittari rupesi putoamaan ja meni lopulta ~50 asteeseen ja matka alas jatkui, ulkolämpömittari näytti -37°C. Ikkunat alkoi jäätyä sisäpuolelta ja rööreistähän tuli pakkasilmaa. Pelättiin jo, että kohta jäädään tienpieleen jos ei jotain keksitä. En ollut koskaan lukenut Eberin käyttöohjetta, joten en tiennyt, että voiko sitä käyttää ajon aikana mutta en siinä muutakaan keksinyt ja tökkäsin vempeleen tulille. Ja avot, sisään alkoi tulla lämmintä ilmaa, moottorin lämpötila palasi normaaliksi eikä tullut enempiä ongelmia. Kotiin päästyämme tilasin ne maskisuojat ja ollaan käytetty niitä talvisin siitä lähtien. Vastaavia ongelmia ei olla sittemmin koettu - mutta ei kyllä -37° ole auton mittarikaan näyttänyt. ;-)Viimeksi muokannut ToniH; 21.12.2021, 11:50.
Comment
-
Comment
-
Onko kukaan löytänyt viimasuojia A8-malleihin ja vielä tarkemmin D3-koriin? Tuli juuri vaihdettua termostaatti autoon ja edelleenkään lämmöt eivät tahdo nousta edes 70 asteeseen maantieajossa. Onhan tuo mun auton moottori mopo/polttoainetehokas tuohon koriin, mutta olisi kiva saada se kulutus ns kesälukemiin ja vielä niin, ettei webasto pöhäjä kaiken aikaa itsekseen ajon aikana
Edit: Niin joo, ja varmaan pitäis vielä olla nimenomaan faceliftin maskisuoja, lienee eri, kuin alkupään autoissaViimeksi muokannut J-M Koopikka; 12.12.2023, 08:00.
Comment
-
Mä oon nykyään tehnyt Gorilla-teipistä (mustaa) viimasuojat. Saa tosi siististi maskin umpeen ja helppo ottaa pois keväällä. Kauempaa sitä ei edes huomaa. Käytän kaikissa autoissani, koska en halua pätkäajosta tulevaa majoneesia huohotusjärjestelmään ja hyvin on kyllä pelannut. Ministä en viitinyt teipata puskurin alaosaa, koska siellä takana on iso cooleri ja se saisi kyllä pelata paikallaan. Se saattaa myös rajoittaa vähän sitä ilman läpivirtausta, mutta pääasia on, ettei pakkasilma puhaltele venakopan ja imusarjan ympäristöön.
Comment
-
Allekirjoittaneen kasi tuli kuntoon EGR-termarin vaihdolla, nyt näyttää pakkasten normalisoituessa lämmöt nousee helposti 90-asteeseen. Ei sinällään ihme, kun EGR-termari päästi kaiken täysin läpi
Comment
-
Lötkö 2.0 5-zyl bensa, -34c, lämpömittari rikki, mutta ei puhaltanut kuin haaleaa ilmaa. Ei kait näissä bensakoneisissa vanhoissa vehkeissä luulisi tarvitsevan mitään maskia? Tosin alin ritilä puuttuu puskurista kokonaan joten kaipa tuo tanan kylymä ilma + ajoviima voi vaikuttaa? Vai voiko?
Comment
-
Se ritilä tuskin siinä vaikuttaa mitään, mutta kyllä se bensakonekkin viimaa tottelee. Toisaalta onko lämppärin kennoon koskettu koskaan? Sekin voi olla huonossa hapessa tai tukossakin osittain. Sitä en tiedä oliko noissa lisäpumppua, mutta se ainakin voi hajotessaan vaikuttaa noin. Tuliko lämpösempää, jos ajoi lujempaa?
Comment
-
Taidat olla oikeassa luin lämppärin kennon oireista muuallakin, auton huoltohistoria täysin tuntematon. Annoin aika lailla happea koneelle ja ei se lämpiä normaaliksi, täytyy putsata sopivalla seoksella. Kalkinpoisto aineella tms eka kiekka. Kiitos
Comment
Comment