Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Käyttääkö kukaan talvella viimasuojaa?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #91
    Autoissa jossa cooleri on keskellä autoa ja alaosassa, eli hyvin monessa mallissa.

    Comment


      #92
      Alkuperäinen kirjoittaja haraldh Näytä viesti
      Poikittais- vai pitkittäiskoneisissa?
      Ainakin poikittaismalleissa, koska Passatteja oli jäänyt tielle, kun ahtoputket oli täynnä jäätä.
      Myos tuo Jukan sanoma lienee kohdallaan.

      Comment


        #93
        Jossain oli kuitenkin kuva missä marmorilla olivat tunkeneet superlon-palan juuri B7:an coolerin ilmanottoon. Onko edelleen niin että marmorilla harrastavat tätä?

        Comment


        • #94
          Omastani olen tukkinut nuo coolerin ilmaottoaukot kumimaton palasella joka sitten nippusiteellä kiinni. Ilmanotto avoinna oli -18c pakkasessa motarilla tasakaasulla 110kmh imulämmöt -16c, ja raskaassa täysvedätyksessä 60-130 4. vaihteella -8c, kaupungissa -18c. Ilmanotto tukittuna sama keli -18c tasakaasulla 110kmh -14c, ja täyskaasulla +5c, ja kaupungissa -14c.
          Viimeksi muokannut okkim; 28.11.2016, 15:02. Perustelu: Poistettu tarpeeton lainaus.

          Comment


          • #95
            Ehdottomasti kannattaa käyttää, omassa 3 litraisessa dieselissä nousee hyvin lämmöt 90 maskipeiteelle n 10 km ajolla n. 20 asteen pakkasella. Ilman peitettä ei noussut täyteen lämpöön enään 20 asteen pakkasella, edes kunnon maantieajossa.

            Comment


            • #96
              Audi A3 8L, keneltä löytyy viimasuoja keulaan? ja minkälainen. Itse en ole ainuttakaan mistään löytänyt. Kaikkiin muihin malleihin ja merkkeihinkin kyllä.
              Viimeksi muokannut Killeri; 28.11.2021, 18:12. Perustelu: Auton tiedot lisätty viestiin.

              Comment


              • #97
                Onkos siulla bensa vai diesel? 1.8t ei ainakaan tee sillä yhtään mitään. Johonkin autoon tein sellaisen kumimatosta maskin taakse mustilla nippusiteillä. Periaatteessa käy kaikki mitkä kestää vettä.

                Comment


                • #98
                  1.8t on kyllä.. Ei tee mitään vai?

                  Comment


                  • #99
                    Se nyt lienee melkein sama mistä sen maskin taa tekee.. Kyllä itse ainaki laitan 1.8t aina talveksi suojan.

                    Comment


                    • Itselläni on A6 C5 1.8t koneella ja miettinyt kanssa, että viimasuoja olisi tarpeen. Valmiita suojia en löytänyt, kun sellaista koitin katsella. Itselleni tuli myös mieleen tehdä josain vanhasta kumimatosta tai vastaavasta. Perus pahvi ei jotenkaan nappaa.

                      Autoon on syksyllä vaihdettu sekä termostaatti että lämpötila-anturi. Aina johonkin reiluun -10 pakkasasteeseen asti moottori jaksoi lämmetä ilman ongelmia, mutta parina aamuna kun on ollut lähes -20 niin alkaa kestämään tuhottoman kauan. Reilun 10km työmatkan aikana 90 astetta saavutetaan vasta aivan lopussa jos silloinkaan. Auto lähtee tolpasta ja nousee nopeasti sinne 60-70 astetta, mutta ei jaska nousta 90 asteeseen. Jos ajaa tarkoituksella pienemmällä vaihteella ja isommilla kierroksilla niin lämpötila kyllä saavutetaan, mutta normaalilla rauhallisella ajolla ei. Työmatka on lähinnä 60 km/h matka-ajoa.

                      Comment


                      • A3 8L:ssä on vaan se ongelma ettei sinne väliin saa mitään järkevästi on niin ahdas ja ihan puskurissa ilmanottoritilä kiinni. Eli pitäisi melkein olla sellainen tehdas valmisteinen.. Joka tulee suoraan puskurin tasalle.

                        Comment


                          Kolmessa diesel-passatissa ennen nykyistä kulkupeliä on aina kovemmilla kuin 10 asteen pakkasilla ollut kumimatosta leikatut suojat maskin ulkopuolella ja vain merkki maskissa on peittämättä. Koskaan eivät jättäneet tielle eikä sähköjen kanssa ollut ongelmia. Myös vaihteistot toimivat kuten kesäkelillä. Homma lähti vanhimman Passatin kohdalla siitä, että joissain automerkeissä oli tuohon aikaan tyyppivikana huohotinputken jäätyminen, minkä vuoksi tällainen suojaus tuli ensi kertaa viriteltyä. Eipä siinä volsussa kyllä ollut webastoakaan, joten sisälämpötilankin sai nostettua siedettäväksi samalla kertaa.

                          Nyt on toinen talvi A6 4F dieselkoneella ja keula on peitossa paitsi Audin merkki. Liikkeelle lähtemisen jälkeen moottorin kierrokset ovat normaalia korkeammalla ennen kuin Multitronic suostuu vaihtamaan, mutta vaihteisto vertyy jo lyhyen ajon jälkeen ja sitten vaihdot tapahtuvat normaalisti. Moottorin lämmöt nousee normaalille tasolle n. vartissa n. -15 asteen pakkasella ja auton sisällä riittää lämpö ilman webaston lisäkäyttöä. Ohjauskaan ei ole pakkasen jäykistämä.

                          Nykyautojen keulat on suunniteltu lämpimiin olosuhteisiin ja ilmastoinnit on melkein jokaisessa autossa, joten parinkymmenen asteen pakkasella voi ilmanottoritilät kyllä peittää lähes umpeen, kämmenen kokoinen ilmareikä voi hyvin riittää. Bensa-auto tuottaa enemmän hukkalämpöä, joten niissä riittää hieman vähemmät suojaukset kuin nokivehkeissä. Kannattaa kokeilla jos yhtään mietityttää onko suojauksista hyötyä; ei ole ainakaan materiaalien hinnasta kiinni.
                          Viimeksi muokannut Opa2013; 15.1.2014, 21:09. Perustelu: muokattu

                          Comment


                            Ei ole kyllä vielä niin kovaa pakkasta ollut, etteikö A4:ssä lämmöt olisi noussut normaalisti ja pysyneet 90 asteessa. Tosin ei ole tullut alle -38 lämpötilassa ajeltuakaan. Kyllä bensakoneella pitäisi selvitä ilman viimasuojaa jos termostaatti on järjissään. Dieselit sitten erikseen. Ei kai noista tietysti haittaakaan ole, paitsi jos lämpötilat tiheään vaihtelee, niin lämpimämmillä keleillä voi joutua poistamaan suojan.

                            Comment


                            • Ei ollut koko viime talvena omassa a3 8l 1.8t mitään lämpenemisongelmaa. Lämmöt nous nopeasti ja kesti aivan hyvin 90. Teetin kyllä syksyllä siihen täydellisen jakopäärempan, en tiiä vaikuttaako. Ja sisälle riitti lämmintä enemmän kun tarpeeks. Ja ei tosiaan viimasuoja tullut edes mieleen. AAN miulla oli maskin takana viimasuoja mut siinä olikin enemmän moottoria.

                              Comment


                              • Ei se nyt näillä -10 ole erityisemmin, mutta ite huomaan, että -15 -> Olisi viimasuoja ihan tarpeen. Puskurin ja syylärin väliin on vain mahdotonta saada mitään mahtumaan.. Joten ainoa vaihtoehto olisi kyhäillä suoraan eturitilöiden eteen. Ei huvittaisi alkaa itse kyhäilemään. Vit"¤taa, kun valmista ei löydy mistään.

                                Comment


                                  Onhan moottorin alamuovit(pohjapanssari) ehjänä? Sitäki kautta hukkaa tehokkaasti lämpöä. Omassani ei ole tarttenu 4v omistussuhteen aikana mitään suojia viritellä, moottorina AKL.

                                  Comment


                                  • Mikä on muuten tuon viimasuojan nimi englanniksi? Itse tilasin sellaisen Motonetistä tänään.

                                    Comment


                                      Car grill cover winter - hakusanoilla alkaa löytymään.

                                      Comment


                                      • "Onhan moottorin alamuovit(pohjapanssari) ehjänä? Sitäki kautta hukkaa tehokkaasti lämpöä."

                                        Ainakaan dieselissä ei ollut mitään vaikutusta muovien poistolla. Yhtä hyvin lämpiää. Joku jopa tiesi että muovit on rakennettu imemään jäähdytysilmaa koneelle...

                                        Comment


                                          No juu , omakohtainen kokemus vaan mutsin fiatista 1.2 koneella ja sieltä puuttuu pohjamuovi.. Kyllä se pohjapanssari sitä ajoviimaa jonkin verran estää jäähdyttämästä öljypohjaa..

                                          Comment


                                          • A6:een hain Etrasta parin millin perus-mitä-lie muovia, jota oli kuviosahalla ja terävällä puukolla helppo työstää. Nippusiteillä kiinni. Muotin tein ensin aaltopahvista. Menihän tuossa tuhertaessa aikaa, mutta lopputulos miellyttää ainakin omaa silmää enemmän kuin tähän asti löytämäni valmiit versiot piikkisika-kiinnikkeineen. Muoville tuli hintaa 7 erkkiä.

                                            https://picasaweb.google.com/1049923...COXXofbDkIerIQ

                                            2.0 TDI -koneella on selvä ero lämpiämisnopeudessa.

                                            Comment


                                              Ensimmäinen viimasuoja pitkään aikaan mikä oikeesti on siistin näkönen!

                                              Comment


                                              • Kyllä. Siitä vain mitat ja teettää sarja jossain koneelle leikattuina.

                                                Comment


                                                • Moro,
                                                  jos tuon maskisoujan alkaa itse askartelemaan niin mistä materiaalista kannatta tehdä? Kumimatto? Kuramatto? Joku suojakangas?

                                                  Comment


                                                  • Jos ei tunne itsessään suurta näperteliän vikaa, niin homman voi hoitaa erinomaisen helpostikkin. Leikkaa vaan tukevasta pahvista suunnillen maskin kokoisen palan ja livauttaa sen maskin taakse. Paari torxia joutuu ruuvaamaan jotta saa irti ne muovit jotka peittää ko aukon. Ruske pahvi hiukan näkyy noista maskin aukoista, mutta jos sen saa jotenkin mustaksi niin ei näy enään.

                                                    IMO lopputulos on paljon paremman näköinen kuin niillä maskin päälle laitettavilla kortongeilla.

                                                    Comment


                                                      Kunhan muistaa ottaa pahvin pois kun pesee autoa tai keväällä. Ettei ole jäähdyttäjän rivat täynnä pahvimössöä.

                                                      Comment


                                                      • Itse laiton tuollasella 10mm solukumimaton vain keulalle sisäpuolelle. Ei näy ulospäin juurikaan ja ei haittaa pesussa. Ei toki ei ole ihan niin täysin suojattu kuin ulkopuolella.

                                                        Comment


                                                          Tänä vuonna pisti pahvia noukalle A6:ssa hieman enemmän ja tukin välijäähdyttimen ilmanoton myös. Se näyttää auttaneen, koska lämmöt nousee selkeesti nopeammin ja pysyy myös hyvin 90:ssä vaikka pakkasta oli -24.
                                                          Samoin pistin öljynlauhduttimen, eli sen metalliputken syylärin edestä pahvin taaksi. Ei jäähdy öljytkään, vaan pysyy lähes samassa mitä kesäisemmillä keleillä.

                                                          Comment


                                                          • Alkuperäinen kirjoittaja TN69 Näytä viesti
                                                            Mikä on muuten tuon viimasuojan nimi englanniksi? Itse tilasin sellaisen Motonetistä tänään.
                                                            Suoja oli täysi susi, kiinnitysreiät missä sattuu. Menee palautukseen... damn

                                                            Comment


                                                            • Alkuperäinen kirjoittaja TN69 Näytä viesti
                                                              Suoja oli täysi susi, kiinnitysreiät missä sattuu. Menee palautukseen... damn
                                                              Hain Audilta suojan, joka sattui olemaan aivan sama suoja kuin Motonetin... Puuh, palautus... Audilla on vielä yksi malli jota kokeillaan seuraavaksi...

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X