Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Teknisesti paras Audi 1991-2000

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

Niin siitä budjetista. Näyttäisi, että tuohon 4500-9000 sisään mahtuu sopivan tuntuisia pelejä.

Sinänsä voinhan minä hyvinkin odotella vaikka vuosia, koska tuohon raamiin tulee vuosittain tuorreempaa kalustoa. Mun kärryn arvo tai arvottomuus ei tästä enää laske. Nyt on mielestäni sopiva aika etsiskellä, ettei tarvitse sitten kiiressä hankkia, jos lötköön ilmaantuu jokin massiivinen vika joka johtaa paalittamiseen.

Comment

Viatonta Audia ei ole keksittykään :)

Ehdotuksena mulla olisi C4 tai B4 Audi ruiskukoneella. Ehkä C4 2.3e koneella.
      Turbo-koneissa saa odottaa jotain ongelmaa, mutta tollanen perusbensa kone on teknisesti yksinkertaisempi.
      Ehkä myös B5 koriset ilman turboa.
      Automaatit kannattaa karsia ensimmäisenä listalta.

Comment

2.0 B4 ei ole sitten huoleton vaihtoehto ellei ole voodoo-piireissä pätevä.

Comment

Mites menis vanhakorinen A3? Etenkin faceliftattuna siinä on paljon autoa pikkurahalla. Tilaa riittää 2 + 2 hengelle, se on ehkä huonoin puoli. Moottoriksi 1.8T ilman lastua ja vetotavaksi etuveto haldexin sijaan. Ei sillä että haldex olisi huono mutta niissä on ollut jonkun verran ongelmia ja A3 quattrot on ihan höpöhinnoissa.

Comment

Teroa on kyllä kohtuu helppo kompata tuon kanssa, joskin uskon (toivon), että haldex-huolista päästään hyvällä huollolla. Itse olen omaani kovin tyytyväinen. Kiva kapistus, jos ei ole erityistä ylimääräisen tilan tarvetta.

Comment

Jos vaihtoehdoissa on edelleen C5 -korin A6, niin silloin kannattaa valita MY2002 tai uudempi (facelift), näissä on noita alustan, etekin tukivarsien, heikkouksia jo korjailtu.

Comment

Kerran on sanottu että "En ikinä ostaisi Audia kun se ei olis quattro" :D Mä oon ainakin jossain samalla tasolla :)

Comment

Alkuperäinen kirjoittaja Puuhapete Näytä viesti
                  Viatonta Audia ei ole keksittykään :)
                  Tuo on hyvä pitää mielessä, kun käy kurkkimassa vuoroin C3:n, C4:n ja C5:n konepellin alle. Sitten voi pohtia, mihin tekniikkaan haluaa alkaa tarkemmin tutustumaan. Asiaa pähkäillessä voi samalla tyhjentää siitä C5:sta syksyn lehdet sieltä etukotelosta, ettei ohjainboksit lillu hetken päästä vedessä.

Comment

Ymmärrän oikein hyvin ketjun aloittajan mietteitä, oma autoilufilosofia pitkälti samanlaista. Jos yhtään pysyy järjen ääni päässä (vaikeaa, tiedän...) niin anna mennä tuolla nykyisellä vaan. Mutta jos vaihtovimma saa voiton, niin itsekin annan äänen C4-korille. Kaikilla bensa/dieselkonevariaatioilla on ajeltu tuossa korissa kunnoitettavia lukemia, joten hyväksymällä ne pakolliset auton ylläpitokulut voin varauksetta suositella, kuten edellä jo moni kohtalotoveri on tehnyt.

Tilantarpeesta olettaisin (Lötkö, E-sarja) että kokoluokka olisi sama? Onhan nämä A3/A4 kieltämättä tiloiltaan paljon pienempiä verrattuna 100/200/A6. Yllättäen käytettyinä samanvuotiset/koneiset/varusteiset A4 ja A6 ovat hinnaltaan liki samoissa. Sama pätee Golf/Passat -vertailussa.

Komppaan veljiä siinä, ettei ajokilometrien määrällä ole juurikaan merkitystä, jos soveliaan yksilön löytää.

Comment

Kiitoksia arvokkaista mielipiteistä. Ne auttoivat omaa ajatteluani eteenpäin. Kun olen tätä `tuskaani` kertoillut eteenpäin, niin sattui, että ystäväni poika oli vaihtamassa Audi 90 ilmeisesti malli -90 2,2 kv kone kovalla laatiikolla tuorreempaan, joten tilasin sen (autolla on hyvä historia). Kaveri saa paremman kaupan käteiskaupalla ja minä saan ajatteluaikaa. Eli mökkiauto 100 lötkö lepoon talveksi ja kauppakassiksi 90. Mietitään sitten jatkossa mitä tehdään. Kiitoksia kaikille tähän ketjuun osallistuneille.

Comment

Type 44 oli mielestäni ensimmäinen massatuotanto Audi jonka laatutaso "loikkasi" kertaheitolla premium tasolle. Type 89 joka tuo 90:nkin on, sovelsi samat periaatteet pienempään kokoluokkaan. Bmw 300 ja pikkumersu jäivät kerralla kelkasta pitkäksi aikaa vaikka peruskonsepti toki niissäkin oli toimiva. B4 on taas melko suoraa jatkumoa tuolle t89:lle, kuten C4 on type 44:lle.

Odotettavissa lienee pientä näpräilyä sähköjen ja ehkä k-jetin kanssa sekä kulutusosien vaihtelua mutta muuten pitäisi olla luja rauta.
                        Vinkki: Talvea vasten etsi tietoa ja toteuta takajarrusatuloiden rasvanippaprojekti. Säästää paljolta vaivalta pidemmän päälle.

Comment

Alkuperäinen kirjoittaja Hervast
                          Faceliftissä parannettiin B5:ssa ajontuntumaa, ekat mallit oli aika tunnottomia ja ohjaus ei juurikaan välittänyt tietoa tienpinnan muutoksista. Siitä en tiedä oliko servotronic jo saatavana ihan ekoihin malleihin, mut olen ajanut muutamilla 2.6 ja turbomalleilla jotka oli aika ohuen makuisia ohjailla. Eipä silti, profiilin passattikin kärsii hieman samasta vaivasta.
                          Itellä on pre-facelift malli. Muutamaa faceliftiä olen ajanut farkkua ja sedania ja mielestäni omassa on paljon tunnokkaampi/parempi ohjaus kuin ko. verokeissa. En tiedä sitten oliko näissä alustan kanssa sitten ongelmia, joku raidetangon sisäpää kun on väljä (katsastussetä ei välttämättä huomaa), niin kyllähän se ohjaus kärsii.

Comment

Itsellä ajossa c4 avant quattro ja se v6 kone. Mittarissa kohta 400tkm ja tekniikan suhteen ei ole mitään ongelmaa ollut. Mitä nyt pitää kohta vaihtaa yks raidetangon ulompi pää ja pikkusen siistiä muutama pikkuinen ruoste läntti pois.

Comment

rat 013:
                              Kerran on sanottu että "En ikinä ostaisi Audia kun se ei olis quattro" :D Mä oon ainakin jossain samalla tasolla :)
                              Ei minullakaan audit enää ajossa olisi, jos ei quattroa olisi ollenkaan. Kaikkea pientä ja myöskin suurempaa murhetta ei jaksaisi katsoa läpi sormien, jos vastapainoisesti ei olisi nelivetoa talveksi. Parantaa se myös ajettavuutta.

Kannattaa huomioida kuitenkin, että suurin osa neliveto audeista (vanhemmat eritoten) on tietyllä tavalla haastavia ajaa.
                              Tästä syystä varmaan kannattaa varautua siihen, että myös suurin osa vanhemmista neliveto audeista on kolarikorjattuja (itsellä ollut 3kpl quattroja, jokainen jollain tapaa oiottu ja pakkeloitu, selviä penkkaan ajoja, viimeisin pahiten). Ja paska pohjatyö saattaa näkyä jälkikäteen audille epänormaalina ruostumisena.

Kaikissa yllämainituissa vaihtoehdoissa on varmasti pikkuvikoja ja muuta pientä sekä isoa, mikä aiheuttaa harmia. Omien mieltymysten mukaan se kulkupeli on haettava.

Toisaalta vanhoissa (80/90 lukujen) audeissa korissa on pöhköjä yksityiskohtia, jotka myös ottavat hiekkatiellä kulumaa ja ruostuvat. Esim. nuo typerät ovilistat, ja coupessa helma takapyörän edessä ym. Jos ruosteenesto ja koritekniikka olisi 80-luvun alkupuolen audin tasolla, oltais kyllä kaikki "ruuvattuja" :).
                              B4 kasikympissä ja vanhemmassa t89 ysikympissä ei juuri noita listoja ole.
                              Viimeksi muokannut vV8m5; 12.10.2010, 15:34.

Comment

Working...
                              X