Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Perheauton hankintaa, myös muut merkit harkinnassa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Perheauton hankintaa, myös muut merkit harkinnassa

    En löytänyt suoraan asiaan liittyvää ketjua, joten..

    Nyt olisi tilanne se että pitäisi löytää A3:n tilalle jokin tilavampi auto. "Tavispentin unelmat" on poissuljettu, joten sen pitäisi olla edes jollain tavalla mielenkiintoinen. Budjetti on n. 12t€.

    "Loppusuoralle" ovat päässeet:

    - A6 C5 2,7bit farmari, esim tämä
    - E39 530i '01 farmari
    - Mondeo ST220
    - ideoita?

    Kaipailisin mielipiteitä ja faktoja yllä olevista. Kaikilla on ajettu n. 200tkm, kaikki on vuosimallia '00-'02. A6:sta en ole vielä ajanut, hirvittää ylläpitokulut etenkin ton koneen kanssa, mutta historia kuullostaa ihan luotettavalta. B6 quattrot on liian kalliita, ja B5 alkaa olla liian vanha. Tällä hetkellä tuo 530i on ykkössuosikki. Myös 3BG Passattia oon katellut mutta se on hiukka mitäänsanomaton.
    Viimeksi muokannut sonikk; 2.10.2010, 16:51.

  • #2
    Musta farkku st220 punasilla nahoilla kiitos! Sellaista olen myös itselle katellu ja kokemukset täys 0. Joten jos joku ajaneena st220 voisi kertoa kokemuksia niin kiitän.
    Otsikon aloittajalle vielä se, että Mondeossa taitaa olla isoin peräkontti tila näistä autoista?

    Comment


      #3
      B6 1.8Tq ja mahtuu komeesti 12 k€ budjettiin.

      Tai äh, olkoon. Farkuhan sen piti vissiin olla..

      Comment


      • #4
        Mondeosta rapisee ovet mäkeen, joten ne tsekattava. ST220 noista se hengettömin. BiT... no, mikko taisi olla joka sanoi että aina kun on jotain pientä rikki, niin aloitetaan joko irroittamalla koko keula tai moottori. Huoltokustannukset varmaan noista kolmesta isoimmat pitkällä ajalla. 530i halvin ylläpitää, moottori kestää kaiketi maailman tappiin, peräluukku tais olla ruostuvien osastolla, muuten kohtuullisen hyvä.

        Audi + BMW ainakin syö etupään tukivarsia, luultavasti Fordikin.

        Jos pitää miettiä käyttömielessä, niin BMW. Tunteella Audi. Ford on noista se tylsin loppujenlopuksi.

        Comment


          #5
          Pidä nyt kuitenkin huoli, että tulevassa autossa on kardaani. No (more) ford. Älä ainakaan kokeilematta hylkää Passattia, vaikkei suorituskyky noille muille vaihdokeille välttämättä pärjääkkään. Ylläpitokulut lienee pasaatissa kohtuullisimmat.

          J a m u i s ta s e k a r d a a n i !!!
          Viimeksi muokannut nomoreford; 2.10.2010, 15:46.

          Comment


          • #6
            B6 on perhe-auto aina siihen asti kun turvakaukalo riittää lapsen kuljetukseen, lastenistuin ja siihen yli 2 vuotias istumaan niin jo on etupenkillä ahdasta. A6 tai passatti olisi noista oma valintani, takaveto ei ole perhe-auto.

            Comment


            • #7
              B6 ja B7 menee ihan hyvin nelihenkisen perheen autoina, omat muksut on nyt n. 2,5v ja 4,5v eikä mahtumisen kanssa ole ollut mitään ongelmaa. Kumpikin on istunut naama eteenpäin turvaistuimissa joten tila riittää loistavasti.

              Comment


                #8
                OT: Yhden tutun piti aikanaan hankkia turvallinen perhe/talviauto, kun oli perheenlisäystäkin tulossa. Päätyi sitten -67 Barracudaan...

                Comment


                • #9
                  Kannattaa ihan käytännössä vertailla A4 farkkua ja Passattia, ei niissä niin suurta eroa ole. Passatti ehkä hiukan isompi sisämitoiltaan.

                  Fordiin ei ole ainakaan lisännyt mielenkiintoa kun olen avustellut kaveria Focuksen moottorirempassa. Osat hintavia ja auton tekniset ratkaisut senverran erikoisia että merkkiliikettäkin joutuu vaivaamaan että saa auton kuntoon. Eivät ole minusta hintansa väärteja autoja ensinkään. Elämä konsernin merkkien kanssa on jotenkin paljon yksinkertaisempaa vaikka vikoja on niissäkin.

                  Kardaanipeleistä suosittelisin tutustumaan myös E Mersuihin, hinnat on ominaisuuksiin nähden edullisia ja autot edullisia vakuuttaa. Tavaratila reilusti isompi kuin farkku passatissa.

                  Comment


                    #10
                    Ja kun muistutin lisävarusteesta nimeltä kardaani, niin oletus on tietenkin, että edessä on vetoakselit vakiona.

                    Comment


                    • #11
                      Kiitos hyvistä vastauksista. Kahta ST Mondeota olen ajanut ja ruosteongelmat ovat tiedossa. Toinen oli ruosteeton ja siisti, toinen ei niinkään. Mikään rakettihan se ei ole mutta kierroksilla liikkui kuitenkin ihan pirteästi. Ja veikkaisin että kontti isoin noista. Toisaalta hallitus ei tykkää joten voinee unohtaa.

                      Piti vielä lisätä että Audia en periaatteestakaan enää ota etuvetona.

                      Mersut ilman AMG-kirjaimia vähän turhan pappamaisia omaan makuun, ainakin sen ikäiset mitkä mahtuu budjettiin.

                      Noh kun nyt ensin pääsee edellisestä eroon niin voi tosissaan alkaa valita.

                      Comment


                        #12
                        2000-mallinen biturbo ei vakiona ole tuo 184kW, sehän tuli vasta faceliftiin 2002/03 vaihteen tienoilla. Aika halpahan tuo minusta on, tosin melkein tonni menee heti lisää kun hihnanvaihdon tekee? Omalla reilun vuoden kokemuksella tuollainen toimii kyllä perheautona aivan mainiosti. Varsinkin talvella.

                        Comment


                          #13
                          Alkuperäinen kirjoittaja nomoreford Näytä viesti
                          Pidä nyt kuitenkin huoli, että tulevassa autossa on kardaani. No (more) ford. Älä ainakaan kokeilematta hylkää Passattia, vaikkei suorituskyky noille muille vaihdokeille välttämättä pärjääkkään. Ylläpitokulut lienee pasaatissa kohtuullisimmat.

                          J a m u i s ta s e k a r d a a n i !!!
                          Jos Passatin suorituskyky meinaa kesken loppua, niin onhan 3BG:stä olemassa W8 versio, sekä 3C:stä R36. Veikkanpa että molemmissa suorituskykyä on "riittävästi". Lisäksi näillä kahdella ei saa naapurin anjovispenttiä kateelliseksi, se kun on vain passatti.

                          Jäipä sitten heti huomiotta tuo budjetti. 3BG W8 mahtunee budjettia vähän venyttämällä.
                          Viimeksi muokannut jannekk; 4.10.2010, 16:23. Perustelu: Edit: budjetti....

                          Comment


                            #14
                            Konsernin malleja nopeasti vilkaistuna:
                            - A8
                            - toinen A8
                            - S4
                            - A6
                            Merberi
                            - E430
                            ......

                            Comment


                            • #15
                              Löysin pari varteenotettavaa lisää:

                              A4
                              A6

                              Tuli vaan mieleen että kumpi mahtaa olla pidemmällä tähtäimellä huoltojen ym. kannalta edullisempi, vapari-V6 vai 1.8T? Kulutuksella ei hirveästi väliä kun kilsoja tulee aika vähän.

                              Comment


                                #16
                                Muista sitten se sporttisuus. Eli, ei ilman parempia penkkejä, yms.
                                Kyllä meilläkin ollaan retkeilty 3 ja 6v. kanssa lomareissut, siihen vielä keskikokoinen rekku konttiin. Talvella tosin on ollut boxi katolla jeesaamassa.

                                Comment


                                  #17
                                  Alkuperäinen kirjoittaja sonikk Näytä viesti
                                  Löysin pari varteenotettavaa lisää:

                                  A4
                                  A6

                                  Tuli vaan mieleen että kumpi mahtaa olla pidemmällä tähtäimellä huoltojen ym. kannalta edullisempi, vapari-V6 vai 1.8T? Kulutuksella ei hirveästi väliä kun kilsoja tulee aika vähän.
                                  On muuten tossa A4:ssä penkit hämäävän edessä... antaa jotenkin todellisuutta paremman mielikuvan takajalkatiloista. Ite lähtisin ehkä etsimään A6 2.8 quattroa, melkeen samalla kulutuksellahan sekin liikkuu kun 1.8T. Tietty jos lompakko antaa periksi niin sitte 2.7bit.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Jos ei farkku tarvii olla niin tuo A8 on omasta mielestä ihan ok perheauto ;) Riittävästi suorituskykyä tänne suomenniemelle ja mukava ajaa. On lapsillakin mukava matkustaa kun on väljät oltavat. Ja jos A4 ja A6 pitää valita niin ehdottomasti kutonen. Ainakin meikäläisestä tuossa nelosessa on aika vähän jalkatilaa takana...

                                    Comment


                                    • #19
                                      Niin, eihän sen muuten farkku tarvitse olla mutta en tiedä miten vaunut sujahtaa sedanin konttiin. A7 kävis kun siinä on iso luukku :)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kannattaa kokeilla. Ainakin meidän vaunut menee kivuttomasti kasin konttiin (toisin kun sedan passatin). Se on vain kontin koosta sekä luukun koosta kiinni ;)

                                        Comment


                                        • #21
                                          A4 (b6) on 4-henkiselle perheelle suht ahdas perheautoksi.

                                          Toki riippuu perheen jäsenten koosta jne, mutta näin itse normaalikokoisena, vaimo normaalin kokoisena ja lapset vajaa 2v ja vajaa 5v, niin kyllä siellä takana tahtoo ne pienet jalat tulla etupenkkeihin kiinni turvaistuimista, ja edessä ei ole kiva matkustaa nenä kiinni tuulilasissa.

                                          Saatika sitten se, että peräluukkuun jos/kun laittaa ne vaunut, niin ei sinne sitten hirveästi muuta menekään. Lapin reissulle joutuu, kesälläkin sen boxin laittamaan katolle.

                                          Joku tuossa yllä sanoi, ettei passatin ja a4 audin välillä isoja eroja ole tiloilla. Olen eri mieltä. Passatissa tilaa on kertalaakista enemmän, niin kabiinissa kuin takaluukussakin.

                                          4b korinen a6 farkku audi on sitten jo eri maata, kun vertaa a4 tiloihin. Siinä on tilaa kabiinissa ja takaluukussa, eli voisi sanoa sen olevan jo perheauto isolla p:llä.

                                          1.8t vs. v6- koneista on enemmänkin juttua palstalla, ja mielipiteet jakautuu aika lailla. Vakionahan se tuo 1.8t ei tuota 4b korista isoa autoa juurikaan raketin lailla lennätä, mutta toimeen tulee kyllä. V6 kone siis sikäli vaivattomampi. Makuaisioita. Jos kunnolla kyytiä haluaa, ja lompakko on kunnossa, niin sitten se biT.

                                          Kesän ajelin sedan mallisella e39-korisella bemarilla, ja se ei ole kyllä perheauto tuolla korilla. Takaluukkuun ei mene kärryt ilman että renkaita irrottaisi, ja kontti on muutenkin pieni. Sisällä tilaa oli jonkin verran, mutta juuri tuon peräluukun koon takia auto vaihtui 3c koriseen farkku passattiin.

                                          Olisihan se neliveto audi ollut se nro 1, mutta rajallisella budjetilla kun pelaa, ja kohtuu uusi auto piti saada, niin valinta oli sikäli sitten helppo. :)

                                          Comment


                                            #22
                                            Joku tuossa yllä sanoi, ettei passatin ja a4 audin välillä isoja eroja ole tiloilla. Olen eri mieltä. Passatissa tilaa on kertalaakista enemmän, niin kabiinissa kuin takaluukussakin.
                                            Samaa mieltä. 3B korisessa Passatissa on ainakin farmarina selkeesti enemmän tilaa. Myös ajoltaan on isompi auto. Kyseessähän on A4:n ja A6:n väliin sujahtava malli kooltaan.
                                            Mutta fiilis ei ole sama kuin audissa. Hyvä auto kaikin puolin.

                                            Comment


                                            • #23
                                              peräluukun koon takia auto vaihtui 3c koriseen farkku passattiin
                                              niinpä niin... ;)
                                              Itekin aikanaan pähkäilin tuota vaunujen kyytiin tukkimista ja totesin/mittasin että b6/b7 sedanin takaluukkuun menisi kyllä lastenrattaat jos vain aukosta mahtuisi, siksipä alla on nykyään farkku.

                                              Comment


                                                #24
                                                Alkuperäinen kirjoittaja quattro
                                                A4 (b6) on 4-henkiselle perheelle suht ahdas perheautoksi.

                                                Toki riippuu perheen jäsenten koosta jne, mutta näin itse normaalikokoisena, vaimo normaalin kokoisena ja lapset vajaa 2v ja vajaa 5v, niin kyllä siellä takana tahtoo ne pienet jalat tulla etupenkkeihin kiinni turvaistuimista, ja edessä ei ole kiva matkustaa nenä kiinni tuulilasissa.

                                                Saatika sitten se, että peräluukkuun jos/kun laittaa ne vaunut, niin ei sinne sitten hirveästi muuta menekään. Lapin reissulle joutuu, kesälläkin sen boxin laittamaan katolle.
                                                Tuokin riippuu käyttöaseesta.

                                                Meillä mennään muutama reissu vuodesta ( max 10% km:stä) täydellä kapasiteetilla, joten ei vaivaa minua.
                                                Toki kuppi kääntyy, jos % muuttuu radikaalisti.

                                                Meillä rekun lisäksi ollut myös rattaat siellä kontissa, joten sanoisin asennekysymykseksi.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Taitaapi koiran asenne ratkaista enempi...

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Ja koko tietenkin.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Mondeo on noista parhaimman näköinen. Ja varsinkin ohjaukseltaan ja radalla paras viedä. Oispa omanikin niin hyvä ajaa kuin ST 220. Tehoista voi olla montaa mieltää, mutta helposti ottaa mittariin täyspoka päällä 260 km/h. Ja tuo ruostuminen on ihan kiinni jatkossa siitä, kun ovet on eka korjattu, kuinka pidät autoa ja koritakuutarkastus joka vuosi, niin ei todellakaan ongelma. Keulan pito on aivan loistava lähdöissä, kun on lukko etupäässä. Ford on osannut tehdä hienosti voimaa siirtävän etuvedon. Nelikkomiehenä en kommentoi vedotonta taka-akselia nyt enempää. Moottori on todella helppo ajaa ja voimaa on koko kierroslukualueella. Tilaa on melkein ruhtinaallisesti.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Mihin hymiö jäi?

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Samaa mieltä. 3B korisessa Passatissa on ainakin farmarina selkeesti enemmän tilaa. Myös ajoltaan on isompi auto. Kyseessähän on A4:n ja A6:n väliin sujahtava malli kooltaan.
                                                          Mutta fiilis ei ole sama kuin audissa. Hyvä auto kaikin puolin.
                                                          Juuri näin. Pasuuna on kertaluokkaa isompi auto mitä samanikäinen A4. Erityisesti jos kuski on kookas +190cm henkilö.

                                                          Ajoltaan taasen A4 (quattro+sporttialusta) mielestäni parempi, kuin vastaava Passat. Ajettavuus on kuitenkin melko subjektiivinen näkemys. Itse tykkään A4:sessa erityisesti ohjauksen tunnosta ja nopeasta reagoinnista sekä auton suht. hiljaisesta menosta maantienopeuksilla.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Juu subjektiivista kyllä on ajettavuus. Paskin ajettavuus on omissa tällä hetkellä audissa, vaikka Golffissa on 440tkm ajettu vakioalusta vielä :D

                                                            4motion+sport alusta Passattiin on saatavilla kans :)
                                                            Ja sekin on vielä aito "quattro" eikä Haldex-ratkasu ;)

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X