Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A6 C5 2.5 V6 TDI

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A6 C5 2.5 V6 TDI

    Heipähei,

    Kirjoittelempa nyt ensimmäistä viestiä tälle foorumille ja ajattelin ihan näin alkuun kysellä että mitäs ajatuksia herää tästä ostamastani autosta.

    Olen etsiskellyt uutta autoa jo muistaakseni toukokuusta asti, koska olin hyvin tietoinen siitä että silloinen autoni ei riittänyt toisen lapsen (laskettu aika lokakuussa), vaunujen ja koiran kuljettamiseen - avovaimoa ja itseäni unohtamatta.

    Tuloksettoman oman auton myynnin johdosta auton vaihto venyi näihin päiviin asti. Jouduin "hätäpäissäni" myymään edellisen autoni sitten halpaan hintaan ja ostamaan toisen halvan tilalle. Onnekseni huomasin myynnissä olleen Audi A6:n, josta tavallaan olin hiukan haaveillutkin. Tämän kyseisen vekottimen hinta ja ainakin ulkokuoren laatu vakuuttivat minut ja päädyin valitsemaan seuraavaksi kulkineeksi tämän Audin. Koeajolla huomasin että tässä on ilmeisesti multitronic-laatikko (mielipiteitä?), uudehkot etujarrut, juuri läpi mennyt katsastus ja ainakin sain semmoisen vaikutuksen että auto oli huollettu hyvin. Alustassa ei ollut kolinoita eikä sisustan muovitkaan natisseet ja hiekkatiellä ajaessa ei kuulunut kuin renkaiden jyrinä. Kaikki laitteet toimivat ainakin minun mielestä moitteetta, paitsi että mittaristossa palaa airbag-valo. Kauppias lupasi maksaa vian kunnostamisen. Myyjä oli aiemmin käynyt lukemassa vikakoodit ja ne johtivat apukuskin penkin johonkin piiriin/liittimeen.

    Noh. Nyt kun en ole vielä kamalasti kerennyt tutustumaan laitteeseen, tahtoisinkin tietää siitä mahdollisimman paljon foorumilaisten avulla.

    Auto on tullut saksasta vuonna 2006, joten siinä on vain saksankielinen manuaali. Suomenkielinen olis kiva. :)

    Sehän on sinänsä "vain auto". Kaasu, jarru, vaihdekeppi, ratti yms. Kiinnostaisikin tietää mitä on odotettavissa. Tyyppiviat? Olen lukenut jo foorumilta että nokka-akseliongelmia on, mutta ilmeisesti siinä vanhemmassa konetyypissä? Onko tässä nyt siis BDG-moottori? Korimalli taitaa olla tuo C5? Entäs tuo multitronic? Kestääkö se? Mitäs tässä kannattaisi ylipäätään seurailla vikojen varalta? Mikäs näissä vekottimissa pitäisi olla kulutus? Ajotietokone näytti pidemmältä ajalta 7,6l/100km. Onko normaalia? Pääasiallinen matka tulisi olemaan ~90km/h tasaista maantieajoa.

    Huomasin ainakin että moottorin öljykorkki on ainakin joskus (kenties nyttenkin) turskauttanut öljyä hieman ulos. Onko vakavaa? Korjautunee uuden öljykorkin hankinnalla? Öljykorkissa oli yksi pieni kohta josta vaikutti öljyt tulleen ulos.

    En ole oikein täysin käsittänyt miten tuo kattoluukku toimii. Siinä on siis ilmeisesti "pykälät" kuinka paljon se on auki? Mutta jos käännän vivun suoraan toiseen ääripäähän missä sen pitäisi olla auki, luukku aukeaa vain osittain eikä lähde siitä enää mitenkään loogisesti uudelleen liikkeelle. Huomasin myös että vaikka kattoluukun etuosaan nousee se tuulenohjain niin silti alkaa se ilma kiertämään sisällä niin että alkaa kuulumaan "pauke"? Onko normaalia? ja tätä luukkua ei ilmeisesti saa nostettua vain takareunasta vähän ylöspäin?

    Vetokoukkukin kiinnostaisi. Onko järkevää hankkia esim. Kovilin tarvikekoukku? Voiko tuolla multitronic-laatikolla vetää huoletta esim. asuntovaunua?

    Mistä tiedän kumpaa mallia tuo moottori on. 120kw & 310nm vai 120kw & 350nm?



    Fooruminne vaikuttaa ihan mukavalta ja apua löytyi jo muutamiin juttuihin ihan searchin avulla. Esim. tuo vetokoukkujuttu on jo melko selvä, mutta päätinpä vielä kysyä.

    Täytyy kyllä sanoa että tämä A6 on kyllä huomattavasti yleellisempi ja laadukkaamman oloinen kuin edellinen Mitsubishi Lancer -08. :) Mitsu oli vaan piirun verran komeamman näköinen ja sillä uskalsi ajaa mutkastakin kovaa. Kaikesta huolimatta, olen ainakin ollut nämä pari ensimmäistä päivää todella tyytyväinen Audiin. :)

  • #2
    Simpura. Heti tuli mieleen uusi kysymys.

    Mistä saisin selville mitä nämä kaikki typ44, AEL ja B7 yms merkinnät tarkoittavat? Joku kätevä yleissanakirja olisi hyvä olla olemassa kuvineen päivineen. :)

    Comment


      #3
      Tässä on aika hyvä setti luettavaa tuosta C5-korin Audi A6:sta: http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=80419 Luulen että aika moneen kysymykseesi löytyy vastaus jo noista olemassa olevista ketjuista.

      Edit: Ja tosiaan, tervetuloa palstalle! ;)
      Viimeksi muokannut TeroPee; 1.10.2010, 09:47.

      Comment


        #4
        Alkuperäinen kirjoittaja Mixo Näytä viesti
        Auto on tullut saksasta vuonna 2006, joten siinä on vain saksankielinen manuaali. Suomenkielinen olis kiva. :)
        Epäilemättä. Laita ilmoitus osto-osastoon. Marmoritiskiltä (=Audi-merkkiliike) voit myös kysyä, mutta varaudu yllättävän lukuisiin numeroihin pilkun edessä.

        Kiinnostaisikin tietää mitä on odotettavissa. Tyyppiviat?
        Tero tuossa antoikin parhaan vinkin. Hyvä tietopaketti alkuun ja vähän pidemmällekin. Paljonkin pidemmälle.


        Olen lukenut jo foorumilta että nokka-akseliongelmia on, mutta ilmeisesti siinä vanhemmassa konetyypissä? Onko tässä nyt siis BDG-moottori? Korimalli taitaa olla tuo C5?
        Huoltokirjan ensimmäisellä aukemalla on tarra, josta selviää moottorityypin lisäksi kaikki tehdasasenteiset varusteet, tai siis niiden koodit (koodien purkuun on sitten omia nettisivustoja, joita en ulkoa muista). Moottorityyppi on siinä tarran vasemmassa laidassa, hieman puolenvälin yläpuolella oleva kolmikirjaiminen tunnus (120 kW lienee BFC, BDG tai BCZ). 2004 vuosimallissa minun käsittääkseni on jo keinuvivut rullilla eli nokka-akselien ja keinuvipujen kulumisen ongelmaa ei pitäisi olla (BDG ja BCZ rullilla, BFC liukukeinuvivuilla). Korimali on C5, tunnetaan myös tyyppimerkinnällä 4B.


        Entäs tuo multitronic? Kestääkö se?
        Ei omakohtaisia kokemuksia. Vasemman jalan laiskuudesta kärsivät vastatkoon tähän.


        Mitäs tässä kannattaisi ylipäätään seurailla vikojen varalta?
        Polttoainepumppu. Siis se korkeapainepumppu, joka sijaitsee moottorin päälllä. Löytyy forumilta paljonkin keskustelua. Hakusanana vaikka VP44. Muutoin ihan niitä samoja kuin autoissa yleensäkin.


        Mikäs näissä vekottimissa pitäisi olla kulutus? Ajotietokone näytti pidemmältä ajalta 7,6l/100km. Onko normaalia? Pääasiallinen matka tulisi olemaan ~90km/h tasaista maantieajoa.
        Mistä päättelit, että pidemmältä ajalta? Käsittääkseni keskikulutuksen saa nollattua vaikka ei sitä käyttöajan näyttämää nollaisikaan. 7,6 on varmaankin ihan OK multitronicille. Oma manuaali menee noin kutosella mainitsemassasi käytössä. Lisää vauhtia tai peräkärry niin hörppää heti litran lisää.

        Huomasin ainakin että moottorin öljykorkki on ainakin joskus (kenties nyttenkin) turskauttanut öljyä hieman ulos. Onko vakavaa? Korjautunee uuden öljykorkin hankinnalla? Öljykorkissa oli yksi pieni kohta josta vaikutti öljyt tulleen ulos.
        Öljykorkkia näkemättä ei tietysti kukaan voi sanoa, onko se syy vai seuraus. Joillakin on ollut tukkoisuutta kampikammion huohotuksen suodattimessa, mikä nostaa paineita. Paine purkautuu aina helpointa tietä ulos. Ennen kuin hankit uutta korkkia, tarkista öljyn mittatikku kun moottori on ajettu lämpimäksi. Jos pyrkii nousemaan ylös ja putkesta puhaltaa hönkää kun tikku on poissa, niin öljykorkin vaihdolla et saa mitään korjattua.


        Mistä tiedän kumpaa mallia tuo moottori on. 120kw & 310nm vai 120kw & 350nm?
        Moottorikoodista. Käsittääkseni rullakeinulliset ovat 350nm väännöllä.

        Comment


        • #5
          Noniin. Miksi tuo tunnetaan myös mallinimellä 4B? Tai onko siitä edes mitään selitystä olemassa? Ihan hyvä tietää kyllä. Tietää mitä etsiä foorumilta. :)

          Päättelin tuon pidemmän ajan kulutuksen, kun se näkyi siinä mittarissa. En tosiaan tiedä milloin viimeksi se on nollattu, mutta ainakin viimeisimmät ajot sillä on ollut tuota 7,6l/100km. Minun ajollani tosin on vaikuttanut menevän johonkin 7l/100km pintaan. Pitääpä seurailla tuota kulutusta vielä. :)

          Huomasin tänään että ehkä kattoluukku oli jotenkin jumissa aluksi tms. Mutta nyt kun kattoluukun vivun kääntää ääriasennosta ääriasentoon, luukku liukuu ihan normaalisti täysin auki tai täysin kiinni. :)

          Edelleen kamalan tyytyväinen autoon. ;)

          Comment


          • #6
            Kolmea asiaa en Audiin ikinä haluaisi, kuutoskone, automaatti ja etuveto.

            Mut onnea ja pitkää ikää sekä huolettomia kilometrejä !

            Comment


              #7
              Mitäs vikaa kuutoskoneissa on, paitsi että ne ei oo kaseja tai kymppejä? :)

              Comment


              • #8
                Suorituskyky suhteessa kulutukseen sekä luotettavuus ja huollettavuus.

                Comment


                  #9
                  Tottahan se on, et ei noil viel alle viiden litran pääse kulutuksissa...ellei todella ekoile. :)
                  Huolettavuus? Onko konsernissa jotain moottoreita joita ei tarvi huoltaa? Luotettavuus on vähä niin ja näin.

                  Comment


                  • #10
                    ainakin tuo v6tdi sopii paljon paremmin a6:seen kuin 1.9:n "starttimoottori"..vaikka huollot onkin kalliimpia..ja kulutus vähän isompi.. tosin tosta 120kw:n versiosta ei oo kokemusta, mutta 132kw:nen liikuttaa ainakin nelosta ihan kivasti.

                    Comment


                      #11
                      Omat kokemukset ovat hiukan samanlaiset. Kun katselin b6 tdi:tä niin aluksi välttelin kaikkia v6 patoja. Paria 1,9tdi:tä kokeiltuani päätin sitten yhtä v6:sta koitaa ja se tuli heti ostettua. On se tuo 1,9 niin työkoneen kuuloinen ja tehoa aivan liian vähän tuollaiseen malmikasaan.
                      Ainakaan ensimmäisten 15000km aikana ei huolia ole ollut ja kulutus tuntunut sopivalta 6-7,5l/100km täysistä tankillisista laskettuna.

                      Comment


                      • #12
                        Jep. Tuhannen kilometriä tullu ajeltua jollain 6,8l/100km kulutuksella. Ei mikään paha, periaatteessa. Ainakin se on vähemmän ku edellisellä autolla (bensaa) ja jos miettii että ois vaihtanu bensa farkkuun, niin se ois vieny vielä enempi.

                        Tuolla moottorilla uskaltaa lähteä ohittamaankin, eikä tartte venata sitä päättymätöntä suoraa mikä sieltä "ehkä kohta tulee". Toivottavasti matka jatkuu tästäkin edespäin yhtä vaivattomasti kuin tähänkin asti. :)

                        Comment


                          #13
                          Eihän tuo V6tdi nyt mikään maailman paras kone ole millään mittapuulla.
                          Kulutus on ensimmäinen mikä tulee mieleen. Jos rinnalle laitetaan 1.9 ja 2.5tdi koneet niin 1.9(130hp) on selkeästi modernimpi kone vaikka teknisesti ainoa selkeä ero on polttoaineruiskutus.
                          2.5tdi vain on reliikki menneisyydestä, jossa on modernimpi VNT-turbo.

                          Jos taas rinnalle otetaan vanhempi rivi vitonen niin parannusta ei ole juurikaan tapahtunut teho tai kulutuspuoleen, kun verrataan alkupään tuotoksia. Onhan paperilla tehoa ja vääntöä enemmän, mutta samalla menee polttoainettakin enemmän. Tuo rivivitonen on kuitenkin konstruktioltaan melkoisen vanha ratkasu niin sikäli edistystä olisi odottanut tulleen enemmän.
                          Nuo viimeisimmät v6 2.5tdit ei poikkea juurikaan ensimmäisistä paitsi rullien osalta, mutta se on jo paljon :)

                          Comment


                            #14
                            Paljonko nelivetoinen automaatti saisi kuluttaa että se kelpaisi näille kutosen arvostelijoille ? Omassani (180hp AKE -01) on viimeaikainen keskikulutus 7.5 sadalla, listatkaapa muutama vaihtoehto joka menee pienemmällä.

                            Comment


                              #15
                              Vanha I5 Quattrona ja manuaalina menee vähemmällä kuin uudempi V6 samoilla spekseillä. Suorituskyvyssä on pieni ero, mutta uudemman olettaisi olevan lähtökohtaisesti kehitystä parempaan suuntaan.

                              Eri V6tdi ja esim 1.8t bensan välillä ei ole iso kulutuksessa vaikka tdi:llä olettaisi olevan edun eritoten matka-ajossa?

                              Comment


                              • #16
                                Veljellä vei aikoinaan 150 hp V6 tdi tip nuo samat 7.5 l /100. Ja suurimmaksi osaksi pitkää matkaa. Aikamoinen korisija muutenkin tuo moottori vaikkakin R4 tdi:hin verrattuna on ääniltään miellyttävämpi.

                                Vakiona AFN syncron tankillisen kulutus oli luokkaa 4.9 ja nykytällissä n. 5.8 sataselle.

                                Comment


                                  #17
                                  Paljonko nelivetoinen automaatti saisi kuluttaa että se kelpaisi näille kutosen arvostelijoille ? Omassani (180hp AKE -01) on viimeaikainen keskikulutus 7.5 sadalla, listatkaapa muutama vaihtoehto joka menee pienemmällä.
                                  Niinpä, minun A4:sessa pitkäaikainen keskikulutus on nintendon mukaan 7,4l/100km ja tuo lukema sisältää 50% ajoa Helsingin keskustassa aamu ja iltaruuhkassa. Tripin ja tankatun polttoaineen mukaan laskettu kulutus on hieman yli 7l/100km. Ajotietsikka näyttää siis valehtelevan pikkuisen yläkanttiin tässä autossa. Maantiellä pääsee helposti 6.xxl/100km lukuihin ja talvirenkailla jopa 5.xxl/100km alkuisiin kulutuksiin.

                                  Kuitenkin, rohkenen epäillä esim. vastaavan 1,8Tq:n vievän vastaavassa ajossa yli kympin sadalla.
                                  Viimeksi muokannut Ilkka L; 7.10.2010, 13:18. Perustelu: kirjoitusvihreitä korjattu

                                  Comment


                                  • #18
                                    Nollasin ne ajotietokoneen mittarit ja ollu näköjään tässä tämmönen hyvinkää painotteinen (lyhyitä matkoja taajamassa) ajoympäristö tässä vikan viikon. Ajotietokone näyttää tällä hetkellä 6,9l/100km, vaikka suurin osa ajosta on ollu tosiaan tota lyhyttä nytkäytystä taajamassa. Ihan siedettävä kulutus. :) Toki olen muutaman kerran ajanu vantaalle tässä myös niin se on varmasti laskenut ihan mukavasti tuota keskikulutusta. :)

                                    Comment


                                    • #19
                                      Alkuperäinen kirjoittaja Hervast Näytä viesti
                                      Kolmea asiaa en Audiin ikinä haluaisi, kuutoskone, automaatti ja etuveto.

                                      Mut onnea ja pitkää ikää sekä huolettomia kilometrejä !
                                      ...kallishan tuo on ylläpitää (tällä hetkellä mittarissa 470tkm, josta ite ajanu nyt 110tkm reilun kahen ja puolen vuojen aikana), mutta automaatti toimii hyvin/on ittelleni miellyttävä tämän tehosessa/vääntösessä kulkineessa, ja kuutoskonneessa on kuitenki jottain mistä tykkään kun vertaa vastaavantehoseen neloseen.

                                      Ainua huono puoli, etenki talvella, on kyllä tämä pelekästhän etupäästä raapiva...mutta hankintahetkellä kun ei ollu budjettiin sopivia nelivetosia tarjolla =o)

                                      Tuosta kalliista "ylläpidosta" sen verran omakohtasia kokemuksia, että laatikko meni vaihtoon toissa kesänä (4900 euroa, toki siinä oli pari pikkujuttua mukana, ja tämän olin laskenu jo ostaessa tuleviin kuluihin...), viimeisthän ensi kevväänä tullee vasthan tuo iso keularemppa, johon pitänee budjetoia ilman nokkia kuitenki paritonnia? Mutta siltikki ajan mieluummin tällä kymmenen vuotta vanhalla, liki puolimiljoonaa kilometriä ajetulla mukavalla, riittävän tehokkaalla, jouhevasti toimivalla ja hiljaisella (sisätilat), laadukkaasti rakennetulla autolla kuin jollain "huolettomalla" (mitä ne on...?), pikkukulutuksellisella (jollakin se vääntö ja teho tuotetaan :D ), uuella, kalliilla, ja ajettavuus/ohituskiihtyvyysköyhällä muovikitisijällä ;)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Itsellä näköjään 70/30 kaupunki/maantieajossa 6,9l pitkäaikainen kulutus manuaalivaihteilla.
                                        Pakko muuten tuoda tähän R5/V6 tiisseleiden keskusteluun mukaan se aspekti, että vaikkei etenkään tässä 150hv versiossa nimellisesti paljon enempää potkua ole löytyy sitä virivaraa erilailla.

                                        Itselle juuri asennettiin uusi ohjema "by Putko" ja meno on niin messevää, että jaksaa hymyillä vaikka edellinen autoni oli 4.2l A8. Tarkkoja lukemia ei dynon puutteessa kukaan tiedä, mutta väännöissä ei ainakaan bensakasille hävitä. Kulutus pysynyt samoissa eikä paljon parjattua voimasavuakaan ilmene.

                                        Comment


                                          #21
                                          Kuitenkin, rohkenen epäillä esim. vastaavan 1,8Tq:n vievän vastaavassa ajossa yli kympin sadalla.
                                          Samaa mieltä Ilkan kanssa tästä. Tosin omakohtaiset kokemukset vain B5 korisesta jossa keskikulutus omassa käytössä reilu 9.
                                          Vakiona AFN syncron tankillisen kulutus oli luokkaa 4.9
                                          Tätä taas en usko, tosin en tiedä millaisessa ajossa mitattu, omat tuollaiset menneet hieman alle 6.

                                          Pointtini oli että C5 on ihan mukava ja suhteellisen taloudellinenkin käyttöauto, jopa 2.5 TDIlla ja automaattina. Pitää vaan tietää mitä ostaa, muutamia arvokkaampia tyyppivikoja saattaa muuten joutua korjaamaan.

                                          Comment


                                            #22
                                            Tarkkoja lukemia ei dynon puutteessa kukaan tiedä, mutta väännöissä ei ainakaan bensakasille hävitä.
                                            AKE-moottorin tietoihin perustuva arvaus on, että vääntää +400Nm, jos koneen vääntöä ei ole rajoitettu esim. automaatin takia. Sitä en tiedä onko se tarpeen näissä laitteissa.

                                            Comment


                                              #23
                                              AFN:ää pidän kyllä itsekin omilla kokemuksilla erittäin pihinä. Mulla on tankkausfaktat etuvetoisena B5-korissa, ajot olivat suunnilleen suhteessa 30% kaupunki 70% matka. Vakiona mentiin öpaut 15 tkm otoksella alle viittä litraa/100 km. Noilla nyt Hannun Syncrossa olevilla kamppeilla meni tankilliset siihen 5,5-6,2 l/100km -tasolle.

                                              Comment


                                              • #24
                                                ...niin ja kulutus tuolla omallani on 7,4 kesällä ja 7,9 talvella (joustavasti nopeusrajotusten mukasesti ajellen): 90% maantieajoa, josta 1-2 kertaa Sodankylässä per kuukausi eli viikonloppuna n. 1700-2000 km kertalenkkiä. Ja talvella kulutus pysynee noinkin alhasena sen takia, että melekein koko matka on ns. "pimeänajan nopeusrajotusta" eli tikkarissa 80 kmh. Melkonen kulutusero omien kokemusten mukkaan on muuten talvi- ja kesäkelillä.

                                                Kulutus on mielestäni vähinthänki kohtuullinen tuon tehoselle/kulkuselle autolle, etenkin kun vertaan sitä meän toishen eli 2.8 CRD Grand Voyageriin, jossa tehot/vääntö sammaa luokkaa ohjelmoinnin jälkhen, ja joka vie talviajossa reilut 9 litraa satasella. Kesällä pääsee senthän 8,5 lukemhin GV:lläki. Ja tuntuu helkutin paljon lussummalta, koska tehokas vääntöalue on jottain aivan eri luokkaa kuin Audin V6:ssa. Toishaalta onhan GV muutaman satakiloa painavampi, mutta kuitenkin =o)

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Oli se kieltämättä aikamoinen yllätys että Passatti kulki samalla kulutuksella kuin 80 heppainen sdi Ibitsa. Kulutus mitattu pääosin talvinopeuksilla, ehkä 20% nurkkaa ja loput isompaa baanaa. Eberi ahkerassa käytössä.

                                                  Auton myyjä sanoi että heidän perheessään oleva uudempi 3B synchro pumppusuutinkoneella oli hieman jakajapumppukonetta janoisempi.

                                                  Comment

                                                  Working...
                                                  X