Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Voihan viherpiiperö! eli keskustelua 80:n nopeudesta motarilla

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Alkuperäinen kirjoittaja RistoEe Näytä viesti
    Kohta ajetaan motaria sähköautoilla max 40km/h... siinä tulee jo pikku hiljaa ärsytys jos pitäis vaikka viikonlopuks lähteä mökille 400 km päähän... 10 h autossa/sivu plus kauppareissut.. eli perjantaina ku lähtee töiden jälkeen niin on hyvällä tuurilla yölä perillä.. mitähän seuraavaks.. hoh hoijaa...
    Mitäpä sillä mökillä tekisikään kun huviveneily saastuttaa -> verolle, puilla lämmittäminen saastuttaa -> verolle, alkoholi ja kaikki hyvänmakuinen ruoka on epäterveellistä -> verolle ja niin edelleen.

    Parempi kun ajat vaan nätisti töistä kotiin etkä haaveile mistään, ainakaan ääneen ettei ne asioista oikeasti päättävät kiellä sitäkin.

    Comment


      #32
      Haha. Eipä liity tähän millään tavalla, mutta vitut teiden kunnosta. Pistetään kansanedustajille lisää liksaa:
      http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010...22586_uu.shtml

      Onhan ne tuon kumminkin ansainnut!

      Comment


      • #33
        Alkuperäinen kirjoittaja sv Näytä viesti
        Haha. Eipä liity tähän millään tavalla, mutta vitut teiden kunnosta. Pistetään kansanedustajille lisää liksaa:
        http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010...22586_uu.shtml

        Onhan ne tuon kumminkin ansainnut!
        Alv 22%->23%= 8% kansanedustajille? :)

        Comment


          #34
          Jos ei lähdetä rönsyilemään politiikan puolelle tämän enempää. Kun ollaan sovittu, ettei siitä puhuta. Muuten menee painiksi.

          Comment


            #35
            Meillä täällä Keski-Suomessa ollaan aikaa sitten jo oltu varsin edistyksellisiä. Tämä Jyväskylän läpi kulkeva "moottoritie" on jo pitkään ollut (liekkö aina ollut) 100-70 rajoituksella.

            Comment


            • #36
              Alkuperäinen kirjoittaja Lipponen Näytä viesti
              Meillä täällä Keski-Suomessa ollaan aikaa sitten jo oltu varsin edistyksellisiä. Tämä Jyväskylän läpi kulkeva "moottoritie" on jo pitkään ollut (liekkö aina ollut) 100-70 rajoituksella.
              Kuulin huhua et vaajakosken motari on ollut suomen vaarallisimpia motareja. Myös nämä kaikki 3 kaupungin motaria ovat vain muutaman kilometrin pituisia. Ja tuo 70 on rantaväylällä mikä ei ole motari standardia nähnytkään kun rampit on noin 150 metriä pitkiä.

              Comment


              • #37
                Muuten kyllä varmasti ihan näppärä tommonen täysautomaatti olisi, sais nukkua matkalla kaikes rauhas, ilman että joku kakara olis ravaamassa esim junankäytäviä tai viereisessä dösänpenkissä itkemässä/huutamassa :)
                Sitä varten on autonkuljettajat..! :D

                Comment


                • #38
                  Alkuperäinen kirjoittaja Razur Näytä viesti
                  Laskeskelinkohan nyt ihan oikein, mutta tässä nyt yksi esimerkki (sopii ainakin omalle kohdalle).

                  Päivittäistä työmatkaa ~100km, hieman yli. Jos nyt rajoitukset tippuisi vaikka tuon 20km/h, koko matkalle, tarkoittaisi se sitä, että joutuisin viikossa käyttämään pyöreästi yhden tunnin enemmän työmatkoihin.

                  1 tunti viikossa = 220 tuntia vuodessa.
                  Arvio miten pitkään ihminen töitä tekee, 45 vuotta * 220 tuntia = 9900 tuntia.
                  Eli töissä käymiseen menisi tällaisen "pienen ja vihreän" päätöksen takia 412,5 päivää enemmän, ihan vain matkantekoon. Eli yli vuosi lisää pelkästään autossa istumiseen. Työkaaren ollessa siis tuon 45 vuotta.
                  52 viikkoa.

                  Comment


                    #39
                    Alkuperäinen kirjoittaja PaSilba Näytä viesti
                    Kuulin huhua et vaajakosken motari on ollut suomen vaarallisimpia motareja. Myös nämä kaikki 3 kaupungin motaria ovat vain muutaman kilometrin pituisia. Ja tuo 70 on rantaväylällä mikä ei ole motari standardia nähnytkään kun rampit on noin 150 metriä pitkiä.
                    Tosiaan tuo vaajakosken pätkä on "motariksi" melko jyrkkä mutkainen mutta kyllä siinä ainakin kesä aikaan sais suurempi rajoitus olla. Tuo tosin on vain oma mielipide.
                    Taisipa se olla muuten niinkin että joka suunnalta tullessa rantaväylälle on ne moottoritien päättymis merkit. Eli se tuosta nokkeluudestani.

                    Olikos se joku jossain aijemmassa ketjussa maininnut tapauksen jossa tieltä oli poistettu kaikki nopeus rajoitukset. (tämä kokeilu ei siis ollut Suomessa) Onnettomuudet olivat ko. pätkällä vähentyneet huomattavasti. Mitenköhän vastaavassa kokeilussa kävisi Suomessa.

                    Comment


                      #40
                      Näin kristittynä ihmisenä olen tähän asti suhtautunut hyvin kriittisesti tähän eutanasia asiaan, mutta jos meillä kuitenkin on liikenneministeriössä verovaroin ylläpidettävänä täysin aivokuolleita virkamiehiä, niin yleisen edun nimissä olen valmis puoltamaan pikaista käsittelyä lakiehdotukselle, joka sallisi tällaisen porukan päästämisen vaivoistaan.

                      Comment


                        #41
                        Alkuperäinen kirjoittaja uusisuomi
                        Stranius ehdottaa kompromissimallia, jossa nopeuksia laskettaisiin niillä alueilla, joilla autoilu ei välttämättä edes ole helpoin tai nopein tapa liikkua.

                        -Kattonopeuksia voisi laskea kaupunkialueilla, missä on parempia vaihtoehtoja. Ymmärrän sen, että jossain Pohjanmaan aakeilla laakeilla suorilla tämä voisi tuntua vähän turhalta, sanoo Stranius.
                        Ei perkele noita viherpiipertäjiä, lasketaan kaupunki alueilla nopeutta jotta ihmiset eivät ajaisi omilla autoilla. Ja laitetaan ihmiset istumaan "parempaan vaihtoehtoon" eli busseihin jotka kulkeekin nyt 30km/h kun rajoituksia on tiputettu :D

                        Comment


                          #42
                          Monesti olen miettinyt, miksi infran suunnittelua ei mainita millään tavalla talkoissa autojen polttoainekulutuksen pienentämiseksi?

                          Esimerkkinä joka paikkaan sikiävät hidastetöyssyt: Niitä on sekä hyviä että hyvin huonoja. Hyvistä pystyy ajamaan yli sen 20-30 km/h, mikä yleensä on järkevä vauhti muutenkin kyseisessä kohtaa. Sitten on niitä, jotka ovat esimerkiksi 40-50 km/h alueella, mutta ovat toteutettu niin päin seiniä, että käytännössä joutuu pysähtymään ennen töyssyä, jottei rikkoisi autoaan. Sitten kiihdytys seuraavalle töyssylle...

                          Comment


                          • #43
                            Laskin kerran vittuunnuksissani (autoilun kalleuteen) että paljon maksais käydä töissä "julkisilla", ja mihin vuoroihin täällä kommunistisella seinäjoella yleensä pääsisi.

                            Teen siis jaksotyötä, vuorot alkaa kun alkaa, ja loppuu jos koskaan sattuu loppumaan.

                            Ainoa "järkevä" aika oli "vuoro alkaa" klo 0800 ja loppuu 1700, aikaa matkoineen kuluu n. 19 tuntia, ja rahaa yli 20e.
                            Vaihtoja 3-4/sivu, mutta täällä kun nuo bussit ei mene joka 5s. minuutti, hyvä jos edes joka 5s. tunti.

                            Työaika mulla kun voi alkaa 0030, 0600, 0700, 0800, 0900, 1200, 1330, 1330, 1400, tai 1700...
                            Lopputili siis ainoa vaihtoehto jos ei olisi omaa autoa!

                            Hidastetöyssyistä; Itse rikoin seinäjoella näppärästi 18" vanteet ajettuani 30km/h alueella tuollaisiin... Menis varmasti jo 20km/h -vauhdissa tuollaisilla hypyillä.
                            Toinen juttu on; Kenelle voi laittaa laskun?
                            Oli sen verran kiire töihin hälytystilanteessa ettei jäänyt aikaa tuntitolkulla jäädä selvittelemään poliisin kanssa (jota siis ei tuosta syystä soitettu paikalle)...

                            Comment


                              #44
                              Se oli vissiin Grooven uutisissa kun puhuttiin tuosta liikenneministeriöstä tulleesta "väärinkäsityksestä" ja yhtenä perusteluna rajoitusten laskemiseen tuotiin esille se, että silloinhan osa autoilijoista kyllästyisi ajamaan niin hiljaa ja siirtyisi käyttämään junaa. En huomannut oliko se joku VTT:n tutkija vai ministeriön virkamies. Eivät huomanneet kertoa millaiset aikataulut olisi mun paljon käyttämille reiteille Turku-Forssa-Turku ja Turku-Uusikaupunki-Turku. Tai mökkimatkalle Turku-Rauma-Turku. Voisivat joskus miettiä asuuko joku jossain muualla kuin radan varressa pääkaupunkiseudulla.

                              Tulee taas mieleen se yhteys salaman ja valtion virkamiehen välillä. Ensin tulee leimaus ja sitten iso vahinko.

                              Comment


                                #45
                                Niin, ongelma taitaa olla siinä että ei ymmärretä sitä tosiasiaa ettei suurella osalla autoilijoita se autoilu ole mikään oma valintakysymys, vaan ainoa mahdollisuus päästä sinne työpaikalle tai minne nyt olikaan menossa, kohtuullisessa ajassa kohtuullisin kustannuksin.

                                Tässä talouden tilanteessa olisikin mielestäni järkevää keskittää joukkoliikenneinfran kehittäminen suuriin kaupunkeihin, ja sinne ja pois kulkevaan työmatkaliikenteeseen. Maaseudulla kaikilla ajokuntoisilla on se oma auto oltava joka tapauksessa ja sitä yleensä myöskin silloin käytetään.

                                Comment


                                  #46
                                  Niin, ongelma taitaa olla siinä että ei ymmärretä sitä tosiasiaa ettei suurella osalla autoilijoita se autoilu ole mikään oma valintakysymys, vaan ainoa mahdollisuus päästä sinne työpaikalle tai minne nyt olikaan menossa, kohtuullisessa ajassa kohtuullisin kustannuksin.
                                  Ennen kuin edes suuremmin aloitan, niin olen yksitys autoilun puolella, tuon vain yhden "epäkohdan" esille.

                                  Eli tuo "ainoa mahdollisuus" on täällä pk-seudulla, sekä muissa isoissa kaupungeissa, muuten suhteellinen käsite. Ties miten moni konttori työntekijä ajaa aamulla esim itä-helsingistä länsi-helsingin suuntaan omalla autolla, kun julkinen liikenne "ei ole" hyvä, koska joutuisivat vaihtamaan kerran dösää/metroa/sporaa matkan aikana, tai dösä matka kestää niin kauan (30min) ja omalla autolla mennään koska se on nopeampi (20-25min).
                                  Ja varmasti löytyy paljon lisää "syitä" miksei niillä julkisilla voi liikkua.

                                  Mutta kun mennään tosiaan hieman kaupungeista kauemmaksi, esim kehä 3:sta 30km pois, niin silloin auto on melko varmasti välttämättömyys. Duunit siellä kaupungissa, isot kaupat jossain toisessa pitäjässä, julkiset tarkoittaa sitä että kerran kahteen tuntiin menee dösä, jos menee.
                                  Tuota ei selvästikään "viisaat" ymmärrä.
                                  Ja ei varmaan tarvi edes keskustella siitä miten paljon autoa tarvii lapin läänissä....

                                  Comment


                                  • #47
                                    Asun haja-asutusalueella, työmatka on 15km ja aikaa siihen menee 15minuuttia. Jos pääsisin joukkoliikenteellä kulkemaan matkan, vaikka siihen kuluisi 45minuuttia ja kaksi vaihtoa, kulkisin sillä. On se vähän eri ostaa seutulippu kuukaudeksi, saati sen takia pitää esim. toista autoa taloudessa työmatkojen takia.

                                    Comment


                                      #48
                                      Nyt ei ole ajatukset välttämättä julkaisukelpoisia. Tottakai lähes jokainen meistä miettii asioita omasta lähtökohdastaan, mutta voiko tässä olla oikeasti mitään käytännön järkeä? Siis oikeasti motarilla mainittua nopeutta? Aika vähän annetaan talutusnuoraa sille, että meidän suomalaisten hintatasolla hybridejä/ecomoodeja/mitälie ei talouksiin ostella noin vaan. Ja tulisiko ajoneuvon hankintaan/liikkumiseen mitään verohelpotuksia?

                                      Meillä perhe pärjäisi ilman vaikeuksia, jos kotikaupungissa kiellettäisiin yksityisautoilu kokonaan, yhteydet ovat ok. Mulle, joka kantaa perheen rahoista kotiin noin 65%, olisi nykyhinnoilla kannattamatonta siirtyä julkisiin. Tai hinnat töistä täytyisi siirtää asiakkaille, ilahtuisivat todennäköisesti. Aikaa palaisi liikaa siirtymisiin, kalenteri olisi nykyistä vajaampi, tulot pienenisivät, menot suurenesivat, halleluja. Työreissut kattavat tällä hetkellä puolet kotimaan kartasta, Kuopio-Hki-Kuopio-Oulu ei ole mikään vieras kuvio vaan toistuu kuukausittain. Jompaa kumpaa reittiä autoilee viikoittain.

                                      /c:hän tässä repeää. On vaikeaa luopua saavutetuista eduista.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Nimenomaan, nopeudet ovat naurettavan alhaisia nyt jo. Kovaa on kiva ajaa ja matka taittuu siinä sivussa mukavasti.

                                        Comment


                                          #50
                                          Meikäläinen tarttee autoa vaikka työmaa olisi 500m päässä, ei pysty kaikkia työkaluja kuljettaa mitenkään julkisilla. Lisäksi työmaa voi vaihtua vaikka kolmesti päivän aikana. Työmaat sijaitsee suurinpirtein Hanko-Hyvinkää-Porvoo sisäpuolella.

                                          Comment


                                            #51
                                            Eli tuo "ainoa mahdollisuus" on täällä pk-seudulla, sekä muissa isoissa kaupungeissa, muuten suhteellinen käsite. Ties miten moni konttori työntekijä ajaa aamulla esim itä-helsingistä länsi-helsingin suuntaan omalla autolla, kun julkinen liikenne "ei ole" hyvä, koska joutuisivat vaihtamaan kerran dösää/metroa/sporaa matkan aikana, tai dösä matka kestää niin kauan (30min) ja omalla autolla mennään koska se on nopeampi (20-25min).
                                            Ja varmasti löytyy paljon lisää "syitä" miksei niillä julkisilla voi liikkua.
                                            No niin, minä kuljen tällä haavaa väliä Vuosaari - Lauttasaari eli aamulla metrolla ruoholahteen, josta dösällä toimistolle. Aikaa palaa aika tarkkaan tunti, jos ei vaihto mene ihan totaalisesti reisille.

                                            Jos kuljen autolla, niin matkaan menee 35-45min eli säästän päivässä reilun puoli tuntia omaa aikaa, mikä mielestäni jo riittää perusteluksi oman auton käytölle. Kuitenkin, koska haluan osallistua omalta osin "ilmastotalkoisiin", pyrin kulkemaan töihin vähintään kaksi kertaa viikossa julkisilla. Jos sattuu satamaan rankasti, niin julkisella kulku menee harkintaan, koska kotoa matkaa metrolle on vajaa pari kilometriä ja rankkasateessa kävely ei ole ilo.

                                            Mutta kukin oman mieltymystensä mukaan. Se on jokaisen oma asia jos autolla haluaa kulkea ja se ei sinänsä kuulu pätkän vertaa kellekään toiselle. Niin kauan, kuin vapaa liikkuminen ei ole lain vastaista tässä maassa.

                                            Toi 80km/h motareille taisi muuten olla suuren luokan uutisankka...

                                            Comment


                                              #52
                                              Mulla menee eestaas työmatkaan päivässä about tunti kun vien ensin pojan hoitoon ja sitten ajan töihin ja paluu toisinpäin. Jos käyttäisin julkisia, aikaa kuluisi reippaasti kolmatta tuntia. Ei ihan äkkiä tule mieleen vaihtaa julkisiin. Ja vähän offtopicciinhan tää menee kun matkalla ei ole motaria. :-p

                                              Comment


                                                #53
                                                Mulla olisi työpäivän max pituus 6h, jos julkisia joutusin käyttämään. Ja matkoihin menisi 6h päivässä.
                                                Kesällä en pääsisi töihin ollenkaan.
                                                Lisäksi mulle on aivan sama ajanko autolla vai kulkisinko julkisilla jos katsotaan työmatkavähennysten kantilta. Maksimin yli menee molemmat.

                                                Nopeusrajotusten lasku tarkottas myös sitä, että se alkais pakottamaan joko asuinpaikkakunnan vaihtoa tai työpaikan vaihtoa, koska matka-aika nousis. Kumpikaan ei ole mikään simppeli juttu.

                                                Comment

                                                Working...
                                                X