Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Voihan viherpiiperö! eli keskustelua 80:n nopeudesta motarilla
Collapse
X
-
Jos moottoriteiden 120 kilometrin nopeusrajoitus pudotettaisiin 80 kilometriin tunnissa, polttoainetta kuluisi näillä tieosuuksilla 30 miljoonaa litraa nykyistä vähemmän.
-
80km/h moottoriteille? Missä kehäkolmosella nuo tutkijat oikein asuu, kun olettaa moottoritiellä ajavien ajavan vain ajamisen ilosta?
Junallahan Suomessa tosiaan pääsee, mutta aika rajatusti. Junaliikenne ei korvaa yksityisautoilua milloinkaan. Minkähänlainen julkis- ja taksiarmada pitäisi olla, että saataisiin nuo kyllästyneet sitten kuljetettua eri paikkoihin Junalta?
Ennemmin nuo kyllästyneet siirtyy lentoliikenteen parii ja onko siitä sitten iloa?
Ruotsissa noita 70, 90 ja 110 rajotuksia on ja ei ne mua siellä ole häirinneet. Ruotsissa ovat jopa nostamassa rajotuksia Suomen kaltaisiksi.
Suomi on aina jälkijunassa..
Comment
-
Eihän kellään nyt oikeasti voi kivekset (tai tissit, mikä ikinä) riittää tollaisen tempun toteuttamiseen ihan tosissaan. Eiköhän tässä nyt vaan taas kokeilla, miten metsä vastaa ja kuinka kovaa se huutaa takaisin. Nopeudet tippuu varmaan tuohon 70-90-110 -malliin. Vatustan toki sitäkin. Minusta ainakin moottoritie nopeuksia voisi nostaa esim. sen 10 kmh.
Palautetta vaan LVM:öön.
Comment
-
Tästä juuri ystävien kanssa juteltiin, että Euroopassa pistäisivät moottoritiet tms jumiin ja Suomalaiset jupii itsekseen.
Se vaan on se mentaliteetti, johon meidät on johdatettu koulujen yms johdosta. Ei uskalleta riskeerata mitään.
Kuulun tuohon samaan joukkoon valitettavasti.
Poliitikot päättää mitä haluavat. Onneksi tuo on vielä mietintävaiheessa.
Comment
-
Laskeskelinkohan nyt ihan oikein, mutta tässä nyt yksi esimerkki (sopii ainakin omalle kohdalle).
Päivittäistä työmatkaa ~100km, hieman yli. Jos nyt rajoitukset tippuisi vaikka tuon 20km/h, koko matkalle, tarkoittaisi se sitä, että joutuisin viikossa käyttämään pyöreästi yhden tunnin enemmän työmatkoihin.
1 tunti viikossa = 220 tuntia vuodessa.
Arvio miten pitkään ihminen töitä tekee, 45 vuotta * 220 tuntia = 9900 tuntia.
Eli töissä käymiseen menisi tällaisen "pienen ja vihreän" päätöksen takia 412,5 päivää enemmän, ihan vain matkantekoon. Eli yli vuosi lisää pelkästään autossa istumiseen. Työkaaren ollessa siis tuon 45 vuotta.
Comment
-
-
Mulla meinas pää hajota kun kuulin aamulla radiosta tästä samasta jutusta. Ja kommentti:
osa autoilijoista kyllästyisi ajamaan alennettuja nopeuksia, ja he siirtyisivät junamatkustajiksi
Comment
-
Oli harvinaisen yksisilmäinen kirjoitus esim HS:ssä, tarkasteltiin vain mahdollisia hyötyjä, jos motarilla ajettaisiin 80:iä. Liikenteestähän on ihan hyötyäkin kansantaloudelle, ja hitaammasta liikenteestä aina vähemmän hyötyä. Eli montako kauppaa keskimäärin jäisi kaupparatsulta tekemättä, jos matka-aika pidentyisi vaikkapa tuplaksi? Montako LVM:n neropattivirkamiestä pitäisi siirtää kilometritehtaalle, jotta menetetty verotulo saataisiin säästettyä? Näitä asioita ei sitten valtakunnan ykköslehdessä mainittu laisinkaan, aivan ala-arvoista toimittajatyötä.
Mutta kaikki viestintä on tavoitehakuista. Nyt Vehviläinen naureskelee ja kerää pointsit kotiin, kun ilmoittaa rajoituksen pysyvän ennallaan. Tai huomenna korjaa lausuntoaa, ja ilmoittaa tippuvan vain 110:een. Ennen tätä uutista moottoritienopeuksia haluttiin lähinnä nostaa. Eli tavoite saavutettu.
Kannattaapa katsoa vaaleissa, ketä äänestää ensi keväänä: mikä on mielipide mm. tähän asiaan ja mikä ehdokkaan vaikutusmahdollisuus.
Comment
-
Taisipa olla Hesarilta vahingonlaukaus...
http://www.iltalehti.fi/autot/2010092812419404_au.shtml
Comment
-
Niin ja onneksi suomen KAIKKI päästöt ovat maailman mittakaavassa jopa 1 promille. Tehdään palvelus koko maailmalle tällä tempulla!
Tai sitten ne voivat maailmalla patsastella ja keulia muiden maiden päättäjille kuinka me täällä suomessa ollaan niin ja niin paljon vihreempiä kuin ne...
Comment
-
Niinniin, väärinymmärrys-kortti vedetty pakasta...
Mulla on yksi kaveri, joka on kulkenut junalla Kouvolasta Riihimäelle töihin ja joskus päässyt jopa ajoissa perille. Herran juttuja kuunnellessa herää ajatus, että jos ihmisiä meinataan ajaa julkisten käyttöön, olisi niiden ensin syytä toimia.
Comment
-
Samoin, tosin yritin pitää tekstin asiallisena ja tuoda esille vaihtoehtoja, kuten juuri julkisten yhteyksien ja tieverkon parannukset.
Välistä tuntuu, että ihminen kun pääsee Arkadianmäelle, katoaa tältä täysin KAIKKI käytännöntaju!
Comment
-
Herran juttuja kuunnellessa herää ajatus, että jos ihmisiä meinataan ajaa julkisten käyttöön, olisi niiden ensin syytä toimia.
Monesti noissa ns. vihreiden ynnä muiden kannanotoissa ollaan yksityisautoilua rajoittamassa tai jopa kieltämässä. Ei vaan ajatella sitä, että sille yksityisautoilulle on oltava ihan oikea toimiva vaihtoehto ENNEN kuin siitä voidaan luopua. Ainakin meikäläisen ja emännän on töissä käytävä ihan joka arkipäivä, ilmeisesti tällainen asia ei koske kaikkia yksityisautoilun kritisoijia.
Comment
-
Tämähän on se tulevaisuuden suunta. Rajoitetaan auton max. nopeudeksi ~140km/h ja mitoitetaan teho/vääntäkäyrät optimaalisesti niin johan saadaan kulutus/päästöt pieneksi.
Tuo nopeuden rajoittaminen yleisillä teillä oli kyllä melko tuhoon tuomittu ajatus, mutta teoriassa toimiva ratkaisu.
Comment
-
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/1025...ella-uusi-idea
-Kattonopeuksien laskeminen sisältäisi kolme hyvää ja kaunista: päästöjen vähentymisen, liikenneturvallisuuden parantumisen ja joukkoliikenteen houkuttelevuuden kasvun, luettelee Stranius Uudelle Suomelle.
Comment
-
Jep, siihen se on menossa että valtateillä ajetaan letkoissa, joissa automatiikka pitää nopeudet ja etäisyydet kohdallaan, hyvä jos tarvitsee rattia itse käännellä... (jostain Tiede-lehdestä tms. luettua). Onhan tuohon jo tekniikka olemassa. Voin kyllä kuvitella miten tuo lisää rattiin nukahteluja esim. pidemmällä työmatkalla.
Mutta jos tuon saisi kokonaan automaattiseksi: antaisi naville vain suullisesti osoitteen lähtiessä ("Töihin, James!") ja ottaisi torkut tai lukisi lehden matkalla...
Comment
-
Tuo täysautomaatti vois olla mielenkiintoinen aamun pikkutunneilla ravintolasta tullessa... siinä perus "seiniäpitkin myötäises" on autolle sössöttäny osoitteen vähä epämääräisesti, niin herää seuraavana päivänä jostain siperiasta :D
Muuten kyllä varmasti ihan näppärä tommonen täysautomaatti olisi, sais nukkua matkalla kaikes rauhas, ilman että joku kakara olis ravaamassa esim junankäytäviä tai viereisessä dösänpenkissä itkemässä/huutamassa :)
Comment
-
Hyvä pointti. Asioista perillä olevat ovat varmasti huomanneet, kuinka Deloreanien tuotanto ei olekaan loppunut. Varastoissa on kapasiteettia ja uusiakin osia tehdään. Ei muuta kuin leijulauta takapenkille, renkaat kaariin ja ylös!
Niin kuin esille on jo tuotukin, kenen ostokset jätettäisiin ajamatta? Pääasiallisesti kaikki kauppa liikku suomessa kumirenkailla, joten matka-ajan kasvattaminen tarkoittaa vähemmän liikkuvaa tavaraa per päivä, koska ajoaika on hyvin rajattua. Tämä taas tarkoittaa vähemmän myyntiä, joka tarkoittaa vähemmän töitä. Sama pätee myös työvoiman hukkaamaan aikaan. Se vasta maksaakin, kun työntekijä istuu autossa eikä töissä.
Surullisinta tässä on, että Suomesta ei kohta löydy enää yhtään asiallista auktoriteettistä sanomalehteä. Jutut on onnettomia ja toimittajien ammattitaito vielä poljetumpaa. Pääkirjoitukset putoaa kohta 160 merkkiin ja päättyy LOL.
Comment
-
Eihän siitä ole edes kauaa kun Hesari viimeksi väläytti, Olisiko autojen tehokatossa järkeä?. Samaa masinointia tämä nopeusrajoitusscheissekin.
Aika selviä poliittisia linjoja Hesarin uutisoinnissa nykyään havaittavissa, otsasuonta tykyttää monesti artikkeleita lukiessa jos aiheena on yksityisautoilu, metsästys tai aseet. Täytynee etsiä joku puolueettomampi mediakanava.
Comment
-
Kohta ajetaan motaria sähköautoilla max 40km/h... siinä tulee jo pikku hiljaa ärsytys jos pitäis vaikka viikonlopuks lähteä mökille 400 km päähän... 10 h autossa/sivu plus kauppareissut.. eli perjantaina ku lähtee töiden jälkeen niin on hyvällä tuurilla yölä perillä.. mitähän seuraavaks.. hoh hoijaa...
Comment
-
Kyllä tämäkin "väärinkäsitys" nosti pinnalle ainakin itsellä sen pelon, kuinka hukassa kaiken maailman nyky päättävät viher yms. piipertäjät ovat ja moisia oivalluksia voi tosiaan mennä läpi tulevaisuudessa. Täytyy tulevissa äänestyksissä yrittää muistaa nämä asiat kiiltokuvamaisen pinnan läpi ja yrittää saada totaalista muutosta päättäjiin ainakin yhden miehen äänestysvoimalla :)
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja vayne Näytä viestiKyllä tämäkin "väärinkäsitys" nosti pinnalle ainakin itsellä sen pelon, kuinka hukassa kaiken maailman nyky päättävät viher yms. piipertäjät ovat ja moisia oivalluksia voi tosiaan mennä läpi tulevaisuudessa. Täytyy tulevissa äänestyksissä yrittää muistaa nämä asiat kiiltokuvamaisen pinnan läpi ja yrittää saada totaalista muutosta päättäjiin ainakin yhden miehen äänestysvoimalla :)
Junat eivät a. toimi b. kulje edes lujaa. jkl-seinäjoki väli taittuu junalla 3h05min ja autolla 2h30min autolla rajoitusten mukaan. Siihen vielä lisäksi, että molemmissa joutuisi käyttämään paikallisia linjoja. Mitä tulee kustannuksiin niin junalla yksi väli on sen 23e ja siihen vielä paikallisliikenne maksut niin avot. Sitten kumppani mukaan ja kertoin 2. Sit otetaan tavarat viä kantoon. <3 julkinen liikenne.Viimeksi muokannut PaSilba; 28.9.2010, 16:54.
Comment
Comment