Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Foorumilla kirjoittelusta

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

• Foorumilla kirjoittelusta

Moi kaikki Clubilaiset ja muutkin kiinnostuneet

En tee tahallani virheitä enkä johda muita harhaan. Joskus vaan on kyse asioista, joista ei tiedä ja ei tunne kaikkia yksityiskohtia.

Olen ollut jäsen vuodesta 2007 syksystä. Olen ollut tyytyväinen clubiin ja foorumiin, mutta joskus siellä jotkut viilaa ja höylää toisten kirjoituksia ja kysymyksiä eli sellaista pilkun viilaamista.

Jos kirjoitat jotkut asiat väärin, niin heti tulee kommenttia siitä ja saa tuntumaan siltä, että täällä onkin tärkeämpää oikeellisuus ja kirjoitusvirheet kuin ongelmat ja asiat, joista käyttäjät haluavat tietoa ja apua.

Osa on aloittelioita, osa vanhoja tekijöitä, osa jo guruja ja kaikkia siltä väliltä varmaan.

Kaikki clubilaiset eivät voi ja osaa tietää kaikkia asioita.

Itse olen ollut auton joka puolella jo vuodesta -76 alkaen (16 v lähtien). Kaiken teen ja laitan itse ja apua kysyn kun tarvitsen ja sitä olen saanut.

En vaadi ja pyydä paljon, mutta joskus apu ja neuvot on tarpeen.

Syysterkuin

Jukka
    Viimeksi muokannut jukrav; 16.9.2010, 23:23.

Komppaan..

Comment

Kannattaa myös tarkastella omaa toimintaa, eikä syyttää muita. Voitko antaa esimerkkejä tuollaisesta ns. turhasta pilkunviilaamisesta?

Esimerkiksi allekirjoituksista (ja täysin omien täydellisten yhteystietojen liittämisestä viesteihin) on ystävälliseen sävyyn sinulle vinkattu vuonna 2007 (http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=58400). Olet tällöin myös toivottanut tervetulleeksi kommentit: "Minulle saa kyllä ihan vapaasti huomautella asioista kunhan pyöritään asiallisella linjalla eli "vittuilua" en sitten siedä keneltäkään!". Mikä sitten on ns. vittuilua, lienee tapauskohtaista - joidenkin mielestä ko. toiminnaksi lasketaan esim. se, että huomautetaan vääristä ja/tai täysin käsittämättömistä otsikoinneista, vaikka mielestäni se on foorumilaisten parhaaksi ja pitää keskustelun jokseenkin seurattavissa olevana.

Comment

Täällä keskustelua aiheesta: http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=73986

Comment

Kaikki ei varmaan osaa Otsikoida oikein.
          Onko se väärin foorumin käytön suhteen?
          Eikö kysymys ja ongelmat ole se tärkein asia?

Comment

Niille henkilöille, jotka täällä kysymyksiin vastailevat, on varmasti huomattavasti palkitsevampaa jos heidän vastauksensa tavoittaa useamman kuin yhden ihmisen avuntarpeen. Jos otsikointi on metsässä, ei vastausta välttämättä muut löydä.

Comment

No minun otsikko meni metsään kun olen tehnyt 21 vuorokautta ilman yhtään välipäivää eli vapaata 10-13 tuntia päivässä.

Minä vastaan kaikille aina, jos tiedän asiasta jotain.
              En ajattele sitä kuinka monelle voin olla avuksi vaan kuinka voin auttaa jotakin henkilöä hänen ongelmassa vaikka vain opastaa johonkin suuntaan.

Ehkä me kaikki ajattelemme asioista niin eri tavalla, mutta tämä on elämää. Ei sen kummempaa.
              Kaikki selviävät kun saavat apua ja neuvoa ongelmiinsa.

Comment

Ehkäpä tuo otsikko ongelma ei ole niin härkänen kunhan asiat tulee selville. Itselläni on kyllä tapana lukea aiheiden otsikot ja sen mukaan teen päätöksen luenko viestiketjun vai en. Joskus mielenkiinolla availlut viestejä kuten, otsikko: audi b5. teksti: mikähän on kun valot ei pelaa onko b6:ssa sama korkeudensäätömoottori kuin muissa audeissa ja jarruvalo katkaisin... jne jne. Lievänä lukihäiriöisenä tulee itellekkin noita kirjotus virheitä mutta olen vahvasti silti sitämieltä että sisältö kera kunnon otsikon on tärkein. Eipä varmaan omat useamman vuoden takaiset nettiraapustelutkaan päivänvaloa kestäisi mutta kasvua tapahtuu joka päivä, toivottavasti;)

Comment

Otsikointiin panostaminen helpottaakin vasta siinä vaiheessa kun vuoden päästä koittaa muistella että missäköhän ketjussa tästä aiheesta olikaan juttua. Jos otsikko on tyyliiin "Audissa vikaa" niin ei auta vaikka ketjun sisältö olisi millaista kultaa.

Aika harva kai pystyy lukemaan jokaisen ketjun jokaisen viestin joka päivä, minun ainakin on pakko raakata valtaosa pois että ehtii keskittymään niihin itseä kiinnostaviin aiheisiin. Periaatteessa olen kyllä samaa mieltä alkuperäisen kirjoittajan kanssa eli apu se on pienikin apu, pienellä lisäpanoksella siitä voi olla isokin apu jos tavoittaa isomman joukon.

Comment

Tuolla toisessa ketjussa (Kuinka hyvin olet saanut tietoa tai ohjeita?), jasso kiteytti koko homman melko taitavasti.
                    Alkuperäinen kirjoittaja jasso
                    Silloin tällöin tulee lyötyä lukkoon uusia ketjuja, jota näen selvästi olevan jonkun vanhan ketjun toisinto kysymyksen suhteen. Pelkät hakusanat annan hakua varten vain silloin, kun tiedän niillä haulla löytävän helposti oikeat ketjut, joita on useampia ja heti listassa ekana. Linkin pyrin antamaan, kun muistan ketjun suoraan tai se on vaikea löytää haulla.

Aika puhtaasti kyllä ihan ylläpitojuttu tuo toistoketjujen lukitus. Yrityksenä pitää foorumin ketjut ruodussa, ettei ole miljoonaa eri ketjua, joissa kysytään samaa asiaa. Ongelma tulee siinä, että yleensä yhteen isoon ketjuun on kerrottu vastaus siihen seikkaperäisesti ja puitu ongelmaa laajemminkin. Jos on miljoona saman kysymyksen ketjua, tieto sirpaloituu ympäriinsä eikä yhdestäkään ketjusta saa siten kattavaa ratkaisua kysymykseen - ainoastaan tiedon palasia. Haunkin kannalta huomattavasti parempaa, että tieto löytyy edes vähän keskitetysti.

Hakukone kun toivottavasti paranee (hyvin lähellä), niin ison ketjun sisältäkin löytää varmasti helpommin sen tarkan haluamansa täsmävastauksen. Samalla tulee luettua ne muut vastaukset, jolloin saa ikään kuin enemmän tietoa, kuin ymmärsi tarvitsevansakaan. Kun ketjuja on miljoona, näin ei tapahtuisi.

Sitten on aika paljon kysymyksiä, joihin hyvin harva tietää vastausta tai osaa sanoa yhtään mitään järkevää. Lisäksi kuten muillakin foorumeilla, täälläkin vastauksista huolehtii huomattavasti pienempi aktiivikirjoittajien joukko, kun taas kysymyksiä esittävät kaikki. Tämä ei nyt tarkoita, että aktiivikirjoittajat olisivat muita viisaampia. Aktiivikirjoittajat ovat vain enemmän innostuneita kirjoittamaan ja mieltyneet foorumikeskustelusta yleensä, joten kirjoittelevat enemmän.

Toisin kuin moni virheellisesti luulee, itse kysymyksen sisällöllä ei ole merkitystä juurikaan vastauksiin. Ainoastaan tapa millä sen esittää vaikuttaa. Asiallisesti esitetty kysymys saa asiallisia vastauksia ja innokaita keskustelijoita, oli itse aihe kuinka yksinkertainen tahansa. Ja kun täällä nyt valitettavasti keskustellaan kirjoittamalla, ulosannin soisi olevan teknisesti sellaista, että sitä osaa ja viitsii lukea.

Ihan samat säännöt pätee kuin missä tahansa keskustelussa. Otetaan esimerkiksi saunailta. Porukka saunoo ja grillailee jutustellen niitä näitä ja välillä syvällisempiä. Paistellaan makkaraa ja puidaan siinä samalla parhaat makkaramerkit ja paistotavat läpi. Yksi porukasta siemailee omiaan eikä välitä osallistua keskusteluun, kunnes muiden jo syötyä haluaakin itsekin paistaa yhden makkaran. Siinä vaiheessa kun tämä kaveri tulee kysymään missä on makkaraa ja miten saa paistettua, kuinka moni viitsii vastata yhtään mitään? Notski palaa yhä ja makkaraakin on pöydällä paistettavaksi. Lisäksi tämä kaveri on vielä niin lärvit, ettei saa oikein puheesta selvää eikä oikein tiedä eikö sillä ole makkaraa vai mitä se arpoo. Saattaa osa esitää jo pienet vittuilutkin vastaukseksi.

Comment

Ei saa ottaa vittuiluna sitä, että joku huomauttaa jostain pieneltä tuntuvasta asiasta. Niinkuin minä siellä sun yhdessä topikissa, huomautus oli tehty ihan neutraalissa hengessä. Näissä kirjoituksissa ei vaan saa sitä sävyä aina esille. Edes hymiöiden kanssa.

Ajattelin siinä itseänikin, kun alla on ketjussa keskustellun kaltainen menopeli. Jos myöhemmin sattuu tulemaan itselle samankaltainen ongelma, niin hakemalla "A6 C5" ei tuo olisi tullut vastaan. Samasta asiasta lienee turha tehdä useita ketjuja eri otsikoilla, se pikemmin sekoittaa kuin auttaa?

Comment

Tuolla Peiposen linkkaamassa ketjussa on vastikään puitu tätä asiaa monelta kantilta. Suosittelen sen lukemista ensin. Uusinnat ovat varsin puisevia.

Meita kovasti auttaisi, jos onnistuisitte antamaan linkin tai muuten ohjaamaan siihen keskusteluun, jossa mielestänne tapahtuu tai on tapahtunut epäkohtia. On hyvin vaikeaa puuttua epäkohtiin, itse tai muiden aiheuttamiin, jos niitä ei löydä.

Comment

Keskustelin asiasta Tepon kanssa privana ja molemmat hyväksyimme sen, että tämä minun juttu meni nyt ihan väsymyksen piikkiin ja sen ymmärrän täysin satasella.
                          Pyydän anteeksi koko Clubilta ja kaikilta lukeneilta ja foorumissa pyörineiltä, todella paljon.
                          En syyllisty enää ikinä tällaiseen.
                          Toivon kaikille apua ketkä sitä tarvitsevat ja hyvät neuvot auttaa.
                          Jukka

Comment

Working...
                          X