Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Vetokoukku A3:n (1,8t) - onko järkeä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Vetokoukku A3:n (1,8t) - onko järkeä

    Tuli mieleeni että onko kukaan vetänyt A3:lla jossa on 1,8t moottori peräkärryä tai traileria? Mietityttää vaan kun pitäisi saada silloin tällöin venettä siirreltyä paikasta toiseen että maksaako vaivaa laitattaa jälkiasennuksena tuohon koukku vai onko aivan kuolleena syntynyt ajatus? Maksaa kuitenkin jonkun satasen.. Jos on kokemusta niin kertokaa!

    #2
    Eipä ole kokemusta A3:ssa. Koska samat 150 hv ja 210 Nm, jotka mulla oli B5-korisessa A4:ssä, kuljetti raskastakin kärryä aika helpon tuntuisesti, en jaksa uskoa että A3:ssakaan olisi mitään ongelmaa.

    Comment


    • #3
      Itsellä oli juuri AUM moottorilla oleva A3 -02 jossa oli kovilin irrotettava koukku. Aika hurjiakin kuormia on sillä tullut vedettyä (mm. tonni kivimurskaa) ja hyvin on kulkenut. Ei muuta kuin koukku kiinni ja baanalle!

      Comment


        #4
        Kyllä sitä on huomattavasti onnettomammilla autoilla venettä vedetty. Toki kysymyksestäsi ei selviä minkä kokoista purtta ajattelit perässä vetää :). Suurin ongelma on etuvedon kanssa veneen vetäminen pois vedestä varsinkin jos luiska on vähän huonompi.

        Comment


        • #5
          Perus pursi pulpetilla :). Painoo yhteensä trailerin kanssa jotain 500 kg.
          Itekkin aattelin juuri tuota rampilta lähtöä mutta eiköhäns se sieltä tule.

          Onko kellän muuten aavistusta paljonko vetokoukku asennuksineen kustantaa?

          Comment


          • #6
            Tuohon omaan A3 sb:iin koukun otin ja on sillä tullut vedettyä kevytperävaunua, traileria ja kolmen kelkan umpivaunuakin. Ihan hyvä kolmosella on kuormaa vetää, lyhyt peräylitys tuntuu auttavan asiassa. Edellisessä nelos avantissa perä painui selvästi herkemmin alas trailerin tms. kanssa.

            Comment


            • #7
              Omassa A3 oli koukku ja kone oli 1.6, ei mitään ongelmaa.
              Maksoi itse asennettuna n. 300 euroa, siinä oli johtosarjat ja kaikki mukana.
              Asennus oli helppo kun purki puskurin pois ja asenti koukun sen alumiinipalkin tilalle.
              Sit vaan sähköt ohjeen mukaan kiinni.
              Ei varmaan kannata mitään älytöntä kuormaa vetää, mut kyllä se kotihommissa menee.

              Comment


              • #8
                Kyselin joskus viime vuonna irrotettavan koukun hintaa asennettuna ja muistaakseni oli about 900€.

                Comment


                  #9
                  Mietityttää vaan kun pitäisi saada silloin tällöin venettä siirreltyä paikasta toiseen että maksaako vaivaa laitattaa jälkiasennuksena tuohon koukku vai onko aivan kuolleena syntynyt ajatus?
                  Eihän tuo A3 varsinainen veturi ole, mutta semmoinen alle tonnin (vene+traileri) paketti nousee etuvedolla luiskalta, mutta painavamman kanssa alkaa kaivata quattroa. Erityisesti hiukan huonommilla luiskilla tai loppusyksystä, kun luiskat saatta olla pikkuisen jäässä. Kevyehkön venepaketin tilapäiseen siirtelyyn ihan ok.

                  Comment


                  • #10
                    Kiitos vastauksista! Lyhyt takaylitys on noissa hommissa varmasti etu..
                    Tuossa aloin miettimään että onkohan kuinka paha homma viritellä ne johtosarjat paikoilleen? Meinaan aika suolanen tuo hinta asennettuna jos 300 ekua on osat ja asennuksen kans 900 euroa.

                    Toisaalta jos on hankalampi homma niin ei kehtais turata miten sattuu vaan mieluummin kerran ja kunnolla.. Parhaassa tapauksessa palaa vielä tietokoneet ja muut sähköhärpäkkeet jos ei tiedä mitä tekee :).. Mut jos ohjeet on hyvät niin kai sen saa samalla tavalla itsekin laitettua paikalleen? Tarviiko muuten jotain VAG-COM kikkailua tuo asennus vai tajuaako ecu mitään noista koukkuhommista?

                    Edit: Ktsoin tuossa nopsaan Motonetin sivuja niin koukun hinta siellä on 190 euroo johtosarjan kanssa - ei mielestäni paha hinta.
                    Viimeksi muokannut piitulam; 5.9.2010, 16:07.

                    Comment


                      #11
                      Kuinka vanha A3? CAN-väyläisiin on aika helppoa, kun ei tarvitse käytännössä kuin virran, maan ja sen CAN-piuhaparin. Yhden koukun sähköt CAN-väyläiseen bemariin olen laittanut, ja oli kyllä niin mahdottoman helppo homma.

                      Comment


                        #12
                        Alkuperäinen kirjoittaja piitulam Näytä viesti
                        Tarviiko muuten jotain VAG-COM kikkailua tuo asennus vai tajuaako ecu mitään noista koukkuhommista?
                        Mulla on Kovilin koukku ja viime viikolla kun vag-comia kattelin niin on peräkoukku-bitti nollana. Eli ilmeisesti toimii näinkin. Tosin auto vaatii 13-napaisen pistokkeen kärrystä tunnistaakseen, että on kärry kiinni. Nykyisellään kun joutuu käyttämään 13->7 napaista adapteria eikä autolle silloin tule feedbackkia kärryn kytkennästä. Mahdetaankohan tota feedbackkia hyödyntää kuin peruutustutkassa ja esp:ssä??
                        Viimeksi muokannut andre_; 6.9.2010, 00:59. Perustelu: typo

                        Comment


                          #13
                          CAN-väyläisiin on aika helppoa, kun ei tarvitse käytännössä kuin virran, maan ja sen CAN-piuhaparin. Yhden koukun sähköt CAN-väyläiseen bemariin olen laittanut, ja oli kyllä niin mahdottoman helppo homma.
                          Riippuu autosta :) Audeissa on pitäisi olla melko helppo homma, jonkin sortin "can purkki" tulee johdotuksen mukana.
                          Mutta Ford Mondeo (anteeksi kiroilut :) on melko vittumainen, muuten ihan jees mutta kojelaudan taakse pinniin X pitää vetää yksi johto, jotta ajotietokone saa tiedon siitä että on kärry perässä.

                          Comment


                            #14
                            Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viesti
                            Kuinka vanha A3? CAN-väyläisiin on aika helppoa, kun ei tarvitse käytännössä kuin virran, maan ja sen CAN-piuhaparin. Yhden koukun sähköt CAN-väyläiseen bemariin olen laittanut, ja oli kyllä niin mahdottoman helppo homma.
                            Ei CAN väylä ihan autuaaksi tekevä homma ole, Golf V väylällä niin koukun purkki tulee kojelaudan alle ja sieltä joutuu vetää sen ranteen paksuisen nipun kaapelia koukulle, joten ton väylän idea katoaa

                            Comment


                            • #15
                              Koslan vuosimalli on muistaakseni -01 tai -02 (8L). Mitenhän tuossa sitten tuo homma menee noiden piuhojen suhteen? Ei aavistusta onko tuossa jo CAN väylä, veikkaus on että ei ole?

                              Comment


                                #16
                                Kannattaa sit käydä kysyys marmorilta koukkua. Itte laitoin muutama vuos sit koukun ja sain marmorilta merkkikohtasen (Kovil) koukun sähköineen yli 80€ halvemmalla ku tarvikeliikkeestä!

                                Comment


                                  #17
                                  8L ei ole vielä CANilla.

                                  Comment


                                    #18
                                    Ai marmoriltakin voi joskus saada halvemmalla? Minulle tarjosivat kokonaisedulliseen 1499 euron hintaan. + tietysti asennus...

                                    Comment


                                      #19
                                      Joko Kovil osaa tehdä koukkuja? Westfaliaa suosisin mieluummin.

                                      Comment


                                        #20
                                        Ex-A4:een(-98) ostin marmorilta Kovilin koukun, kun kuulin useammasta lähteestä, että siellä on halvin. Maksoi 140 ja johtosarjoihin(tavallinen + autocheck-piuha) noin viitisenkymppiä. Asennus oli helppo, liittimet suoraan takavalojen liittimiin. Autocheckin piuha olisi tarvinnut kytkeä toisesta päästä ratin alle kojelautaan, mutta ei tullut polttimoherjaa yhdelläkään kärryllä niin jäi kytkemättä.

                                        Comment


                                          #21
                                          Joko Kovil osaa tehdä koukkuja?
                                          Mikäs niis vikana on?

                                          Comment


                                            #22
                                            Mikäs niis vikana on?
                                            Esim. melkoisen tökerösti toteutettu irroitettavan koukun kiinnitysmekanismi, jossa autoon jää takapuskurin alaosaan törrötämään susiruma koukun kiinnistyslevy. Lisäksi noissa alkuperäismaalaus todella huono, ruostuvat nopeasti vaikka eipä se ole kuin ulkonäkökysymys.

                                            Saksalainen laatu (esim. Westfalia) kyykyttää Kovilin mennen tullen laadussa. Niissä todella fiksu koukun irroitusmekanismi ja koukku irti ajettaessa ei mistään huomaa autoon vetokoukun kuuluvan. Nämä tekijät sitten valitettavasti näkyvät hinnassa. Toisaalta, kuten sanonta kuuluu: "Hyvästä kannattaa maksaa."

                                            Comment


                                              #23
                                              Nojoo, oma on kiintee. Aiva siistin näkönen on vielä neljän vuoden jälkeen. Näkyvät pultit oon toki vaihtanu hapon kestäviin.

                                              Comment


                                                #24
                                                Alkuperäinen kirjoittaja Ilkka L Näytä viesti
                                                Esim. melkoisen tökerösti toteutettu irroitettavan koukun kiinnitysmekanismi, jossa autoon jää takapuskurin alaosaan törrötämään susiruma koukun kiinnistyslevy. Lisäksi noissa alkuperäismaalaus todella huono, ruostuvat nopeasti vaikka eipä se ole kuin ulkonäkökysymys.

                                                Saksalainen laatu (esim. Westfalia) kyykyttää Kovilin mennen tullen laadussa. Niissä todella fiksu koukun irroitusmekanismi ja koukku irti ajettaessa ei mistään huomaa autoon vetokoukun kuuluvan. Nämä tekijät sitten valitettavasti näkyvät hinnassa. Toisaalta, kuten sanonta kuuluu: "Hyvästä kannattaa maksaa."
                                                Ei ainakaan mulla B6:ssa näe ulospäin mistään että on autoon on asennettu (Kovilin) koukku (paitsi tosta pienestä naarmusta mikä on puskurissa). Eikä muuten oo ruosteessakaan. Irroitusmekanismissa on taas vähän kehittämisen varaa mutta on sekin täysin toimiva, siis sellainen mitä (lukollinen)nuppi mitä vedetään ja kierretään. Ohessa kuva josta voi kokeilla bongata sen 2x6cm kolon puskurin alareunassa minkä koukku vaatii :)
                                                Attached Files

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Eli siis marmorille... Ulkonäöllä ei niin väliä kunhan toimii! Onhan se tietysti plussaa jos koukun saa edes helposti pois, jos asennuslevy jää näkyviin niin ei ole minulla niin suurta merkitystä - vanha auto muutenkin :)

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Ei ainakaan mulla B6:ssa näe ulospäin mistään että on autoon on asennettu (Kovilin) koukku (paitsi tosta pienestä naarmusta mikä on puskurissa). Eikä muuten oo ruosteessakaan. Irroitusmekanismissa on taas vähän kehittämisen varaa mutta on sekin täysin toimiva, siis sellainen mitä (lukollinen)nuppi mitä vedetään ja kierretään. Ohessa kuva josta voi kokeilla bongata sen 2x6cm kolon puskurin alareunassa minkä koukku vaatii :)
                                                    Taisin olla taas kerran väärässä. Kehitys on nähtävästi kehittynyt Kovilillakin. Aikaisemmin tai ainakin joissakin Kovilin malleissa koukku irroitettaessa autoon tosiaan jäi puskurin alaosaan sellainen, melkö tökerön näköinen 5x10cm lattarauta näkyviin. Mutta hyvä, että ovat kehittäneet tuotteitaan.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Sitten pliis säilyttäkää sitä irroitettavaa koukkua irtaallaan. Ikävän moni päätyy laiskuuttaan maksamaan lopulta irrotettavan koukun hinnan kiinteästä kun se koukku sitten ruostuukin kiinni. Ihana sitten joskus jos asentajan pitää irrottaa puskuria ja nenän edessä on ihan härnäyksenä irrotettava koukku joka ei lähde irti.

                                                      Ja se westfalia kestää tosiaan paremmin aikaa kuin kovil. itse ottaisin westfalian jos joskus olisi tarve asentaa koukku.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Sitten pliis säilyttäkää sitä irroitettavaa koukkua irtaallaan. Ikävän moni päätyy laiskuuttaan maksamaan lopulta irrotettavan koukun hinnan kiinteästä kun se koukku sitten ruostuukin kiinni.
                                                        Juuri näin, jos muuten ei jaksa koukkua irroittaa, niin ottakaa se edes pois talveksi, jos koukun tarve ei ole ihan jatkuvaa.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Projekti etenee etanan vauhtia mutta nyt on näköjään aktivoitumis vaihe... :)
                                                          Eli Kovilin irrotettava koukku johtosarjoineen oli audilla 148 + 36 €.

                                                          Auto on sen verta vanha (-01 8L) että rakkineessa ei ole piuhaa ECU:lle. Nyt kysymykseni kuuluukin onko kuinka paskamainen asennettava tuo koukku, auto on siis vajaaveto? Pitääkö mitä purkaa pois edestä että saa koukun kiinni? Sitten toinen kysymys liittyy johtosarjaan. Laitetaanko se kiinni ns. rosvoilla takavalon piuhoihin vai onko auto jopa tehty niin fiksusti että olisi jossain piilossa liitin tms.?

                                                          Jos joku on asentanut koukun A3:n niin neuvoja ja ohjeita otetaan vastaan erittäin mielellään! Asennus maksaisi 700 ekua Audilla jotenka ei mitään hirveetä kiimaa ole autoa sinne viedä :)

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Takapuskuri pois, ruuvit kiertää ulkoreunoja ja kontin sisällä muistaakseni taisi olla myös pari, kontin sisältä verhoilupanelit irti, että pääsee vetää johtosarjan, sitten vanha puskuripalkki pois, vaikeinta on irroittaa kontin sisältä kaikki panelit pois tieltä, kannattaa katsoa jos ohjeet löytyy jostakin, itse en muista enää mitä kaikkea ja miten piti irroittaa.
                                                            Koukku tulee neljällä pultilla kiinni, johtosarja on yleensä mallikohtainen ja valmiit liittimet takavaloilta ja auton omasta johtosarjasta. Ainakin tehtaan sarjoissa myös aika idiot proof ohjeetkin.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X