Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Veljelle ensiauto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Veljelle ensiauto

    Tälläisella aiheella herättelin pientä keskustelua tuolla FFP:n puolella tuossa taannoin ja kun nyt viimein muistin luoda omat tunnukset tälle foorumille ajattelin kysellä myös täällä mielipiteitä.

    Elikkäs "ongelma" on seuraava.

    Velipoika tuossa ensi kesänä kolkuttelee ajokortti-ikää ja tarttis löytää rattaat alle. Tarkoitus olisi että autokoulu käydään isän kanssa opetusluvilla ja näin ollen harjoittelu saa alkaa 1/2 vuotta ennen merkki-ikää. Autokin tulee siis varmaankin ostettua joskus vuoden vaihteen tienoilla koska silloin tuntuu autoliikkeillä olevan haluja päästä varastosta eroon. Tosin yksityiseltä ostaminenkaan ei ainakaan minun mielestä olisi pois suljettu ajatus mutta auto maksaja (isi) vierastaa hieman ajatusta.

    Mutta nyt sitten itse aiheeseen. Eli mikä olisi tämän foorumin lukijoiden mielestä hyvä ensirassi. Kaikkia merkkejä ja niiden malleja saa vapaasti kehua tai haukkua ihan miten itsestä hyvältä tuntuu.

    Sitten joitain speksejä jotka rajoittaa valintoja.

    -Hinta max 4000?
    -Ei mitään kirppuja (auton tulevan kuljettajan toive on että on peltiä ympärillä jos sattuu erehdys ajolinjoissa ja samaa toivovat myös vanhemmat)
    -Suht varma toiminen tekniikka (juu tiedän että ei tuolla rahalla uutta autoa saa mutta tarkoitin että joku perusvarma jossa selviää normi huolloilla)
    -ABS-jarrut (ei nyt aivan pakolliset mutta mielestäni melko kiva olla olemassa)
    -Veikkaan että porukat on sitä mieltä että ei mikään 7.9litrainen nelosturbo 1 000 000 hevosvoimalla mutta sanoisin ettei myöskään "vaarallisen" tehoton. Ainakin traktorista pitää päästä ohi ilman 15 kilometrin suoraa.

    Itse olen miettinyt että VAG:inesta vois olla VW Passat vm.97-> moottorina 1.8 tai 2.0 koneilla tai sitten Bora 1.6-2.0 koneella. Audeista A6 tai A4. Skoda Octavia myös sopii melko hyvin kriteereihin. Seat:ista ei ole mitää kokemusta.
    Sitten väärä uskoisten merkit. Nissan Primera/Almera. Toyota Carina E, Corolla, Avensis Mazda 626, Saab 9-5/9-3, Volvo V/S40, MItsut ,Subbet yms...
    Entäs miten on Opelin laadun kanssa kun puhutaan tuon ikäisistä autoista. Tuolla hinnalla sais jo kumminkin 2000-luvun ooppelin joten jos jollain kokemusta näistä niin valaise. Samoin käyttäjien kokemukset 2000 luvun Foorteista vois olla hauskoja kuulla.

    Tuossa nyt noi mitä olen itse miettinyt. Ensisijaisesti ehkä nyt noi konsernin tuotokset kiinnostaa. Velipoika on tässä muutaman vuoden seuraillut omaa autoilu taivaltani ja kun itselle on sattunut tuon emännän kautta ajokeiksi melko hauskoja audeja, on veljen kiinnostus niihin virinnyt. Olenkin miettinyt että budjettiin menisi nippanappa evolötkö quattrona tai ekoja A4:sia nelikkona. Esim A4 saisi tuohon hintaan tosin koneena olisi silloin hieman moitittu 2.6 V6.

    Jos aihetta sopivasti lähenteleva aihe jo sattui löytymään saa tämän topikin liittää siihen.

    #2
    vähän vanhempi automaatti audi ja ei aika käy pitkäksi ;)

    Comment


    • #3
      Carina E

      Comment


      • #4
        pemari 320

        Comment


          #5
          Toyota jos haluaa ajaa eikä korjata

          Comment


            #6
            Veikkaan että ensimmäisen auton tulisi olla manuaalivaihteinen koska luultavimmin veli ajaa sillä myös opetuslupa ajan ja jos auto tuolloin on tomaattilaatikolla ei jatkossa saa ajaa kuin automaatilla. (tämä oli hiukka mutua).

            Auton tuleva kuljettaja ei ole oikein innostunut Bmw merkkisistä tekeleistä joten kaikki Baijerilaiset on sitä myöten pois laskuista.

            Tojotia on porukoilla ollut nyt pari ( E Carina ja nyttemmin Corolla Verso) ja niistä ei loppujen lopuksi ole kuin hyvää sanottavaa, kaikki on toiminut niin kuin on pitänyt. Avensiksia veljelle on jonkin verran katseltukkin mutta jotenkin on jäänyt sellainen kuva että tuo MK1 anjovis on melkoinen leija ajo-ominaisuuksiltaan.

            Comment


              #7
              Veljellä oli PALJON ajettu Carina E ja ei sen tarvinnu sitä rassata juuri lainkaan. Itellä on ollu pariinkin otteeseen Audi 80 1,8s ja oon ollu tyytyväinen niihin.

              Omasta mielestäni ensiautoksi jokin vähän vanhempi, simppelillä tekniikalla, niin ettei tarvi viedä huoltoon jatkuvasti. Toyotat on kyllä tekniikaltaan aika perusvarmoja kulkineita. :)

              Tietenkin jos pappa betalar ja millään ei oo mitään väliä, ni sitten vaan omien mieltymysten mukaan, vaikkapa värin perusteella. ;)

              Esim. A4 nokkahihnan vaihdattaminen 500-1000€. Kasikymppiin kun vaihtaa ite, ni maksaa sen hihnan, kiristäjän ja vesipumpun verran. Ja pelkkä vilkaisu nokkapellin alle kertoo kumpaan se jää äkkinäiseltä vaihtamatta. ;)
              Viimeksi muokannut AhtiL; 31.8.2010, 17:22.

              Comment


              • #8
                Enpä oo vielä yhteenkään (omaan makuun) hyvään ajettavaan japsiin törmänny. Kyse siis näistä Corolla/Avensis/ynnämuut luokan biileistä.

                Comment


                  #9
                  kyllähän jos haluaa muutakin tehdä kun roikkua täällä etsimässä vikaan korjaus ohjeita niin sitten itse valkkaisin toyotan

                  itsellä audeja ollut muutama ja toyotiakin useampia (tälläkin hetkellä hj80) ja en voi ymmärtää miksi silti ostan audeja kerta kerran jälkeen niin kuin taas jälleen kerran

                  jo kolmannen kerran tänään: audismi ei ole sairaus vaan riippuvuus

                  Comment


                    #10
                    Tojotia on porukoilla ollut nyt pari ( E Carina ja nyttemmin Corolla Verso) ja niistä ei loppujen lopuksi ole kuin hyvää sanottavaa, kaikki on toiminut niin kuin on pitänyt.
                    Toyotat on kyllä tekniikaltaan aika perusvarmoja kulkineita. :)
                    Täysin totta, toyotat toimivat kuin junan vessat ja ovat siinäkin määrin samanlaisia ettei kummassakaan oleskele ihan vain huvin vuoksi :)

                    Siinä määrin oikeasti voi toyotaa suositella että on idiootti varmoja laitteita. Ei sen ekan auton tarvi mikään nopee-upee-cupee olla, kunhan liikuttaa sitä ruhoa pisteestä a pisteeseen b.

                    Comment


                    • #11
                      C4 vitoskoneella tai 850:n Volvo olisivat ostoslistalla melko korkealla, jos pitäisi järjellä valita, eikä saisi ostaa lisää Typ44:sia tai Jeeppejä.

                      Comment


                        #12
                        C4 V6 2.8 q vois olla kans ihan kiva/edukas valinta, jos löytää semmosen, joka suht kunnossa, eikä oo hydrauliikka tai öljynvuoto-ongelmia. "parinsadankäyttikseksi" olis varmaan joku t89 suht luotettava valinta, jos ei vaan kolise mistää :)

                        Comment


                        • #13
                          Mahdollisimman lussu ja paska kone että se ohittaminen tulee hyvin selväksi; vain varmassa paikassa.
                          Edelleen lämmöllä(?) muistelen Opelin Astraa ja 1.6"TD" joka ei kyllä turboa ollut nähnytkään. Tiedä sitten mitä se TD siellä takakontiss meinasi.
                          Helvetin hauska auto noin muuten, varma kuin mikä ja lässytilää, mutta tehoiltaan aivan onneton.
                          Mahtava ykkösauto.

                          Comment


                          • #14
                            Melkeinpä voisi suositella Volvo 850. Varma peli, ei tarjoa yllätyksiä niin hyvässä, kuin pahassakaan. Jämäkkä ajaa, muotoilu toki vanhahtavaa. Ei ole uusin Nintendo.

                            Volvo todennäköisesti kestää hyvin ajan hammasta, ei sisällä "pieniä erikoisosia" niinkuin Kinder-munat...
                            Huoltaminen kohtalaisen edullista. 20V 170hv vitonen liikuttaa tuollaista ihan kelpo kyytiä.

                            850 tuskin on elinkaarensa päässä vielä, vanhoja Volvoja näkee edelleen liikenteessä.

                            Comment


                              #15
                              Mahdollisimman lussu ja paska kone että se ohittaminen tulee hyvin selväksi; vain varmassa paikassa.
                              Komppaan tätä, mikäli sillä teinillä on kovinkin märkiä sahanpuruja siellä korvien välissä.

                              Comment


                                #16
                                Mahdollisimman lussu ja paska kone että se ohittaminen tulee hyvin selväksi; vain varmassa paikassa.
                                2-litraisella imudieselillä varustettu type43 on mainio peli ohitusten harjoitteluun. Bonuksena vielä vitosen äänimaailma :)

                                Itse pitäisin quattron hankintaa ensiautoksi hieman arveluttavana. Sillä järkytyksellä ei meinaan ole mitään rajaa, kun sitten joskus joutuu quattron puikoista ekan kerran talvella vajaavetoisen kuskiksi ja se etenemisen sietämätön hitaus liikennevaloista, risteyksistä yms. paikoista konkretisoituu. Sanoisin, että parempi harjoitella vajakilla ja vasta sitten quattro alle.

                                Comment


                                  #17
                                  Joku 90-luvun 80, 100 tai A6 vois olla ihan ok peli tämänmerkkisistä. A4 ja passat varauksin, niissä joutuu kuitenkin tukivarsia jumppaamaan. Itse aloittelin autoilu-urani kakkiksilla, niitä oli vähän eri koneilla ja golffia ja jettaa. Ensiautoon herkästi tulee kolhuja, joten sikäli tuollainen halvempi kippo on ihan ok. Etuveto on ihan ok ratkaisu sikäli, että talvella huomaa helpommin miten liukasta tie onkaan.
                                  Toyotat varmaan hyviä, niihin enkä mihinkään muihinkaan osaa ottaa juuri kantaa. Mutta tuollainen intohimoton peruskippo on hyvä sikäli että pystyy keskittymään siihen liikenteen seuraamiseen eikä valolähtöihin vierustoverin kanssa. :)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Mul olis koht tulos myyntii molemmat allekirjoituksen audit. Toinen siis varaosina mukaan. Harmi ku on molemmat tomaattilaatikolla. Halvalla ois saanu molemmat.

                                    Itsellä ekana autoina oli just riisikippoja mutta pakko sanoa että eka "kunnon" auto oli type89 80 1,8s.
                                    Vaikka jonain päivä kirosin sen alimpaa hornaan oli se silti erittäin mukava ja lähti ku palmun alta -37 pakkasta 2pv seisoneena ilman et oli tolpassa.

                                    Comment


                                      #19
                                      Itellä oli ekana (2) autona Fiat 127.
                                      Tuon ikäisillä tuo vastakkainen sukupuoli (suurimmalla osalla) kuitenkin se isoin kiinnostuksen kohde ja voin kertoa, että ainakaan 127:lla ei saanut kiekkaa ajaessa kovinkaan montaa kyyditettävää ;)

                                      Itse ostaisin ehkä klopille esim -91 vuosimallin Coupen tms 2.3 20V koneella. Perusteluina ehkä samanikäisiin vetoava ulkonäkö, riittävästi suorituskykyä ilman turbo-ongelmia ja suhteellisen tukeva auto. Ei varmasti halvin silti ylläpitää.

                                      Mutta loppujen lopuksi kantsii ehkä kysyä millasesta se veli oikeesti tykkäis.

                                      Comment


                                        #20
                                        Veli on ilmaissut muutamaan otteeseen että noi audit näyttää ja tuntuu olevan kivoja (on ollut kyydissä kun emäntä ja minä ollaan reenattu Q:n liukkaan kelin temppuja). Tosin niin kuin joku FFP:n puolella totesi että jos pojan alusta asti opettaa nelikkoo ja jopa suht tehokkaaseen sellaiseen tulee se tie tulevaisuudessa kalliiksi.

                                        Tuo että jollain halvalla kipolla olisi hyvä harjoitella mahdollisten HUPS tilanteiden takia on sekin totta, mutta tietyin varauksin. Oma ensiautoni oli aikoinaan hiukka perus kippanaa parempi vekotin ja jotenkin se hieman hillitsi törttöilyä. Parempaa autoa tulee hieman varjeltua kun taas viiden sadan tojolla ei ole niin väliä ja jälki monesti sen mukaista.

                                        Coupea itsekin ehdottelin veljelle mutta käytännössä se on hieman ahdas jos meinaa niitä kylän tyttösiä kyydittää useampaa kerralla.

                                        Comment


                                        • #21
                                          B5 2.6 V6.

                                          Comment


                                            #22
                                            Onko tuossa B5:ssa korjattu jos se imusarjaongelma mikä vaivas C4:sta? voi olla vain nuorelle ikävä rahareikä jos se muovi lähtee liikkeelle.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Jostain vuoden 94 jälkeen pitäisi se imuvaimennin olla ABC koneissa jo tehtaalta tullessa pois (omassa A4 B5:ssa ei ollut ja auto "ensimmäisiä" valmistettuja A4:a). Toki se ei estä, että pohja olisi rikki muuten - tai sitä, että se olisi jo jossain vaiheessa korjattu. Itse olen ollu tyytyväinen tähän 2.6:een, toki se 2.8 ehkä aavistuksen fiksumpi imusarjan osalta. Ei turboa tarvitse miettiä ja auto kulkee kohtuu reippaasti silti.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Jos haluaa vain ajaa, toyota tai madza. Vw tai Audi jos haluaa ok ajettavan ja tutustua tekniikkaan:) Ranskalaisista kannattaa pysyä erossa, jos audismi on riippuvuus, kyllä nuo ranskikset on sairaus. Opel ja honda itselle outoja, ilmeisesti hondat tekniikaltaan on ok. Varaosat vain kalliimman puoleisia. Ensi autossa mun mielestä ei saisi olla esp:tä. Mielipiteitä puhtaasti ilman faktaa.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  E Carinaa suosittelen 2.0 koneella, kulkeekin jo ihan mukavasti.

                                                  Mutta täytyy sanoa, että prof. kulkineessa on kohta 500tkm mittarissa eikä siinä mitään isompia vikoja ole. Tankki täyteen vaan ja menoksi.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Ite alottelin autoilun typ89 80:llä. Kortin ajoin juuri opetusluvilla ko. autolla. Tuo 113hv kulettaa sinänsä ihan riittävästi tuota 1100kg koppia, mutta sitten kun kyytiin laitetaan sallittu 5 henkeä, rupee kyllä kaipaamaan enemmän voimaa. Riippuu paljon tyypin luonteesta ja asenteesta millasen auton hankkisin. Ite ainakin hankkisin auton jossa ei ole abseja ja espejä, oppiipahan näkemään mitä se autoilu on ilman niitä. Itehän olen siinä tilanteessa kun kerran pääsin isän quattroa kokeilemaan jäällä, niin nyt kun talvi lähenee alkaa se nelikko kuume olla tapissaan ja saapi tuo hyvä auto väistyä. Eli ei ehkä kannattane sitä nelikkoakaan hankkia ekaks, eikä päästää ajamaan sellasella ihan heti.. =)
                                                    Multa propsit typ89:lle. Ihan pätevä ajettava ja yksinkertainen tekniikka.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Minä harjottelin 1.6i mk5 escortilla.. tähän mennessä halvin auto (osto, käyttö yms. kulut) mitä olen omistanu :D ihan näppärän näkönen kun laittaa siistit vanteet ja hieman laskee.. ja jää rahaa vielä muuhunkin! Ruoste ongelmia ei sen enempää ollu mitä voi odottaakaan 16vuotta vanhalta autolta, eikä konepeltiäkään tarvinu kauhiasti aukua!

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Tuon ikäisillä tuo vastakkainen sukupuoli (suurimmalla osalla) kuitenkin se isoin kiinnostuksen kohde ja voin kertoa, että ainakaan 127:lla ei saanut kiekkaa ajaessa kovinkaan montaa kyyditettävää ;)
                                                        Miehestä se on kiinni. :) Aina löytyy joku kellä on uudempi/hienompi/kiiltävämpi/tehokkaampi/kalliimpi.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Carina E on japsiksi sikäli hyvä valinta että on jo kai himpun turvallisempi kuin edeltäjänsä ? Typ 89 Audikin on ikäistensä joukossa turvallinen ja sen voi sanoa että kunnossa ollessaan todella taloudellinen ja jämäkkä ajaa. Ittelläkin oli 1.8S ja mihinkään se ei liikkunut, mutta liki 100 keskinopeudellakin kulutus jäi jonnekin 6 litran tuntumaan. Toki eipä tuo 90:kään enempää kuin reilut 8 vie jos ei ihan pikkupyöritystä ajele.

                                                          Jos pikkuveljelle haluaa miltei nykyisten autojen turvallisuutta tarjoavan vaihtoehdon kohtuuhinnalla, niin valinta lienee A4 tai Passat 1.8 20v padalla. Edellinen sillä varauksella että autoa ostettaessa sitten mukaan joku jolla on kokemusta moisista ettei tarvi heti kaikkia kalleimpia vikapaikkoja alkaa remppaamaan. Plussaa näissä myös ikäisekseen hyvä ruostesuojaus.

                                                          Mitään V6 koneisia en ensimmäiseksi autoksi ehkä tarjoaisi. Konsernin V6 koneet ja automaattilaatikot kun eivät ole mitään markkinoiden parhaimmistoa.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Voisin vähän kehua omaa ensimmäistä kulkinetta joka oli BMW e30 316i, ilman yhtäkään amisräpellystä. 30 000 km kestänyt ja ei kertaakaan jättänyt tielle. Talvella lämpenee nopeesti sisältä ja on suht hiljainen sisälle.

                                                            Miinuksia jos haluaa nuorelle laskea on kevyt takaperä joka lähtee suht helposti kaasuttaessa liukkaalla alta. Toki, eipä se lähde jos ei kaasuttele ja ajaa järkevästi. No oppiihan sen pitämään hanskassa heti kun vain ensilumet sataa. Monet hyvät kerrat, kun heittänyt porukkaa baarista kotiin, niin vähän on reissu venähtänyt pienen lumisateen sattuessa kohdalle ja ajellen yksin kylki edellä hiljaisilla teillä.

                                                            Menee kyllä varmaan aika paljon alle tuon 4000 e budjetin ja aika hankala varmaan löytää hyviä yksiöitä niiden ensiautoräpellysten seasta.

                                                            Halvemmaksi se tuli kahden vuoden aikana, kuin audin kanssa eka kuukausi :D Tosin, kyllä se oma audi on ihan huippua ajaa(silloin kun se toimii).

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X