Eli tarina johtaa vuoteen 2008 joulukuuhun jolloin olin eräässä pahoinpitelyssä todistajana. Tämä eräs pahoinpitelijä sitten siinä tappelun siimeksessä potkaisi silloisesta autostani sivupeilin säpäleiksi. Noh oikeudessa käytiin maaliskuun lopulla 2010 ja olin vaatinut korvauksia yhteensä 350e uudesta peilistä ja sen asennuksesta. Olin itse jo nämä kerinnyt maksaa. Oikeus määräsi henkilön maksamaan. Nyt kysymys kuuluu: pystynkö tota rahaa anomaan jostain muualta kun tämä henkilö on työtön,luottotiedoton "pummi". Oikeuden päätöstä ei ole kyllä vieläkään tullut, eli joudunko odottamaan sen saapumista ja kauankohan siinä yleensä kestää?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Apua korvaus asiassa
Collapse
X
-
Comment
-
Ellei vakuutusyhtiöltä saa korvauksia, joudut laittamaan saatavan ulosottoon. Se onnistuu sen käräjäoikeuden päätöksen avulla, mutta koska rahoja voi ilmeisesti olla aika vaikea saada vastapuolelta, muista uusia perintä ajoissa, jottei se pääse vanhenemaan (en muista enää aikaa, jonka se on kerrallaan voimassa, olisikohan pari vuotta).
(Valtionkonttorista ei tosiaan voi hakea korvauksia kuin henkilöjutuissa.) Korjaus: Teron viestistä innostuneena tutkin hiukan asiaa, ja näyttääkin siltä, että laki on muuttunut hiljattain ja tätä nykyä korvausta voi käsittääkseni hakea esinevahingostakin.
Lisäys: Nähtävästi kuitenkin vain tietyissä erityistapauksissa, sivuilta poimittua: "Esinevahingot korvataan pääasiassa vain silloin, kun niiden aiheuttaja on laitokseen sijoitettu henkilö, joka aiheuttaa vahingon laitoksessa ollessaan tai ollessaan sieltä karkumatkalla."Viimeksi muokannut jannes; 15.8.2010, 20:59.
Comment
-
Siis käräjiltä on päätös että joutuu korvaa, kirjallisena ei oo vieläkään tullut ja kyseinen henkilö lähti/lähtee istumaan joksikin aikaa kun oli sitten useampi pahoinpitely syyte yhden illan aikana saatu ja edellisiä tuomioita jo alla. Kyseinen auto on jo kyllä myyty eli vakuutuksesta ei oikein onnistu hakea mutta kuitit yms on tallessa että silloin sen omasta pussista korvasin.
Comment
-
Vähän samankaltainen tilanne sattui omalle kohdalle -90 luvun alkupuolella. Autoon murtauduttiin ja lopputuleman oli, että nuo murtautujat jäivät kiinni/tuomittiin oikeudessa maksamaan minulle X markkaa korvauksia. Tuomitut kaverit lähtivät oikeudesta samantien linnaan istumaan melkoisen pitkäksi aikaa, kun parille autoliikkeellekin jannut tuomittiin maksamaan korvauksia eräistä murroista/hupiajeluista yli miljoonan silloista valuuttaa.
Arvatkaapa vain, olenko nähnyt markkaakaan noista korvauksista...
Muistaakseni tuo oikeuden päätös korvauksista oli voimassa kymmenen vuotta, jonka jälkeen se piti uusia/laittaa ulosottoon, jotta asia ei vanhene. Tämän jälkeen ulosotto piti uusia vissiin kahden vuoden välein. Pari kertaa jaksoin tuon uusintaprosessin tehdä, mutta nyttemmin tuo asia jo vanhentunut, kun ei jaksa tehdä "turhaa hommaa" noiden korvauksien saamiseksi, joita ei kuitenkaan saa.
Ikävä sanoa, mutta helpommalla pääsee, kun vain unohtaa nuo korvaukset ja pahoin pelkään Crash_in keissin olevan ihan sama. Ei tuommoisilta nilkeiltä luultavasti ikinä mitään saa.
Comment
-
Vähän sama juttu kun tyttären mopo varastettiin ja rikottiin. Olin vähän yllättynyt kun puoli vuotta tapahtuneen jälkeen joku tutkija soitti ja kysyi onko vaatimuksia tekijälle kun oli jäänyt kiinni kymmenien mopojen tuhoamisesta. Tutkijakin soitti oikeastaan velvollisuudesta ja puheista pystyi päättelemään ettei näiltä ole kai koskaan mitään korvauksia saatu. Parempi kun unohtaa asian ettei jää turhaan mieltä vaivaamaan, aika suojatonta on yksityinen omaisuus todellisuudessa. Broidinkin autoon känninen virolaisporukka paukutteli ovilla kunnon jäljet mutta ei niistä koskaan mitään korvauksia saa ja omavastuu jää lopulta itselle maksettavaksi.
Comment
-
Maallikkona huomioiden: koska täällä on selkeästi kahta eri näkökantaa/kokemusta?, selvittäisin itse asiaa eteenpäin, ja näinollen kehottaisin Sinuakin näin tekemään.
Totean, että se, maksaako vaivan, on varmasti syytä selvittää itselleen ennen toimenpiteitä, olivat ne sitten mitä tahansa.
Comment
-
ja minä en enään vaivaudu soittaan poliisia murtoyrityksissä..suoraan pataan rosvoja.
viimeksi kävi sillain että,rosvot soitti itselleen poliisit ja meinasin itse saada syytteen..en saanut..rosvot lähtivät tapahtuman jälkeen lommoisella autolla/rikkinäisellä perävälolla pois..toinen juoksi metsään karkuun ja toinen lukittautui autonsa.
ja tiedossa on ettei voroilta mitään saa ikinään pois rahojaan!!!
toki asiassa on toinenkin mutta,voi saada ittekkin aikas hyvin pataan..
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Metsässä Näytä viestiJa taas muuten pätee se, että varkaille/huijareille jne. ei ole olemassa rangaistusta, mutta rehellinen työtä tekevä kyllä joutuu tilille.... Ja isolla kädellä.
Ajoneuvon luvaton käyttöönotto ja läpälässytilää.
Comment
-
Ajoneuvon luvaton käyttöönotto ja läpälässytilää.
Raiskauksiinkin tuli toinen versio; Lievä raiskaus.
Kait sitä pian aletaan puhua pimpin luvattomasta lainaamisesta tms, ja rangaistuksena huomautus.
Comment
-
Noh multa yksi auto aikoinaan varastettiin ja romutettiin totaalisesti pako reissulla poliiseja karkuun. Molemmat rosmot lähti istuu kakkua ja penniäkään en koskaan autosta saanu. Paskinta siinä tilanteessa että se oli seisonnassa juuri sillä hetkellä 1,5kk koska olin pitkällä lomalla ulkomailla...prkl..no pitänee koittaa tota peili korvausta saada tuolta valtion konttorista....
Comment
-
Vieras
Ei kannata ottaa kuittailuna, mutta jos kerran on yksi auto kokenut ilkivaltaa eikä meinaa rahoja saada, yksi romutettu eikä siitäkään saatu rahoja, ja yhdellä väistetty hirvieläintä ja sekin menee omasta pussista - kaskovakuutus ei välttämättä olisi huono idea. (Laaja)osakaskokin olisi 2 ensimmäistä tapausta korvannut mukisematta, korkeintaan omavastuun olisi saattanut hävitä. Seisontaan laittamisella ei ole mitään merkitystä, kunhan vakuutusmaksut on maksettu - nimittäin ymmärtääkseni kaikki kaskovakuutukset korvaavat seisonta-ajan palo-, varkaus- ja laajan osakaskon tapauksessa ilkivaltatapaukset. Houkutteleepa pitkä seisonta kaiken lisäksi erilaisia pitkäkyntisiä ja muita idiootteja.
Comment
-
Ei kannata ottaa kuittailuna, mutta jos kerran on yksi auto kokenut ilkivaltaa eikä meinaa rahoja saada, yksi romutettu eikä siitäkään saatu rahoja, ja yhdellä väistetty hirvieläintä ja sekin menee omasta pussista - kaskovakuutus ei välttämättä olisi huono idea. (Laaja)osakaskokin olisi 2 ensimmäistä tapausta korvannut mukisematta, korkeintaan omavastuun olisi saattanut hävitä.
Comment
-
Eikä ne vakuutusyhtiötkään kaikkea korvaa. Tutun uudehkosta Vectrasta meni takavuosina umpio rikki kun maantiellä joku heitti vastaantulevan auton ikkunasta omenan.
Vakuutusyhtiö ei ottanut mitään kantaa ennen kuin on tehty ilmoitus poliisille. Tämä sitten tehtiin jonka jälkeen vakuutusyhtiö kertoi etteivät korvaa mitään ilkivaltavakuutuksesta koska teon tahallisuutta ei voi pitää varmana. Eli saat heittää autostasi vauhdista vararenkaan/tunkin/lekaharkkoja maantielle jos et tahallasi koita keneenkään osua.
Comment
-
Mulla on taas päinvastaisia kokemuksia. Muutama vuosi sitten ajoin talvella kuorma-auton perässä joka kuskasi lunta/jäätä. No lavalta tippui kokkare tielle ja se pamahti auton keulaan ja maski rikki (ei muita vahinkoja). Rekkari ylös ja selvittelin auton omistajan yms. Kuorma-auton vakuutusyhtiö korvasi kaiken mukisematta. Tuohon voidaan rinnastaa tahattomaan tekoon vai luetaanko tuo tahalliseksi sen takia, että kuorma ei oltu peitelty, mutta sama kai tuolle. Kyllä vakuutuksen tulisi korvata siinäkin tapauksessa jos sieltä edellä olevasta, vastaan tulevasta autosta lentää omena/tunkki/rengas ja aiheuttaa vahinkoa.
Comment
-
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Ilkka L Näytä viestiTuota noin, useinhan näissä keisseissä on kyse siitä, että oikeudessa haetaan korvauksia esim. vakuutuksen omavastuuosuudesta, muista vahingoista joita vakuutus ei korvaa ja menetetystä työajasta keissin selvittelyn suhteen jne. Vakuutus kun ei aina valitettavasti korvaa kaikkea vahinkoa ja usein vakuutuskorvaus on jotain muuta, kuin tuhotun/varastetun esineen käypä arvo.
Comment
-
Omassa skootteritapauksessakin kysymys oli lähinnä vain omavastuuosuuden hakemista vahingon aiheuttajalta, mistään muusta on turha edes haaveilla. Tyttärelle tarjottiin vakuutusyhtiöstä tuhannen euron skootterista naurettavan pientä korvaussummaa vaikka mittarissa oli vasta 2000km ja ulkoisesti taysin uuden veroinen, vakuutusvirkailija katsoi sen ainoan myytävänä olleen romun hinnan netistä ja korvaussumman sen mukaan. Mielestäni kaukana oikeudenmukaisuudesta.
Ihmeen hyvin kuuluvat ihmiset kuitenkin vakuutuksista korvauksia saavan. Kaikenlaisille jekkupettereille tuntuu sattuvan omituisia vahinkoja jossa sitten menee monenlaista laitetta mukana. Samat tyypit usein vielä kikkailevat hankkimiensa laitteiden takuuvastuilla, rikkovat laitteita ja palauttelevat muka valmistusvikaisina myyjälle. Monella tuntuu riittävän energiaa ja mielikuvitusta, olen kuullut jopa kehuskelua siitä että maksetaan toistuvasti lomamatka "rikkoutuneilla" ja "kadonneilla" laitteilla. Aika heikosti tunnutaan vaativan selvityksiä ja kuitteja hankituista laitteista. Tavalliset ihmiset kärsivät näistä kikkailijoista korkeina vakuutusmaksuina ja tiukentuvina vakuutusehtoina.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja samiIhmeen hyvin kuuluvat ihmiset kuitenkin vakuutuksista korvauksia saavan. Kaikenlaisille jekkupettereille tuntuu sattuvan omituisia vahinkoja jossa sitten menee monenlaista laitetta mukana. Samat tyypit usein vielä kikkailevat hankkimiensa laitteiden takuuvastuilla, rikkovat laitteita ja palauttelevat muka valmistusvikaisina myyjälle. Monella tuntuu riittävän energiaa ja mielikuvitusta, olen kuullut jopa kehuskelua siitä että maksetaan toistuvasti lomamatka "rikkoutuneilla" ja "kadonneilla" laitteilla. Aika heikosti tunnutaan vaativan selvityksiä ja kuitteja hankituista laitteista. Tavalliset ihmiset kärsivät näistä kikkailijoista korkeina vakuutusmaksuina ja tiukentuvina vakuutusehtoina.Alkuperäinen kirjoittaja MetsässäJa taas muuten pätee se, että varkaille/huijareille jne. ei ole olemassa rangaistusta, mutta rehellinen työtä tekevä kyllä joutuu tilille.... Ja isolla kädellä.
Ette uskokkaan miten monta kertaa olen miettinyt vetäväni itseni työttämäksi, eläväni sossu tuilla ja tekemällä virapeli hommia. Elämä olisi oikeasti paljon helpompaa kun olisi virallisesti persaukinen pummi.
Ja arvatkaa vituttaako kun joku mainitsee sanan "oikeus valtio".
Comment
-
Kannattaa sitten selvitellä tuon ulosoton kustannuksia ja kenelle ne kaatuvat.
Minulla oli kauan sitten yksi tuollainen keissi ja totesivat tuolloin että minä vastaan ulosottokuluista ja niitä tulee joka kerta kun tuo m¤llku todetaan varattomaksi .
Huuto.netissä joku turkulainen deeku/luuseri huijasi multa 50 euroa- sai sakot ja menetti tuon rikoksesta saadun hyödyn valtiolle. Mitään järjellistä tapaa minulle saada takaisin rahojani ei löytynyt- siirtyipä sitten kuitenkin valtio edes karhuujaksi.
OT:
Kaverilla kävi mökillä murtovarkaita säännöllisin väliajoin - hermostui sitten ja asensi hälyn, ja yllätti yhden voron. Poliisit kirjasivat katkenneen solisluun ja käsivarren syyksi kaatumisen pakenemisyrityksen aikana - ihossa toki oli epäilyttävästi ison magliten näköistä kuviota
Comment
-
Monella tuntuu riittävän energiaa ja mielikuvitusta, olen kuullut jopa kehuskelua siitä että maksetaan toistuvasti lomamatka "rikkoutuneilla" ja "kadonneilla" laitteilla. Aika heikosti tunnutaan vaativan selvityksiä ja kuitteja hankituista laitteista. Tavalliset ihmiset kärsivät näistä kikkailijoista korkeina vakuutusmaksuina ja tiukentuvina vakuutusehtoina.
Comment
-
Vakuutusyhtiöistä vielä. Lapsiperheet on varmasti huomanneet (jos lapsivakuutukset) niin yhtiön vaihto ei ole käytännössä enää mahdollista.
Jos olet vanhassa vakuutusyhtiössä hakenut korvauksia esm. korvatulehduksista, putkituksista yms. niin uusi yhtiö ei enää korvaa vastaavia "vahinkoja" eli yksi aikaisempi korvatulehdus aikaisemmassa yhtiössä niin uusi yhtiö kirjaa uuteen vakuutusotteeseen, että uutta vastaavaa tulehdusta ei korvata.
Olin jo viemässä vaihtopapereita uuteen yhtiöön, kunnes tajusin kysyä uudesta yhtiöstä asiaa ja homma tyrehtyi siihen =( Uusi yhtiö vaati terveysselvityksen lapsista ja kaikki korvatut tapaukset. Niiden perusteella tuli vakuutustarjous josta oli "eliminoitu" kaikki korvasairaukset/kitarisat yms pois molemmilta.
Yksi putkitus keikka maksaa sellaiset ~1600 euroa Terveystalolla. Molemmille muksuille on tuo tehty ja vanhemmalle jo 2 kertaa eli vakuutusmaksut on kyllä säästetty monesti.
Comment
-
Ei kannata ottaa kuittailuna, mutta jos kerran on yksi auto kokenut ilkivaltaa eikä meinaa rahoja saada, yksi romutettu eikä siitäkään saatu rahoja, ja yhdellä väistetty hirvieläintä ja sekin menee omasta pussista - kaskovakuutus ei välttämättä olisi huono idea. (Laaja)osakaskokin olisi 2 ensimmäistä tapausta korvannut mukisematta, korkeintaan omavastuun olisi saattanut hävitä. Seisontaan laittamisella ei ole mitään merkitystä, kunhan vakuutusmaksut on maksettu - nimittäin ymmärtääkseni kaikki kaskovakuutukset korvaavat seisonta-ajan palo-, varkaus- ja laajan osakaskon tapauksessa ilkivaltatapaukset. Houkutteleepa pitkä seisonta kaiken lisäksi erilaisia pitkäkyntisiä ja muita idiootteja.
Sitten tämä hirvieläimen väistö. Olisin ottanut audiin täys kaskon mutta OP-Pohjolan akka ilmoittaa että ei noin vanhaan autoon kuulemma saa (1992vm.) Juttu on edelleen käynnissa ja tappelu päällä koska on selvinnt että siihen olisi saanut täys kaskon jos vain vakuutus tarkastaja oli sen hyväksynyt. Eli tämä vakuutuksen myöntänyt akka on tehnyt virheen. Joten tähän asiaan ei siis ole tullut päätöstä. Ps audissa oli kyllä tämän akan mielestä paras vakuutus mitä voitiin myöntää. Hirvi,palo,varkaus yms...
Sitten peilin potkiminen. Ajattelin että helpommalla pääsen kun sen ite maksan ja sitten joskus saan tekijältä perittä rahat. En jaksanut vakuutusyhtiölle siitä ilmoittaa. Kyseinen auto on jo myyty pois.
Comment
Comment