Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Millainen käytetty A3?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Millainen käytetty A3?

    Moro audistit,

    Kyselen kokemuksia vm.98-01 A3:sta 1.6/1.8 8V bensakoneella. Tarkoitus on etsiä luotettavaa, vähän kuluttavaa menopeliä. Entä minkä hintainen esim jakohihnan vaihto ja huoltojen hinnat yleensä?

  • #2
    Perheessä on tällä hetkellä 2 kpl A3:sta vm -03. Toinen 1.6 koneella ja toinen 1.8t. Molemmissa kulutus on aika tarkalleen 7, sillä erotuksella että 1.6 tuntuu 1.8t jälkeen kovin tehottomalta. Molemmilla kyllä kerkeää kohteeseen.

    Tuohon 1.6 koneeseen teetimme juuri jako- ja apuhihnan sekä vesipumpun vaihdon autoasissa ja hintaa tuolle kertyi n 400e kaikkineen. Muista huolloista sanoisin että ainakin öljyt ja muut vastaavat perushommat kannattaa tehdä itse. Menee noin 20min tuohon operaatioon. Myös huoltovälinäytön saa nollattua mittaristosta. Kaikki hankalammat voi sitten teettää muualla. Juuri vaihdoin tuohon 1.8t koneiseen öljyt. Suodatin ja uusi pohjaroppu 10e marmorilta ja öljy (Castrol Magnatec) 40e motonetistä. Motonet myy myös erittäin pätevää korjausopasta (tehty ilmeisesti elsan pohjalta) kohtuu hintaan.

    Koneena ainakin 1.6 on tietääkseni ikiliikkuja siinä missä nämä 1.9tdi koneelliset. Myös 1.8t on ollut kovasti käytössä vag konsernin tuotteissa ja hyvin ne on tuntuneet kestävän (katselee vaikka golffeja ja A3sia nettiautossa). Tuota turbottomasta 1.8:sta en tiedä sen enempää. Epäilisin olevan janoisempi kuin tuo ahdettu.

    ps. toi mun 1.8t koneella oleva olisi vielä myynnissä jos haluat ostaa pois huoltokin olisi juuri tehty. :)
    http://www.nettiauto.com/audi/a3/3258197
    Viimeksi muokannut mattik; 20.7.2010, 08:42. Perustelu: tosiaan vesipumppu vaihdettu kanssa

    Comment


    • #3
      Mulla on 210tkm ajettu '98 1.8 20v, kulutus n. 8l itsellä lähinnä matka-ajossa eli ei kovinkaan taloudellinen. Muutenkin tuo vapari on aika hengetön, ei juuri alavääntöä eikä ylempänäkään vedä ihmeemmin. Sanoisin että ota turbo, ainakin itseä kaduttaa kun en niin tehnyt. Toisaalta ostaessa 1.8T:t oli aika törkeen hintaisia.

      Tuo on myös ollut varsin viaton kun turbovehkeissä tuntuu olevan paljon enemmän mahdollista särkyvää. Alustan puslat on kulutustavaraa, itsellä Powerflexit jotka toivottavasti kestää kauemmin. Samaa mieltä että simppelit huollot kannattaa tehdä itse, tuo Haynesin opas on kätevä jos kaipaa ohjeita.

      Comment


        #4
        Mulla 1.8Tq vie moottoritie/kaupunkiajossa ~9 litraa satkulla. Alle 100 kmh nopeuksia päästellessä kulutus pyörii siellä 7 ja 8 litran välissä, riippuen kuinka kiire on. Sanomattakin lie selvää, että ilmastointi on automaatilla kokoajan.. =)

        Comment


        • #5
          Luotettava ton ikäinen ei enää mielestäni ole, vaan osaa paukkuu normaalin kuluman merkeissä. Turbollinen noista mielestäni kustannustehokkain bensan suhteen, oma vie vajaa 8 sekalaisessa ajossa stadissa tai maantiellä. Jakohihnan vaihto AC espoo 700 plus vesipumppu. Muuten huollot perushintaisia.
          Vanhassa audissa on aina jotain pientä uusittavaa, vaikkapa alustasta, mukavuusboksi, kompuran laakeri ääntää, tunnistinongelmia. Tämän kun hyväksyy saa mukavat kyydit vieelä ikääntyneemmälläkin kalustolla. Kallista vai ei, päättäköön kukin tykönään laskelmien ja arvioiden jälkeen
          Sen voisi vielä miettiä pääseekö eroon helpommin 1.8t vai 1.6, tietenkin ennustaminen on hankalaa
          Viimeksi muokannut trallalaalaakso; 20.7.2010, 08:45.

          Comment


            #6
            Mulla oli vajaan vuoden verran -01 A3 1.6 automaattina ja täytyy sanoa että yllätyin positiivisesti siitä autosta. Olihan siinä järjetön kulutus ja suorituskyky jotain ihan onnetonta (mutta kyllä sillä 50 km/h nopeuteen ehti kiihdyttää oikein mainiosti automaatin ansiosta) mutta selvästi se on laatuauto. Suosittelen etsimään faceliftatun A3:n ja mielellään vielä ESP-versiona. Suomeen uutena tuodut faceliftit on aina ESP:llä, ulkomailla on myyty ilmankin. Takapenkin tilat on ahtaat ja kolmiovisen ovet on todella pitkät, turvavyötä saa kurotella tosissaan jos kuljettaja on lyhyt.

            1.8 kone on aina 20V ja tosiaan ei anna juurikaan lisää iloa 1.6 8V koneeseen verrattuna. 1.8T on tuohon koppaan oikein mainio moottori mutta vaikka onkin luotettava, on siinä sen verran enemmän kuitenkin vikaantuvia osia että 1.6 puhtaasti luotettavuutta ajateltuna parempi vaihtoehto.

            Huollot ei maksa maltaita ja Helsingissä tuonikäistä A3:a kannattanee käyttää Leppäsuolla. Jossain 150.000 km kieppeillä saa varautua vaihtamaan taka-akseliston etummaiset helat. Osat ei ole mitään hirvittävän kalliita mutta vaihtotyö on kohtalaisen työläs. Se kuitenkin kannattaa, sillä ajossa suorassa pysyvä taka-akselisto vakauttaa autoa todella paljon. Omaan autoon tuo remppa jouduttiin tekemään ja vaikutus ajettavuuteen oli positiivinen. Pienenä knoppitietona voisi kertoa että samanlaisen akselistorakenteen omaavissa Leonissa, Golfissa ja Octaviassa ao. helat on heikompaa materiaalia kuin A3:ssa.

            Suurin osa tarjolla olevista näyttää olevan Attraction-varusteilla. Yhden kohtuuhintaisen Ambienten bongasin. Tätä varmaan kannattaisi käydä ihmettelemässä vähän tarkemminkin: http://www.nettiauto.com/audi/a3/3365357

            Comment


            • #7
              Runsaasti hyviä vastauksia. Kiitos! :)

              Vaikuttaa vähän siltä että täytyy pähkäillä lisää moottorivaihtoehtoa. Toi turbon pienempi kulutus oli yllätys.

              Comment


              • #8
                Minkälaiset välitykset on 1.6 manuaalissa? Octavia samalla koneella kiersi maantievauhdissa jo reipasta 3krpm. Onko 1.8t:ssä kenties pidempi välitys?

                Comment


                  #9
                  Alkuperäinen kirjoittaja TeroPee Näytä viesti
                  Suurin osa tarjolla olevista näyttää olevan Attraction-varusteilla. Yhden kohtuuhintaisen Ambienten bongasin. Tätä varmaan kannattaisi käydä ihmettelemässä vähän tarkemminkin: http://www.nettiauto.com/audi/a3/3365357
                  Olikin näköjään sen verran kohtuuhintainen että oli myyty osapuilleen parissa päivässä..

                  Edit: Auto oli rek. 2001, viisiovinen ja ajettu 178.000 km. Hintapyyntö liikkeessä 7.900e.

                  Comment


                  • #10
                    1.6 välityksistä sen verran että 100km/h vauhdissa kierroksia on jotain pikkasen yli 3000 (130 vauhdissa 4000). 1.8t:ssä vastaavasti 100 vauhdissa jotain 2500 kierrosta ja 130 vauhdissa jotain 3300 tms. 1.8t:n välitykset tuntuvan sopivan huomattavasti paremmin maantie ajoon, eikä moottorin huuto säälitä niin nopeasti.

                    Comment


                    • #11
                      1.8 t 3000rpm ät 120 kmh

                      Comment

                      Working...
                      X