Alkas olla aika vaihtaa tuo emännän "kauppakassi" c-sarjan mersu hieman uudempaan ja isompaan autoon ja nyt näyttää siltä että muita autojahan ei ole kuin Audi ja tuo s6 kiinnostaisi aikalailla. Minkäslaisia kokemuksia teillä on tuommosesta Audista, huonoja ja heikkoja kohtiakin varmasti löytyy kun joku vaan uskaltais niistä kertoa, mitä tyyppivikoja nuissa on ja mihin kannattaa ostaessa kiinnittää erityisesti huomiota? Minkälaisia veroja joutuu nuista maksamaan jos hakisi vaikkapa saksasta esim tämmösen http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/sh...7&pageNumber=1
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Audi s6 c5 korimallin tietoa hakusessa.
Collapse
X
-
-
-
Reilun vuoden kokemuksella uskallan suositella C5-ässää. Auto on tilava, mukava ja laadukas-sisällä tasokkaat matskut ja nitisemätön tunnelma. Yleensä varustelistakin on kohdallaan. Facelift tuli 2002-malliin ja sisälsi pitkälti ulkoisia muutoksia. Moottorikoodi vaihtui ja laatikon näyttö on pre-faceliftissä erilainen, siinä ei taida olla myöskään S-moodia.
Manuaaliaski on ollut S6:n "lisävaruste", toisin kuin esimerkiksi Wikipedia väittää. Ylivoimaisesti suurin osa yksilöistä onkin Tiptronicilla varustettuja. Samaan tapaan joissakin yksilöissä tavatut ns. tasaiset lehmäsohvat ovat lisävaruste tai lähinnä leveäperäisen ostajan valinta, sillä sportti-Recarot ovat S6:n vakiovarusteita. Manuaaliversio on numeroiden mukaan paikalta lähtiessä melkoisesti automaattia ripeämpi (automaatti antaa noin sekunnin tasoitusta 0-100km/h revityksessä), mutta väittäisin Tipin sopivan moottorin ja auton luonteeseen varsin mainiosti. Pitää muistaa, ettei kyse ole kuitenkaan mistään rata-autosta (siitä puuttuu liikaa voimaa ollakseen RS-henkinen), sen kertoo jo painolukemakin. Moottori on kuitenkin ominaisuuksiltaan oikein miellyttävä ja tarjoaa tarvittaessa useimmille meistä ihan riittämiin löylyä.
D-asennossa taloudellisesti ajettaessa laatikko oppii nopeasti rauhalliseen ajotyyliin ja kun liikenteessä joskus tarvittaisiin ripeitä liikkeitä, niitä ei välttämättä heti pyytämällä saa. Siksi olen huomannut ajelevani noin 50% ajasta tippipuolella, jolloin ajamiseen saa manuaalin tuntua ja moottoria voi pitää mukavammin halutulla kierrosalueella. Laatikon S-asento auttaa myös liikaan levollisuuteen. Ja jos vuodessa kertyy paljon kilometrejä, saa varautua myös sen mukaisiin polttoainekuluihin. Co2-päästöjäkin on per km, joten niihin perustuva vuosittainen ajoneuvovero on jatkossa monta euroa.
Kutosässä on sitten yksi niistä Audeista, jotka ovat tarkkoja käytettävän vanteen mallista HP2-jarrujensa vuoksi, eli mikä tahansa puolien muoto ei käy. Siinä mielessä kannattaisi ostaa yksilö, jossa tulee mukana kahdet vanteet. Vakiorengaskoko on leveydeltään 255, alunperin joko 17- tai 18-tuumaisella vanteella, joten rengaskierrokset eivät myöskään ole halvimmasta päästä.
En pelkäisi paljonkaan ajettua, kunhan yksilö on hyvin pidetty. "Iso" ja todella kallis huolto (eli se, jota ennen saksalaiset ensiomistajat ovat viimeistään laittaneet omansa kiertoon) on 120tkm kohdalla-sen täydellisestä teettämisestä on hyvä olla todisteet olemassa huoltokirjamerkinnän lisäksi.
Ennen vuotta 2001 valmistettujen Ässien autovero tuotaessa on kohtuullinen ja hankintahinnatkin alhaisia, joten ei muuta kuin sitä omaa helmeä etsimään.
Comment
-
About puolentoista vuoden kokemuksella voin suositella ko. autoa. Mulla oli Yksi melko harvoista Suomessa olevista manuaalivaihteisista malleista ja koeajoja suorittaessani siitä tuli minulle ainoa vaihtoehto. Eroa tippiin oli mielestäni kuin yöllä ja päivällä.. Eihän se toki ole RS:än veroinen, mutta melkoisen sporttista kyytiä antaa, ollakseen reilun parin tonnin (muistaakseni) keijukainen.. Vääntölukemat takaavat myös sen ettei keppiä tarvitse joka käänteessä hämmentämässä. Tipissä tseä ei viehättänyt sen "purkkamaisuus" ja muutenkin laiskempi olemus. Mutta tosiaan, kukin mielensä mukaan ja taitaa olla hankala löytää Suomesta myytävänä olevaa manuaalia.
Tuo vannejuttu oli mulle ihan uusi asia. Aikanaan ostin autooni ihan hasardina, tietämättä jarrujen asettamista erikoisvaatimuksista mitään, Oettingerin vanteet ja sopivat heittämällä. Moukan tuuria..
Comment
-
Itse asiassa 6:s ässä ei ole niin tarkka vanteen suhteen, kuin samat jarrut omaava S4. ET on jarruissa eri, joten vaihtoehtoa löytyy helpommin. Esim zimmermannin reikä levy, joka sopii S4:een ei käy S6:een.
Voin kyllä itsekin suositella kyseistä autoa. Itse taasen tykkäsin tippi vaihteista. Vähintäänkin riittävä vääntö teki kylillä ajelusta kohtuullisen leppoista. Menohaluja riittää arkipäivän ajeluun ylitarpeiden. Radalle ei mitään asiaa. Jos laitat tankin täyteen ja ajat 100% kaupunki/taajama ajoa on kulutus tippi avantilla semonen 18/satkulla. Oma oli 2000 mallia ja siinä painonmukainen verotus tulee olemaan suurinpiirtein sama kuin tuossa nykysessä päästöjen mukaan (235 g/km tai jotain) siinä 200-230€ tietämillä.
Comment
-
Petteriltä ostin pois tuon manuaaliässän (tomaattiversiota en edes kattellut) ja tykännyt olen kovasti. Voimaa riittää mukavasti ohituksiin eikä jalkoihin tartte jäädä liikennevaloissakaan jos niikseen tulee.
Kulutus on tietty isohkoa ku on iso konekin mut ei mitään mahdottomia kuitenkaan ku isolla vaihteella voi huoletta ajella kaupungissakin. Nyt näyttää olevan keskikulutus tietsan mukaan n. 11.5 l/100km ja tohon mahtuu moottoritienopeuksia, kaupunkiajoa ja normaalia maantieajoa. Mukava ajella maantiellä ku ei vetele eikä kallistele mihinkään suuntaan ja meno vaan paranee mitä enemmän vauhtiviisari kallistuu oikialle :-). Voip olla et KV1 alustalla on tähän jotain vaikutusta vakio sporttialustaan.
Sinä aikana ku auto on mulla ollut on yks hiukan hiuksianostattava remppa osunu kohdalle ku sattu jakohihnan kiristinrulla pettämään huoltamon nosturilla. Onneks ei suurempaa vahinko päässyt käymään ja samassa tehtiin jakoremmin+vesipumppu vaihto.
Etujarrulevyt on kans vaihdettu ku katsastusmies niit hiukan jo epäili et liian ohkaset.
Airback-valo palaa kokoajan. Kerran jo korjattu sama vika korjaamalla liitin mut nyt vika tuli takas. Ilmesest tyyppivika eikä paha korjattava mut hiukan ärsyttävä vaiva.
Nyt on alkanut luistonesto hankaloittamaan elämää jonkin verran ku ottaa jostakin syystä aina kiihdytyksissä "kiinni" ja töksäyttää menoa ikäväst yht äkkiä. Ei ole viel jaksanut perehtyä asiaan sen enempää et mistä johtuu.
Parkkitutkaa ei saa kytkettyä pois. Toimi kyllä ku auton ostin et oliskohan katkasia sanonu työsopimuksen irti. Eipä muuten haittaa mutta ku silloin tällöin venettä vetää ni ikävä peruutella venettä mereen ku parkkitutka huutaa hoosiannaa kokoajan.
Nyt alkanu kuskin puolelta edestä kuulumaan narinaa ku käänty vasemmalle et olisko joku nivel vetelemäs viimesiä.
Viel ku sais "muutaman" euron säästöön ni digiboksi olis kiva lisä. En kyl tiedä onks tost muuta hyötyä ku et kiva lelu mutta ku mahdollisuus tollaseenkin on ni miksei sellasta sit laita toimimaan.
Eipä kulkine enää mikään uus ole et korjauksiin saa varautuakin jo pelkästään kulustusosien vaihdolla ja kaikkea pientä tulee varmaan olemaan mut verrattuna edellisiin kulkineisiin ni ei kaduta osto yhtään.
Comment
-
Jälkimmäiseen kysymykseen vastaten, näköjään 250tkm rullattu ja kone pelaa edelleen kuin enkeli tuossa uusimmassa tulokkaassa. Laatikossa (kova aski) vinkuu nelosen laakeri eli ei nämä ihan ikuisia ole, lähdetään vaihteistoöljyjen vaihdolla ja jos ei parane niin sitten kytkimen vaihtoa odotellessa laakerinvaihto harkintaan.
Comment
-
Kolmonenko siellä sitten on samalla akselilla vinkumassa kun nelosella vedättää? Vaikka eipä tuolla merkitystä, nyt tarvittais se paja joka tuon avaa ja tekee tarvittavat toimenpiteet. Vai löytyykö nurkista EEY askia varalle hajoamista odotellessa?
Comment
-
Comment