Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tuore Audi Ruotsista...

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

Kyllähän nuo punaiset kilvet olisi varmaan oikea ratkaisu. Mitähän ne maksaa? Kauanko niitä joutuu odottamaan?

Comment

Alkuperäinen kirjoittaja sallinen Näytä viesti
      Oliko sinulla Calle ihan personsonnummer, eikä samordningsnummer? Minulla kun papereissa lukee, etten voi saada personnummeria alle 12kk:n oleskelulla. Personnummer antaisi "kansalaisoikeudet", muun muassa mahdollisuuden avata pankkitili täällä. Sinulla oli siis valkopohjaiset kilvet, ei punapohjaiset?

Itsehän havittelen punapohjaisia kilpiä, joiden käyttötarkoitus ja ehdot löytyvät tästä linkistä englanniksi ja tästä linkistä ruotsiksi.
      Juu ihan valkopohjaiset kilvet oli. Ostin auton yksityiseltä ja se oli Ruottissa mun nimissä. Kyl mä muistasin et mä sain ton personsonnummerin, aikaa tosta on jo nelisen vuotta ja tarkoitushan mulla oli jäädä sinne. Noh voihan tuo aika tehdä kepposen muistin suhteen, mutta joka tapauksessa sain auton nimiini ja jopa avattua pankkitilin "Ruotsin henkkareillani"...

Comment

Hmm...

Tämä keskustelu saa ihan ihmettelemään, että miten olen pärjännyt täällä Ruotsissa näinkin kauan =)

Itse marssin "tyhmänä" suomalaisena verotoimistoon toisena työpäivänä, koska firma ei voinut maksaa minulle palkkaa ennenkuin sain personnummerin (tai vastaavan). Ja sitähän ei tosiaan saanut ilman osoitetta, joten jouduin antamaan osoitteekseni hotellin jossa asuin...
        Ja henkilökorttia minulla ei ole - vain suomalainen ajokortti ja passi =)

No nyt siitä on jo kohta kolme vuotta. Autoja minulla on ollut jo 4 erilaista ja muutama kaverinkin auto minun nimissä kunnes Trafi on ne minun nimistäni poistanut.

Noista vakuutuksista vielä - muistakaa, että Ruotsissa EI ole mitään viikon aikaa etsiä vakuutukset vaan ne pitää olla heti. Muuten tulee sakkoluonteinen perusvakuutusmaksu voimaan.

Muutenkin Suomen tulli / Trafi on sairaan hidas kertomaan tänne Ruotsiin että on se auto Suomessa.

Usein on nopeampi vaan saada ne kilvet postissa ja lähettää ne sitten transporstyrelselle selityslapun kanssa. Muuten se auto voi jäädä omiin nimiin maailmanloppuun asti. Näin oli käydä minulle yhdesti kun auto ehti romuttua ennen verotuksen valmistumista ja ei siis päässyt koskaan Suomen rekisteriin, mutta piiiiitkä meriselitys Transportstyrelselle ja kilvet auttoivat.

Mutta minullakin on kahden auton kilvet kaapissa, koska niitä ei vaan ole tarvittu kun ostaja on ajellut suoraan Tulliin Suomessa ja aloittanut rekisteröinnin.

Comment

Nimimerkki "Portos": Eikös ruotsalaisen henkilökortin saa pankista? - Minä nimittäin tilasin omani SEB:stä tilinavauksen yhteydessä.

Comment

Eiköhän se Ruotsissa asuvan suomalaisen kannata kuitenkin hommata se Ruotsin ajokortti.
            Saa Suomessa vilautella vain sitä :)
            Ja vanha suomalainen korttihan on hukkunut baarireissulla ;)

Comment

Samalla periaatteella minäkin siellä tallustelin "tyhmänä Suomalaisena, joka ei mistään mitään tiedä".

Itellä oli tilanne hieman erinlainen, muutin Ruotsin puolle vasta, kun olin saanut asunnon ja osoitteen, kun tuolloin olin töissä Tanskassa ja halusin Ruotsin "vero paratiisiin" ;). Loput (paperi asiat) sitten hoituikin muutaman paikallisen kaverin avustuksella.
              Ittelle kyllä tuli kerran lappuja Suomeen perästä päin, käsitääkseni juurikin nuo liikennevakuutus laput, mutta no auto oli minulla Ruottissa ehkä kuukauden käytössä ja Suomessa se rekisteröitiin 3 kuukauden sisällä, sen jälkeen kyselyt loppu. Katsoivat varamaan ettei tuota käyttöä Ruotsissa ollut tarpeeksi. Tuota henkilönumero asiaa en nyt tarkalleen muista, niin kuin jo sanoinkin aikaa sen verran että muisti pätkii ;) mutta kyllä auto oli nimissäni ja muutenkin "viralliset" asiat hoitui helposti.
              Tanskalaiset ne eivät sitten taasen osaakkaan lopettaa, eläkevakuutusyhtiöstä tipahtaa silloiseen Suomen cc osoitteeseen lappuja vähän väliä, vaikka olen heillekkin ilmoittanut nykyisen osoitteeni. =D

Mutta takaisin aiheeseen, niin kyllä mun käsittääkseni Sallisen pitäs saada auto Ruotsissa nimiinsä, jos kerran on siellä töissä ja osoitekkin löytyy. Ottaa Ruottin vakuutukset ja kun tulee takas Suomeen niin tullaa auton tänne.
              Tietenkin Ruotsissa olevilla on paremmin tietoa ja vinkkiä aiheesta, kun on tuoreessa muistissa ja tiedossa.

Comment

Portos: Oletko varma tuosta vakuutusasiasta? Jos on noin, niin olen ajellut kyllä sitten useita tuhansia ilman vakuutusta. Onneksi ei ole sattunut mitään;)
                Olen antanut iseni ymmärtää että myyjän vakuutus on voimassa 5 arkipäivää kauppapäivä mukaanlukien, ja jos tuohon väliin osuu viikonloppu, niin 7 päivää?
                Mitenkäs Ruotsalaiset: Onko teillä vakuutus jo hankittuna kun menette autokaupoille?

Comment

Ruotsissa pitää vakuutus olla heti kuten täällä on todettu. Mitään lisäpäiviä kuten Suomessa ei ole voimassa.
                  Käytännössä itse ajellut kysisen päivän myyjän vakuuksilla ja mailitse hommannut uuden mennyt kotiin.
                  Eli omistajan vaihtopäivää on venytetty sen mukaan mitä tarttee.

Comment

Käytännössä olen soittanut vakuutusyhtiöön ja ottanut vakuutuksen heti kun kauppa on selvä, parissa tapauksessa olen ottanut vakuutuksen jo päiviä etukäteen. Eihän nuo vakuutukset nyt niin kalliita ole etteikö niitä voisi kirjata itselleen muutamaksi päiväksi vaikkei kauppaa syntyisikään?

Comment

Sain vastauksen vakuutusyhtiöstäni (suomalaisesta), että "Voit ottaa autollesi liikennevakuutuksen sitten, kun auto on tuotu ja tullattu Suomeen." Eli seuraava kysymykseni on, mikä vakuutusyhtiö Ruotsissa on "ulkomaalaismyönteinen", kuten pankeista SEB?

Kyllähän moni lukija varmasti ajattelee, että "tyhmä suomalainen" kyselee ja oikeassa ovat. ;-)

Comment

Mitäs puppua tuokin on? OP:lla ainakin on onnistunut vakuutuksen ottaminen jo länsinaapurin puolella. Soitto vakuutuspalveluun ja runkonumerolla. Muistaa vain mainita että olet Ruotsissa.

Comment

Aktia ainakin teki minulle vakuutukset ihan runkonumeron perusteella. Pyydä että myyjä vielä kyselee päälliköltään miten tuo menee, eihän tuohon pitäisi olla estettä. Sama autohan siinä ollaan vakuuttamassa, oli auto missä rekisterissä vaan.

Comment

Juurikin OP-Pohjolasta sain tuon vastauksen. Laitampa siis jatkokyselyä vakuutusyhtiöön.

Comment

Myös IF antaa vakuutuksen vinkoodilla, eikä ole koskaan kyselty, missä ajan tai mitkä rekkarit.

Comment

Nyt Pohjolakin on halukas myymään vakuutuksen. Eli uusi vastaus kuului, "Voit vakuuttaa autosi liikenne- ja kaskovakuutuksella ostopäivästä alkaen Ruotsissa. Vakuutuksen alkamisen jälkeen sinulla on 30 päivää aikaa tuoda auto Suomeen."

Eteenpäin sanoi mummo lumessa.

Comment

Lainaanpa vähän tätä topic:ia, eli onko kenelläkään tiedossa firmaa lapissa, joka hakisi auton tilauksesta Ruotsista?
                                  Ja hoitaisi tullauksen yms, paperihommat siinä samalla.

Olisi tarkoitus ajoitaa uuden auton haku Heinä-Elokuun vaiheille, mutta itsellä ei tahdo olla aikaa useamman päivän reissailuun, kun olen kuusi päivää viikossa töissä melkein ympäri vuoden...

Ennen on tullut Saksan tuontien kanssa pelailtua, mutta nyt tuo niiden paperi show alkaa maistumaan jo vähän puulle...

Comment

Lainaan myös aihealuetta, koskeehan kysymykseni tavallaan asiaa. Millä lautalla tällä hetkellä kannattaa auton kanssa tulla väliä Ruotsi-Suomi. Edullisuudesta plussaa. Olisi tarkoitus lähteä heinäkuussa reissuun ja tulla auton kanssa takaisin.

Comment

Minäkin lainaan... Onko pohjois-Ruotsissa ketään clubilaisia, jotka olisivat halukkaita mahdollisesti tsekkaamaan yhden Audin? Luleån seudulla. Tulee mieleen ensimmäisenä tietysti Sahlmanin Jani, jos Haaparannasta tohtii hurauttaa ;)
                                      Mielellään myös Ruotsinkielen taitoista, itse kun en saa naapurikieltä taittumaan :)

Comment

Working...
                                      X