Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tuore Audi Ruotsista...

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

• Tuore Audi Ruotsista...

Onko kenelläkään kokemusta tuoreen Audin tuonnista Ruotsista?
    Ajatuksenani olisi tuoda esmes 2008-2009, 2010 vuosien A3:nen.
    Onko tämä taloudellisesti kannattavaa verrattuna vastaavaan tarjontaan Suomessa (jota on tosi vähän).

Kiitos vastauksista jo etukäteen...

Kaverini hankki ihan äskettäin A4 B8 Avant S-line 3.0 diesel Quattron Göteborgin Audilta.
    Hinta jäi veroineen huomattavasti alle sen mitä vastaavat maksaa suomessa.
    Ajomäärä oli ostohetkellä 15 000km.

Suomesta ei oikeastaan edes löydä noin vimosen päälle varusteltuja autoja, johtuen ihan tästä ah niin ihanasta autoverosta joka lämäistään myös kaikkien autoon ostettavien varusteiden hinnan niskaan.

Comment

Itse olen sattuneista syistä seurannut ruotsin A3 tarjontaa kohtuullisen aktiivisesti. Ainakaan 1.4 TFSI S-tronicin tuonti ei näytä kannattavan, koska autot maksavat Ruotsissa käytettynä saman verran kuin mitä Suomen autoveroton hinta on uudelle autolle. Lisäksi Ruotsissa on myynnissä autoja, jotka ovat heikommilla varusteilla kuin Suomen perus Business-varusteilla olevat A3set.

Isompien moottoreiden kohdalla asia voi olla täysin toisenlainen, mutta tuo 1.4 TFSI näyttää olevan yllättävän kilpailukykyisesti hinnoiteltu myös Suomessa, kun puhutaan autoverottomista hinnoista.

Comment

Tullin sisäisten ohjeiden mukaan yli 2v vanhoissa tuontiautoissa varusteet ei vaikuta mitenkään verotusarvoon. Eli varusteiden erittelyt 2v vanhemmissa autoissa on ihan silmänlumetta tullin suunnalta. Olisiko siis juuri 2v. vanhemman todella varustellun auton tuonti kannattavaa? Miten muuten Lowrider kävikö tulli tsekkaamassa kaverisi uudenkarhean auton varusteet paikanpäällä?

Comment

En tiedä, oli "noutaja" laitettu asialle. Ovat varmaan hoitaneet tullauksen samantien tulomatkalla tsadissa.

Comment

Eikös käytetyn (=auto on ollut rekisterissä ja käytössä) auton verotuksessa verotusarvo määritellä vastaavien autojen yleisen hintatason mukaisesti (liikkeiden hintapyynnit)? Verotusarvo saadaan joko Mahti-järjestelmästä tai nettiautosta.

Näin ollen myynnissä olevien suomiautojen varusteet vaikuttavat verotusarvoon, mutta tuotavan auton ei, vaikka ne autoveroilmoituksessa pyydetään ilmoittamaan. Uudehkossa (<6kk | < 6tkm) tuontiautossa varusteet vaikuttavat vain kannettavaan arvonlisäveroon, mutta eivät autoveroon.

A3:n tapauksessa varmaankin kannattaisi tuoda paremmin varusteltu isommalla koneella varustettu auto, niin silloin säästö olisi merkittävämpi.

Kruunu on vahvistunut kovasti viimeisten kuukausien aikana. Noin vuosi sitten ei olisi paljon tarvinnut kannattavuuslaskemia suorittaa, mutta vieläkin tuonti todennäköisesti tuo säästöä autonostajalle:)

Viimeksi muokannut anotsook; 25.4.2010, 09:25.

Comment

Miten rahanvaihto EUR > SEK kannattaa hoitaa?

Jos menen laivalla Ruotsiin 30 000 EUR laukussa > marssin Forexin toimipisteeseen Stokiksessa ja vaihdan SEK:ksi? meneekö ihan näin yksinkertaisesti?

Parasta kurssia tietysti haetaan.

Comment

Nettipankin ulkomaanmaksu on kätevä. En tosin tiedä kauanko sen perillemeno kestää, varmaan riippuu maksajan ja vastaanottajan pankeista.

Kannattaa varmaan vielä kysyä myyjältä, että kävisikö maksu euroissa, jos käteisellä aiot homman hoitaa. Ainakin Forexin kurssi on monesti aika matala.

Comment

Paras kurssi on järjestään aina omassa pankissa. Forexi on ihan vihoviimeinen mesta mihin pitää mennä.
                  Tuon summan vaihtamisessa tosin kannattanee jo varautua pariin pankkipäivään että kursivat pankissa kokoon.
                  Ja tuota.. jos menee ostamaan 30k€ autoa, ehken voisi jo myyjälläkin löytyä myötätuntoa pankkiasiointiin. Jos ei, niin voisin itse ainakin miettiä pari kertaa tahdonko ehdoin tahdoin lähteä 30k€ taskussa ventovierasta moikkaamaan autokaupoille. ;)

Comment

Eikö esim. Suomessa Nordeasta => Ruotsiin Nordean tilille näy ikäänkuin heti? Saattaisi olla käypä ratkaisu? Siirron voi omalta tililtä käsittääkseni tehdä Ruotsista käsin, sikäli, kun ei tule tilin päiväkohtaiset nostorajat vastaan. Nekin voi muuttaa reissun ajaksi ja vaihtaa sitten "turvallisemmat" rajat takaisin...

No pientä jännitystä 20-30 kiloeuroo taskussa elämään tietysti tekee...

Comment

Edit: Kurssit tsekattu. Suomesta ostamalla Kruunuja saa enemmän, kuin myymällä euroja Ruotsissa. Pankkien kursseista en tiedä.
                      Viimeksi muokannut Puuhapete; 24.5.2010, 08:41.

Comment

Tavex on tarjonnut ainakin itsellä molemmilla kerroilla paremman kurssin kuin forex. Kun on kyse isommista summista, niin kannattaa kilauttaa sinne ja kysästä hyvä tarjous.

Ruotsin nordealla ja Suomen nordealla ei käsittääkseni ole mitään muuta yhteistä kuin nimi. Eli jos haluaa tililtä tilille siirtää rahaa, niin ensin pitää avata uusi tili Ruotsiin.

Comment

Vaikka laittais pikasiirtona, niin kyllä siinä se 1-2 pankkipäivää menee Ruotsiin siirrossa.

Tilisiirto on tietysti varmasti paras tapa. Kuinkahan moni myyjä/liike suostuu auton luovuttamaan Suomalaiselle ilman, että rahat näkyvät tilillä? onko kokemuksia?

Comment

Itse tein kaupan puhelimessa ja sain laskun ja kauppakirjan sähköpostilla.

Maksoin laskun nettipankissa kruunuina, laitoin nimmarit papereihin, skannasin kaikki pdf tiedostoon ja laitoin paluupostissa kauppiaalle. Hyvin tuntui kelpaavan:)

Laskun maksoin nettipankissa ulkomaanmaksuna, jos maksaa Euroissa, niin voinee käyttää SEPA maksua.

Auton hain viikon päästä. Tämä siksi, että liike ehti rekisteröidä auton Ruotsiin ja sai siihen rekisteriotteet.

Enpä hoksannut kysyä liikkeestä, että kelpaisiko heille suoraan Eurot.

Comment

Itse hain auton ruotsissa muutama viikko sitten, niin maksoin nettipankissa paikanpäällä.
                              Myyjälle näytin vain sitten kuitin että rahat on lähtenyt.
                              Taisi rahan siirtoon mennä se 2 pankkipäivää.
                              Op:n sivuilta pystyy maksamaan suoraan kruunuissa, niin säästi n.300? verrattuna kun olisi vaihtanut forexin kautta.

Comment

Onko kenelläkään kokemusta auton ostamisesta Ruotsista suomalaisena ja sillä ajamisesta Ruotsissa pari kuukautta? Tämän jälkeen auto olisi tarkoitus tuoda Suomeen. Vaihtoehtoja kai lähinnä ovat:

- Anoa Ruotsista väliaikaiset vientikilvet (kokemuksia tästä prosessista?)
                                - Saada autoon suomalaisesta vakuutusyhtiöstä liikennevakuutus ja kasko. (mitkä kilvet autossa silloin on?)

Kysyn täällä etukäteen ennen transportstyrelseen kontaktoimista, sillä toimintakulttuuri täällä (Ruotsissa) on eri kuin Suomessa. Täällä ulkomaalaiselle vastaus on aina "ei onnistu, ei ole mahdollista", mikäli virkailija ei tiedä vastausta. Eli täytyy itse tietää kuinka homman tulee tapahtua, jotta asiat saa eteenpäin.

Comment

Olen ymmärtänyt että Ruotsissa onnistuu moinen jos saa hankittua itselleen... henkilönumeron?
                                  Muistelen ainakin pari kertaa siellä asioidessani, autoliikkeen kysyneen onko minulla moinen, vai tehdäänkö suoraan export-kauppakirja. Valitettavasti en nyt muista tämän tarkemmin. Ymmärsin kuitenkin että kyseessä on nimenomaan ulkomaisia varten tarkoitettu käytäntö. Kaiketi vaatii osoitteen myös Ruotsista.

Comment

Kiitos nopeasta vastauksesta! Ruotsalainen osoite minulla on, mutta ei ruotsalaista henkilönumeroa, sitä kun ei saa alle 12kk:n oleskelulla. Moni asia täällä pysähtyy juuri tuohon personnummeriin. Muutenkin tuo personnummer on muna-kana-juttu. Personnummeria ei voi hakea, ellei ole vakituista osoitetta ja juuri kukaan ei vuokraa asuntoa ilman personnummeria..

Mikäli nyt oikein ymmärsin transportstyrelsen sivuja, niin vakituisesti Suomessa asuvana (sellaisena järjestelmä minut ymmärtää) voin hakea autoon väliaikaisia vientikilpiä Ruotsissa, koska minulla on ruotsalainen osoite ja kilvet toimitetaan postitse. Eli tuon export-kauppakirjan ja vientikilvet minäkin tarvinnen. Ruotsalaiset kun eivät saa poistettua autoa rekisteristä ilman rekisterilaattoja ja suomalaiset ovat huonossa maineessa täällä (Ruotsissa), kun eivät aina ole palauttaneet kilpiä lupauksista huolimatta.

Comment

Noista kilvistä sen verta että kovin on virheellistä tietoa aina. Välillä jopa ihan liikkeilläkin.
                                      Eivät ne niitä tarvitse, mutta sitä on aika paha lähteä tosin oikomaankaan heidän käsityksiään.
                                      Mutta jos ja kun tänne kotimaahan pääsee niillä, niin ei tarvitse sitten siirtokilpiäkään hommata. Ja joku häikäilemättömämpi voi tilannetta kaiketi muutenkin hyödyntää.

Comment

Kalle tiedätkin varmaan että ne väliaikaiset kilvet on voimassa kuukauden ja sitä aikaa ei voi pidentää. Tosin tuona aikana sitä autoa kyllä saa käyttää ihan normaalisti liikenteessä, eikä ne siis ole perinteiset "siirtokilvet".

Mitä tulee tuohon rekisteristäpoistoon: Transportstyrelse antaa sivuillaan ymmärtää että molemmat kilvet pitäisi palauttaa. Taasen esimerkiksi Suomen Autoliitto sanoo että sen keskitarran takana oleva tunnusluvun ilmoittamisella auton saa poistettua rekisteristä ja varsinaisille kilville saa tehdä mitä haluaa. Jos myyjä on kovinkin vakaasti sisäistänyt tuon ensimmäisen vaihtoehdon, niin hankalaa voi olla vakuuttaa että "meidän autoliitto kyllä sanoo niin ja näin" :)

Comment

Kilvet pitää täällä Ruotsissa palauttaa kun auto myydään ulkomaille.

Comment

Ei pidä, mutta jotkut tulkitsevat tekstin niin, että kilvet pitää palauttaa ennen kuin auto on hävinnyt maasta.

Käytännössä tein itse niin että ajoin ruotsin kilvillä kunnes auton sain rekisteriin suomessa. Tällöin ruotsin kilvet jäi konttorille, ja kun trafi ilmoittaa transportstyrelseen että auto on nyt suomen rekisterissä niin se poistuu ruotsin rekisteristä.

Comment

Auton myyjä odottaa aina kylmä rinki persuuksissa että ilmoittaako se trafi vai ei. Ohjeissä ja käytännössä ne kilvet vaan pitää palauttaa. Siksi ne haluavat itse aina irroittaa ne kilvet jopa.
                                              Näin on ainakin aiemmin ollut.

Comment

Itse aikoinaan lähetin ruotsintuonnin kilvet postissa myyjälle, kun sain suomikilvet. Ei ongelmaa.

Comment

Tämä taitaa olla suuresti neuvottelu- ja luottamuskysymys. Toistaiseksi myyjät ovat luottaneet siihen että kilvet palautuu aikanaan ja he saavat auton rekisteristä pois mutta en ollenkaan ihmettelisi jos tulisi sellainen tilanne että seisotaan uuden auton kanssa ilman kilpiä.

Comment

Kiitos jälleen selventävistä vastauksista! Itse asiassa en tiennyt, että väliaikaiset kilvet olisivat voimassa vain kuukauden, vaan ymmärsin niiden olevan voimassa enintään kolme kuukautta. Tämä tuo melkoisen paljon haastetta auton etsintään.

Luottamuskysymys tämä kilpien kanssa puljaaminen on ja siksi en haluaisikaan laskea täysin sen varaan. Ja toisekseksi, mikäli aion autoa täällä käyttää enkä vain ajaa sitä satamaan, niin minun tarvitsee väliaikaisesti rekisteröidä se itselleni Ruotsiin. Eli erityisesti vielä arkarruttaa väliaikaisten kilpien hankkiminen.

Comment

Älkää sitten unohtako rahan nostokuittia, kun meette hakemaan autoa. Ovat helkkarin tarkkoja rahanpesujutuissa. Nordea ei ruotsissa ota mitään käteistä vastaan, ennenkuin ne on tarkastettu Tanskassa. Omalla kohdalla ei oo onneks tarvinnut viedä rahoja pankkiin, vaan ovat kelvanneet myyjälle. Euroilla on tullut maksettua ja kurssin oon katsonut XE-moneystä. Kaverina audin osto meinas tyssätä siihen, kun myyjä halusi tallettaa rahat samointein ja pankille ne eivät kelvanneet.

Comment

Suomen siirtokilvet kelpaa pohjoismaissa.
                                                        Jos saat Ruotsin kilvet mukaasi, pitää sinun kuitenkin ottaa vakuutukset Suomesta, koska Ruotsista et niitä saa ilman henkilönumeroa.
                                                        Siitä saako Suomalainen ajaa noinkin kauan Ruotsissa Ruotsalaisilla kilvillä, en tiedä? Mutta vakuutus pitää ainakin olla viimeistään viiden työpäivän jälkeen kaupanteosta. Yhden auton olen liikkestä ostanut, ja myyjä irroitti katsastulaput, otti alta numerot ylös ja kirjoitti väliaikaisen "katsastustarran" jossa oli viimeinen käyttöpäivämäärä ja jokin tunnusnumero. Myyjä painotti että auto on oltava pois maasta ennen kuin päivämäärä tulee täyteen, ja että heidän vakuutus on voimassa siihen asti (viikko). Muuten ei myyjää hetkauttanut mitenkää mitä kilville jatkossa teen.
                                                        Yksityisiltä olen ostellut muutaman auton, joku antaa kilvet mukaan, joku ei. Jos rekisteröintiin Suomessa menee kauan, saattaa mennä lähes puolivuotta ennenkuin Trafi saa asian ilmoitettua Ruotsiin. Siinä myyjätä kysytään hermoja, kun auto on kauan omissa nimissä, vaikka mitä papereita ja kilpiä toimittaisi viranomaisille. Vakuutus ja veromaksut palautetaan kyllä myyjälle alkuperäisen kauppapäivän mukaan, mutta kuten Suomessakin maksut on maksettava eräpäivälleen, oli sitten autoa tai ei.
                                                        Juurikin tuosta syystä (näin olen ymmärtänyt) isolla osalla Ruotsalaisista on kammo myydä autoa ulkomaille. Tai jos ostaja ei rekisteröikkään autoa, käyttää esim. varaosiksi tms. niin???

nimim. Ruåtsin kilpinen A6 juurikin pihalla;)

Comment

Itse tuli aikoinaan asusteltua Ruottissa 5 kuukautta, piti olla pitempään, mutta työpaikka veti nopeemmin takas Suomeen. Mulla oli sillon person number ja osoite Ruotsissa, joten auton osto ei ollut ongelma. Rahat Suomesta siirsin Nordean välillä, eli avasin paikalliseen Nordean konttoriin tilin ja siirsin rahat sinne, kun nostin rahat suljin tilin. Auton toi tullessa Suomeen ja tietenkin ajelin Ruottin kilvillä, niin pitkään kuin mahdollista oli. Suomen rekisteröinnin jälkeen Ruottin kilvet jäi mulle, eipä niitä kukaan kyselly, tuolla ne vieläkin on kaapin pohjalla pölyttymässä :)

Comment

Oliko sinulla Calle ihan personsonnummer, eikä samordningsnummer? Minulla kun papereissa lukee, etten voi saada personnummeria alle 12kk:n oleskelulla. Personnummer antaisi "kansalaisoikeudet", muun muassa mahdollisuuden avata pankkitili täällä. Sinulla oli siis valkopohjaiset kilvet, ei punapohjaiset?

Itsehän havittelen punapohjaisia kilpiä, joiden käyttötarkoitus ja ehdot löytyvät tästä linkistä englanniksi ja tästä linkistä ruotsiksi.

Comment

Working...
                                                            X