Etsin netistä löytyisikö autojen todellisia kulutuslukuja ja päästölukuja, törmäsin sanaan cycle beating. On aika röyhkeää autojen valmistajilta huijata testejä . Huijaus voi olla jopa niin, että Ecu huomaa ylimääräistä dataa otettavan ulos ja menee tällöin testimodeen, jolloin tietysti tulee pienemmät päästöt. Tämä on yksi keino, millä uusiin autohin on saatu niin pieni polttoaineenkulutus ja pienet päästöt, todellisuus on kuitenkin jotain ihan muuta.
Tässä jo -98 Ruotsissa tehty testi, jossa voi katsoa esim. Toyotan ja Volvon systeemiä, no ei Audikaan ole ihan pulmunen.
http://www.transportenvironment.org/...and_out/lid/17
Tässä pidempi juttu, josta nähdään esim. dieseleiden todellisia typpioksidipäästöjä (esim.sivu 12).
http://www.climnet.org/index.php?opt...nload&gid=1163
Todettakoon vielä, että EU:ssa on annettu eri autonvalmistajille poikkeuksia päästöjen diagnostiikkaan koskien nimenomaan 2000-luvun alkua. Bosch-moottorinohjauksella olevat autot ovat kärsineet siitä, sillä niissä diagnostiikka oli toimiva (jopa liian herkkä). Sensijaan esim. monessa japsimallissa oli systeemi vain nimellisenä eikä se monitoroinut päästöjen ylityksiä esim. esikatin toimintaa yhtä herkästi kuin Bosch.
Tässä jo -98 Ruotsissa tehty testi, jossa voi katsoa esim. Toyotan ja Volvon systeemiä, no ei Audikaan ole ihan pulmunen.
http://www.transportenvironment.org/...and_out/lid/17
Tässä pidempi juttu, josta nähdään esim. dieseleiden todellisia typpioksidipäästöjä (esim.sivu 12).
http://www.climnet.org/index.php?opt...nload&gid=1163
Todettakoon vielä, että EU:ssa on annettu eri autonvalmistajille poikkeuksia päästöjen diagnostiikkaan koskien nimenomaan 2000-luvun alkua. Bosch-moottorinohjauksella olevat autot ovat kärsineet siitä, sillä niissä diagnostiikka oli toimiva (jopa liian herkkä). Sensijaan esim. monessa japsimallissa oli systeemi vain nimellisenä eikä se monitoroinut päästöjen ylityksiä esim. esikatin toimintaa yhtä herkästi kuin Bosch.
Comment