Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Karmeeta katseltavaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Karmeeta katseltavaa

    Nyt kun tiet jo pääsääntöisesti sulia ainakin etelässä, alkaa noita -80 ja 90 luvun perheautoja joissa on vakioalusta ja 18 - 20" vanteet leveillä kumeilla ilmestyä katukuvaan. Kerrassaan huvittavan näköisiä ellei jopa tragikoomisen näköisiä. Tätä jo parina keväänä miettinyt miksi laittavat tuollaisia autoihinsa, pahimmissa tarvitaan köysitikkaat autoon pääsemiseksi ;) Samalla rahalla saisi varmasti jotain paremmin sopivaakin.

    Noh, makuasioita tietenkin..

    #2
    Et ole yksin aatoksinesi.

    Comment


    • #3
      Olisko se sitä tuuninkia? Jos on, niin en ole koskaan ymmärtänyt mitään mokomasta.

      Comment


        #4
        Lähinnä tulee mieleen, että ovat tukevasti humalassa ostohetkellä tai kaverit pikkasen vedättävät..

        Comment


          #5
          Joo, vielä kun katsoo mitä ne isot vanteet ja renkaat maksaa, ja taitavat kuluakin suht nopsaan.
          Nettivaraosassa oli satsi audin vanteitakin, pyynti 5500 euroa.
          Itse ehkä pistän täksi kesäksi isot tuuningvanteet tuohon dieseliin (tehtaan sportalusta), vanteet RS4-replicat ja kokoa valtavat 16 tuumaa, toisaalta jos ehdin maalata alkuperäiset 15 tuuman Ronalit niin mulla olisi niille paljon paremmat kumit (uudenkarheat Continentalin CPC2)
          Mutta kyllähän ruosteinen, kolhittu auto näyttää hienolta kun pistetään autoa kalliimmat vanteet ja renkaat, sitten vielä joku korisarja ja se vähintään 120 mm pakoputkenpää. Eihän niitä kolhuja ja ruosteita kannata korjata ensin....

          Comment


          • #6
            Aina oo ymmärtäny tuota madaltamista ja silleen, onhan se toki parempi ajella kadulla ja liekö sitten myös ulkonäkökysymys.

            Omalla kun tulee ajeltua aikapaljon sorateitä ja metsäautoteitä noitten harrastusten perässä, niin joskus toivois, että parisenttiä korkeemmatkin vois jouset olla.

            No mikset osta maasturia? on kyselty, mie nyt vain satun tykkäämään tuosta nykyisestä "vanhasta rouvasta" , ja vanteet on vakio viistoistaset.

            Lisäämpä tähän, itse kutsun niitä kurkkupurkeiks tai hernekeittopurkeiks koosta riipuen, mikä niitten todellinen tarkoitus edes on?
            Viimeksi muokannut kapaz; 6.4.2010, 15:20. Perustelu: Kurkkupurkki lisätty

            Comment


              #7
              ja se vähintään 120 mm pakoputkenpää.
              Nuo on kyllä todella koomisen näköisiä.

              Kuten myös vanhemmat BMW:t/Mersut, joissa maataraapiva teinialusta ilman camberien /-\ säätöä.

              Comment


                #8
                Itse tein sen virheen että laitoin alle vakion 205 tilalle 225 ja autosta tuli kertaheitolla uratutka. Tosin tuossa C5 henkilöautossa on tuota korkeutta jousituksella sen verran, että nykyisilläkin renkailla auton korkeus muistuttaa Country Golfia. Pieni madallus vakio renkailla tekisi terää.

                Nimimerkki

                Omanikin ei ole kaunis.

                Comment


                • #9
                  nyt en ymmärtäny varmaan jannen postausta. Mutta renkaan leveys ei suoraan lisää auton korkeutta. Tai kyllä jos ei pienennä sitä suhdelukua.

                  Samaan aiheeseen voi todeta, että pikkasen hymylyitti kun kaverilla on 1.6FSI golfissa 235 leveet ballot ja omassa on "vaan" 215 :D

                  Comment


                  • #10
                    Missä menee raja, jotta saa laittaa isot vanteet ja leveät renkaat? Määritelläänkö se auton iän, hinnan, kunnon vai minkä perusteella?

                    edit. Tämä oli heitetty hieman pilke silmäkulmassa.. ;)
                    Viimeksi muokannut KuiKelo; 6.4.2010, 17:41.

                    Comment


                      #11
                      Ihan jokin asetus on, että paljonko saa olla renkaat leveämmät ja vannehalkaisija muuttua rekisteriotteeseen mainituista.

                      Aken sivuilta otettua
                      Auto on muutoskatsastettava, jos:
                      - vanteen nimellishalkaisija poikkeaa alkuperäisestä yli 26 mm
                      - renkaan leveys poikkeaa alkuperäisestä yli 30 mm

                      Perusideahan on tietysti pitää kokonaishalkaisija samana renkaan profiilia muuttamalla jos vannetta suurentaa, esim. 205/55x16 -> 225/45x17. Näin toimiten ei se auto mitenkään suuremmin oudommalta eikä traktorimmalta näytä kuin ennen muutostakaan.

                      Comment


                      • #12
                        Kylläpä se vaan tahtoo olla, että näyttää. Vaikka halkaisija pysyy samana (vannetta on enempi/rengasta vähempi) , se rako siellä lokarin ja kumin välissä NÄYTTÄÄ suuremmalta , mitä matalampi renkaan profiili. Omasta mielestä esim. b6 korisessa jo kannattaa lähteä tiputtamaan koppaa, jos suurempi kuin 17" vannekoko käytössä. Pienemmissä autoissa jo pienemmälläkin vannekoolla. Ihan vaan sen takia, että vältytään siltä traktoriefektiltä ;)

                        Comment


                        • #13
                          http://www.mautofied.com/adphotos/10...8851337391.JPG

                          Muotijuttuja.
                          Attached Files

                          Comment


                            #14
                            Kompaten, siinä tapahtuu jokin optinen illuusio. Esim 225/40R18 on halkaisijaltaan sama kuin 195/65R15, silti muuttuu traktoriksi vakioalustalla.

                            Comment


                            • #15
                              Elkää nyt viittikö. Eihän tässä enään kehtaa ostaa noita 235/45-17 kumeja ollenkaan, ennen kun on alusta kunnossa. Leimautuu pian teinituunaajaksi..

                              Comment


                              • #16
                                Kaksinaismoralismia. Toisessa keskustelussa valitetaan jos polttoainekulut nousee pari sataa vuodessa ja toisessa päivitellään kun on 20" vanteet perheautos, eikä sitä ole madallettu. Verottaja toteaa, on ihmisillä liikaa rahaa.

                                Comment


                                  #17
                                  Ei o liikaa rahaa, kun ei o varaa ostaa alustaa. ;)

                                  Comment


                                    #18
                                    Eiköhän tämä ole ennemminkin "orkkissivulistamiesten" taivastelua kuin kaksinaismoralismia.

                                    Comment


                                      #19
                                      Kysehän on siitä että ostetaan -89 Carina ja siihen 2000€ soittokoneet ja 2000€ pyörät alle. Sit vasta valitetaan kun polttoaineen hinta nousee ja pilluralli käy kalliiksi ;)

                                      Comment


                                        #20
                                        Jenkit kääntää tuon vanne ja madallus touhun "kauniisti" nurin kurin, eli h*lvetin isot vanteet ja kunnon korotus autoon.
                                        Omalla tavalla hauskan näköistä, mutta itse en koskisi tuollaiseen laitokseen pitkällä tikullakaan.

                                        Paras blinkblink vanne setti mitä olen nähnyt, oli kivenlahdessa yhdellä parkkiksella. En tiedä mikä/kenen hilux on, mutta auto on seissyt ties miten pitkään, siitä puuttuu valoja, ruoste raiskaa jne mahdolliset viat ja puutteet, mutta vanteina toimii jotku 17-18" kromi rinkulat. Ei taida enään seisoa siellä, mutta aikaa tästä on joku 3 vuotta kun näin sen.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Verottaja ajattelee näin. Ne saa naftast n. 50% ja bensiinist yli 60% veroja. Vanteista ja alustasta alv.22% ja nykyään sekin yleensä jää ulkomaille.
                                          Ne verottaa niin kauan kun meidän kipukynnys tulee vastaan. On häpeällistä ettei autojen turvallisuuteen liittyvät varusteet ole verovapaita. Yleensäkin ne, jotka harrastavat autojaan ja pitävät ne kunnossa, tuovat paljon vähemmän "pommeja" tieliikenteeseen.
                                          Olisi suotavaa, että laadukkaat jarrupäivitykset, alustasarjat, renkaat, vanteet yms. olisivat verovapaita ja katsastuslaitoksen suosimia, koska ne parantavat auton käsiteltävyyttä ääritilanteissa.
                                          Mutta me elämme suomessa ja 155/13 on kunigas ja niin kauan kun päättäjät pääsee taksilla tai ratikalla töihin niin kaikki maksaa ekstraa.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Alkuperäinen kirjoittaja rissaspena Näytä viesti
                                            Eiköhän tämä ole ennemminkin "orkkissivulistamiesten" taivastelua kuin kaksinaismoralismia.
                                            Itse olen aika "OE"mies, mut jos on varaa ostaa viinaa ni ei saa valittaa nälkää.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Itse olen aika "OE"mies, mut jos on varaa ostaa viinaa ni ei saa valittaa nälkää.
                                              Aamen.

                                              Comment


                                                #24
                                                Alkuperäinen kirjoittaja rissaspena Näytä viesti
                                                Eiköhän tämä ole ennemminkin "orkkissivulistamiesten" taivastelua kuin kaksinaismoralismia.
                                                Mitä vikaa on orkkissivulistamiesten taivastelussa?

                                                nyt en ymmärtäny varmaan jannen postausta. Mutta renkaan leveys ei suoraan lisää auton korkeutta.
                                                Postaukseni oli vähän epäselvä. Eli vaihdoin vakiorenkaiden 205/55 R16 tilalle 225/45 R17 jolloin renkaan kokonaishalkaisija ei muuttunut. Tästä muutoksesta seurasi kaksi asiaa: 1. autosta tuli uratutka, 2. auton alusta näyttää entistäkin korkeammalta. Onko tämä nyt sitten vain optinen harha, kuten yllä on esitetty.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  jolloin renkaan kokonaishalkaisija ei muuttunut
                                                  Ei se sitten voi oikein muuta olla kuin optinen harha...

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Häh? Komeasti ohi aiheen, kukas tässä ketjussa on valittanut a) polttoaineen hinnan kallistumisesta tai b) nälästään?

                                                    Alkuperäinen rutina tuntui olevan siitä, että madaltamattomaan autoon ei saisi laittaa liika isoja vanteita, mikä sinänsä onkin varsin typerää, esimerkkinä jo tähän ketjuunkin pastettu kuva. Mutta siltikin minä alan kääntyä mielepiteelläni näitä nurisijoita vastaan, onko se heiltä pois jollain tavalla? Onko kyseessä perussuomalaista kateellisen persaukisen vinkunaa? Muutosvastarintaa? Kaiken uuden pelkoa? Oliko kaikki paremmin silloin ennen vanhaan?

                                                    Pienet on murheet kuitenkin, antaapi ammareiden "tuunata". Mutta niinhän se on että jos kaikki olisi hyvin, valitettaisiin siitä ettei ole mitään valitettavaa.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Alkuperäinen kirjoittaja rissaspena
                                                      Alkuperäinen rutina tuntui olevan siitä, että madaltamattomaan autoon ei saisi laittaa liika isoja vanteita, mikä sinänsä onkin varsin typerää, esimerkkinä jo tähän ketjuunkin pastettu kuva. Mutta siltikin minä alan kääntyä mielepiteelläni näitä nurisijoita vastaan, onko se heiltä pois jollain tavalla? Onko kyseessä perussuomalaista kateellisen persaukisen vinkunaa? Muutosvastarintaa? Kaiken uuden pelkoa? Oliko kaikki paremmin silloin ennen vanhaan?
                                                      Katsaus aloittajan talliin ja loppu se huutelu kateellisista ja persaukisista.

                                                      Tässä on pohjimmiltaan kyse suhteellisuuden tajusta, joka tuntuu puuttuvan täysin sellaisilta perus 18-kesäisiltä (ja vähän vanhemmiltakin) 20 vuotta vanhan perheauton tuunaajilta. Eihän se varsin ole keltään pois, mutta välillä tekisi mieli kysyä esimerkinomaisen auton kuskilta, onko hän ihan varma, että homma meni nyt ihan oikein. Onhan se aika karua katseltavaa ja varmaan ajettavaakin..

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Varustekauppiaitten asiakkaitten koukuttaminen (käännyttäminen) aloitetaan jo varhain. Vedin tässä aamusumpit väärään kurkkuun, kun TS:ssä oli ilmoitus alumiinivanteista mopoautoon (!). No mikäs siinä jos pappa betalar. Vanteitten kokoluokkaa en huomannut katsoa, mutta varmaan joku 16-17" täytyisi olla, että tulee semmoisesta koirankopista katu-uskottava :)

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          No jotta totuus ei unohtuisi niin näkyy näitä kuningas Audejakin ja aika rupuisia tapauksia tuolla katukuvassa. Aanelkkuja joiden lasikuituisen puskurilipan maali on nähnyt paremmat päivänsä ja alla pyörivät 3 puolaiset talvivanne valbremit ovat jos mahdollista niin vielä kornimman näköiset kuin uutena. Ovien lista saattaa puuttua ja joku toinen lista repsottaa.

                                                          Toki sitten joukosta erottuu sen paremmin harvalukuinen joukko hyvin laitettuja 80 luvun autoja, Mersuja Bemareita ja Audejakin. Siisti orkkiskuntoinen yksilö sopivan kokoisilla vanteilla piristää päivää taatusti paremmin kuin joku nykyaudi jotka ovat kaikki senverran saman näköisiä että ei henkilökohtaisesti sävähdytä.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Ovien lista saattaa puuttua ja joku toinen lista repsottaa.
                                                            Allekirjoittaneella tuon tyylinen tilanne, pelkääjänpuolelta puuttuu kynnyslista ja takaoven helmalista sekä etuoven helmalistasta puuttuu pala :)

                                                            Mutta onneksi Teppo hoiti uudet palikat audiin, tänään hain MH:sta ja toivottavasti kerkiän tällä viikolla harrastelemaan taas.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X