Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Karmeeta katseltavaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Meidän kylällä yhdessä kirkkaanoranssissa mopoautossa on ihan saatananmoinen subbari jyskyttämässä. Taitaa olla se 30A laturi aika kovilla kun kaikki valot vilkkuu musiikin tahtiin.

    P.S. Se on vieläpä 3-mukinen diiseli..

    Ja sit asiaan takaisin, itellä oli takavuosina -90 Bonneville ja siinä 18" kromit alla. Ei tuollainen mid-size jenkki välttämättä kaipaa madallusta ulkonäkönsä puolesta, rengaskoko oli kuitenki aika korkea vaikka profiili olikin vain 40. Samati joku A8/S8 toimii 20" pyörillä vakiokorkuisenakin ja näyttää ihan sopusuhtaiselta kun siellä pyöräkoteloissa on kuitenkin tilaa vähän korkeammalle kumille vaikka vanne onkin suuri.

    Sit joku 80-luvun auto jossa on lähtöjään se 155-13 nakki alla näyttää aivan lapselliselta jo 17" pyörillä.

    Comment


    • #32
      155/13 oli vielä 7 vuotta sitten täällä landella myydyin koko.Muutos on ollut nopea, koska nyt se todennäköisesti on 195/65/15 tai 205/55/16. Nykyään 18" rengas on se normipäivitys kun mennään koossa ylöspäin.
      Allekirjoitan täysin sen, että se -89 corolla näyttää ihan törkeeltä niillä 17" vanteilla, koska ne on täysin suhteettomat siihen autoon. Sitten näkee vielä niitä joilla on kesäkuulat takana,mut ei edessä ku ei oo saatu pultteja auki tai on renkaat loppu.Hyvin nekin tuntuvat äänenpaineella liikkuvan eteenpäin.

      Comment


      • #33
        Ei ollut tarkoitus loukata, eikä kirjoittaa ohi aiheen. Mutta samalla palstalla joku laskee, että polttoainekulut nousevat vuodessa 160e, jos verouudistus tulee ja toisaalla puhutaan vanteiden ostosta vanhaan autoon. Viina vertaus juonsi juurensa tästä vanhasta asioiden tärkeysjärjestyksen merkityksestä.
        Olen täysin samaa mieltä siitä, että jokainen tekee mitä lystää rahoillaan, jos ne on itse hankittu, mutta jos ne ei riitä niin peili antaa vastauksen. Valitettavasti olen nähnyt korjaamo urallani sen kylmän tosiseikan, että liian usein se alujen hankkiminen on mennyt auton teknisen ylläpidon edelle. Tämä ei varmastikaan koske kerhomme jäseniä, mutta teillä liikkuu muitakin.
        Itse olen ollut tanskassa töissä viimeiset 4 vuotta ja huomasin että vaikutat saarella itsekin, joten tiedät mitä kallis on. Pakko vielä sanoa, että tänä päivänä kalleinta on koittaa pysyä "orkkilistamiehenä", varsinkin ton 200:sen kanssa ku ei osii aina saa sillee ku haluis, mut RS6 hankinta muuttoautona on jo mielessä...en kyl lötköö silti myy

        Comment


        • #34
          Kylläpä se vaan tahtoo olla, että näyttää. Vaikka halkaisija pysyy samana (vannetta on enempi/rengasta vähempi) , se rako siellä lokarin ja kumin välissä NÄYTTÄÄ suuremmalta , mitä matalampi renkaan profiili. Omasta mielestä esim. b6 korisessa jo kannattaa lähteä tiputtamaan koppaa, jos suurempi kuin 17" vannekoko käytössä. Pienemmissä autoissa jo pienemmälläkin vannekoolla. Ihan vaan sen takia, että vältytään siltä traktoriefektiltä ;)
          Tohon efektiin melkein voisi alkaa kehittelemään jotain nyrkkisääntöä. Esimerkiksi jos orkkis rengaskoko on 205/55-16, ja siitä jos alkaa kokoa suurentamaan, niin madallus olis aina vähintään sen verran mitä vannekoko kasvaa :)
          Jos kaksikin tuumaa vannekoko kasvaa, niin kyllä 5cm on jo melkein minimimadallus mitä kannattaa ajatella, toki vähän autosta riippuen...

          Comment


            #35
            Tuo taas riippuu vanteen mallista. Eri tyyliset vanteet näyttävät eri kokoisilta auton alla vaikka tuumakoko olisi sama...

            Comment


            • #36
              Kun nyt alkaa kaikki mielipiteet asian tiimoilta olla kasassa hämmennetään soppaa uudella lähestymiskannalla:

              Itselläni on A4 Avant B6 tehtaan 20mm KOROTUKSELLA, joten jos haluaa orkkisvanteiden tilalle jotain ulkonäköä parantavaa minun ei siis tule hankkia isompia vanteita ja matalampia profiileja omaavia kumeja, mutta mitä siis alle, eihän tuohon kuitenkaan ihan SUV-valikoimasta rengastusta hankita? Korotus on siis haluttu ominaisuus jonka haluan säilyttää autossa.

              Comment


              • #37
                Valokuva sivusta ja mallaamaan siihen mikä omaan silmään miellyttää. Ei kannata muita kuunnella :)

                Comment


                  #38
                  Nimenomaan ei matalia kumeja ja korotusta. Ulkonäköseikat sikseen, menee ajettavuus aivan pilalle. Kumit on tarkat ja "nopeat" mutta alusta ei. Eli pääsee erikoiseen tilanteeseen jossa auto on samaan aikaan sekä epämukavan kova että lullaavan pehmeä.

                  Tähän ei muuten ole päässyt alkuperäisenä kuin Opelin insinöörit. Corsat ja Kadetit/Astrat on iankaiken olleet pintakovia ja silti kurveissa aivan onnettoman veteliä.

                  Comment


                  • #39
                    Ajettavuus nimenomaan on se sana tässä tapauksessa. Korotus tosin on siis tehtaanhorstin tekemä josta minulle on kerrottu että se olisi myös jäykempi, ainakin alustan tarkkuus ja ajettavuus on jotain hymyn ja ilopissan välistä. ;-)

                    Siksi aloin juurikin tässä topicissa asiasta meuhkaamaan koska itse olen samalla kannalla aiempien kirjoittajien kanssa optisista harhoista ym niin ajattelin että jos se kuningasajatus piilisi jonkun aivokopassa ettei itse tarvitse pohtia turhaan asiaa. Tai sitten vain pysyn orkkislukemissa.

                    Comment


                    • #40
                      Ocuun tulee kesärenkaiden vaihdon yhteydessä alle 17" vanteet 225/45 kumeilla. Tuossa on myös tuo tehtaan 20 mm korotus, ja ainakin omaan makuun tuo ns. huonon tien alusta on myös vakioalustaa nimenomaan jämäkämpi. Kai siitä raktorin näköinen tulee, mutta mitäpä sen väliä. Näitä keväisiä reikäteitä pitkin ajellessa ei tulisi mieleen ainakaan madaltaa yhtään.

                      Comment


                        #41
                        Eikös tuohon korotukseen ole lääkkeenä hyvä sellainen, että hommaa esim 17" vanteet mutta gumit olisi esim 225/55/17.

                        Comment


                          #42
                          Sit alkaa välitykset heittämään ja tulee mittarivirhettä.

                          Comment


                          • #43
                            http://www.rimsntires.com/rt_specs.jsp

                            Comment


                              #44
                              Ei tule mittarivirhettä, vaan mittarivirhe pienenee, kun rengaskoko aavistuksen kasvaa. :)

                              Comment


                                #45
                                Samalla rahalla saisi varmasti jotain paremmin sopivaakin.
                                Tässä kai se villakoiran ydin, jota olen itsekin jo pitkään ihmetellyt. Jukka nyt on paatunut orkkislistamies. :)
                                Toisaalta kun nyt katselee ihmisten touhuja ylipäätään, niin monelta tuntuu tyylitaju olevan hukassa muutenkin. Että ei tuo tuuninkiharrastus sinänsä poikkeusta tee.

                                Comment


                                  #46
                                  Sit alkaa välitykset heittämään ja tulee mittarivirhettä.
                                  Niin, no, tuossa mun hj:ssa taisi olla tehtaalta lähtiessää (vuonna -82) renkaat palttiarallaan 205/70/16 tai jotain vastaavaa. Nykyisin 12,5"x33" 15" vanteilla, ja mittari itseasiassa vasta noilla kumeilla näyttää aikalailla oikeaa lukemaa. Tosin ei tuon aikaset mittarit ole kovin tarkkoja, mutta kuitenkin koko on "hitusen" muuttunut suuremmaksi ja ilman suurta mittari virhettä.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Vagarenalta olen lukenut useammastakin tapauksesta, jossa vagin tehdaskorotusalustaa pidetään oleellisesti vakiokorkuista parempana, jämäkämpänä ja hauskempana ajettavana.

                                    Lokarinvälin suhteellisen suurentumisen (renkaan korkeuteen verrattuna) renkaan absoluuttisesti madaltuessa olen itsekin todennut sen traktorilookin aiheuttajaksi. Tuon kun olisi vannekokoa muuttaessa sisäistänyt, niin olisin surutta tilannut pyöräkaivon täytteeksi korkeammat renkaat. Nyt ei auta kuin laskea autoa alaspäin.

                                    Comment


                                    • #48


                                      Tarpeeks pappamalli voitas periaattees tehrä tosta clubin oma? Joka jäsenellä tuollaiset p@pp@ Look`like.. Säästyy bensaa ja luontoa.. Eikä muuten näytä auto yhtää pahemmalta ku ostaessa.

                                      Ei herneitä mutta kyllä tollaset pappamallit o rumemmat ku yhdetkää liian suuret, onneks ei kaikki olla viel k3sk1-1kä1s1ä :)

                                      Comment


                                        #49
                                        Tuota ketjun pääideaa, että 80-luvun corollaan isketään vakioalustaan 19" vanteet niin ei voi ymmärtää. Mutta niistä jotka valittaa karmeeksi sitä, että "normaaliin" madallettuun autoon laittaa esim 19" kiekot alle tulee mieleen lähinnä sellaset ihmiset joiden eukko valittaa vain vierestä "ei noin isoja, huono ajaa, ei varmasti tule meille tollasta, ei oo rahaa" :D Sit avaudutaan täällä siitä.

                                        Ei herneenpalkoja.

                                        Comment


                                          #50
                                          Alkuperäinen kirjoittaja Touniks Näytä viesti


                                          Tarpeeks pappamalli voitas periaattees tehrä tosta clubin oma? Joka jäsenellä tuollaiset p@pp@ Look`like.. Säästyy bensaa ja luontoa.. Eikä muuten näytä auto yhtää pahemmalta ku ostaessa.

                                          Ei herneitä mutta kyllä tollaset pappamallit o rumemmat ku yhdetkää liian suuret, onneks ei kaikki olla viel k3sk1-1kä1s1ä :)
                                          Mulla säästyy kyllä vaan dieseliä. :(
                                          Attached Files

                                          Comment


                                          • #51
                                            Mutta niistä jotka valittaa karmeeksi sitä, että "normaaliin" madallettuun autoon laittaa esim 19" kiekot alle
                                            Ei ne kyllä omasta mielestä moneen autoon madallettunakaan istu, mutta miellyttävät kuitenkin esteettisesti mitä ilmeisimmin huomattavasti useamman makua kuin korkeammalla alustalla.

                                            Comment


                                              #52
                                              A2:sen kulutushan pomppaa ilman ur-pölykapseleita. Mitäs de-tuningia tämä nyt on?

                                              Comment


                                              • #53
                                                Aika hyvä esimerkki jenkkien mauttomuudesta tuo Puustisen laittama kuva, tuunausohjelmissa puhutaan yli 20" pyöristä keskikokoiseen autoon joka on omasta mielestäni naurettavaa puuhaa. Pienemmistä autoista tulee Aku Ankka-autoja tai hevosrattaita 20-22" vanteilla ja kissannahka vanteen päällä on huvittavan näköinen jos autolla oikeasti ajetaan liikenteessä. Muistan joskus heittäneeni kaverille "kohta ajetaan kuorma-auton vanteilla" kun vannehalkaisijat vain kasvoivat. Nyt ollaan jo siinä, eikös kuorma-autoissa ole jotain 21,5" vannekoko.

                                                Ainakin omissa autoissa on renkaat kaventuneet harrastuksen kulta-ajoista kun ei saa enää mahtumaan leveämpiä. Vanteiden halkaisija kasvanut vuosien varrella yleisesti aika reippaasti pudottaen renkaan profiilia tai toisinpäin. 80 luvulla rakennetuissa jenkkiautoissakin oli vielä 15" pyöriä ja tuunatuissa europeleissä 13-15" vanteita vaikka leveyttä saman verran kuin nykyautoissa. Seinäkuvassa ollut urkki näytti tosi hyvältä muhkeilla 15" kumeilla ja kuva syöpyi mieleen, nykyisin sitä ehkä pidettäisiin pappamallisena niillä kumeilla mutta sopivat mielestäni auton muotoihin.

                                                Parhaat kierrosaikani olen ajanut pikkukilpurilla uskomattoman korkeilla ja kapeilla 205/60-13 Yokohama A008R kumeilla. Eivät todellakaan olleet mitenkään löysät ja kisavanteet ei montaa kiloa painaneet, kadulla samassa autossa on matalammissa renkaissa 245 leveyttä. Aika naurettavalta nykyautossa näyttäisi 60 sarjan renkaat kun on silmä tottunut mataliin.

                                                Kisapeleissä sopivan renkaan lisäksi oleellista on vanteen paino, iso vanne on yleensä myös todella raskas. Vanhana kiihdyttelyharrastajana ihmettelen sitä kuinka vähän puhutaan pyörivän massan vaikutuksesta auton kiihtyvyyteen, sama koskee älyttömän kokoisia jarrulevyjä pienitehoisissa pikkuautoissa. Tulee hyvin mieleen kuinka joskus kokeiltiin 200tq:lla varttimailia superkapeilla 15" nakeilla, kiihtyi selvästi paremmin kuin raskailla 17" vanteilla ja 255 kumeilla vaikka välityssuhde oli sama. Neljän raskaan pyörän vauhtiin saaminen (sekä pysäyttäminen) syö tehoa ja joku saattaisi olla tässä kiinnostunut myös polttoaineen kulutuksen lisäyksestä.

                                                Ei, en ole orkkismiehiä. On tullut tehtyä todella radikaaleja korimuutoksia aktiiviaikoina ja renkaatkin olleet yleensä reippaasti ylikokoisia. RS2 on ensimmäinen harrasteautoni jonka kori saa olla alkuperäisessä kuosissaan vaikka nykyiset 245/35-18 kumit ovat leveimmät mitä tuohon kippoon saa mahtumaan.

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Mitäs ne orkkis pitsaleikkurit siellä varapyöräkotelossa mahtaa olla leveitä. Joku 105/80R16 joka nurkkaan ja vartille :)

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Onhan niitäkin tullut kokeiltua radalla, oli aikoinaan muutamia typ44q malleja ja niistä jäänyt juuri 4kpl 125-15 varapyöriä. Ei ole mitään pitoa, tosi vaarallista menoa kun ei meinaa auto pysähtyä ja teräsvanteetkin painaa aika paljon noissa varapyörissä.

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Onse tuo C4 Avanttikin aika karmeeta katseltavaa vakioalustalla ja 17" vanteilla. Melkonen "maasturi" :) urAllroad :D

                                                      Eipä vaan ole vaihtoehto just nyt.

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Millanen madallus ois järkevin tuohon omaan A4 b5 sedaniin. Alle tulossa 225/40/18 kumit ja tällä hetkellä tuossa on vakioalusta. -20, -30 vai -35mm ? Kestääkö orkkis iskarit -30mm madallusjouset? Tarkoituksena on pitää auto kohtuullisen hillittynä mutta silti tasapainoisena kokonaisuutena ulkonäöltään.

                                                        Joudun teettämään madalluksen joka tapauksessa "ammattilaisella" koska itsellä ei ole tallia/järkevää paikkaa ryhtyä urakkaan enkä toisaalta ole mikään mekaanikkokaan.

                                                        Edit: Kiitos kaikille vinkeistä ja tiedoista. Tilasin sitten tuon V-Maxxin sarjan Autovarusteesta. Saa nähä miten äijän sekä auton ulkonäön käy sitten kun coiloverit ja kesärinkulat on laitettu alle :)
                                                        Viimeksi muokannut KapteeniValpas; 13.4.2010, 16:30.

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Kaikista järkevin vaihtoehto on se, että ostat säädettävän alustan. Näin saat tasapainoisimman stancen ja sitä voi säädellä tarpeen tullen miten haluaa. Esimerkiksi paljon B5:sissa käytetty v-maxx ajaa varmasti normikäytössä asiansa, säätövaraa on riittämiin ja hintaa autovarusteella 349?.

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Omassa kulkineessa on -30mm jouset vakioiskareilla ja on omasta mielestäni hyvä ajaa ja juuri iskaritesteistä tulleena voin kertoa että ne kestävät. Eikö sitä sanota että yli 30mm madalluksissa tulee käyttää madallussatsin iskareita, muuten menee vielä vakioilla? Mukavan jäykkä mielestäni ajaa, matalampi toki voisi vielä olla.

                                                            Comment


                                                              #60
                                                              Kyllä -30mm menee vielä vakioiskarit. Itellä oli Mantas joskus -40mm josta vielä katkasin palan pois eikä ainakaa mun aikana iskarit paukahtanu.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X