Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi(ni) jumiin.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi(ni) jumiin.

    Tästa kyllä oli jossain videota ja kaikkee hienoo spekulaatiota, mutta se on jossain.. enkä löytänyt. siis se siitä selityksestä.


    Mutta tuossa jäin jumiin audilla. Ja mikä olikin itselle ihmetys, niin veto ei ollut lainkaan 4x vaan 2x

    Niin varmaan turhaa mainita että kyseessä on quattro.

    Oikeastaan ihan tahallaan vetelin omalla pihalla, tuolleen pikkuisen reilumpaan lumikerrostumaan ja aattelin tässä kevään korvilla, jotta avittaa pihalle kevään tuloa ajamalla nurtsille.

    Ja juu kyllä se jonkin matkaa eteni, mutta pohja otti reilummin kines, ja siihen hyytyi.
    Olin lievästi äimänkäkenä, että ei se nyt vielä tähän pitäis hyytyä, että ei lunta niiin paljoa olisi. ja kun on quattroo ja kaikkee.

    Ja siinä ulkopuolelta kurkkailin , niin pirun ketalehan pyörittää vaan kahta rengasta !!!

    Mihis tää perustuukaan.
    Oletin todella että quattro vetelee aina 4:llä renkaalla.

    Tosiaan jotakin BMW vs. Audi mainoksia oli jossain, jossa oli rullilla. Ja audi se siihen hyytyi.

    En sitä oikeen itse uskonut. Mutta nyt on itse todennut, niin onhan se sitten pakko olla totta.

    Niin tossa 2 vetoisuudessa varmaan jokin järki selitys MIKSI.

    Milloin pelaa 4-veto ja illin se kössähtää 2-vetoiseksi ??

  • #2
    http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...ghlight=Xdrive
    Tuosta aiheesta on hyvä alottaa perehtymään torsenilla varustetun quattron heikkouksiin

    Nopea vastaus tuohon että torsen vuotaa voiman ku toisessa päässä ei ole kitkaa.
    Viimeksi muokannut Mani; 6.3.2010, 22:45.

    Comment


    • #3
      Painoitko samalla jarrua? Vetohan karkaa sinne, missä kitka on pienin. Jos jarrutat riittävästi samalla, alkaa vetokin ohjautua tasaisemmin.

      Comment


      • #4
        Se onki hienoa huudattaa autoa ja painella jarrua vasemmalla jalalla samalla. olettaen, että etupyörillä ei ole pitoa. Käkkärihän vaikuttaa takapyöriin....

        Comment


          #5
          Nelivedolla jumittuu sellaisiin paikkoihin mihin kaksivetoisella ei edes pääse. Jos pohja on lumen päällä ei auta vaikka olisi kuusi vetävää. Lapio.

          Mutta joo, myönnettäköön. Kun mennään sille alueelle että pitoa ei vain enää ole yhtään, eikä vauhtiakaan niin torsen voi olla sormi suussa.

          Comment


          • #6
            Totta, nelivedolla jumittuu sellasiin paikkoihin mihin vajaavedolla ei pääse. Eli jos ei pysty peruuttamaan takaisin, on kävelymatka lähtöpisteeseen pitkä....

            Comment


            • #7
              Jaa torsseenin vikako se on että auto on nyt kiinni? Keskitasauspyörästöllä/jakolaatikolla ei ole mitään tekemistä tuon asian kanssa. jos sulla vetää 1 edessä ja 1 takana niin silloinhan se toimii aivan oikein. Aivan yks hailee onko siellä torsseeni vai joku muu.
              Takaperässä ja etuperässä jos ei ole lukkoa niin ei voi enempää vaatiakkaan.
              Taakse laitat lukon niin saat jo 3 vetävää pyörää ;)

              Comment


              • #8
                Aamen, Janssoni. Emäntä ajo parkkiin pihaan juuri mennä viikolla ja kun tuota lunta kyseisellä kohdalla hieman oli, niin sutaisi. Sanoin että älä suotta kaasuttele ja kaiva, vaan napataan lukko päälle, niin menee kiltisti minne käsketään ;) Näinhän se sen jälkeen tekikin. Saman totesin itse uuden vuoden aatonaattona, kun piti hieman käydä testaamassa hangessa. Ei penkasta mennyt läpi ilman lukkoa, mutta sen kanssa sitäkin nöyremmin.

                ps:ei se etuvetokaan ilman lukkoa vedä kahdella pyörällä, kyllä se kiinni jäädessä vetää tasan yhdellä pyörällä. Uudemmissa sitten eds(?) tms. jarruttaa sitä vetävää pyörää.

                Comment


                • #9
                  Jos veti kahdella edestä, nousi keula lumen päälle ja etuset ilmassa. Torseni meni sekaisin nollamomentista eikä osannut enää siirtää voimaa taakse, vaan kaikki karkasi tyhjää pyörivien eturenkaiden kautta.

                  Korjaustoimina voi koittaa painaa jarrua, ja katsoa josko takapyörät saisi sitten pakilla kiskottua keulan pois muhkun päältä. Jos vedätät väkisin tästä vielä eteenpäin niin pääsetkin suoraan kohtaan kaksi. Jos ei liiku näinkään niin lapio/hinausköysi.

                  Yksi edestä ja yksi takaa veti, toinen molemmilta akseleilta paikoillaan. Ristiriipunta, tai vastaavasti toinen kylki tyhjän päällä. Lepää mahastansa lumimöykyn päällä siten että molemmilta akseleilta vähintään yksi rengas on tyhjän päällä, jolloin voima kartaa sieltä. Jos molemmilla akseleilla yksi rengas omaa edes vähän pitoa, torsen kyllä toimii ja jakaa voimaa eteen ja taa, mutta se karkaa molemmin puolin siihen sutivaan pyörään.

                  Taas voi jarrulla koittaa auttaa, mutta kun ollaan mahasta kiinni niin sitten myös ollaan mahasta kiinni. Vaikka saisikin pitävälle pyörälle voimaa niin yleensä se ensi sutaisulla kaivaa itsensä ei-pitäväksi. Lapio/hinausköysi.

                  Quattro ei ole mikään möyrintäpeli, ensisijaisesti jo maavarankin takia. Allroadit ja Q-sarjalaiset poislukien. Lumihangessa/mudassa möyrintään ehdoton varuste on kytkettävillä mekaanisilla lukoilla varustettu maasturi.

                  Nyt on vielä huonot kelitkin tohon lumihangessa kahluuseen, kun tuo on paljon märempää kuin vielä viikko sitten. Menee renkaastakin kuvio tukkoon ja pito on vähissä.

                  Comment


                  • #10
                    http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...ghlight=Xdrive

                    jeps juurikin tuota oli tutkailtu, ja menipä siinä sitten jokunen hetki, kun kaikkea vetovertailuja oli youtubeen laiteltu.

                    Lapiollahan tuo lähti irti.
                    Vedot oli 1 edestä ja 1 takaa. Ja tottamooses oli kuvioissakin tukkoisuutta.

                    Juu toki jos massu kines ottaa, niin siihen se hyytyy. Oletin että lunta ei niin paljoa ja niin kovaksi mennyt, jotta ei rusentuisi kaaran alle.

                    Enskerralla täytyy mennä koitamaan tuota hyppyrimäkeen kiipeämistä.

                    Comment


                      #11
                      Lukot on mukavia, mutta niillä kyllä sitten vielä kertaantuu tuo kiinnijäämisen vaikeus. Jos kaikki lukot päällä ajat kiinni, niin voit olla varma olevasi niin syvällä, että sieltä et ajamalla enää pois pääse. Yhden lukon kun jättää auki, niin kiinnijäädessä on vielä mahdollisuuksia paremmin päästä pois.

                      Tosin, silloin puolestaan voi jäädä kiinni sen takia, että yhden lukon puutteesta ne vetävät pyörät voivat jo ruopasta, jolloin pito on menetty niiltä. Siten ei täydet lukotkaan enää välttämättä auta, kun melkein kaikista fillareista on jo pito käytetty. Täysillä lukoilla heti ajettaessa ei mikään pyörä välttämättä edes ruopaisisi, mutta sitten taas voidaan päästä todella pahaan paikkaan jumiin jne. jne.

                      Taito- ja tuurilaji :)

                      Comment


                      • #12
                        Jos lukkojen kanssa ollaan jumissa niin sitä varten on sitten vinssit. :)

                        Comment


                        • #13
                          Urssin keulalle vinssi? :D

                          Comment


                          • #14
                            Kyllä Haldex hinattiin eilen John Deeren avulla mökkitieltä, kun Audi jäi pohjasta kiinni ja sitten pyöri ristinurkat tyhjää. Ei mitään toivoa omin avuin eikä läpiolla. Se on vissiin ostettava Defender mökkikäyttöön! Mutta ihana tuo neliveto on arkikäytössä.

                            Comment


                            • #15
                              Edellinen quattro A4 hyytyi ja lopulta sammui jos oli toisen puolen pyörät vailla pitoa, eli edestä yksi ja takaa yksi.
                              EDL toppas niin lujaa että ei jaksanut kone vetää jos ei ollut kaasu pohjassa.
                              Kyllä ainakin siinä sai olla hyvin pohjasta kiinni että ei irronnut.
                              Eriasia sitten jos on keula tai perä kokonaan irti, niin silloin ainoa vaihtoehto tuossa on jarru tai lapio.

                              Comment


                                #16
                                Kiinnijäämisen filosofia on monesti todistettu jääratapäivillä. Ihan turha repiä millään laitoksella jos on mahan varassa. 10min lapiointia siihen tarkoitetulla lapiolla ja kaikki autot ovat lähteneet omin avuin pois. Ilma-alustakaan ei auta penkalta pois, kun menee vikatilaan noustessaan penkan päälle eikä anna nostaa enempää. Se siitäkin kuningasajatuksesta...

                                Comment


                                  #17
                                  Nyt vähän nillitystä aiheeseen "vetää vain kahdella pyörällä".

                                  Uskokaa tai älkää, avoimilla ts. lukottomilla tasauspyörästöillä varustettu nelivetoinen auto vetää joka tilanteessa, aina, ihan yhtä suurella voimalla joka kulmasta. Se, että jokin pyöristä sutii, ei todellakaan kerro siitä, etteivätkö muut vetäisi täsmälleen samalla voimalla, sutivan pyörän alla on vain heikoin pito. Tämä rajoittaa käytossä olevan voiman heikoimman pidon suuruiseksi.

                                  Tämä avautuminen siksi, ettei totuus unohtuisi. Nelikko ei muutu kaksivetoiseksi, eikä etuveto yksipyörävetoiseksi vain siksi, etteivät kaikki pyörät nyt vain satu sutimaan yhtaikaa.

                                  Tasauspyörästöjen lukotkaan eivät ole mikään ihmelääke. Ne auttavat lähinnä tilanteissa, joissa pyörien välillä on merkittävä pitoero. Silloin saadaan se paremman puolen pito käyttöön. Mahastaan kiinni oleva quattro ei lukollakaan irtoa.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Mikäs Samin mainitsema vikatila oikein on, koskeeko kaikkia ilmajousiautoja? Itsellä ei ole tullut vastaan tuollaista ilmoitusta.

                                    Comment


                                      #19
                                      En tiedä mitä kaikkia koskee, ainakin 4f A6 ja d3 A8 käyttäytyy noin noustessaan penkalle epämääräiseen asentoon. Ei annan nostaa ylemmäksi, joka olisi ensimmäiseksi helpoimman tuntuinen tapa mennä pois penkasta. Voi kyllä kuvitella, että järjestelmän mielestä on parempi panna pillit pussiin, kun yksi nurkka on sisässä ja muutama täysin ulkona...

                                      Comment

                                      Working...
                                      X