Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Käyttäminen lämpimäksi ja polttoaineen kulutus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Käyttäminen lämpimäksi ja polttoaineen kulutus

    Meillä ei ole kummassakaan autossa mitään lohkolämmitintä tai webastoa. Vaimo totesi äsken että "laitatko mulle auton käyntiin lämpenemään, niin säästyy bensaa". Nauroin tälle "naisen logiikkaa" ajatukselle, mutta ehkä siinä on jotain perää.

    Mitä sanoo raati?

    a) lähtee -22C pakkasessa ajamaan. Ensimmäinen 1 km 50 km/h ja sitten 100 km/h.

    b) antaa auton käydä paikallaan lakisääteisen maksimiajan tai epähuomiossa hieman pidempään ja lähtee sitten ajamaan vastaavaa reittiä.

    Oma arvaukseni on kyllä että tavalla b) polttoaineen kulutus on hieman pienempi.

    #2
    On kai siinä muitakin huomion arvoisia seikkoja kuin polttoaineen kulutus. Luulisi tyhjäkäynnin rasittavan kylmää konetta vähemmän kuin normaali kierrättäminen. Kylmäkäynnistys itsessään vanhan itämaisen viisauden mukaan vastaa 1000 normaalilämmöllä ajettua maantiekilometriä.

    OT: Tunnen yhden taksimiehen joka totesi että ei ole bemarissa mitään lämmittimiä, ei lumiharjaa eikä jääkrapaa. Kylmä auto vaan käyntiin, puhallus tuulilasille ja kierrokset 2500rpm niin kauan että näkee lähteä :)

    Comment


    • #3
      Jaa-a, mutta marsun keskikulutus aika tarkalleen 10km työmatka-ajolla, josta 8km länsiväylää pitkin yleensä nopeudella 60-90km/h, on kyllä noussut pakkasaikana litralla tai lähes 20 prosentilla.

      Comment


      • #4
        Kanadalaisella kolleegalla oli kaukosäätimellä toimiva auton startti. Sillä kun laittoi auton sisältä käyntiin, niin johan se Dodgen V8 oli kerenny auton saada mukavan lämpöiseksi ennen kuin tehdasalueella oli kävellyt autolle saakka. Pakkasta oli Quebecissa tuolloin n. -20C.

        Comment


          #5
          Bensavehkeet ehkä lämpee paremmin tyhjäkäynnillä kuin dieselit, mutta aikaa ottaa sekin.
          Ite laitan auton hyrskyttään skrapaamisen ajaksi sun muun homman eli 5-10min max. Ei nuo lämpee yhtään siinä ajassa, mutta öljyt ehkä vähän kiertää ennen liikkeelle lähtöä.

          Comment


            #6
            Tahkolla meidän A3 oli toimistona portilla ja vallinneesta ilmatilasta johtuen (-21 astetta) se oli "jonkin aikaa" tyhjäkäynnillä. Auto jaksoi antaa kabiiniin lämmintä mutta paikallaan seistessä moottorin lämmöt ei mittarin mukaan juurikaan nousseet yli 60 asteen. Eli ei tuo TFSI kovin hyvin lämminnyt. Suurin hyöty tosiaan taitaa olla lämpiämisen sijaan siitä, että ne öljyt ehtii edes hiukan aikaa kiertää ennen kun moottoria ruvetaan rasittamaan.

            Comment


            • #7
              Voipi olla että mitä vanhempi auto ja mitä isommalla koneella sitä enemmän tuo kannattaa. Ja jos polttoainen on bensiini niin kannatavuus on huomattavasti suurempi kuin Dieselillä.

              Comment


              • #8
                Sinällään tavaraahan se kylmänä imee oli se sit paikallaan tai liikkeessä. Paikallaan se vie tyhjäkäynnillä ensin "enemmän" (kylmänä), jonka jälkeen se myös tietenkin imee tavaraa ajettaessa.
                Jos taas lähtee liikenteeseen niin sehän tottakai vie enemmän ennen kuin lämpeää, mutta todennäköisesti lämpenee n. 5-6x nopeampaa kuin tyhjä käynnillä.

                Itse tulee noudatettua "sääntöä" et ei ahtoja positiiviselle ennen kuin kone on lämmin. Eli kone ei rasitu hirveästi. (230tkm ajettuun tuli juuri hiljattain asennettua lohko, josko se viel vähä auttais ja onhan se ainakin mukavuutta, kun 2100w termini pöhöttää sisälläkin)

                Jos riittää intoa niin aja tankki puolilleen molemmilla tekniikoilla.

                Jostain toki muistan, että sanotaan ettei olisi koneelle hyväksi käyttää tyhjäkäynnillä lämpöseks... Oisko ollu ihan manuaalissa teksti. Tuohon aikaan ei olla vielä hirveän viherpiiperoitakaan ollut joten siitä teksti ei välttämäti johdu.

                Comment


                • #9
                  Käyttöohjeissa yleensä lukee että pitäisi lähteä heti liikkeelle, säästyy polttoainetta. Niin tai näin, itse käytän aina hetken paikallaan etenkin kovilla pakkasilla vaikka olisi piuhan päässä ollutkin. Kyllä huvitti kun "anoppi" joskus kertoi kuinka ei halua mitään johtoja rumentamaan pihaa, mielummin vääntää raakana käyntiin vaikka 30 C pakkasessa. Ei ihme että vuoden vanha Pösö vuotaa jo öljyä..

                  Comment


                  • #10
                    Muistaakseni joskus luin jonkun kolmannen koulukunnan ohjeita, joissa neuvottiin lähtemään heti käynnistyksen jälkeen ajoon. Perusteluna oli moottorin ja öljyjen nopeampi lämpeneminen, jolloin se kankea öljy notkistuu ja rupeaa oikeasti voitelemaan nopeammin kuin tyhjäkäynnillä raksutellessa.

                    Itse lyön auton käyntiin aina ennen lumien harjausta. Jos lumia ei tarvi auton päältä kolata, niin lähden samantien ajoon. Eli molempi parempi. Dieselit kun ei paljon tunnu tyhjäkäynnillä lämpenevän, niin polttoainetaloudenkin kannalta lienee parempi lähteä vaan heti liikkeelle.

                    Comment


                      #11
                      mielummin vääntää raakana käyntiin vaikka 30 C pakkasessa. Ei ihme että vuoden vanha Pösö vuotaa jo öljyä..
                      Näillä kahdella asialla nyt ei välttämättä ole yhteyttä toisiinsa. :)

                      Itse lähden heti liikkeelle kun olen lasit saanut skrapattua. Kevyellä kuormalla ajaen kone ei liikoja rasitu ja lämpiää nopeammin kuin paikallaan. TDI:tä saisi muutenkin käyttää vaikka maailman loppuun eikä se lämpenisi yli 60 asteen siltikään. Melkeinpä väittäisin, että ainakin bensa-auto kuluttaa enemmän mikäli sen ensin antaa käydä tyhjiä lämpimäksi ja sitten vasta liikenteeseen.

                      Comment


                      • #12
                        Alkuperäinen kirjoittaja Mr.Crossfire Näytä viesti
                        Näillä kahdella asialla nyt ei välttämättä ole yhteyttä toisiinsa. :)
                        Kyllä pakkanen aiheuttaa öljyvuotoja. Kylmiltään startattu kone vuotaa taatusti herkemmin kuin lämmittimessä ollut. Toki hyvässä kunnossa olevat stefat ja tiivisteet pitävät, on kylmiä tai ei.

                        Comment


                        • #13
                          Itse en kulutusta juurikaan tarkkaile, kuluttaa mitä kuluttaa koska ajaminen on lähinnä mielihyvä ja sivutuotteena pääsee liikkumaan. Kertaakaan en ole käynnistänyt pakkasilla RS2 konetta ilman lohkolämppäriä ja käytän joka kerta sopivan lämpimäksi vaikka olisi kuinka kiire lähteä. Joutuu joskus ihmettelemään kuinka moni lähtee urvuttamaan heti kylmällä koneella. Nykyisin kun autot pannaan herkästi kiertoon ja muiden vaivaksi niin ei ole väliä missä kunnossa on muutaman vuoden päästä.

                          Comment


                          • #14
                            Vähän samaan asiaan liittyvä kysymys. Miten tärkeää on ajaa öljyt lämpöseks ennen sammuttamista? Yleensä tullut ajettua lyhyt työmatka hieman pidemmäksi, että auto lämpenee. Onneks harvoin tulee autolla lähdettyä töihin.

                            Comment


                              #15
                              audiq: Se oli ikäänkuin huumoria, viitaten tuohon ranskalaiseen automerkkiin.

                              Miten tärkeää on ajaa öljyt lämpöseks ennen sammuttamista?
                              Luulen että tuohon ei eksaktia vastausta pysty kukaan antamaan. Mutta parempi aina että ajaa öljyt lämpimäksi niin kondenssivesi haihtuu pois.

                              Comment


                                #16
                                Ennen päästöjuttuja kaikissa autoissa luki ohjeissa, että älä lähde liikkeelle heti koneen käynnistyttyä kylmänä. Sitten kun tuli päästölait ja ymmärrys päästöistä, se muuttui että lähde heti. Tuon perusteella olettaisin olevan koneelle parempi käydä hetken tyhjäkäynnillä.
                                Viimeksi muokannut jasso; 23.2.2010, 22:32. Perustelu: typo

                                Comment


                                • #17
                                  Ennen päästöjuttuja kaikissa autoissa luki ohjeissa, että älä lähde liikkeelle heti koneen käynnistyttyä kylmänä.
                                  Olikos tällöin vielä täyssynteettiset yleisesti käytössä?
                                  Viimeksi muokannut jasso; 23.2.2010, 22:32. Perustelu: typo

                                  Comment


                                    #18
                                    No täystynteettisten juoksevuushan lyhentää vain sitä tarvittua aikaa, mitä suositeltiin mahdollisesti muinaisemmilla jäykemmillä kamoilla.

                                    Toisaalta, aika samahan se on lähteekö hyvin kevyesti liikkeelle vai antaa jolkottaa tyhjäkäyntiä.

                                    Comment


                                      #19
                                      TM:ssä (tai tuulilasi tai moottori tms.) asiaa oli selvitelty ja jos nyt en väärin muista, niin kulutus ja päästöt ovat pienimmät kun lähtee heti ajamaan. Samoin moottorin kuluminen. Olikohan siinä suositeltu, että 10-15s antaa käynnin ensin tasoittua. Pienelläkin kuormalla moottori lämpenee huomattavasti nopeammin kuin tyhjäkäynnillä ja tämä lyhentynyt lämpeämisaika kompensoi sen korkeammista kierroksista ja kuormasta johtuvan kulumisen. Pätee kaiketi lähinnä uudempiin moottoreihin, jotka kylmänäkin säätävät itseään hyvin.

                                      Comment


                                        #20
                                        Itse olen pitänyt tapana lyyä veekasi tulille, ennenkuin alan skrapata tai harjata autoa lumesta. Ei se paljon ehdi sinä aikana lämmitä, mutta lasit eivät heti pyri uudestaan jäähän, kun sisään puhallettava ilma on edes aavistuksen ulkopuolta lämpimämpää.

                                        Taloudellisuudesta en sano juuta enkä jaata tässä kohtaa, urssi ei aivan höyryillä kulje pakkas- jos kohta muillakaan keleillä.

                                        Comment


                                          #21
                                          lyyä veekasi tulille, ennenkuin alan skrapata tai harjata autoa lumesta
                                          Samat sävelet (tosin eri kone) kun lähtee töistä. Aamulla taas kylmästä tallista ulos pihalle ja tallin ovien sulkeminen ja lukitseminen vie sen 15 sekunttia.

                                          Comment


                                            #22
                                            Auton käynnistäminen ennen lumien harjaamista on siinäkin mielessä fiksua ettei tule tehtyä turhaa työtä jos vaikka se auto ei lähdekään käyntiin.. :)

                                            Comment

                                            Working...
                                            X