Elikkästä pystyiskö joku kertoo mulle et miten noi takuu hommat menee ku niistä en kovinkaan perillä ole..? Ostin auton marraskuussa ja nyt ilmeni, että hydraulinen nostin on luultavasti mennyt rikki.. Eli vika kuuluu osioon moottori ja voimansiirto... Olen kuullut että kuluttajavirastolla on ko. osioon 6 kuukauden takuu ja että myyjä on silloin velvollinen maksamaan korjauksesta aiheutuvat kustannukset.. Onko kellään kokemuksia asiasta tai varmaa tietoa?? Ajattelin ensin täältä vähän kysellä ennekun alan ite korjaamaan vikaa jotta ei tulis sitä turhaa työtä ja rahanmenoa jos myyjä on sen velvollinen maksamaan..
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Automyyjien ja kuluttajaviraston takuut?
Collapse
X
-
Avainsanat: Ei mitään
-
En ole vielä myyjään ollut yhteydessä, koska halusin ekaks kerätä vähän tietoja, koska uskosin että myyjä jollainlailla yrittää luikerrella pois vastuusta...
Comment
-
No mulla oli sellanen tapaus että ostin entisen audini tampereelta. Ja siinä audissa meni rikki parin päivän päästä kaupoista joku tyhjäkäynnin anturi. Ja minä sitten vähä vihaisena soitin auto kauppiaalle ja sanoin että teidän on maksettava tämä osa. Ja ne eivät ruenneet maksamaan ja minä sanoin että tässä takuu kuitissa on sellanen kohta että takuu on 5000 kilsaa. Yrittivät vängätä siinä jonkun aikaa minä sitten sanoin että otan yhteyttä kuluttaja asiamieheen. Siinä vaiheessa rupes asiat hoitumaan. :) Ne kiltisti maksoivat sen tyhjäkäynnin anturin! Onko sulla mitään takuu kuittia??
Comment
-
-
Kuluttajansuojalla ei ole mitään tekemistä takuun kanssa eikä mikään takuu voi vähentää kuluttajansuojaa.
Suosittelen tutkimaan nettiä, sieltä löytyy asiasta vaikka kuinka paljon hyödyllistä tietoa.
Täältä on hyvä aloittaa: http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/autot/
Comment
-
Vieras
Olisiko järkeä ottaa ensin yhteyttä autonmyyjään?????
Mihin sitä kuluttaviranomaista tarvitaan jos myyjä suostuu homman maksamaan?
Jos kyseessä on profiiliin -00 auto, niin turha odottaa että koko lasku menee myyjälle, siihen ei ole velvollisuutta. Varmasti kuitenkin osallistuvat kuluihin.
Comment
-
Kuluttajasuojalain mukainen myyjävastuu on pitempi kuin myyjäsi myöntämä takuu (3kk). Se kuinka pitkä aika kuluttajasuojalain mukaan on sopiva vastuuaika en tiedä mutta riippuu tuotteen iästä & kilometreistä. Ei taida olla myöskään tarkkaan määritelty mitä vastuu tarkoittaa tarkkaan ottaen..käsittääkseni ensisijaisesti myyjälle pitää antaa mahdollisuus korjata mahdollinen vika itse tai valitsemassaan paikassaan (ei siis maksaa Audi Centerin laskua)
Esim. 65tkm ajetussa autossa on pitempi vastuuaika kuin 265tkm ajetussa koska asiakkaankin tulee tiedostaa, että siihen voi tulla mitä tahansa vikaa milloin vaan.
Suosittelen kuitenkin, että otat automyyjääsi yhteyttä kerron ongelman ja odotuksesi. Olen myöskin sitä mieltä että saatat joutua osallistumaan korjauskuluihin.
Comment
-
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja helmut Näytä viestiMielestäni jos kauppakirjassa lukee takuu 3kk niin silloin se on se 3kk.
Liikkeen ja yksityisen välisessä kaupassa poistuu tuo 6kk kuluttajasuoja vain, jos kauppakirjaan laitetaan viite " myydään varaosiksi" tai "myydään romutettavaksi". Tällöin ei 6kk kuluttajasuojaa ole.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja helmut Näytä viestiMitäs hyötyä autoliikeiden on myöntää mitään takuita jos kuluttajasuojalakiin voi aina vedota.?
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja helmut Näytä viestiAivan.. Onneks ei tarvii painia autoliikeiden kanssa kun en autoja niistä osta..
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja pulla Näytä viestiLiikkeen ja yksityisen välisessä kaupassa poistuu tuo 6kk kuluttajasuoja vain, jos kauppakirjaan laitetaan viite " myydään varaosiksi" tai "myydään romutettavaksi". Tällöin ei 6kk kuluttajasuojaa ole.
Comment
-
Nimenomaan Tekniikan Maailmassa oli takavuosina juttu tästä. Kuluttajansuojaa ei voi poistaa noilla "vain varaosiksi" kikkailuilla. Eli jos ostat vaikka 500€ auton liikkeestä ja se hajoaa kotimatkalla niin kylläpäs on kaupan purku tai remontti myyjän velvoitteena.
Kysymyshän on siitä että jos ostaa auton niin ostajan on voitava olettaa että kaupan kohde kestää kohtuullisen ajan. Eli mitä tahansa pommia onkin hakemassa niin pitää pystyä olettamaan että moottori kestää kohtuullisen ajan. Tätä kohtuullisuutta ei tietenkään ole missään säädetty.
Comment
-
Tuossa on aika selkeät kuviot miten se toimii..
http://www.kuluttajavirasto.fi/File/...tokaupassa.pdf
Comment
-
Kuluttajavirasto sanoo asian näin:
Myyjän antamilla tiedoilla on suuri merkitys kuluttajan ostopäätökseen. Kuluttaja ei voi vedota virheenä sellaiseen havaitsemaansa vikaan tai puutteeseen, josta hänelle on kerrottu ennen kaupasta päättämistä. Riitatilanteessa myyjän on osoitettava, että on kertonut tällaiset tiedot ostajalle. Viat ja puutteet onkin syytä merkitä kauppakirjaan.
Yleisluontoinen ilmaisu ”myydään korjattavaksi” tms. ei riitä. Vika pitää yksilöi-dä esimerkiksi ilmaisulla ”myydään moottorin osalta korjattavaksi”.
Comment
-
Minulla on käsitys että jos kauppasopimuksessa lukee tuo että myydään moottorin, vaihteiston ja apulaitteitteiten osalta korjattavaksi, niin silloin se pois sulkee noilta osin takuun.
Kannaattaa jutella ensin myyjän kanssa ja sit miettii että miten toimii, jos ei ole halukas tulemaan kuluissa vastaan.
Comment
-
Kertokaas mielipiteenne tästä tapauksesta: allekirjoittaneen merkkiliikkeessä ohjeiden mukaan huollettu 107000 km ajettu 2006 Honda Accord 2,2 I-CDTi sytytti pari viikkoa sitten VSA:n (ESP:tä vastaava) valon. Kevättalvella sain puhelimessa ohjeen, että näitä valoja kannattaa hetki katsella, jos sammuvat itsekseen. Polttoaineen syötön merkkivalo sammuikin itsekseen.
Kävin tänään sen kanssa merkkiliikkeessä, ja kertoivat että tuo VSA on yhteydessä jarrujärjestelmään, ja sieltä on joku monimutkainen paineensäädinkeksintö rikki. Hintaa osalla 2300 euroa. Kyseessä ei ole kuluva osa, joten kuuluuko tämä myyjäliikkeen ja/tai maahantuojan osalta virhevastuun piiriin? Auto on ostettu melko tarkkaan vuosi ennen vian ilmenemistä käytettynä merkkiliikkeestä, ja viimeisin määräaikaishuolto on suoritettu kesäkuun alussa. Korjaamon kaveri kertoi, että monista volkkareista (Golf ja Jetta) on hajonnut sama osakokonaisuus.. Onko tietoa miten niistä on selvitty?
Comment
-
Renault Espacesta hajosi viime kesänä ilmeisesti vastaava yksikkö (2005 ja noin 100000km oli ajettuna). ESPi meni mykäksi ja poltti service valoa, samaan palikkaan on integroituna ABS:n ohjaus ja äly, hinta palikalle Suomessa n.1500?, maailmalta noin tonnin. Tämä meni maahantuojan piikkiin.
Comment
-
Maahantuoja tarjoutuu maksamaan osasta (ABS-yksikkö) puolet. Itse otan vielä yhteyttä kuluttajaviranomaisiin, ja tarjoudun maahantuojalle maksamaan työt jos he maksavat osan. Lisäksi ajattelin etsiä osaa purkaamoilta. Eräs vaihtoehto olisi myös myydä auto pois sopivasti halvempaan hintaan osaavaksi itseään kuvittelevalle TI-miehelle.. Onko muita pelivihjeitä asian oikealle laidalle saattamiseksi? Onnekseni seuraava katsastus on vasta ensi keväänä, joten kiirettä ei asian kanssa ole..
Comment
-
Asiahan on niin että se 6 kk on myyjän piikkiin, jos ei voi osoittaa, että vikaa ei ollut myytäessä (se on vaikeaa). Sitten painitaan seuraavaksi siitä, että onko se vika siinä moottorissa vai voimansiirrossa vai missä se on (se ei ole aina selvää). Sitten myyjä pistää vastuustaluikertelurasvaa päälle oikein kunnon kerroksen ja alkaa kertoilla, että "moottorin öljymäärämittari ei ole moottorin osa, koska se ei tule tehtaalta varaosamoottoria tilatessa" (näin kerrottiin minulle viime perjantaina). Tai että pakoputken haitariliitos on pakoputkiston osa, ei moottorin. Tai että katalysaattori ei kuulu moottoriin ja sitä ei kateta takuun toimesta. On ihan totta, että jos joku 200 000 ajettu osa poikii autosta, niin saattaa se olla kulumistakin.
Toisaalta on ihan älytöntä, että mulla olevan Allroadin vaihteisto kesti 95 000 km, sitten se vaihdettiin (käsittääkseni kuitenkin justiin tähän 6 kk takuuseen liittyen, tapahtui ennen minun aikaani).
Jos annetaan joku vapaaehtoinen lisätakuu (esim. tyyliin 3 kk koko auto, osa autosta moottori apulaitteineen tai muuta vastaavaa), se ei kuitenkaan deletoi sitä myyjän 6 kk vastuuta.
Nuo virhevastuuasiat ovat aika rasittavia. Täällä Pohjois-Suomessa eräs, melkein 20 merkkiä edustava talo hoiti asiat ihan kiitettävästi kun Allroadista oli 3 vk oston jälkeen toinen katti romuna. Vaihtoivat sen ihan kiltisti. Alle 6 kk ostetun A3:sen öljymäärämittari taas ei kuulemma kuulunut takuuseen (kts. aiempi kertomus). Tämä tapahtui erään Pohjois-Suomessa vaikuttavan ison autotalon Oulun vaihtoautopisteessä.
Comment
Comment