Kyseessä siis halpa kiinalainen kopio tai ainakin luulen niin, joten voiko tästä syyttää kuin itseään?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Automyyjien ja kuluttajaviraston takuut?
Collapse
X
-
Joka kikkareella on joku oletettu käyttöikä. Vesihanalle se on varmasti enemmän kuin 1 vuosi. Vaikka takuu olisi jo päättynyt niin virhevastuu ei pääty. Jos tavarassa on valmistusvika tai sen kestoikä ei ole sitä mitä tuotteen hinnan, markkinoinnin yms tekijöiden perusteella on syytä odottaa niin tavarassa on virhe.
Reklamaatio vaan tai voihan sitä ensin koittaa epävirallisempaa yhteydenottoa myyjään. Myyjästä riippuen voi saada ihan pyytämällä uuden, tai sitten ei. Myyjälle pitää antaa mahdollisuus korjata tavarassa ollut virhe eli et voi kävellä toisesta kaupasta ostetun hanan kuitin kanssa vaatimaan rahoja takaisin.
Comment
-
Toisaalta jos on tuommoiset kokemukset (tässä tapauksessa tuosta paskasta hanasta) tuotteesta, niin haluaako samanlaista enää tilalle? Tuskin se uusikaan samanlainen 10 vuotta kestää. Jotenkin sitä itse ainakin toivoisi, että noi vesikalusteet kestäisi kasassa vuosikymmeniä.
Aikanaan hain honkkarista niitä halpoja rälläköitä takuuseen muutaman kerran, mutta sitten väsyin siihen ramppaamiseen ja pyysin tiskillä rikkinäinen rälläkkä kourassa, että saako ko. summan hyvityksenä, jos otan hyllystä jonkun laadukkaamman ja kalliimman tilalle, onnistui. Eipä ole tarvinnut enää käydä vaihtamassa.
Comment
-
Kauppalehti 11.10.14 kirjoittaa seuraavaa:
Kesäkuussa voimaan tulleet kuluttajasuojalain säännökset toivat autokauppiaille entistä tarkemmat ohjeet tiedonannosta etä- ja kotimyyntitilanteissa.
Käytännössä laki on niin vahva, ettei ostajan tarvitse edes tarkistaa autoa ennakkoon, vaan hänen pitää voida luottaa liikkeen myyjän antamiin tietoihin.
Oma-aloitteisuutta voi kuitenkin suositella, koska sellaiseen seikkaan ei jälkikäteen voi vedota virheenä, joka vaikkapa silmämääräisesti olisi pitänyt tehdyssä tarkastuksessa havaita.
Autoliikkeissä myyjän on kerrottava ostajalle kaikki tiedot, joilla voi olla merkitystä ostopäätöksen tai auton arvoon.
Lähtökohta on, että kaupantekohetkellä myös kaikki maksuun erääntyneet viranomaismaksut on maksettu ja auto on kaikin puolin viranomaisten määräysten mukaisessa kunnossa, ellei myyjä ole muuta kertonut.
Myyjää sitoo kaikki kerrottu ja markkinoinnissa ilmoitettu ja myös se, mitä mahdollisesti on jäänyt kertomatta.
Myyjä vastaa jopa sellaisista seikoista, joita ei kaupanteon hetkellä välttämättä ollut tiedossa. Näin, jos auto on niiden perusteella huonommassa kunnossa kuin kuluttajalla on ollut ostaessaan perusteltua aihetta olettaa.
Nykyisin yhä useampi asiakas myös nauhoittaa sopimusneuvotteluja, koska monilla älypuhelimilla se käy kätevästi. Esimerkiksi jos kaikki sovitut takuuasiat eivät ole kirjautuneet paperille, ne voi tarkistaa nauhoituksesta.
Kuluttajalle on kerrottava
1. Jos auto on tuotu käytettynä maahan. Kaikki autoliikkeet eivät välttämättä ota vaihdossa tuontiautoja, koska niiden huoltohistoria voi olla vaikea selvittää eivätkä esimerkiksi kilometrilukemat pidä välttämättä paikkaansa.
2. Jos auto on ollut kolarissa ja siihen on tehty isoja korjauksia. Sitä ei tarvitse kertoa, missä korjaukset on tehty, myyjä ei niistä välttämättä edes tiedä. Pienestä kolarista ei myöskään tarvitse kertoa, jos korjaukset on tehty asianmukaisesti eivätkä ne alenna auton arvoa.
3. Jos auto on lunastettu ja se on tullut korjausten jälkeen uudelleen myyntiin. Lunastuksesta on kerrottava erikseen, vaikka se näkyisi myös papereista.
4. Auton aiempi käyttötarkoitus, jos auto on esimerkiksi aiemmin ollut taksina tai vuokrakäytössä.
5. Jos autosta puuttuu netissä mainittuja luvattuja varusteita.
6. Kaikesta muustakin poikkeuksellisesta, mitä kuluttaja ei itsestään selvästi huomaa.
Comment
-
Vieras
Ei ole autokauppiaan työ enää herkkua. Mun mielestä käytetty on aina käytetty, eikä myyjää voi aina laittaa maksumieheksi jos jotain hajoaa tai ei pitäisi voida. Jokainen varmaan ymmärtää mitä edellisellä tarkoitan. Onneksi sentään kuluvat osat voidaan karsia pois korvattavien listalta.
Comment
-
Ei kai autokauppiaan työ ole koskaan ollut herkkua, vaatii ihan omanlaisensa luonteen ;)
Mitä tulee virhevastuuseen ja virheiden maksajaan, sehän on ainoastaan liikkeenharjoittajan riskienhallintakysymys. Sen takia niissä autoliikkeiden hinnoissa on sitä ilmaa ja siitä ostajakin haluaa maksaa. Miksi kukaan muuten ostaisi autoaan liikkeestä esim. 10-20% kalliimmalla kuin yksityiseltä jos lisähinnalle ei saisi mitään arvoa?
Comment
-
Niin, kuka ostaisi autoliikkeestä auton 10-20% halvemmalla samalla luopuen kaikesta kuluttajansuojasta? Todellisuudessa kysymys ei ole relevantti, koska kuluttajaoikeus ja kuluttajansuojalaki on pakottavaa oikeutta ja millään sopimusehdoilla kauppaliike ei voi itseään lain säännöksistä vapauttaa.
Comment
-
Kuluttajansuoja on toki pakottava, mutta kyllä sopimuksi voidaan silti tehdä. Esim. auto voidaan ostaa vikoineen. Tällöin käytännössä tiedossa olevat viat kirjataan kauppakirjaan, ja niiden osalta myyjäliike ei ole vastuussa. Myyhän esimerkiksi AVK (yritys) ajoneuvvoja korjattavaski. Siellä vain sopimusehdoissa lukee tiettyjä ehtoja kaupalle.
Monella ihmisellä on lisäksi hieman väärä käsitys tuosta kuluttajansuojasta (varsinkin autokaupan oslata). Liikkeestä ostetun käytetyn auton ei oleteta olevan virheetön. Jos esimerkiksi 10v vanhassa autossa hajoaa bensapumppu heti kaupan jälkeen on myyjäliike velvollinen korjaamaan vian. Kuitenkaan liikkeen ei tarvitse vaihtaa tilalle uutta bensapumppua, vaan myös käytetty osa voidaan vaihtaa. Jos asiakas taas välttämätä haluaa että korjaus tehdään uudella osalla, tulee hänen itse maksaa hinnan erotus. Toisinsanoen myyjäliikkeen ei tarvitse korjata autoa parempaan kuntoon, kuin myyntihetken tilanne. (Sam pätee muuten myös vakuutusyhtiöihin)
Comment
-
180 tkm ajettu Q7 -20 kevyt hybridi. Laturi rikki ja hinta reilu 3000 € töineen. Mulla auto ollut alle vuoden ja k-kaarasta ostettu. Maksankohan itse koko remontin?
Ennemmin sitten tietoa kun arvauksia vastauksiin, kiitos!
EDIT:Kysytty asiaa k-kaarasta, mutta vastausta ei vielä saatu.
Comment
-
netistähän löytyy taulukko josta ilmenee kuinka pitkään minkäkin komponentin pitäisi kestää. Siis mallia suositus jos korvauksista puhutaan. Taulukosta löytyy kaikkea muuta kuin sähköautojen latureita ja tai ylipäätänsä latureita. Toki löytyy sähkölaitteet, mutta uskoisin, että tarkoittaa vaikka lämppärin moottoria. Koska kestoksi annetaan 10 vuotta ilman km rajaa. Myöskään en ole löytänyt mitään keskustelua noiden isompien latureiden kestoista. Ja kokemusta löytyy omasta puolesta vaan normi 12 v latureista. Ainakaan minulla ei kahdessa edellisessä 3.0 tdi audeissa mennyt latureita 450 t km aikana. Jos joku tietää ketjun joka koskee noita 48 V latureita niin kiitos. Akuista kyllä löytyy ketjuja ja tietoa kestoista, mutta niiden lataamisesta ei ole löytynyt.
Comment
-
Kuten mainittua. Odota että myyjäliike vastaa reklamaatioon ja jos ei vastaus miellytä, niin täältä saa muutamassa päivässä vastauksen:
https://www.kkv.fi/kuluttaja-asiat/
Se mitä kukakin maksaa, riippuu auton isästä, ajetuista kilometreistä, auton hinnasta ja osan oletetusta kestoiästä yms yms. Ei siis kukaan pysty täällä sanomaan mitään faktaa.
Comment
-
Homma selvä tähän hätään. Laturin kesto on kuulemma 200 000 km. Siis jos se hajoaa 100 t km kohdalla niin puolet hinnasta myyjältä. Jos taas 200 tkm kohdalla niin kättä vaan syvemmälle taskuun. Minä/myyjä saatiin ok ratkaisu perustuen pitkään as suhteeseen yms. Ihan ok palvelu. Mutta minulle kyllä tuli yllätyksenä tuon laturin laskennallinen ikä ja hinta ja tulee varmaan myös monelle muulle hydridi auton omistajalle. Edellisillä 3.0 tdi audeilla molemmilla yli 400 t km ilman laturi remontteja.
Comment
-
Tämä -20 laite on ollut sinulla alle vuoden. Oliko teillä puhetta kuluttajansuojasäännöksistä? Myyjällä on laaja virhevastuu autosta jos osa rikkoontuu selvästi ennen sen oletetun käyttöiän päättymistä. Jos sinulle on sanottu, että laturin oletettu kesto on noin 200tkm, ja sen porsiessa 100tkm kohdalla sinulta laskutetaan puolet, niin ainakin minä kysyisin vähän lisää. Mutta olenkin tällainen mulukero :D
Vai tarkoititko, että myyjäliike kertoi sinulle kustannuksenjakokaavaksi, että jos porsii puolessa välissä oletettua käyttöikää, niin myyjä korvaa puolet?
Tuosta voit halutessasi lukea lisää. https://www.minilex.fi/a/kuluttajans...-ja-autokauppa
Comment
Comment