Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A8/S8 ostamassa.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    joten ei ole vain yksilöongelma
    Ongelma jokaikisessä Audissa, Volkkarissa ym joissa ei alumiinisia apurunkoja, ja ei-alumiiniaudeissa lisäksi pohjan ruostuminen varsinkin takaa. Bemarilla oli jo 90-luvun lopulla e39ssä alumiiniset apurungot, ei voi ymmärtää mikä kustannussäästö Audilla tulee kun käytetään mustaa terästä apurungoissa. Painossa ei ainakaan säästetä.

    Ihmemies siitä huutamaan kattoluukuton W12:
    https://huutokaupat.com/3359505/audi...2-quattro-2004

    Comment


    • Huutokaupat.com:ssa käsittääkseni myydään pääasiassa viallisia autoja. Lähinnä niissä yhteyksissä on huutokaupat.com myynnit tulleet itselleni vastaan. Esim. jos on loota rikki, tai moottori, kenties jakoketju rallattaa jo todella pahasti. Tai sitten auto on kolarikorjattu ranettamalla jossain baltian suunnalla, ja tämä on selvinnyt auton uudelle omistajalle vähän liian myöhään -> halutaan laittaa auto kiertoon perävalotakuulla.

      Muutenkin antaa aika nukkavierun kuvan, kun jollain painepesurilla on käynyt itsepalvelupesulassa autoa sutimassa, eikä ole viitsinyt edes kuivata sitä ennen ulos ajoa...

      D3:ssa on myös näemmä säästetty kynnyksissä. C5 ja D2 oli ainakin helmat oviaukkojen kohdalta suojattu niin, että peltiä ei näkynyt mistään välistä ovi auki. Vrt. tuossa D3:ssa on jo pitkä siivu maalattua peltiä näkyvissä tiivisteen ja oviaukon kynnyksen välissä... höh. Kaipa sen välin voi suojateipata halutessaan, niin voi vähän turvallisemmin mielin kankeajalkaisena könytä autosa sisään ja ulos :)

      Edit: ai niin tuossa on joku sekasarja kangas- ja kuramattoja, ja ei edes alkuperäisen näköisiä. Takapenkiltä puuttuu alkuperäinen tupakansytytin. Nahat näyttää todella veltoilta ja huonoryhtisiltä joka penkillä. Lisäksi toi harmaa nahka ja harmaat turvavyöt näyttävät aika likaisilta. joskun niitä ei ole ikänä pesty. Ei tuo yksilö äkkiseltään herätä ostohaluja.

      Edit2: amerikan lippukuvioinen pahvi pitämässä MMI.n näyttöä ylhäällä kuvissa? :D Takapuskuri jätetty pesemättä, jotta ei naarmut ja lommot näy? Vasemmassa etulokarin etureunassa kanssa jotain nirhaumaa? Taidan olla aika kriittisellä päällä tänään.

      Edit3: huoltokirja hukattu. Avaimet hukattu, vain yhdet avaimet... vain yksi rengassarja, alla oleva. Joku VMK Service - automaattivaihteistojen korjauspaja myy autoa? Loota paskana ja asiakas ei maksanut huoltoa -> liike omi auton ja yrittää realisoida huoltokuluja? Rekkari siis TZZ-851 ja havainnot puhdasta omaa mutuilua ylläolevan ilmoituksen perusteella, näkemättä tai tuntematta autoa yhtään.
      Viimeksi muokannut Ihmemies; 18.3.2022, 13:44.

      Comment


      • Varmaan hieman hierottavaa on jos täydellisen haluaa, mutta ei tuo nyt hullummalta näytä kuvien perusteella. Paljon paremmalta näyttää kuin liki 20v vanhat autot keskimäärin. Kyllä tuo sivusto ehjiäkin autoja kauppaa.

        Comment


          Ihan siistiltähän tuo vaikuttaa ja rekkarin googlaimella löytyy 1-2kk vanha nettiauton ilmoitus, josta selviää että on sitä huollettu:
          ​​​​​​http://www.nettiauto.com/audi/a8/12677001
          Muutama tuhat kilometriä sitten vaihdettu vaihteisto öljyt huuhtelemalla ja kaikki jarrulevyt sekä palat samalla vaihdettu. Tuulilasikin on ehjä sekin vaihdettu hiljattain. Lambda anturit uusia(4kpl alkup Bosch).
          Huutokauppakohteitahan ei ilmeisesti saanut käydä tutkimassa etukäteen, vai saako?

          E. Tuo näyttäisi olleen tuotu Viroon vuoden vanhana ja v. 2015 tuotu Suomeen. Huutokaupat.comin ilmoituksessa mainitaan ettei olisi tuontiauto :)
          https://eteenindus.mnt.ee/public/soi...ik.jsf?lang=en
          Nuo rekisteriotteen häviämiset ei herätä luottamusta.
          01.12.2015 Deleted to be taken out of country
          20.12.2012 Temporary removal from register, Notification of transfer
          31.03.2010 Registration certificate stolen/burnt
          23.09.2008 Registration certificate stolen/burnt
          10.07.2008 Registration certificate stolen/burnt
          17.06.2008 Exchange of ownership
          12.10.2007 Changing registration information
          25.05.2007 Exchange of ownership
          05.04.2005 Registration in Estonia
          05.04.2005 Pre-registration inspection of compliance with requirements
          Viimeksi muokannut vV8m5; 18.3.2022, 15:01.

          Comment


          • Itse olen nyt aika nuukalla tuulella. Tuo ei täytä siistin kriteereitä, paperit puuttuu/ei ole ym ym. Ei mene edes harkintaan. D2 S8:n kanssa tuli kokeiltua jo huonoa autoa, en halua samaa kokea enää toiste, jos siltä voi välttyä. Autolle ei ole elämässä tarvetta, joten jos sopivaa ei löydy, niin pitää sellaista odotellessa jatkaa fillarointia.

            Edit: käyty fillaroimassa 15km lenkin K-Caara -Autokeskus-SAKA-Tamperen Laatuauto akselilla. Random kommentteja 200cm kuskilta jolla on autokaupoilla aina vaikeaa, ei mitään henkilökohtaista.

            Sakan D3 A8, pre-fl: ääh öhö hmmh. Takaluukku irvisti ilmassa 2-3cm, jotain vikaa. Ei varmaan kolaroitu, en tiedä miten tollanen voi mennä ees noin? Sisältäkin vähän meh. Tuulilasin pyyhkimien varret ruosteessa, kiinnityspultit umpiruosteessa ja hatut hukassa..

            D3:ssa on tosiaan about samat tilat kun D2:ssa. Ohimolla rasittavasti airbag-verhot.. Sais olla autossa 5-10cm leveempi katto. Keskikonsoli on jotenkin massiivinen. Ratti vaikutti ohuelta luikuralta C5/D2 sarjan "perus" 3-puolaiseen sporttirattiin verrattuna. Ei herättänyt mitään himoja. Autokin oli jossain sivukadulla aika kaukana liikkeestä.

            D4 laatuautossa: kattoikkuna, eijeijeijei ei mahtunut. Pää ottaa kattoon kiinni. Laatuautossa ei ollut mitään köyhien autoja sitten näytillä, mutta muuten meiniki oli jotenkin tosi omituisen oloinen. Nostin kytkintä nopeasti. Kattoluukuton D4 olis mielenkiintoinen testata.

            Täytyy katsoa löytyisikö jostain kattoluukuton D4, jos sen katto olis leveämpi kuin D2-D3 akselilla. Mistähän sellasenkin bongaisi. 4.2 FSI:llä varmaan ihan kiva peli.

            Edit2: 4.2 FSI:llä saa suht edullisesti D4:sia. Yksi verotusarvokin löytyi! 8000€ vajaa 130tkm ajettuna. Ei paha, ei paha...
            Kalliimpi arvo on Langille.
            Attached Files
            Viimeksi muokannut Ihmemies; 18.3.2022, 21:07.

            Comment


            • Nettiauton D4 4.2:ssa ei ole kattoluukkua. Mutta ei ole adaptive cruisea, tuplalaseja, webastoa tai muutakaan. Ilmeisesti kattoluukku tulee "väkisin" mukana jos laittaa autoon myös muita varusteita: https://m.nettiauto.com/audi/a8/1265...unt=1&vifNav=Y

              Hankala homma. Ostaisiko karvalakin vai ei. Kävin myös Autocenterin D4 S8:a katsomassa. Ihan hieno kyllä, mutta niin, kattoluukku...

              Comment


                Ei ollut kattoluukku ainakaan alkupään D4:ssa osa Suomi-Executive-pakettia. Itselläni sitä ei ole, mutta on kyllä muut varusteet. Tai tämän luokan malleissa ei kaikkia varusteita ole missään, koska varustevaihtoehtoja löytyy jääkaapista lähtien.

                D4:sen kohdalla etututkien puuttuminen (mustakupuiset "sumuvalot" kulmissa) kertoo aika hyvin varustetasosta. Jos ne puuttuu, yleensä puuttuu kaikki muukin - ja päinvastoin. Erottaa auton keulan kuvista helposti.

                Kokemuksesta mitä D4:ssa kannattaa katsoa: ilma-alustasta pussit + kompura/venttiiliblokki, laatikon mekatroniikka, jakoketju, apurunkojen ruoste, haineväantenni, eberin tukkoisuus. Nuo kaikki tulee jossain vaiheessa eteen, osa kilometreillä osa iän mukana. Jakoketju työläin ja apurunkojen irrotus. Muut yksinkertaisia osienvaihtoja. Mekatroniikkaan voi vaihtaa aluksi vain solenoidit, kun alkaa tuntumaan jotain. Itse mekatroniikan ylikokoon poraus+uudet solenoidit+öljyt/putsari on hinnaltaan 1500-2500e kun itse purkaa ja lähettää vain mekatroniikan huoltoon.

                Laatikon öljyt kannattaa D4:ssa huuhdella uusiin 150tkm jälkeen ja siitä 100tkm välein. Sillä pidentää vähän mekatroniikan ikää. Ei kuulu huolto-ohjelmaan, joten merkkihuolletuissa öljyt aina vaihtamattomia.

                Ja sireeni hajoaa iän myötä aina tai vähintään alkaa herjaamaan vikaa. Sireenin oma akku vuotaa piirilevyhin. Mutta tämä ei A8sin vika pelkästään :)

                Edit: Jos aikoo lisävarustella jälkikäteen, niin kannattaa ottaa 2011 loppuvuoden malleista eteenpäin. 2010:ssa on muutamia rajoituksia komponenteissa.
                Viimeksi muokannut jasso; 19.3.2022, 16:43.

                Comment


                • Kiitos vinkeistä! Ilmeisesti siis kyseessä on nuo sumarien kohdalla olevat feikki sumuvalot? Niitä ei kaikissa D4:ssa ole, vaan on pelkät ritilät siinä.

                  Jos V8 kiinnostaa diisselinä, niin tuossa olisi webastolla, ilman kattoluukkua, aika halpakin: https://m.nettiauto.com/audi/a8/1266...unt=0&vifNav=Y
                  Tuossa on myyjän mukaan myös adaptiivinen vakkari ja tuplalasit.

                  Itse olen ajellut autoilla niin vähän (vuodessa), että olen 50tkm välein vaihdellut laatikon öljyjä. 340tkm ajettu 5HP19 A6:ssa pelasi ainakin tosi hyvin, vaikka sille ei oltu muuta tehty kuin liemiä vaihdettu.

                  Click image for larger version  Name:	Screenshot_20220320-113517.jpg Views:	0 Size:	106.5 KB ID:	1937565
                  Viimeksi muokannut Ihmemies; 20.3.2022, 12:00.

                  Comment


                    Itse olen nyt aika nuukalla tuulella.
                    V8 mörködiisseli se onkin nuukan miehen valinta ;)

                    Ylivieskan suunnalla olisi audiharrastajaveljellä kaupan samaan hintaluokkaan vastaava kebabinvärisellä sisustalla ja muutenkin ihan kivoilla varusteilla. Ja ei oo kattoluukkua...

                    Comment


                    • Turbot tuntuvat vaan ylimäärisiltä varusteilta. Pitää olla mitkälie välijäähdyttimet, turboille vesi- ja öljynkierto, konehuone täyteen letkua, putkea, turboa, jäähdytintä ym. ym. Bensa vaparista saa minun makuuni kaiken tarpeellisen irti. Pitäisi olla riittävän rikas, niin voisi tilata uuden menopelin haluamallaan värillä. 90% myytävistä fossiilisia käyttävistä autoista on dieseleitä, 90% niistä värittömiä.. Audi exclusive valikoimastahan saisi vaikka mitä värejä.

                      Tämä lienee se Ylivieskan D4: https://m.nettiauto.com/audi/a8/1276...nt=15&vifNav=Y

                      Comment


                        Ilmeisesti siis kyseessä on nuo sumarien kohdalla olevat feikki sumuvalot?
                        Jep. Ne ovat cruisen tutkat. Jos pelkät ritilät, niin aika varmuudella karvalakkimalli kaikin puolin. Jos ei ole tutkia, niin kaikki retrofititkin menee vaikeaksi, koska puuttuu mm. kunnon kamera lasista jne. Muutenkin adaptiivinen cruise on sen verran hieno varuste, että itse en enää suostu autoa ilman sitä ottamaan.

                        En sanoisi, että ne vapari FSI:t sen kliinimpiä ole. On imusarjan läppiä jne. Ihan yhtä monimutkaisia nekin.

                        ​​​​​​D4:sen 4.2tdi ainakin on todella varma tekniikaltaan. Ei isoja tyyppivikoja. Ketjunvaihto tulee aiheelliseksi siellä 300tkm jälkeen.

                        5hp sarjan laatikot on sen verran vanhaa tekniikkaa, että kestävät ihan eri lailla, kun oikein mitään ominaisuuksia ei ole. Varsin hitaita ja kuluttavat menovettä turhaan. 8hp:ssa venttiileitä ajetaan oikeastaan koko ajan, joten varsinkin tietyt kuluvat ihan erilailla. Hieno laatikko 8hp on, ei sen puoleen. 6hp sarjalaisiin nähden merkittävästi kestävämpi ja vastaavia tyyppivikoja kuin 6hp:ssa ei juuri ole.

                        Tuplalasit varmaan tuovat vielä lisää mukavuutta ajomeluun. Ei kokemusta, mutta voisin kuvitella vaikuttavan.

                        Edit: Matriisi-leditvalot edessä on 2010:ssä suht harvinaiset. Näyttäisi olevan tuossa Ylivieskan yksilössä. Ei niistäkään kokemusta, että onko paremmat vai huonommat kuin xenonit. Adaptiivisen cruisen kanssa yleensä xenonit on APS+ eli adaptiiviset pitkät ja säätyy mutkan mukaan. Ei valitettavaa niiden valotehosta, jos vaan valojen lasit kirkkaat.
                        Viimeksi muokannut jasso; 20.3.2022, 21:07.

                        Comment


                          Eihän noi Dukella myynnissä olevassa kasissa ole matrixledit, ihan perus kärpässilmäledit. Faceliftiinhän ne matrixledit tuli vasta? (Sama kuin 4g:ssä?)

                          Tossa harmaassa kasissa mainitaan olevan sport differential, Ylivieskan kasissa ei mainintaa mutta voisi olettaa sen löytyvän siitäkin. Jos Ihmemies et tiedä millainen varuste se on niin suosittelen testaamaan liukkaalla, voisi estää Jämi -21 kaltaiset lumipenkkavierailut :D

                          Tuplalasit vaimentaa kyllä auton ulkopuolisia ääniä ja ajoviiman meteliä huomattavasti, tämän huomasin kun edesmenneessä b6:ssa oli ne mutta nykyisessä b7:ssa ei. Ainoa negatiivinen asia noissa on mielestäni tuplalasin laminoinnin kestävyys, sinne lasien väliin pääsee vanhemmiten kosteutta ja se muuttaa lasin 'sävyn' hivenen violetiksi. Tuo oli havaittavissa toisessa b6:n takalasissa ja muutamissa c5 RS6:ssa olen nähnyt samaa. Ehkä tästä ongelmasta on päästy jo eroon näissä uudemmissa vehkeissä.

                          Comment


                            Kyllä, matrix ledit vasta faceliftissä. https://de.wikipedia.org/wiki/Audi_A8_D4#Modellpflege

                            Ja veikkaan että faceliftin mukana tulee tuplalasit vakiona, ainaki A7 tuli ja internet-pohjaisen faktan mukaan myös A8 joskin ETKA löytää sille ihan perus-lasiakin.

                            Comment


                            • Ei kai ne läpät nyt heti vaihtokunnossa ole, ja tuskin se on kalliimpaa kuin V10:iin. 4.2 FSI A8:ssa tuottaa kuitenkin 370hp/445nm, kun mun S8:ssa oli 360/430. Parempaan vaihdelaatikkoon yhdistettynä menohalujen pitäisi olla riittävät.

                              Ylivieskan sikariteemainen yksilö on hieno, ei siitä pääse mihinkään. En vain ole itse asiassa koskaan ajanut dieselautoa, en ole koskaan tankannut dieseliä. Sähköautoon siirtyminen tuntuu vähenmän radikaalilta ajatukselta kuin bensasta dieseliin.

                              Onneksi/epäonneksi Lohjan karvalakki 4.2FSI:n myyjä ei ole innokas tai ainakaan hänellä ei ole kiire myydä. Kyselin vielä öljynvaihdoista, vioista ja kolarihistoriasta. Noh ehkä tällä viikolla saanee vielä vastauksen, tai sitten ei. Ehkä pitäisi soittaa.

                              Comment


                                Hyvin mitätön asia suuremmassa kokonaisuudessa mutta sanon silti.

                                Eli jos ei kilometrejä tule paljon niin dieselissä voi tulla haasteeksi myös kesä ja talvilaatujen ero polttoaineissa. Syksyllä jos tankkaa tankkiin kesälaatua ja jos ei sitä saa ajettua pois ennen kuin säät kylmenee, saattaa mennä paikat jäähän.

                                Comment


                                • Jotenkin tuntuu vaan "väärältä" hankkia 5000-7000km/v ajoihin iso diesel :D Kun ne just on tehty nielemään kilometrejä ja vetämään kärryä/vaunua perässä. Vapari bensa taas on luotu enemmän fiilistelyyn. Ei kädet suttaannu tankatessa, tavara ei jähmety tankkiin talven tullen jne. Kiertää iloisemmin ja korkeammalle, kuulostaa paremmalta.. Lähes kaikki autonostajat ovat asiasta eri mieltä kanssani, joten todennäköisesti olen itse vain väärässä.

                                  Comment


                                    Itse ostin dieselin, koska pidän isossa autossa enemmän dieselin ominaisuuksista. Pehmeyttä ja paljon vääntöä ja heti. Eikä V8:na se kuulosta edes kauhealta. Ei se kesälaadun diesel ihan niin helposti jäädy. -10c kestää ihan hyvin ja harvemmin ennen joulukuuta on pitkiä alle -10c pakkasjaksoja. Talvilaatua aletaan sekoittamaan pumpuille kuitenkin jo vissiin lokakuussa viimeistään.

                                    Mutta pitää valita juuri se auto, mikä itseä miellyttää. Selkeästi se on vaparibensa, joten pysy siinä ja etsi hyvä! Muuten jää harmittamaan.

                                    D4 A8:sin bensakoneissa on alkupäässä ainakin ollut tyypivikana vuotavat jäähdytysnesteen venttiilit. Vuotaa sähköliittimeen, josta johtosarjaa pitkin etenee kapillaarina aina ECU:lle asti = pahimmassa tapauksessa johtosarja ja ECU roskiin. Jenkeissä tuota ollut jonkin verran ihan ongelmaksi asti. Helppo ja halpa vika korjata, jos huomaa ajoissa.
                                    Viimeksi muokannut jasso; 22.3.2022, 10:07.

                                    Comment


                                    • Hyvä tietää. Tuolla näyttää niistä olevan juttua. Audin Technical Service Bulletinin kuvissa liittimet uivat jäähdytysnesteessä: https://www.audiworld.com/forums/a8-...-leak-3006934/

                                      V8 FSI:n myyjä sai nyt toimitettua varustelistan, ja siinä lukee selvästi "double/acoustic glazing with tinted windows". Niin. Huolloista, vioista tai kolareista tiedustellessa kommentti oli "huollot on tehty". Ehkä tämä tästä pikkuhiljaa. Olisipa auto liikkeessä myynnissä. Ei tässä muuta, jos olisi auto ja/tai asuisi lähempänä. Julkisilla auton tsiigailu on vähän työlästä, ja lähtemismotivaatio heikko heikoilla esitiedoilla.

                                      Edit: noniin nyt tuli vastaus, että 15tkm välein vaihdettu öljyjä. Tämähän rupeaa vaikuttamaan lupaavalta.

                                      Edit2: vikana kulemma alemman öljypohjan "hikoilu". Hikoillut jo edellisen omistajan aikana, eli pahimmillaan ainakin 2018 alkaen -> pian 4 vuotta. Eikä ole viitsitty korjata, noh. Eihän se olis kun kallistuksenvakaaja ja joku letku pois ja parikymmentä pulttia, ja uus tiiviste
                                      Viimeksi muokannut Ihmemies; 23.3.2022, 22:19.

                                      Comment


                                        Tonnipommit on just näitä tilanteita varten. Edullinen, leimalla varustettu auto, jonka voi myydä heti, kun uusi on löytynyt. Jos ei mene, vahinko ei ole iso.

                                        Comment


                                        • En minä siis sillä tavalla autoa tarvitse. Ehkä tosta hinnasta vois tingata tonnin vielä pois, kun kesärenkaiden arvo 0e ja kone vuotaa öljyä. 4.2L V8:a tehty D4:een vain 2010-2012, ja vielä ilman kattoluukkua.. aika harvinainen kombo. Suurin osa myydyistä autoista on dieselillä, ja suurin osa on ottanut myös kattoluukun. Jos renkaat ja öljypohjan tiivistys on ainoot hommat (se selviää sitten auton tarkastuksessa), niin ei kai se niin paha olis.

                                          Comment


                                            Silti v8 ei ole v10. Se kympin äänimaailma on vaan läpät auki tosi hieno.

                                            Comment


                                              Muistelin, että ainakin 4.2tdi:ssä öljypohjan ei irtoa ihan noin vain, ennen kuin purkaa sitä sun tätä tieltä pois. Mutta katsoin 4.2 FSI:n ohjeen öljypohjan irrottamiselle, niin ei ole paha ollenkaan. Kallistuksenvakaajan runkokannakkeet irti ja taittaa sivuun, sitten joku jäähdytysnesteen letkun kannake pitää irrottaa, mutta letku itsessään jää paikoilleen. Ei muuta.

                                              Kunhan on se öljypohja joka vuotaa, eikä liruta jostain ylempää öljypohjaa pitkin.

                                              Comment


                                              • Onko kellään kokemusta saako otsikon mukaisen kulkineen (A8 4.2TDI) CDSB moottoriin vaihdettua korkeapainepumpun hihnaa konetta irrotamatta? Huoltoliikkeen arvio oli 25 h töitä + osat. Jos noin on, niin taidetaan jättää ostamatta vaikka muuten olisi kyllä varmaan messevä auto.
                                                Viimeksi muokannut Killeri; 25.10.2022, 16:13. Perustelu: Otsikko ei ole osa viestiä.

                                                Comment


                                                  Et kerro onko D3/4E vai D4/4H se auto mitä olet ostamassa. Kuitenkin kerran nähnyt Mr.Crossfire :n pajalla D3:n 4.2TDI kone irti ja samalla oltiin vaihtamassa tuota hihnaa siitä syystä. Tuollaiset remontit on sellaisia että samalla kun kone on irti kannattaa tehdä jakopää, anturit, ym:t jotka on helppoa vaihtaa ja mahdottomia kun kone kiinni.

                                                  Comment


                                                  • No niinpä jäi mainitsematta, kyseessä siis D4/4H
                                                    Viimeksi muokannut Killeri; 25.10.2022, 19:37. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                                    Comment


                                                      Olen tehnyt ja onnistuu. Rintapelti pois (keskiosa on irrotettava) ja muut tavarat sivuun, jonka jälkeen onnistuu. Itselläni oli putket myös irti, joten en muista tarkalleen mahtuiko ilman niiden irrotusta tekemään vai ei. Veikkaus on, että mahtuu.

                                                      Sanoisin, että enemminkin max päivän työ, jos itse tekee.

                                                      Edit: Katsoin vielä tehtaan ohjeen, ja ei tarvitse edes rintapeltiä irrottaa. Oikeaoppisesti tehden lukitaan kampiakselista (öljyt pois ja erillinen roppu, johon lukitustyökalu laitetaan), jotta pumpun pyörät saa kiristettyä, mutta onnistuu se muistaakseni ilmankin lukitustyökalua. Eli sanoisin tehtaan ohjeajan olevan varmaan pari tuntia koko työlle.
                                                      Viimeksi muokannut jasso; 26.10.2022, 11:01.

                                                      Comment


                                                      • Ok, oikein paljon kiitoksia tiedosta Jasso, taidetaankin jatkaa kauppaneuvottelua. Täältä varmaan löytyy joku joku voisi mahdollisesti tulevaisuudessa tehdä ketjurempan, itsellä ei ole oikein sopivia tiloja siihen hommaan ja korjaamoiden veloitukset on mitä on. Autolla on nyt ajettu noin 280 tkm.

                                                        Comment


                                                          Jakopäätä ei tarvitse tehdä, ellei käynnistäessä rallata. Mutta se alkaa todennäköisesti 300tkm jälkeen. Itsellä rallattaa sekunnin lämpimänä käynnistäessä. Kylmänä ei. Osat odottaa hyllyssä, mutta kun vaatisi nosturin useammaksi päiväksi, että saa koneen pudotettua irti ja korin nostettua ylös. Sen ketjun voi tehdä myös laatikon irrottamalla kone paikoillaan. Itsellä oli laatikko irti noin samoissa kilometreissa kuin sinulla nyt, mutta ei jakopää vielä silloin rallattanut lainkaan, joten en tehnyt. Näin jälkikäteen olisi kannattanut jo tehdä, kun oli mahdollisuus.

                                                          Comment


                                                            100tkm välietappi

                                                            Dodii, en olis uskonut mutta 12v vuoden jälkeen sain ensimmäiset 100tkm ajettua samalla autolla.

                                                            Pitkä on ollut matka ja haasteita on piisannut. Oppiakin on tullut. Viimeiset vuodet tämä

                                                            A8 2.8 ACK 142kw 1996, etuveto, manuaali on toiminut enää talviautona koska kesäisin ollut käytössä avoauto ja moottoripyörä.

                                                            Mittarissa on nyt 383tkm ja osa on todennäköisesti jo ennen minua ruuvattu pois. On 100tkm yhteenvedon aika.

                                                            Matkan varrella tuli vaihdettua lähestulkoon koko tekniikka kuten :
                                                            • moottori (ensimmäinen söi öljyä n.6l/10tkm) sillä ajeltiin ekat 5v
                                                            • vaihdelaatikko + kytkin
                                                            • ohjausvaihde
                                                            • etuapurunko
                                                            • taka-apurunko
                                                            • kaikki iskarit ja jouset ainakin kerran
                                                            • kaikki pyöränlaakerit
                                                            • jarrusatulat taakse
                                                            • edestä on satulat huollettu
                                                            • osa tukivarsista eteen ja taakse, yläpään tukivarret kestää lyhimpään
                                                            • sisusta vaihdettu kangaspenkeistä nahkapenkkeihin
                                                            • bensapumppu
                                                            • laturi




                                                            Alkuperäistä on siis enää hyvin vähän jäljellä. Käsijarruvaijerit kesti 26v ennen kuin hajosivat ja pakoputkisto (haponkestävää terästä ) on jousto-osia lukuunottamatta alkuperäinen 27v katit mukaanlukien. Myös lukot ja sähköikkunat on edelleen alkuperäisiä eli kyllä ne osaisi tehdä niistä kestäviä jos haluaisivat toisin kuin noissa 2000-luvun jälkeen valmistetuissa Audeissa. Sisätilan puhallin on alkuperäinen samoin ilmastoinnin näyttöpaneeli, tosin valoja sammunut siitäkin.

                                                            Muuten ei sähkövikoja ole juuri ollut, akkukaapeli tosin piti vaihtaa hapettumisen takia jossain vaiheessa kun lataus alkoi hyytyä.




                                                            Etupuskuri on paikattu 11 eri kohdasta lasikuidulla kun se jotenkin suorastaan imaisee itseensä lumipenkkoja ja rotvallin reunoja :-)

                                                            Muita heikkoja kohtia on veden tulo sisälle, se loppuu kun ottaa pyöränkotelosta ne kumitutit pois kokonaan. Samoin ECU kerää kosteutta koteloon ja hapettuu, se piti vaihtaa 26v jälkeen. Ajonesto lopetti matkankulun 26v kohdalla, sen pystyi ohittamaan Kiinasta tilatulla piirilevyn palalla.

                                                            Rouva keksi jossain vaiheessa pari vuotta takaperin putsata koko auton metallilapiolla lumesta jonka seurauksena katto ja takaluukku on pitkiä ja syviä naarmuja täynnä. Noh, se on sitä ajan patinaa, ei jaksa stressata. Alumiinikorihan muuten on kestänyt aikaa hyvin. Muutama röpelö ja lakkavaurio on mutta sallittakoon se 27v autolle.

                                                            Tuo 2.8 ACK 142kw moottori on omasta mielestä Audin paras kone. Se vie pari litraa/10tkm öljyä ja jäähdytysnestettä jonkin verran mutta perustekniikka on vahvaa. Heikot kohdat on laturin remmin kiristäjä, sytytyspuola + johdot ja vuotavat venttiilikopan tiivisteet mutta nuo taitaa tulla vastaan jokaisessa vanhemmassa Audissa. Lämpötila-anturia lukuunottamatta yhtään anturia ei ole tarvinnut vaihtaa. Vääntävä kone tekee sen että normaalisti kierroksia ei yli 2000rpm tarvii nostaa kuin maantiellä. 90Km/h mittarinopeudessa kierroksia on nipin napin 2000rpm. Parhaimmillaan päässyt matka-ajossa 7,5L keskikulutukseen. Normaaliajossa talvella 8.8 ja kesällä 0,5l vähemmän. Voi olla että asiaan auttoi A4 B5 korista siirretty moottori + vaihdelaatikko jossa välitykset oli eri.




                                                            Tässä autossa oikeestaan mikään ei ole kallista varaosissa. Kalleimmat remontit oli jakopään sarja (n.300e osat) ja nuo apurungot kun ostohinnan lisäksi piti käyttää ruostesuojauksessa. Muista selviää paljon halvemmalla. Kone ja laatikkokin löytyi 500e autosta ja osien myynnistä loppuraadosta sai sen verran et ei oikeestaan maksanut mitään muuta kuin vaihtamisen vaivan.




                                                            En kyllä ostaessa olettanut että tätä tulee pidettyä niin kauan. Kyyti on kuitenkin hyvä ja antaa rahalle vastinetta paljon enemmän kuin ruosteinen perus Corolla. Joskus 5v takaperin yritin myydä tätä 1500e hintaan 6kk mutta ei ollut kiinnostuneita niin ajattelin et ajetaan sit loppuun. Ei ole vaan vielä tullut mitään niin kallista remonttia et olis viittinyt lopettaa ajamisen tällä :-)

                                                            Nyt tästä on tullut jo sellainen periaatteen auto et ihan mielenkiintoista on katsoa milloin tulee se viimeinen niitti jota ei enää viitsi korjata. Periaatteessa moottori jos laukee niin sitä ei ehkä enää jaksaisi vaihtaa. Tai mistä sitä tietää, aika lailla loputtomiin tätä pystyy korjaamaan ja on kustannusmielessä jopa ihan järkevääkin jos arvonalennusta ei enää tule, korjauskulut on vuodessa ihan mitättömät kun lähes kaikki on jo vaihdettu ja kyyti on tasaista.Oma egokin kun vielä kestää nousta ylös 27v vanhasta autosta niin mikäs siinä kun ajaa ja päästää :-)








                                                            Comment


                                                              Ego kestää hyvinkin ajaa vanhalla A8:lla. Tekniikka sulla tuossa on ehkä se, mikä ei A8:ia etsivää niin innosta, mutta toisaalta kaikki nämä V8 koneiset on varmasti jollain tavalla jo raihnasia. Osat ei paljoa maksa.
                                                              Meillä A8 joutui käyttöauton rooliin puhtaasti finanssi syistä Caddy mentyä lunastukseen. Sen käyttöarvo oli hurjasti kovempi, kuin mitä lunastuksesta sai.
                                                              Tähän mun yksilöön ei ole tarvinnut vaihtaa vielä mitään isompaa alustaan normi iskareita ja tukivarsia lukuunottamatta. Satulat nyt on tyypilliset -90 luvun audeista, eli vaatinut jo huoltoa kerran tai pari. Moottori ja vaihteisto vaatisi jo kunnostusta, mutta ei taida enään kannattaa. Jos niihin tulee vaihtoa vaativaa vikaa niin on järkevämpää ostaa tonnilla joku pommi. Ehkä vielä korjautan ton vuotavan öljyjäähdytin/lauhdutin jutun. Isoin ongelma on öljyvuoto.

                                                              A8 koriltaan on edelleen ihan näyttävä vanhaksi autoksi. Matala, leveä ja pitkä. Ja V8:lla ajaminenkin on edullista, kun ei tarvitse maksaa autolainaa. Kylällä menee ainetta, mutta ei se haittaa.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X