Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A8/S8 ostamassa.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A8

    Tullut käytyä kahta alkupään audia katsomassa. Molemmissa ollut hapettumaa ovien alakulmissa, tuulilasin ympärillä, takakulmissa. Molemmissa etuovi ollut vinossa, ylhäältä irvistää ja alhaalta sisällä.
    Vaihteisto muutaman kerran nykäs mutta muuten vaihtoi suht tasasesti mitä pienellä koeajolenkillä pysty toteemaan.
    Onko noi korin ongelmat näissä kaikissa vanhemmissa tyyppivikoina vai voisiko paremmankin löytää halvimmasta päästä lähtien?

    Comment


      Kyl noi korit kestää.Ei se ole ongelma.Mullakin on ollut jo 6v siellä täällä sellasta maalin alla olevaa kuprua mutta ei se ole edennyt mihinkään. Ovet pitäs olla kohtuusuorat jos ei ole kolaroitu ja korjattu persiilleen.Kori kyllä kestää mutta apurunko edessä oli mulla sellanen et meisseli meni läpi niin vaihdoin sen.-96 kori kyseessä.Tuota on hiukka hankala todeta koeajolla.Kaiken pystyy kuitenkin vaihtamaan ja jos ite tekee niin ei se nyt niin kallista ole.
      Ei nää ole muuten sen kummosempia kuin muutkaan vanhat autot.Vaihtelee palikkaa sinnetänne ja taas mennään eteenpäin.Mulla on vaihtamatta enään alkup.putkisto,muuten kaikki jotakuinkin vaihdettu kuten kone,laatikko,ohjausvaihde,kaikki pyöränlaakerit,iskarit +jouset, kaikki jarrut( levyt, palat satuloineen), bensapumppu,vetoakselit,kaikki tukivarret,penkit,keskuslukitus,apurunko eteen, 2x vanne ja rengassarja jne.jne.
      Remonttia ollut juu mutta ei ne kaikki yhdelle vuodelle osu.En nyt kyl kuitenkaan keksi missä muussa Audissa olis hinta-laatu-ajokokemus-harrasteilo paremmin kohdillaan kuin A8:ssa :-)

      Comment


      • Maalihan oli osittain puhki ja hapettuma pinnassa.
        Mitä päällisin puolin näki, apparin ovi heitti n.3mm ylä ja alalaidassa, loksuun oli suht linjassa voisiko olla vääntynyt?
        Puskureissa reijät ja pari lommoa ja vekki ovessa, tuulilasissa halkeama. Sisustaltaa suht siisti ja oikealla värilläkin (musta s-line). Vaihteisto on kysymyksen alla, lootan öljyn vaihdosta ei ole varmaa tietoa, mittarissa vajaa 300tkm
        Ajolleen oli ihan hyvä ei vedelly ja pahemmin kolissukkaan.
        Onhan siinä sitä sun tätä puutetta mut ei uusi olekkaan, konekkin piti ihme kolinaa/naputusta jakopään suunilta senkö takia vaihtoon lähtenytkin.

        Comment


          Omassakin oli pari tollasta kohtaa mistä maali puuttu.Hionta, alumiinipohjamaali ja uusi maali päälle korjauskynällä ja ei se ole tullut enään näkyviin.Välttää ihan hyvin parin tonnin arvosessa autossa.En olisi tuollaisesta huolissani jos ne ei sitten ole kämmenen kokoisia paikkoja. Jos saranassa ei ole väljää niin ei siinä ovessa ole säätöäkään, se joko on kohdillaan tai sitten ei.Toki jos on ollut ikkunaremonttia niin se ikkuna lähtee karmeineen irti ja jos ei ole osattu laittaa oikein takaisin niin saa sen irvistämään ikkunan karmin kohdalta.Uutena ei varmasti ole tehtaalta lähtiessä ollut rakoa.

          Comment


            Miten on alustan suojauksen laita näissä D2:ssa? Onko pohjassa samanlainen PVC-massa kuin muissakin malleissa? Voiko esim. käydä niin että joku päivä pohjaa ronkkiessa sieltä massan alta variseekin vain valkeaa jauhetta?

            Kuume tämän koppaiseen autoon on vaivannut niin säännöllisesti, että joudun todennäköisesti vielä hommaamaan.. Pitää vaan ensin tehdä "kotiläksyt".

            Comment


              Kyllä se kori näissä kestää muuten mutta edessä ja takana on apurungot normaalia rautaa ja sellainen paikka mitä pitää seurata.Ei ollut katsastusmiehenkään mielestä tässä korimallissa muita ongelmia korin suhteen eli ei se pohjastakaan ole erityisen herkkä puhki menemään. Kyl niitä apurunkoja vielä löytyy käytettynä ehjiä mutta löytyykö enään 5v päästä ? Omaan löysin 2001 mallisen jonka käytin kriittisiltä osin hiekkapuhalluksessa ja ruostesuojauksessa niin ei pitäs enään toista kertaa tarvita samaa vaihtaa.
              Ikää alkaa näissä D2:ssa olemaan sen verran että näistä tulee väkisinkin harraste-autoja. Kaikkia osia ei löydy Suomesta tarvikkeena mutta siihen se taitaa mennä muissakin merkeissä ja malleissa.

              Comment


              • Mikäs näis jakohihna vaihtoväli 90/120tkm ikää kyl jo kahdeksan vuotta. Veteleekö jo viimeisiään?

                Comment


                  Vetelee, on vedellyt jo 3 vuotta. Ohje taitaa olla max 5 vuotta?
                  90tkm vaihtoväli oli omissa v8:ssa käytössä.

                  Comment


                  • jakohihna

                    Minä ajoin omallani noin 100tuhatta 10 vuoden aikana. Remppa mies sanoi että jakopää oli vielä aivan hyvässä kunnossa. Ja ajosuorite oli täällä Oulun seudulla:)

                    Comment


                      Juu, saahan sitä ajaa vaikka niin kauan kunnes hajoaa.
                      Silti noita ohjearvoja olisi ihan ok seurata.

                      Comment


                        Omassa viron tuonnissa ei ollut tietoa millon oli jakopäätä vaihdettu. Mutta yli 2 vuotta ainakin koska sen ajan oli edellisellä omistajalla ollut. Eipä tuo paha remontti ole suorittaa, ja ainakin joku karmea sivuääni hävisi samalla kun kaikki rullat vaihtui hammas- ja moniurahihnalle.

                        Eikö ollut hammashihna mitenkään huonon näköiseksi mennyt.

                        Comment


                        • Teetettynä jakopää remppa maksaa jonnin verran ja autoliike pyytää "ehjän" hintaa.
                          Ei taija ihan ilmatteeks näihin ehjiä puskureitakaan löytyä?
                          Näitähän on niin paljon tarjolla että pääsee väriäkin valkkaamaan, mutta sisusta pitää olla musta.

                          Comment


                            En kyllä kenellekään lähde suosittelemaan A8:in ostoa jos ei ole itsellä paikkaa, aikaa, työkaluja, kiinnostusta ja taitoa korjata sitä. Lisäksi joudut istumaan tunteja koneen ääressä ihmettelemässä varaosanumeroita ja tilaamaan osia ympäri maailmaa kun kaikkia ei saa Suomesta tai sitten ne on hinnoiteltu siten että ei ole mitään järkeä ostaa niitä Suomesta.
                            Jos korjaamoiden tuntihinnoittelulla ja varaosahinnoilla aiot pitää A8:in ajossa niin varaudu paksuun lompakkoon :-)

                            Noh, toki on niin että että sama pätee useaan muuhun parin tonnin kiuluun mutta aika monesti edes ne osat on hiukan halvempia kuin A8:issa.

                            Comment


                              Tuossa on puettu pitkään muotoon vanha totuus siitä, että Ei se rahamies ole joka vanhan kasin ostaa vaan se, joka sen ylläpitää. Ja sekin on kohta entinen rahamies.

                              Comment


                              • Sehän hyvä että osia edes saa, nykyiseen kulkineeseen ei saa kaikkia varaosia edes rahalla.
                                Autot huolletaan takapihalla, ei niitä valohoitoon viedä.
                                Eipä tuo 3.6 v8:aan kaikkia rahoja vienyt yllättävän pienillä kuluilla kuljetti kolme vuotta ja 30-40tkm tulpat, johot ja muut sähkö osat, jarrulevyt/palat (käytetyt), takatukivarsi, o-rengas ja tarvike katit. Öljyä tietysti palo ja bensaakin tais viedä Siinähän ne tais ollakkin vai onkos A8:n laatu romahtanut? Ps. Ja autohan ei maksanut tonniakaan.

                                Comment


                                  No ei se kasi ole tekniikan kestävyyden suhteen sen kummosempi kuin mikään muukaan saman aikakauden Audi. Saman verran kestää laturit, nivelet,koneet,laatikot yms. kuin muissakin Audeissa. Mulla on ollut kantavana ajatuksena se että kaikki +300tkm ajetut ja yli 15v autot vaatii rahaa ja huolenpitoa jos niillä meinaa ajaa yhtään pitempään.Vähemmän se kuitenkin nostaa v-käyrää kun remontoinnin kohteena on A8 kuin vaikka A4.
                                  Loppuviimein kyse on aina siitä saatko sille rahalle ja remontteihin kuluvalta ajalta vastinetta siltä autolta mitä remppaat.A8:ssa sitä vastinetta saa paremmin kuin että olisi saman rahan syytänyt A4:een.

                                  Comment


                                  • Eipä tuohon A8:n osiin hirveästi enempää rahaa kulu, jos tilaa osat esim. virosta. Itse tilaan omaani melkein kaikki tuolta https://www.varaosa24.fi/. Viimeksi tuli tilattua molemmat etujarrulevyt hintaan 55e kpl ja merkki oli Bosch. 8 palan tarvikesarja eteen halvimmillaan 25e. Maanantai aamulla kun tilaa niin osat ovat smartpostissa jo torstaina.

                                    Comment


                                      A/S8 D2 quattro voimansiirrosta. Mitenkäs se menee, onko automaattivaihteisessa systeemi pääpirteittäin samanlainen kuin V8:ssa?

                                      Eli siis automaattivaihteiston jatkeena planeettapyörästö joka jakaa väännön eteen ("pikkukardaanin" kautta) ja taakse 50:50 suhteessa. Samassa yhteydessä keskilukkona sähköohjattu lamellikytkin. Kytkimen lukitusta säätelee automaattivaihteiston ohjausyksikkö pohjautuen ABS-antureiden nopeustietoihin.

                                      V8:ssa on taka-akselilla Torsen, mutta onko A8:ssa ihan normaali avoin perä jossa "lukkona" toimii EDL? EDL toimii ilmeisesti joka pyörällä, eli myös edessä.

                                      Entäs sitten manuaali, eli S8? Siinä ei taida olla automaattivaihteisen "pikkukardaania", eli onko siinä vaihteiston jatkeena keskellä Torsen vai mikä ratkaisu?

                                      Toivottavasti joku ymmärsi :D Jos jollain on linkittää hyviä SSP:itä tästä aiheesta, niin kiinnostaisi.

                                      Comment


                                        Ei oo samanlainen kuin lötkössä. D11:ssa on ihan omanlaisensa, melkein uniikki systeemi, D2:ssa avoin takaperä ja EDL. Minkäänlaista keskilukkoa ei ole vaan torsen kaikkine hyvineen ja pahoineen.

                                        Manuaalissa on 01E vaihteisto ja torsetti.

                                        Comment


                                          Okei, eli automaatissa ja manuaalissa on kummassakin keski-torseni ja avoin takaperä+EDL.

                                          Oliko D11 V8 6-vaiheinen myös 01E? S8:ssa vaihteistokoodi on näköjään DGV.

                                          Comment


                                            Tuli sitten ostettua 1997 S8 manuaali. Ensivaikutelma on autosta aika jyhkeä. Nämä on mielestäni viimeisiä vanhan koulukunnan Audeja, ehkä hyvässä ja pahassa. Manuaalivaihteistolla sulava liikkeellelähtö ja 1-2 vaihto vaatii totuttelua. Tässä ei ilmeisesti ole kaksoismassa-vauhtipyörää. Noihin muihin autoihini peilaten S8:n fiilis on sellainen "Audi 200 meets Mercedes 500 SEC", eli molemmista löytyy piirteitä.

                                            Ainoa varsinainen pettymys on tähän saakka se, että ikkunakytkimien ja takana keskikonsolin jalopuut ei ole aitoja, heh. Kojelaudassa ja ovissa ehkä onkin.

                                            Comment


                                              Ei oo kaksoismassa. Ei bensakasi tarvi semmoisia. -97 lie vielä vanhan liiton 32V koneellakin, joka on kyllä luonteeltaan varsin hieno moottori. Itse pidän siitä enemmän kuin pari vuotta uudemmasta 40V padasta.

                                              Comment


                                                Mitäs käytännön eroa moottoreiden luonteessa on? 40V pitäisi olla enemmän jerkkua.

                                                Comment


                                                  Niinhän siinä on mutta se on tehty pääosin kannen hengityksellä ja softalla. 32V koneessa on paljon korkeampi puristussuhde, muistaakseni 11.6 ja sitä myöten raakaa grunttia on enemmän heti alakierroksilta lähtien. Kyllähän se 40V kipittää ja kerää kierroksia kevyemmin, nopeammin ja ylemmäs mutta tavan arkiajossa 32V tuntuu vääntävämmältä. Ja nyt kyse nimenomaan ässän koneesta, tavan A8 ABZ on aika laiska muuli noihin verrattuna vaikka paperilla häviää vain muutaman kymmenen heposta.

                                                  Oman eronsa luonteeseen ja käytökseen tekee myös se, että vanhemmassa 32V koneessa käytetään vielä vaijerikaasua. Jos kuski päättää 50km/h vauhdissa kutosvaihteella painaa kaasun pohjaan niin kaasuläppä aukeaa selälleen ja konehuoneesta alkaa armoton kuorsaus. 40V kone joka sähkökaasulla, sama lähtötilanne, ecu lukee kaasupolkimen asentoanturia ja laskee ilmamassoista, kierrosluvusta, lämpötilasta, jne muista arvoista sopivan kaasuläpän aukeamisprosentin ja komentaa sähköistä kaasuläppää. Varmasti tarkempi ja taloudellisempi tapa mutta siinä välillä tuntee olevansa vain yksi anturi muiden joukossa.

                                                  On nyt aika monta vuotta tullut tehtyä vertailevaa tutkimusta, plussassa on 32V AHK joka on käytännössä 1:1 kopio S8 AKH koneesta. Uudemmassa ässässä on sitten 40V AQJ.
                                                  Viimeksi muokannut hopsis; 14.2.2018, 20:58.

                                                  Comment


                                                    Mielenkiintoista ja varmasti totta. Itselläni ei ole kokemuksia mistään muusta Audin V8-koneesta, niin paha sanoa :D Omassani on AHC. Löysin sellaisen tiedon noista neliventtiilikoneista, että verrattuna AHC:hen AKH:ssa on ”ilmasisältöiset suuttimet” ja EU II + D3 päästönormi. AHC:ssa EU II. Lieneekö mitään muita merkittäviä eroja.

                                                    Plussan tehoero voi hyvinkin johtua vain siitä että paperilla sen piti olla nokkimisjärjestyksessä S8 takana, mene ja tiedä.. Ja pakoputkisto tekee osansa.

                                                    Comment


                                                      Plussan paikka valmistajan mallistossa piti olla alempana ja juuri sen takia sitä softalla kuristettiin nimellinen 14 hevosvoimaa. Suuttimista en osaa sanoa, 40V koneissa vaihtuu AQJ->ANK jossain '01 paikkeilla. Samalla vaihtuu EURO päästöluokka, ainut rautamuutos jonka tiedän tuossa välissä tapahtuneen, on erilaisella suihkutusviuhkalla olevat suuttimet.

                                                      Comment


                                                        Voisiko joku ottaa A8 huoltokirjasta kuvan niiltä sivuilta joissa kuvaillaan 30/60/90 jne tkm välitöitä suomenksi, englanniksi tai edes saksaksi? Omassani huoltokirja on ranskaksi, ei meinaa taipua.

                                                        Käsittääkseni:
                                                        12 kk/15 tkm välein - moottoriöljy+suodatin ym. tarkistukset
                                                        lisäksi 30 tkm välein - raitisilmasuodatin
                                                        lisäksi 60 tkm välein - ilmansuodatin, sytytystulpat
                                                        lisäksi 120 tkm välein - jakohihna (vai 90 tkm Suomen olosuhteissa?)
                                                        24 kk välein - jarruneste

                                                        Entä jäähdytinneste? G12.

                                                        Onnistuuko huoltomuistuttimen nollaus ainoastaan VCDS:llä? Tänks..

                                                        Comment


                                                          Raitisilmasuodatin 1v/15tkm.
                                                          Ilmasuodatin 2v/30tkm
                                                          Tulpat 60tkm
                                                          Jakohihna 90tkm/6v Suomessa, Saksassa 120tkm.

                                                          Comment


                                                            Kaivelin arkistoistani vanhoja Audi News ja Etumatkaa-lehtiä, laitan tähän liitteeksi jos vaikka jotakuta kiinnostaa.

                                                            Lisäksi historian siipien havinaa Audi Clubin jäsenkirjeestä maaliskuulta 2000 ;) (Sori, jostain syystä foorumi heitti muutamat kuvat poikittain)
                                                            Attached Files
                                                            Viimeksi muokannut Heksi; 10.3.2018, 19:40.

                                                            Comment


                                                            • Vakiovarustelistaa tutkiessa huomasin, ettei kaikkea kyllä omasta kasista löydy. Nuo ei vissiin päde ensimmäiseen nelivaihteiseen malliin?

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X