Osittain menee varmasti huonon huollon ja pidon piikkiin noi minun auton ongelmat. Loppupään d2 on varmasti lujempaa tekoa, kun ensimmäisen vuoden d3.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Audi A8/S8 ostamassa.
Collapse
X
-
Eiköhän nuo kustannukset ole aika lailla mielikuvien varassa. Vikojen määrä on omassa d2:ssa ollut mitätön, ja ylläpito hitusen halvempaa kuin vaimon VI Golfissa. Riski isosta laskusta on kuitenkin aina olemassa, kun on alunperin kallis auto.
Kun miettii potentiaalisen ostajan näkökulmasta, jolla ei ole kokemusta vastaavasta autosta, niin nuo riskit varmaan hiipii yöuniinkin.
Comment
-
Minulla on ilmeisesti turbiinin lukko alkanut oireilemaan: tasaisella kaasulla maantieajossa kierrokset hypähtelee ylös-alas parisataa kierrosta. Ilmiö on pikkuhiljaa lisääntynyt viimeisen vuoden ajan.
Hankin auton nelisen vuotta sitten 220tkm ajettuna, ja koska tuolloin en löytänyt dokumenttia vaihteistoöljyn vaihdosta, tein harkitun päätöksen vain tarkastuttaa öljypinnan ja olla vaihtamatta öljyjä laatikkoon. - Ilmeisesti siis ensiasennusöljyillä laatikko kestää noin 300tkm.
Olen siis hyväksynyt 2-3 k€:n vuosibudjetin auton ylläpitoon, koska D3:n tai vastaavan käytetyn hankinta sitoisi lisää pääomaa ja on joka tapauksessa samanlaista uhkapeliä korjauskustannusten suhteen. Omassani sentään tunnen huoltohistorian ja osaan pääsääntöisesti ennakoida suuremmat remontit. - Ja ominaisuuksiltaanhan D2 on kuitenkin varsin korkeatasoinen, vaikka kaikkia viimeisimmän villityksen mukaisia nintendoja siitä ei löydy.
Ai niin, alumiinikori tuntuu vastustavan tehokkaasti ajan hammasta, joten senkin puolesta autolle voi povata pitkää ikää. :)
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Oze1Huonolla huoltohistorialla ja mobil öljyillä ajettuna on varsinainen pommi.
Comment
-
Kvande, kannattaa vaihdattaa tipin öljyt, voi tuo turbiinin toiminta parantua sillä.
Itselläni on kahdesti vaihdetut laatikon öljyt 175tkm matkalla. Toisen vaihdon yhteydessä (n. 80-90tkm ajoa öljyillä) huomasin eroa vaihtamisen ja turbiinin lukittumisten tarkkuudessa, vaikka autoa tuntematon ei ehkä olisi vielä huomannut mitään eroa. Forssilla maksoi muistaakseni 200€.
Mnäkin lupaan ostaa heti sen auton, jolla saa paremman hinta-laatu suhteen kuin D2:lla. Viime kesänä oli hirveä D3-kuume, mutta onneksi meni ohi kun ei sopivaa löytynyt. Jatkan siis mielelläni kylähulluuden perustelua uusifarkkuvolvo-miehille.
Vielä tuohon myyntiin palatakseni: olen huomannut että helposti myytävä auto tehdään jo ostaessa. Tarkoitan sitä, että ostovaiheessa pieni lisäsijoitus siihen lajinsa parhaaseen voi säästää sekä yllätyksiltä, että helpottaa olennaisesti auton myyntiä aikanaan.
Comment
-
Se vähän riippuu missä kunnossa laatikko on. Mun entisessä D2:ssa laatikko tökki vaihtamisia, mutta huuhtelulla tuli ihan ok:ksi. Saatto esim 100km maantieajon jälkeen paukauttaa 2->3 vaihtamisessa, öljynvaitojen jälkeen ei sitä ilmennyt.
Laatikko sinänsä omaa samat murheet kuin suunnilleen kaikki Audin käyttämät ZF lootat. D2 ostajaa pitäisi aina ohjeistaa tarkistamaan, että laatikko vaihtaa ilman nykäsyjä ja ettei se luista liikaa. Mitään se ei pidemmän päälle tietenkään takaa, koska vikoja voi silti tulla.
Enemmän itse olen tuon koneen suhteen epäileväinen. Miten pitkään pinnotteet alumiinilohkossa kestää? Kaikki tietysti riippuu käytöstä, huolloista ja tuurista, mutta D2 alkaa olemaan jos siinä 300tkm huituvilla monet.
Comment
-
Pari 300tkm ajettua 90-luvun alumiinikasia olen avannut eikä niissä ole sylinterien pinnoituksessa ollut mitään vikaa. Muutaman koneen kokemuksella ei tietenkään voi tehdä johtopäätöksiä suuntaan tai toiseen mutta en menettäisi yöuniani moisen asian vuoksi.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja kvandeMinulla on ilmeisesti turbiinin lukko alkanut oireilemaan: tasaisella kaasulla maantieajossa kierrokset hypähtelee ylös-alas parisataa kierrosta. Ilmiö on pikkuhiljaa lisääntynyt viimeisen vuoden ajan.
Jos noin oli, niin siitä voisin äkkinäisnä vetää johtopäätöksen että turbiinilukon kitkamateriaali on kulunut, eikä voima riitä enää turbiinia lukitsemaan. Seuraavaksi sitten kitkapintojen kadottua turbiinista ottaa metalli metallia vastaan ja lastut lähtevät kiertoon lootassa, jonka jälkeen viimeistään on vaihteiston täysremontti edessä?
Kirjoittaa nimimerkki pessimisti ei pety koskaan...
Liitteenä Excel-laskelma siitä, kannattaako pelkästään taloudellista puolta miettien pitää nykyinen A8, hankkia tilalle 500€ pommi, ostaa tilalle toinen halpa vastaava, merkittävästi kalliimpi käytetty tai kokonaan uusi ja pitää sitä 5 tai 10 vuotta.Attached Files
Comment
-
Oli pako kaivaa mitä omalleni tarkalleen ottaen olen tehnyt.
04/2010. Uudet sytytystulpat, eteen uudet jarrulevyt ja palat. Defa lohkolämmitin ja sisähaara.
06/2010. Vaihteiston takakardaanin stefa. Huuhtelemalla uudet vaihteistoöljyt ja suodatin sekä pohjan tiiviste. Sachs SuperTouring iskarit ja Eibach ProKit jouset.
06/2011. Jakohihna, vesipumppu, ohjain- ja kiristinrullat. Uusi termostaatti ja laturi.
09/2011. Vasen etu vetoakselin ulompi nivel pesty, uudet vaselinit ja suojakumi.
06/2012. Eteen kakki alatukivarret ja osa ylävartaista.
12/2012. Uudet jarrupalat taakse.
06/2013. Uusi lämmityslaitteen puhallinmoottori ja kiertovesipumppu.
11/2013. Uusi akku.
05/2014. Uudet konehuoneen polttoaineletkut.
02/2015. Vasen etupyörän laakeri.
04/2015. Uudet etujarruletkut ja etu-oikea-etu alatukivarsi.
09/2015. Oikea etu vetoakselin ulompi nivel pesty, uudet vaselinit ja suojakumi.
12/2015. Ohjaustehostimen painelinja pumpulta hammastankoon.
01/2016. Pesurin pumppu ja etu jarrupalat.
Kyllähän sitä toki on saanut hiukan nyppiä aika'ajoin, mutta ei mitään katastrofaalisen kallista. Toki jos kaikki nuo olisi tehty korjaamolla, niin hintaa olisi kertynyt. Koskaan auto ei ole tielle jättänyt tai aiheuttanut reissussa jännitystä. Kaikki remontit on tehty joko itse ennakoiden tai katsastusmihen kehoituksesta.
Comment
-
Tuota listaa kun katsoo niin kuuteen vuoteen ei mahdu normaalien kuluvien osien lisäksi kuin lämppärin puhallin, kiertovesipumppu, ja konehuoneen letkuja. Kaikki alustan ja jarrujen osat kuluu kaikissa muissakin autoissa. Toki osien hinnoissa on merkittävä ero johonkin Golfin osiin.
Eihän näissä sinänsä mekaanisissa osissa juuri sen ihmeellisempää ole kuin muissakaan. Jos puhutaan D2 korista niin ei se tosiaankaan ole mitään rakettititiedettä, kaikki koripaneelien alla on samaa sukua muiden 90-lukuisten kanssa jotka taas perustuvat pitkälti typ44 sukuun. Toisin sanoen, jos pitäisi valita 300tkm ajettu D2 kasi tai 300tkm ajettu 4F A6 niin itelle ottaisin ehkä ensimmäisen.
Comment
-
No ei sentään kaikki. Alusta on jo merkittävästi modernimpaa suunnittelua. Kaikki bensakoneet taitavat olla 5-venttiilisiä. Ja onhan se köykämiini koppakin jotain muuta kuin typ44:n sinänsä hyvin hapettumista vastustava.
Comment
-
Pre-Facelift bensakoneet on kaikki neliventtiilisiä, poikkeuksena 2-venttiilitekniikalla toteutettu AAH mutta se nyt on muutenkin niin käsittämätön valinta tuollaiseen autoon ettei mitään rajaa. Alustan osalta toki tultu lötköstä eteenpäin mutta ei merkittävästi eroa vaikka B5 tai C5 pyöräntuennasta.
Comment
-
Mitä mieltä? http://www.nettiauto.com/audi/a8/8176878
Vaikuttaa aika hyvältä. Toimintatonnin voi vaatia jos ei laatikkoöljyjä vaihdettu, ilmastointia huollettu yms. Perusmallin jakkarat, mutta mukavat nekin on. Ei ainakaan ole kylmät/hiostavat niinkuin nahkat.
http://www.nettiauto.com/audi/a8/8188214 tuotakin seuraillut. Pyynti on kova mopokoneisesta. Aurinkopaneelikattoluukku, navigointi, kolmipuolainen ratti ja käsinojat kohokohtia.Viimeksi muokannut Mika_M; 16.8.2016, 12:58.
Comment
-
-
Minua vaan aina häiritsee nuo autot joista ei ole kunnollisia tai tuoreita myyntikuvia. Miksi tuossakin on kuvissa talvirenkaat alla? Onko se maannut niin pitkään liikkeessä ajamatta ettei ole kesärenkaita tarvinnut vaihtaa vai eikö ole viitsitty ottaa tuoreempia.
No anyway, jos pienet kilometrit on ehdoton kriteeri niin vaikea on enää tuon vähempää ajettuja D2 kaseja löytää. Aika ankea Namibiamalli tuo muuten on varusteiltaan. Kivoja vehkeitä ehjänä mutta jos tosiaan on valmis tuon maksamaan ja vielä touhutonnin perushuoltoihin niin kyllä siinä ollaan jo niin kovassa hinnassa että valmiiksi läpikäyty enemmän ajettu olisi oma valinta.
Comment
-
Mukavat tai ei niin plyyssipenkit on väärät A8:iin. Antaa autosta vähän huonon kuvan.
Se ei tarkoista, että omistaja olisi huolimaton, jos puskureissa on jälkiä. Niitä voi ilmestyä parkkiksilla itsestään. Vanteiden kanttari-ihottumissa vähän sama juttu. Ei se tarkoita vielä mitään.
Tuo aurinkokattoluukku jäähdytystoiminnalla syö ilmastoinnin moottoria. Kaikkihan saa vaihdettua, mutta ilmeisesti sekin on arvokas.
Toki taitaa kaikki D2:t olla paljon ajettuja, joten jos löytää sellaisen missä laatikko toimii ilman luistamisia tai nykimisiä niin se on potentiaalinen kohde. Moottorit sinänsä taitaa kestää melko hyvin.
Comment
-
En ihan allekirjoittaisi väitettä että plyyshipenkit on väärät A8:iin. Ennemmin kyllä ottaisin ne kuin vaalean nahkasisustan. Yksi vaaleasisustainen auto on ollut ja toista ei tule ikinä. Ei se lapsiperheen käytössä pysy kuin viikon puhtaana tai sit pitäisi olla koko ajan jynssäämässä :-) Musta nahka on omasta mielestä paras mutta kyllä noi plyyshipenkit on oikeasti luonnossa paljon nätimmät kuin valokuvissa.
Mitä tulee noihin kilometreihin niin en ainakaan yhtään enempää hintaa suostuisi maksamaan tuosta lukemasta, sen verran skeptikko olen. Nämä on niin hyviä autoja ajettavuudeltaan ja sisustan materiaaleiltaan että jos autosta on pidetty huolta niin et oikeesti pysty sanomaan onko sillä ajettu 200tkm vai 400tkm.
Comment
-
D2 ikäsisessä autossa se alle 200tkm nyt ei juurikaan merkitse mittän muuta, kuin että auto on elämänsä aikana seissyt paljon paikoillaan. Vaihtoehtoisesti sitten auto on ollut jatkuvassa ajossa, mutta ajot ovat todella lyhyitä pätkiä.
Käytännössä vois sanoa että maantieajossa auto ei hirveästi kulu. Esim penkit kuluvat eniten autoon noustessa. Moottori rasittuu melkeimpä eniten käynnistyksen yhteydessä ennen kuin öljynpaineet ovat ehtineet nousta. Tukkoon sen koneen saa, jos konetta ei säännöllisesti aja lämpimäksi asti. Näitä olöytyy vielä lisääkin.
Se vitriinissä säilyttäminenkäön ei tee autolle hyvää. Itse otin viime vuonna käyttöön auton joka oli ollut 5 vuotta peitteen alla viileässä tallissa. Käytännössä kaikki alustan puslat piti uusia kun autolla lähti ajamaan. Kumi oli niissä kovettunut säilytyksessä ja liikkeele lähtiessä sitten antautuivat. Nahkapenkkejäkin sai elvytellä melko huolella nahanhoitoaineella, koska nahka oli niin kuivaa. Ilmastointi vuosi itsensä tyhjäksi. Bensaletkut alkoivat vuotaa liitoksista. Monissa sähköliitoksissa hapettumaa... ... ...
Vastaavasti käyttis A6 on rullaillut 200tkm -> 300tkm välin käytännössä perus öljynvaihdoilla, kun kilometrit tulevat matka-ajossa.
Comment
-
No joo ei passaa liikaa kilometrejä tuijottaa. Kyllä tässä ilmoituksia selatessa alkaa kunnianhimo nousta että muistilla olevat sähköpenkit ja navi pitäisi löytyä. Ja niillä varustetut autot on yleensä ostettu ajoa varten eli on kilometrejä kertynyt. S8 voisi olla hyvä sijoitus kun arvo voisi jopa säilyä kun käy joskus harvinaiseksi. Tosin 3.7-litraisia aakkosia sais aika edulliseen. Ja vielä 40v versioita olisi. Sen verran tulinen emäntä että pakko sitä vähän kuunnella.
Comment
Comment