Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Auton ajaminen lämpimään talliin pakkasilla.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Auton ajaminen lämpimään talliin pakkasilla.

    Tuli tässä muutaman oluen jälkeen mieleen, että voiko auton muovi/kumiosille olla haitallista jatkuva jäätyminen ja sulaminen? Aamulla lähden +5 asteista tallista -15 asteen pakkaseen. Auto seisoo koko päivän pakkasessa ja sitten se illalla taas ajetaan lämpöiseen talliin. Tämä toistuu melkein joka ikinen päivä, joten luulisi kumiosien olevan kovilla?

  • #2
    Eiköhän se ole jo selvinny, jos päivittäin näin toimit?

    Comment


      #3
      Kyllähän se vaan ruostuu pois, mutta onneksi niin hitaasti että ehdit vähän aikaa nauttia. Elä murehdi, ei ne autot ole ikuisia, mutta hyvät muistot niistä on. Kippishhhhh....

      Comment


        #4
        Muovi on ikuista. Kumi on ikuista. Lasi on ikuista. Alumiini on ikuista.

        En lähtisi A8:n lämpötilanvaihteluiden takia menettämään yöunia.

        Comment


          #5
          Ilmankuivauskone autotalliin.

          Comment


            #6
            Toi +5 lämpötilana on suunnilleen huonoin mahdollinen. Sulattaa jään muttei kuivaa mitään. Helposti johtaa homeongelmiin myös auton sisätiloissa. Jos haluaa pitää kastepisteen yläpuolella lämmöt, tarkoittaa se 14 minimirajana.

            Comment


            • #7
              Oliverin kanssa samaa mieltä. Nyt on kolmatta talvea lämmin talli ja eka talvena yritin säästää ja pitää lämmön vain plussalla. Auto oli aina märkä, eikä kuivanut lainkaan. Nyt on lämpötila jossain 15-20 asteen välillä ja auto on aina kuiva lähtiessä. Tuo +5 tarkoittaa että autosi on aina märkä.. ;)

              Comment


              • #8
                Laittakaa lämpöpumppu autotalliin. Pitää muuten kuivana ja lämpimänä. Eka talvi menossa ja tosi tyytyväinen !

                Comment


                • #9
                  Lämpöpumppu ei kyllä kuivaa ilmaa jos sillä lämmitetään.

                  Comment


                    #10
                    Pakkasella auto ei ruostu/hapetu, mutta ei sulakaan. Lämmin talli on tosiaan hyvä, jos auto ehtii kuivumaankin. En tiedä sisätilojen osalta auttaako, jos jättää lämpimässä myös ikkunat hieman auki...

                    Comment


                      #11
                      Kyllä Audi tämänkin käsittelyn kestää mukavasti!

                      Itse hankin K-raudasta autotalliin noin 200 ekeä maksavan Gree CF0.8M kosteudenpoistajan, joka poistaa vuorokaudessa 5 - 10 l vettä autotallin ilmasta. Toimii parhaiten kun lämpötila on 10 - 30 astetta, mutta toimii vielä 5-10 asteenkin lämpötilassa ihan mukavasti.

                      Esite löytyy osoitteesta
                      http://www.k-rauta.com/modules/upndo...rauta2006_sisa

                      Ja kaikki kosteudenpoistajan kuluttama sähkö jää talliin lämmöksi!

                      Comment


                      • #12
                        itellä menee auto aina lämpimään talliin. +20 näyttää auton mittari. eipähän tuosta ole haittaakaan ollut;) hyvin sulaa kaikki kertyneet lumet ja autokin kuivaa varsin mukavasti.

                        Comment


                        • #13
                          Ajaisin kyllä, jos vaan talli olisi. Saatan olla hieman kateellinen teille tallillisille..

                          Comment


                            #14
                            Sit täytyy ottaa huomioon et diiselissa tankkiin kerääntyy huomattavan paljon kondensiovettä kun on lämmin-kylmä vaihtelua paljon.
                            Tuossa eräskin tdi ei suostunut meneen käyntiin heti kun joutui yhden yön seisomaan pihalla, normaalisti aina tallissa.
                            Vettä suodattimeen -> jäässä -> kova sulatus operaatio föönin kanssa. :)

                            Comment


                              #15
                              Työpaikalla saa päiväksi lämpimään talliin. Vähän ilmoista riippuen +15-18 astetta näyttää auton mittari lähtiessä. Tuollainen 8 tuntia riittää mainiosti sulattamaan ja kuivaamaan koko auton sisältä ja päältä.

                              Tyhjäkäynti vaan sekoilee aina alkuun kun käynnistää auton +18 asteisesta tallista ja muutaman sekunnin kuluttua koneeseen imetäänkin -20 asteista ilmaa.

                              Comment


                                #16
                                Täällä kans autot lämpimässä tallissa ja kosteuden poistosta huolehtii Gree Mini.

                                Comment


                                • #17
                                  Mitä tuolla Gree Minillä oli hintaa? Isompi oli eilen 199e K-Raudassa tarjouksessa.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Mulla lienee toi isompi Gree. 199 maksoi muutaman vuosi sitten. Todella hyvin toimii. Sen verran märässä autossa on vettä, etten tosta pienempää lähtis taliin laittamaan. Jos kikkailla haluaa, niin ajastinkellon perään.

                                    Ihmelaite; poistaa vettä ja lämmittää yli 100% hyötysuhteella (veden tiivistyminen on exoterminen reaktio eli vapauttaa lämpöenergiaa). Kaupanpäälle poistaa hajuja ilmasta.

                                    Comment


                                      #19
                                      Kyllä toi Gree Mini jaksaa kuivattaa hyvin tuollaisen 63m2 tallin. Hinta oli ~130€ muutama vuosi sitten kun ostin. En muista tarkkaan ku aikaa on kulunut. Tuolla Gree Minillä ongelma on vain säiliön pienuus, mutta siihenkin on ratkaisu ku vetäsee laitteen takaa letkun suoraan viemäriin. Osa sulamisvedestä valuu kuitenkin viemäriin suoraan.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kiitos tiedoista. Valmistajan suositusten mukaan minulle riittäisi pienempikin laite. Mökkikäyttöön laitetta olen miettinyt, joten kosteutta on kuitenkin vähemmän kuin tallissa.

                                        Lämpöpumppu on toinen vaihtoehto, mutta kun ei Ultin maahantuoja ole vielä osannut antaa kunnollista selvitystä, miten heidän pumput kuivaavat huoneilmaa. Kuivaus-toiminto pumpuissa kuitenkin taitaa olla.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Lonkalta heitettynä ihan samalla tavalla kuin greessä, mutta lämpö hukataan ulkoilmaan. Mökille tuli just Mitsubishin lämpöpumppu. Siinäkin on kuivaustoiminto. Varoittivat, että saattaa hieman lämpötila sisällä laskea kuivatessa.

                                          Rakennuslupaa odotellessa ja rakennusaikana asuimme vanhalla puolella, joka on melko heikossa kunnossa oleva puutalo.

                                          Kun ulkona syksyllä oli pitkään satanut ja lapsiperheessa pyykkiä pestään päivittäin, alkoi suhteellinen kosteus sisällä olla sata. Ikkunat huurussa ja ikävää hajua. Hain Green riistoraudasta ja eron huomasin jo tunnin päästä. Ikkunat kirkastuivat, pyykit kuivuivat ja hajuhaitta pieneni. Olosuhteet vastaavat pitkälle tyypillistä kesämökkiä.

                                          Mökkikäytössä hyvä ilmalämpöpumppu on oiva. Lattiat tuntuvat lämpimiltä ja sähköä säästyy. Sähköpatteria käytettäessä ylös muodostuu lämpimän ilman patja. Pää hikoilee ja varpaita palelee.

                                          Suosittelen hankkimaan molemmat. Green tuotto-panos -suhde on kosteudenpoistossa parempi. Ilmalämpöpumpun järkevyys riippuu olemassa olevasta läämmityksestä. Jos mökillä on n kpl pönttöuuneja ja liiterissä sata mottia ruutikuivaa koivuklapia, saattaa pumpun takaisinmaksuaika olla pitkä. Jos taas esim. veden takia täytyy pitää peruslämpöä, alkaa ilmalämpöpumppu kannattaa.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Ultin ilmalämpöpumppujen kuivaustoiminto=jäähdytystoiminto, eli tila kylmenee entisestään.

                                            Nuo ilmankuivaimet sitten on periaatteessa ilmalämpöpumppuja missä kaikki rojut on samoissa kuorissa, eivät jäähdytä sisäilmaa koska myös lauhdutin on sisätilassa.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Alkuperäinen kirjoittaja mikaj Näytä viesti
                                              Lämpöpumppu ei kyllä kuivaa ilmaa jos sillä lämmitetään.
                                              Ei kai sitten kuivaa muttei kyllä kostutakaan. Tallissa on nyt tosi kuivaa koska ilmalämpöpumppu kierrrättää ilmaa tehokkaasti. Siellä oli ennen suorasähkölämmitys pattereilla ja kyllä ero on nyt huima. Kiva lähteä kelillä kuin kelillä kuivalla ja lämpimällä autolla.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Kiitoksi tiedoista! Noin minä hieman pelkäsinkin, että jäähdytyksen kautta kuivaa. Autossa kun saa kuivattua lämmintä ilmaa, mutta siinä on tosiaan lämmityskenno erikseen.

                                                Moni vaan puhuu, että lämpöpumppu kuivattaa, mutta se ei sitten eroa varsinaisesti lämpöpuhaltimesta noilta osin, eli ei kuitenkaan kuivata ilmaa, vaikka esim. vaatteet paremmin kuivuisivatkin.

                                                Peruslämmölle ei ole tarvetta ja ei lämpöpumppu tule koskaan maksamaan itseään takaisin mökkikäytössä, vaikka kestäisi maailman tappiin asti, mutta sen verran on positiivista juttua ollut pumpuista liikkeellä, että tekisi mieli mielenkiinnosta hankkia omakohtaistakin kokemusta niistä.

                                                Taidan ensin hakea sen Gree Minin tai isomman mallin K-Raudasta ja jäädä sen jälkeen odottelemaan Ultilta jotain fiksun kuuloista tarjousta.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  No eihän ilmalämpöpumpulla muuta positiivista vaikutusta ole kuin että saa mahdollisesti tasaisemman lämmön kun ilma kiertää. Kaikki muu onkin sitten negatiivista (jos ei nyt oteta huomioon mahdollista säästöä lämmityslaskussa), ääni, puhallusviima, jyrinät, paukkunat, tärinät, jäätymiset, yms... Plus sitten mahdollisesti jäähdytystoiminto kesällä jos sille on tarvetta.

                                                  Eipä itsellekkään olisi kahta ilmalämpöpumppua tullut, ellei tuo tönön+tallin lämmittäminen maksaisi niin tuhottomasti ja tilat on sellaiset että saa kunnon hyödyn laitteista. Tallin lämmityslasku tippunut puoleen, mikä meinaa sitä että Ultin 300e pumppu on maksanut itsensä takaisin parissa vuodessa, mikäli ei hajoa...

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Mulla Mitsubishin pumppu asennettuna 1700 €. Hiljainen, hyvä hyötysuhde myös pakkasilla (VTT:n testaama). Hirsirunkoisessa mökissä jännä efekti. Kun pumpulla on lämmittänyt tasaisesti lattiasta kattoon, pysyy yllättävän kauan lämpimänä.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Alkuperäinen kirjoittaja Antti Määttä Näytä viesti
                                                      Mulla Mitsubishin pumppu asennettuna 1700 €. Hiljainen, hyvä hyötysuhde myös pakkasilla (VTT:n testaama). Hirsirunkoisessa mökissä jännä efekti. Kun pumpulla on lämmittänyt tasaisesti lattiasta kattoon, pysyy yllättävän kauan lämpimänä.
                                                      Minulla on myös Mitsu, mökkikäyttöön tarkoitettu ja lämmön pudotustoiminnolla varustettu. Ääntä tuskin kuulee eli tosi hiljainen. 1500 asennettuna (LVISykkönen). Olen pannut merkille että monilla tuntuu olevan korkea kynnys pitää tallia lämpimänä. Vaikka talli olisi eristetty, 2-kertaiset lasit ja varustettu lämmittimillä niin lämpöjä pidetään tosiaan +5 tai jotain ja kaikki ilmanvaihtoräppänät on kiinni.
                                                      Pitäisi oikein ruveta laskemaan paljonko kunnon lämpötila (esim.+15 ja tuuletusräppänät auki) maksaa välillä marraskuu - maaliskuu. Ei taida loppujen lopuksi olla niin suuri menoerä kaikkiin muihin nykyisiin autoilukustannuksiin nähden.
                                                      Itse olen tullut siihen tulokseen että jos ei ole varaa pitää lämpimänä niin sitten pitää hommata halvemmat autot - on se niin hienoa Suomen talvessa lähteä kuivalla ja lämpimällä liikkeelle.
                                                      Viimeksi muokannut korhoesa; 22.2.2010, 14:13.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Täältä löytyy myös Gree:n isompi malli CF0.8M. Erittäin hyvä näin talviaikaan auton sisätilojen kuivatukseen, farmarissa mahtuu takakonttiin hyvin pyörimään ja vähän takaluukkua ja ikkunoita auki ilmankierron varmistamiseksi. Siinä huomaa hyvin tuon lämmöntuoton, auton sisällä on paljon lämpimämpää kuin tallissa. Tulee (märät kumimatot autosta jo poistettuna) useampi litra vuorokauden aikana vettä. Kuivatuksen teen yleensä noin kolmen viikon välein. Sitten varsinkin kesäaikaan on hyvä auton pesun jälkeen kuivattaa tallin ilma. Laskee aika nopeasti tuolta 75%:sta tuonne alle 50%:iin.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Onkohan mulla joku ökytalli kun mulla on koneellinen ilmanvaihto LTO:lla tallissakin. Vähän piti jo rakennusaikana käyttää autoa tallissa niin kyllä märkä koko kämppä kun ei ollut ilmanvaihtoa, pelkät lämmöt. Nyt on mukava pistää koneet täysille kun autoa tuo sulamaan talliin.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Alkuperäinen kirjoittaja audiq Näytä viesti
                                                            ...Taidan ensin hakea sen Gree Minin tai isomman mallin K-Raudasta...
                                                            Eivät ilmeisesti halunneet K-Raudassa myydä kuivaimiaan, kun eivät ole vastanneet sähköposti-tiedusteluuni. Tuntuu monessa paikassa tänä päivänä olevan asiakaspalvelu täysin hanurista.
                                                            Kai se pitää alkaa tutkimaan ulkomaan tarjontaa kuivaimissa. Josko heille kelpaisi raha paremmin kuin oman kylän rautakaupalle...

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X