Olen joskus kuullut, että tolpissa olevat tutkat olisivat tarkempia, kuin ne hiustenkuivaajat millä poliisit osoittelevat. Tästä johtuen sitä 3km/h toleranssivähennystä ei olisi käytössä tolpissa. Nykyään huomautusrajahan on 3km/h ylinopeus, plus 3km/h mittatoleranssia, käytännössä siis 6km/h.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Nopeusrajoitusten nollatoleranssi
Collapse
X
-
Itsehän taidan ruveta ajelemaan 20 alle rajoituksen ihan siksi että jää sitten sitä Pelivaraa. Muistan myös pitää sumarit päällä kesät talvet jotta näen sen hirven joka loikkaa metsästä 5 metriä auton keulasta eteenpäin, ja koska on sumarit sekä pelivaraa niin onnistun väistämään tilanteen. Liian huono esimerkki, parempi voisi olla se että moottoritielle on nyt keksitty rakentaa seinä ja siihen törmääminen pitää välttää. Näinhän tapahtuu harvase päivä, että niitä seiniä sinne rakennetaan.
Jotenkin tuntuu eräiden sepostus tavallaan käänteiseltä kommunismilta. Kommunismihan oli periaatteena ihan hyvä, mutta yllätys että ei se toimi jos kaikki haluavat sen parhaan koivun sieltä metsästä takassa poltettavaksi, ja muut puut jätetään rauhaan, ts. oma järki loppuu. Nyt homma vain on niin että osa luottaa omaan arviointikykyynsä ja etenee turvallisesti, ilman että tuijottaa nopeusmittaria enemmän kuin tietä, välittämättä liikaa nollatoleransseista sekä on raippaamatta itseään ja muita nopeuden ylityksistä joilla ei ole suurta vaikutusta yhtään mihinkään. Yllättävää että ketään ei jaksa kiinnostaa jos yksi on sitä mieltä että tätä on nyt noudatettava orjallisesti, te muut olette väärässä ja kuolette koska saatatte joskus omaa järkeä käyttäen ajaa hieman yli rajoituksen.
Ihme jeesustelua sanon taas. Jos joku haluaa ajatella itse, onko se väärin tässä yhteiskunnassa. Ilmeisesti. Kun se lippahattusankari vetäisee kahta markkaa siltapilariin niin minkäs sille teet. Darwin hoitaa homman. Ei siihen auta vieläkään pienennetyt toleranssit ja loppukansan raippaus. Päinvastoin. Miksi säätää taas jotain sellaista mitä ei voida valvoa, ja joka laskee taas kerran poliisin auktoriteettiä tämän pelleilyn takia.
Samaan jeesusteluun voidaan lisätä tämä itkeminen päiväajovalojen direktiivistä. Miten ne ruotsissa pärjää? Tai saksassa. Herranjumala nehän ajaa siellä kovaa ja ilman takavaloja! Hmm, taitaa olla että heillä on siellä vielä omaa järkeä käytettävissä, "kappas, pimeää, vesisade, tai jotain muuta mullistavaa, laitanpa valot päälle tästä katkaisijasta" Ja taas mennään.
Comment
-
Kumma juttu, miten ne siellä saksassa pärjää autobaanoilla, mutta täällä jeesustellaan, että kaikki kuolee siihen paikkaan kun nopeus ylittää 100km/h? Enemmän pitäisi kiinnittää huomita ihmisten ajotapaan, eikä nopeuteen. Sääli vain, että tuo nopeudenvalvonta on niin hyvä bisnes valtiolle.
Comment
-
100 km/h ajeleva ei kerkeä sormea nenästään ottamaan, kun jo rytisee --- 80 km/h ajeleva taas laittaa rauhassa sen räkäpalleron kojetaululle ja tekee hallitun väistön.
Comment
-
Tai kun suomessa on yleisrajoitus 80km/h ja 50km/h kesät talvet niin kai sitten jarrutusmatkatkin ovat samat? En omalla tavallaan näe mitään syytä miksei kesä rajoitukset vois olla yleinen 100/nykysillä 100->120/motari 140. Kun miettii et talvella olosuhteet kuitenkin ovat hieman eri kuin kesällä. Toki jos näihin alataan puuttua niin kesällä pysyy samat mut talvella tippuu 80->60 ja 100->80. Näin meillä suomessa.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viestiEli esim. talvinopeusten astuessa voimaan täydellä kesäkelillä, edellisenä päivänä 100km/h ajava vielä ehtii rauhassa väistää tarvittaessa, mutta seuraavana päivänä ei enää millään?
Pitäähän ne talvirajoitukset olla kuitenkin ajoissa laitettuna, muuten siellä on ensimmäisenä pakkasaamuna valtatie tukossa omaa järkeä käyttäneistä autoilijoista.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja audiqRiippuu seuraavan päivän säästä. Sääolosuhteita vartenhan nopeusrajoituksia lasketaan.
Pitäähän ne talvirajoitukset olla kuitenkin ajoissa laitettuna, muuten siellä on ensimmäisenä pakkasaamuna valtatie tukossa omaa järkeä käyttäneistä autoilijoista.
Mutta miten on perusteltu jäinen tie talvella 100km/h ja kesällä kuivana 100km/h?
Comment
-
Mulle on kehittynyt jotenkin automaattisesti päähän seuraavanlainen muuntokaava, 60km/h=60km/h, 80km/h=100km/h, 100km/h=120km/h, jälkimmäiset siis mittarinopeutta. Siis hyvällä kelillä, tarpeen vaatiessa toki ajetaan satasen alueella vaikka viittäkymppiä. Lähes päivittäin tulee poliisiauto vastaan (Työmatka yht. 155km), mutta kertaakaan eivät ole nopeuden takia pysäyttäneet, saati sitten sakottaneet, ei edes nyt kun on "nollatoleranssi". Kerran sain tosin tolpasta huomautuksen, 60km/h alueella 66km/h, silkkaa huolimattomuutta. Yllämainitusta huolimatta en kuitenkaan pidä itseäni kaahaajana, lähinnä maalaisjärkeä käyttäen tulee ajettua ja jouheata liikenteen sujuvuutta tavoitellen.
Comment
-
Aihetta ehkä vähän sivuten, pidin Ranskassa ollutta nopeusrajoitusta motareilla ihan fiksuna ajatuksena. Siellä oli merkit, joissa ilmoitetaan että sateella 110 km/h, ja hyvällä kelillä 130 km/h. Näin ei edes tarvi järkeään käyttää jos tulee vettä/lunta/paskaa taivaalta, rajoitus on silloin pienempi.
Lisäksi ei näyttänyt olevan paikallisilla poliiseillakaan liian ahdistavaa koppalakissaan, olivat STi-suparullaan tutkaamassa motarin laidassa, niin ajoin mittarinopeutta n. 160-170 ohi niin eivätpä välittäneet puuttua tilanteeseen, oli loistava keli ja todella vähän liikennettä niin enpä siinä ketään kyllä vaarantanutkaan.. Täällä rakkaassa kotomaassa olisi varmaankin kortti jäänyt siihen, sakkojen suuruudesta puhumattakaan..
Comment
-
Itse ajoin viime viikolla n. 2000 km ympäri Etelä-Suomea ja en nähnyt ensimmäistäkään poliisia enkä edes siiviilikalustoa jonka kyllä olen melko hyvin oppinut jo bongaamaan.
Eilen sitten ajelin töistä ja Sastamala-Nokia välillä tiellä 12 tuli 3 Maijaa vastaan
Mitä alkuperäiseen aiheeseen tulee, niin joku Yle X:n juontaja kertoi kaverinsa saaneen sakot 1 km/h nopeuden ylityksestä.
Comment
Comment