Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Maahantuojan suhtautuminen vikoihin takuun jälkeen?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Maahantuojan suhtautuminen vikoihin takuun jälkeen?

    Miten Audin maahantuoja suhtautuu vikoihin takuun jälkeen... tarkoitan lähinnä tyyppivikoja jotka ovat odotettavissa ja tiedossa tietyssä automallissa?

    #2
    Asiaankuuluvalla laskulla asiakkaalle...

    Comment


      #3
      Tarkotat kai jasso, talon hyväksi asiaan kuuluvalla laskulla :)

      Comment


        #4
        Niin. Lasku asiakkaalle rahat laskun lähettäjälle :)

        Eipä taida mikään maahantuoja suhtautua laupein mielin moiseen. Monella merkillä ihan uudesta katkeamattoman huoltosopparinkin alaisuudessa ei vaihdeta kyllä ilman erillisiä vaatimuksia yhtään mitään oli tyyppivikaa tai ei.

        Ihan normibisnestä kuitenkin tuo 'takuun jälkeen laskulla'.

        Comment


          #5
          2004 vuosimallin A3 2.0 FSI autoon tuli vielä kutsu mennä vaihdattamaan takuuseen jokin jäähdytysjärjestelmän O-rengas jolla on tapana katketa ja ruveta vuotamaan. Homma on jäänyt tekemättä kun autoa ei ole huollatettu merkkiliikkeessä.

          Minusta tämä on kohtuullisen hyvää huolenpitoa!

          Comment


          • #6
            Eipä taida mikään maahantuoja suhtautua laupein mielin moiseen.
            Kyllä semmoinen ihme on tullut todistettua ihan itse. Saabiin maahantuoja järjesti yhtä sun toista osaa vaikka takuu ei ollut voimassa (ohjaustehostimen pumppu, sivupeilit). Eikä kyse ollut mistään takuun ylitysen rajatapauksesta vaan ihan 3-4 vuotta oli takuun umpeutumisesta aikaa. Kyseessä oli "good will" menettely... Itse maksoin vain työn osuuden.

            Comment


              #7
              Olihan se koiranluukamppanja tässä muutama vuosi sitten myös niille, joista oli takuu loppunut. Ehkä se oli pakko järjestää, koska nuo tukivarret kulahti niin nopeasti, että niistä olisi voinu aiheuta turvallisuusriski.

              Audissahan ei sitten muuten ole vikoja vaan ominaisuuksia.

              Comment


                #8
                Alle kolme vuotta vanhaan (ja joissakin vanhempaankin) autoon on mahdollista saada jotain apua nimenomaan maahantuojalta. Saksan kuluttajasuojan mukaan virhevastuuraja on kaksi vuotta joten saksalainen valmistaja toimii sen mukaan.

                Autossa tulee kuitenkin olla täydellinen valtuutetun huoltoliikkeen huoltohistoria, eikä auto saa olla esim. kertaalleen lunastettu tms.

                Tilanteet arvoidaan tapauskohtaisesti valtuutetun huoltoliikkeen toimesta.

                Kutsukampanjat ovat asia erikseen. Ne ei vaadi huoltohistoriaa ja ovat asiakkaalle aina ilmaisia, ja niitä voidaan tehdä varsin vanhoihin autoihinkin.

                Comment


                  #9
                  Alkuperäinen kirjoittaja Rolle Näytä viesti
                  Alle kolme vuotta vanhaan (ja joissakin vanhempaankin) autoon on mahdollista saada jotain apua nimenomaan maahantuojalta. Saksan kuluttajasuojan mukaan virhevastuuraja on kaksi vuotta joten saksalainen valmistaja toimii sen mukaan.

                  Autossa tulee kuitenkin olla täydellinen valtuutetun huoltoliikkeen huoltohistoria, eikä auto saa olla esim. kertaalleen lunastettu tms.

                  Tilanteet arvoidaan tapauskohtaisesti valtuutetun huoltoliikkeen toimesta.

                  Kutsukampanjat ovat asia erikseen. Ne ei vaadi huoltohistoriaa ja ovat asiakkaalle aina ilmaisia, ja niitä voidaan tehdä varsin vanhoihin autoihinkin.
                  Aamen.

                  Comment


                    #10
                    Vaihtelee tapauksittain varmastikin, mitään suoraa velvoitetta ei taida olla tuohon vastaantuloon. Käytäntö on ymmärtääkseni se, että kestokulutushyödykkeenä auton pitää kestää tavanomaista käyttöä tavanomainen aika -siinä on monta tulkintaa jo. Mutta esim jos vaihdelaatikko laukeaa 100 tkm kohdalla, se ei varmasti ole tyypillistä tai sellaista, mitä kuluttaja voisi odottaa tapahtuvaksi 100 tkm kohdalla.

                    Käytännön esimerkiksi: olen saanut RS6:n osalta noin 100 tkm ajetun 5-vuotta vanhan auton hajonneista välijäähdyttimien vaihdosta "Goodwill"-vastaantulona puolet osien hinnasta, auto oli ns. Suomi-auto ja merkkiliikkeessä aina huollatettu. Ja vikahan on ilmennyt lähes jokaisessa RS6:ssa, kun sinne jää kondenssivettä ja suolaa makaamaan.

                    Tuontiautoihin maahantuoja suhtautuu varmasti nihkeämmin, mikä lienee on ymmärrettävää tässä tapauksessa.

                    Comment


                    • #11
                      Omien kokemusten mukaan Audi on harvinaisen hankala korvaamaan mitään 2v 1pv tai vanhempaan autoon. Saabilla pelasi loppujenlopuksi aika hyvin (kts. Jaakon kommentti).

                      Comment


                        #12
                        Kumpis noista autotehtaista olikaan konkurssikypsää tavaraa ;D

                        Comment


                        • #13
                          Hyvä pointti, toisaalta kun noi Saabit on perusrakenteeltaan Opeleita niin kai niillä oli harjoiteltukin tätä takuuasiaa hyvinkin taajaan.

                          Bemarilla on kuuleman mukaan hyvä politiikka näissä asiakkaan kannalta, jopa tuontiautoihin. Ei omakohtaista kokemusta mutta puskaradiossa positiivisempi imago kuin rinkelillä.

                          Comment

                          Working...
                          X