Olisin tällä hetkellä sopivasti Saksassa vielä noin kaksi kuukautta ennen Suomeen palaamista. Mietin, että kannattaako täältä asti alkaa AEB:n luovuttajaa tuomaan. Täällä kyllä tarjonta, hinnat ja kilometrimäärät puhuu puolestaan verrattuna Suomeen. Kukaan tuonu pelkästään moottorinluovuttajaa koskaan täältä Suomeen?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Auto Saksasta
Collapse
X
-
Ei varmaan täysin oikea topic, mutta kysytään.
Ollaan kaverin kanssa menossa perjantaina saksaan hakemaan hänelle autoa, myyjä yksityinen ja sanoi, että kaikki kilpi pajat bremenin lähellä menee kii 12 aikaa... Pystyiskö joku jelppiin ?
Export-plate palvelua yritetty käyttää, mutta heillä palvelussa kuulemma jtn häikkää. (myyjä soitti sinne ja ne oli vaatinut passin lähettämistä sinne ym...)
Comment
-
Kopio mistään ei tuntunu riittävän sinne, kaikki haluttiin alkuperäisinä. Onko joku käyttänyt tuota Export-plate.com kilpi tilausta? Onko se mahdollista ajaa sen saksalaisen kilvillä tänne? Ruotsista joskus tuonu ja ajanut liikkeen kilvillä tänne ja palauttanut ne sit jälkeenpäin...
Comment
-
Itse tulin punaisilla kilvillä Tanskan ja Ruotsin läpi sekä ajoin Suomessa, kunnes sain suomalaiset kilvet. Ei tarvinnut erikseen missään tullissa pysähdellä, sen kun ajoi laivasta suoraan kotiin jne. Itse ositin autoliikkeestä ja silloin myös meni rekisteröintitoimisto ja kilpipaja klo 12 kiinni. Jos olisin joutunut yksikseni tämän rekisteröinnin suorittamaan, niin huh huh. Onneksi myyjä oli ystävällinen ja hoiti asian minun puolestani, kun seisoin itse vieressä. Sakotkin löysi perille suomeen punasilla kilvillä. 100km/h alueella moottoritiellä kameratolppa ja 143km/h oli loppulukema :) 180€ sakkoa ja 3 virhepistettä sekämyöhemmin tuli vielä kuukauden ajokilto, joka oli siis voimassa vain Saksassa, Suomessa sain ajaa normaalisti :D
Comment
-
En itse osaa Saksaa riittävästi, mutta vuosia sitten Mungan hakiessani auton myyjä kun auttoi kilpi/paperihommissa niin hän ja kaikki virkailijat olivat sitä mieltä että keltaiset kilvet kelpaa täysin Euroopassa. Vakuutukseksi vain valittiin Saksan kattavan sijaan Euroopan kattava. Punaisiin kilpiin ei kait muuta vakuutusta saakkaan kuin Euroopan kattavan koska ne ovat vientikilvet, ehkä tämä tuo epäselvyyden asiaan.
Comment
-
Oliko keltaiset tarkoitettu lähinnä Saksan sisäisiin siirtoajoihin?
Muoks: näin taisi olla https://www.ecc.fi/globalassets/ecc/...t-sheet-de.pdf
"You should be aware that yellow short-term plates (“Kurzeitkennzeichen”) are not meant for export and might not be accepted in other countries."
Comment
-
Kolme autoa tuoneena ja kaikissa ollut keltaiset. Yksi ajettu Ruotsin läpi ja kaksi Finnlinesillä. Ei ole ollut ongelmia.
Brodeilla yhteensä kolme myös. Kaksi niistä keltaisilla ja ajettu Ruotsin läpi. Ei ongelmia.
Kaikissa autoissa ollut kyllä Suomesta puhelimitse haetut vakuutukset. Näistä sitten printatut dokumentit autossa mukana.
Comment
-
Se ei tietenkään tarkoita, että keltaisilla saisi ajella joka maassa, jos ei ole joutunut viranomaisten kynsiin syystä tai toisesta.
Kannattaa miettiä myös sen vakuutuksen kattavuutta, että onko se voimassa muissa maissa.
On mullakin yhdet keltaset ja punaset kilvet tuolla. Keltasien kanssa oli ongelmia nimenomaan Ruotsissa, mutta pääsivät silti läpi. Itse en hakenut.
Comment
-
Juuri näin ajattelin asian kun auton Saksasta ostin ja Tanskan ja Ruotsin läpi kotiin ajoin. Kelta- ja punapäätysten kilpien hintaero vaikutti siinä konkurssissa mm. ei mitään. Otin punaset niin ei tarvinnu jännittää ihan niin paljon. Muutenkin riitti jännitystä ostorapulaa viettäessä.
Comment
-
Tää nyt tulee vähän stetsonista, kun en ihan tarkkaan enää muista, mutta taisi olla niin, että niissä punaisissa on veroluontoiset maksut maksettuna koko Euroopan alueella ja keltaisissa vain Saksassa. Vakuutus on kyllä voimassa. Noiden verojen suorittaminen tien varressa on pikkusen haasteellista, jos joku niitä alkaa penäämään. Baltian läpi ajaessa ei varmaan paikallisia tuollaiset asiat juuri kiinnosta. On tuo asia silti voinut kyllä muuttua. Ruotsin poliisia ei enää kiinnostaut edes suomen tarrakilvet ikkunassa, kun muutama kuukausi sitten haettiin kaverille X5 Bemaria Ruotsista. Useamman poliisin kanssa ajeltiin rinta rinnan/peräkkäin ja odottelin jo vähän, että koska liputetaan tien sivuun, mutta näin ei käynyt.
Comment
-
Ruotsista tosiaan helppo hakea auto kun suomalaiset siirto/tarrakilvet käy pohjoismaissa. Jos tietää minkä auton ostaa niin ottaa jo suomesta kats.konttorilta siirtokilvet mukaan ja lätkäisee ne ruotsissa ikkunaan. Periaatteessa jos saksasta ostaa keltaisilla kilvillä ja ajaa tanskaan ja vaihtaa saksa-tanska rajalla suomalaiset tarra/siirtokilvet niin homma hoituu laillisesti.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja anpu Näytä viestiGraulinin kautta tuli auto alkuvuodesta.
Ei vastannut oikein kuvausta, ja mikä kiusallisinta niin miestä ei saa kaupanteon jälkeen kiinni. Olen vajaan kolmen kuukauden ajan yrittänyt ottaa yhteyttä sekä puhelimella että sähköpostilla, mutta herra ei koe tarpeelliseksi vastata mihinkään yhteydenottoihin.Alkuperäinen kirjoittaja jols Näytä viestiVuosi sitten tuotin GLK:n Graulinin kauta. Aika suppeaa oli viestintä ja kaupan jälkeen ei mitään, vaikka heitin kiitokset yms.Alkuperäinen kirjoittaja jannekni Näytä viestiJoo no tuo on totta ettei jälkeenpäin kuulu mitään.
Auton saavuttua löytyi pientä huomauttamista, ei useisiin kyselyihin minkäänlaista vastausta.
Muuten kaikki sujui erinomaisesti. Ainoastaan tuo jälkihoito täysin olematonta.
Comment
-
Googlella löytää valtavasti tietoja mm. verottaja ja Traficom. vero.fi:
---
Sinun pitää maksaa autoveroa, kun:
tuot ajoneuvon ulkomailta ja rekisteröit sen Suomeen
ostat ajoneuvon rekisteröimättömänä Suomesta ja rekisteröit sen ensimmäisen kerran Suomeen
otat ajoneuvon käyttöön Suomessa, jos sen käyttö ei ole autoverotonta.
Vero koskee kaikkia Suomessa ensimmäistä kertaa rekisteröitäviä tai käyttöönotettavia henkilö- ja pakettiautoja, linja-autoja (alle 1 875 kg), moottoripyöriä ja muita L-luokan ajoneuvoja (esim. mönkijät).
---
Kun tuot auton josta on alv-maksettu ostettaessa EU alueelta, ei sitä tarvitse maksaa Suomeen.
Rekisteröidähän se tietysti pitää josta tulee maksuja sekä yleensä siihen tarvitaan vaatimuksenmukaisuustodistus (CoC).
Omasta kokemuksesta, maat joissa kilvet saa ostaja pitää (kuten Viro) on helppoja. Niihin voi ottaa vakuutuksen netissä/soitolla ulkomailta, tehdä tulli-ilmoituksen samalla ja ajella 3kk niillä kilvillä niin ei tarvi niitä erikseen hakea.
Comment
-
Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta lähipiirissä tätä on kehuttu kokemuksiin perustuen. http://www.alenius.de/
Comment
Comment