Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Matkahuollon hurjat "korvaukset"

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

Matkahuollon hurjat "korvaukset"

Lähetin tässä syksyllä elektronisen ahtopaineensäätimen matkahuollon kautta ennakolla Tampereelle. Hinnaksi sovittiin 125€ ja maksoin etukäteen rahti- ja ennakkokulut 13,11€.

Paketti on otettu siellä vastaan, mutta sitten sitä ei enää löytynyt. Joku ilmeisesti napannut matkaansa.

Jätin korvaushakemuksen ja n.2kk siitä tällä viikolla tuli sitten korvauspäätös.

Tiekuljetussopimuslain (23.3.1979/345) määrittelemä enimmäisvastuu katoamistapauksessa on 20€ tavaran kokonaispainosta puuttuvaa kiloa kohti.

No paketti painoi 0,3kg ja sain korvauksia siis tavarasta 6€ !!!
    sekä rahtikulut ja ennakkokulut päälle eli yhteensä 19,11€.

Vittu että lämmittää suoraan sanottuna.
    Yritin soittaa asiakaspalautepäällikölle kirjeenavauksen jälkeen, mutta ei ollut enää paikalla...olisi ollut palautetta

Täytyy vielä periaatteesta soittaa myöhemmin.

Mikä naurettavinta, lappusessa pyydettiin ystävällisesti ilmoittamaan, jos kadonnut ja korvattu tavara löytyy tai sen olinpaikka selviää.
    Ja ihan varmasti ILMOITAN jos sattuu löytymään :)..dream on

Summa summarun, matkahuolto ym. muut kuljetusfirmat varmaan mukaanlukien, eivät ole näköjään minkäänlaisessa vastuussa tavaran katoamistapauksissa, ainakaan rahallisesti.

Olisi varmaan pitänyt ottaa jokin 100€ lisäturva, joka olisi kattanut jo 50€ asti :)

No eihän näitä usein satu, mutta nyt sattui omalle kohdalle, takkiin tuli.

Niinhän toi menee.Toi on ihan yleinen korvaussysteemi kumipyöräliikenteessä. Vakuutuksilla saa sitten parempaa korvausta. Itsekin oon joskus kelaillu, että entä jos näin kävis. Se on sitten vaan tyhjä arpa. Posti vois olla parempi korvaaja... EHKÄ...

Comment

Renkaita kun lähetin Matkahuollolla, täti totesi, että renkaita ei ole pakko pakata pussiin, mutta jos samassa kuljetuksessa kulkee joku kallis matto ja se likaantuu, minä joudun maksamaan sen maton.

Ymmärtäisin, että renkaat pitää suojata ihan tavaratilan yleisen siistiyden takia, mutta mitä se minulle kuuluu lähettääkö joku kalliin itämäisen mattonsa vain rullalle käärittynä ilman mitään pussia. Eikö se ole hänen oma vikansa, jos matto likaantuu?

Comment

Alkuperäinen kirjoittaja JM Näytä viesti
        Posti vois olla parempi korvaaja... EHKÄ...
        Muistaakseni sama 20e/kg korvaus on myös postilla, + paketin katoamisen todennäköisyys matkahuoltoon verrattuna on potenssiin kymmenen.

Comment

Renkaita kun lähetin Matkahuollolla, täti totesi, että renkaita ei ole pakko pakata pussiin, mutta jos samassa kuljetuksessa kulkee joku kallis matto ja se likaantuu, minä joudun maksamaan sen maton.
          Rohkenisin väittää että nyt on kyllä täti hölöttänyt tuubaa. Eihän se VOI olla noin että asiakkaalle myydään tuollainen arvuutuspeli. Meikän lähiMatkiksesta ei onnistu pakkaamattomien/pussittomien renkaiden lähetys ollenkaan.

Comment

Alkuperäinen kirjoittaja peiponen Näytä viesti
            Rohkenisin väittää että nyt on kyllä täti hölöttänyt tuubaa. Eihän se VOI olla noin että asiakkaalle myydään tuollainen arvuutuspeli. Meikän lähiMatkiksesta ei onnistu pakkaamattomien/pussittomien renkaiden lähetys ollenkaan.
            Eipä ottaneet multakaan vastaan suojaamattomia renkaita/vanteita.

Aika outoa muuten että viimekerralla kun lähetin paketin niin matkahuollolla kesti 6 arkipäivää rahojen laitto tilille siitä kun ostaja maksoi lähetyksen.

Comment

Aika outoa muuten että viimekerralla kun lähetin paketin niin matkahuollolla kesti 6 arkipäivää rahojen laitto tilille siitä kun ostaja maksoi lähetyksen.
              Itse jouduin aikanaan opiskelijana - Siis ihan opiskelijana eikä nykyisenä työssäkäyvänä "opiskelijana" - odottamaan 5000 markan suoritusta kuukauden ja uhkaamaan poliisilla ennen kuin rahat ilmaantuivat.

Comment

Tuo rahojen viipyminen matkahuollon tileillä on aika normaalia. Mulla ennätys on 2 viikkoa.

Mitä pienemmälle paikkakunnalle tavaraa lähettää, sitä pidempään matkahuollon asiamiehellä kestää tuo rahojen tulo myyjän tilille.
                Juuri tästä syystä koitan hoitaa nykyisin kaikki rahan siirrot jo etukäteen. Matkahuollolle jätetään vain kuljetus.
                Muistaakseni rahtiennakosta otetaan vielä jokusen euron lisämaksukin.

Comment

Eli kun lähetät kevyttä ja kallista, on matkahuollon maksimi kollipaino 50 kiloa, joten vanerilaatikko, johon se 100 g osa ja ~49.9 kg "arvokasta hiekkaa"

Rahti tosin maksaa jo sitten muutaman kympin, mutta tuolloin voisi olettaa että korvaussumma on 50 x 20 = 1000€.

Paikkakunnalla postin palvelut siirtyivät hyvin toimineesta S-Marketista paikalliseen R-Kioskiin. Pari kertaa tullut havaittua että ihmisten pakaasit ovat ulkona sateessa kun Veikkauskoneen käyttö yliajaa postipalveluiden suorittamisen. Siirsin työn puoleen tapahtuvan pienpakettiliikenteen matkahuoltoon, kun ei oikein voi luottaa että Ärrän ihmiset on ihan tehtäviensä tasalla. Kahdesta pahasta pienempi paha. :-)

Comment

Näinhän se on, yrityksille tulee vuodessa hirveä määrä korkolaskuja, kun posti hukkaa alkuperäiset kirjeet. Onneksi nykyään voi laittaa pdf:ää sähköpostilla toimii todella hyvin!

Comment

Juu tuo matkahuollon bussiennakko kyllä semmoinen systeemi, että en taida enää käyttää. Vanteet taas möin, nyt 1.5vk varronut rahoja, edelliskerralla meni yli 3vk siitä kun ostaja nouti paketin. :S
                      Sivuilla sanovat, että 8-14 pankkipäivää voi mennä tilitykseen.

Juu ja kyllähän tuolla mh:n sivuillakin sanotaan selvästi, että lähetykset täytyy pakata. Koskaan en ole vanteita/renkaita saanut pakkaamatta lähtemään.

Comment

Tampereen matkiksessahan otettiin muuton jälkeen käytäntö, että pakettiaan noutavalle asiakkaalle annetaan vain hyllypaikkanumeron sisältävä lappu kouraan ja paketti noudetaan itse hyllystä ilman mitään kontrollia.

Hämmästyin oikein ensimmäisellä kerralla uudessa paikassa käydessäni, voiko todellakin olla näin helppoa napata kainaloonsa mikä ja kuinka monta pakettia tahansa, mutta onhan se. Mitään aktiivista valvontaa ei ole.

Vanhassa paikassa oli sentään erikseen hyllyhenkilökunta, jolle annettiin kassan tulostama lappu käteen. He sitten noutivat tavarat. Viimeksi käydessäni ei kysytty enää edes henkilötodistusta. En ihmettelisi, jos vastaavat häviämiset alkaisivat yleistyä nimenomaan Tampereen matkahuollossa.

Comment

Tampereen matkiksessahan otettiin muuton jälkeen käytäntö, että pakettiaan noutavalle asiakkaalle annetaan vain hyllypaikkanumeron sisältävä lappu kouraan ja paketti noudetaan itse hyllystä ilman mitään kontrollia.
                          Tuolla viisiin se on ollut Kuopion Matkahuollossakin niin pitkään kuin minä muistan. Paketti itse hyllystä kouraan ja sitten lampsitaan pihalle, kukaan ei valvo mitään. Ja mikäs järki (taloudellisesti) sitä valvontaa olisi järjestää, kun keskiverto paketti painaa 0-2kg. Annetaan lähettäjälle mainittu 6 euroa kouraan ja sanotaan että nyt kävi näin :)

Comment

Järvenpäässä samoin. Sentään osoittavat hyllyistä tavaran, mutta ihan itse saa sitten hakea. Renkaita kun olen noutanut, niin vein ensin pari ja tulin hakemaan hyllystä loput. Ihan sain rauhassa touhuta.

Yritin sille tädille silloin selittää, että ei voi pitää paikkaansa tuo matto-juttu, mutta kiven kovaan väitti näin olevan :) Kyllähän se varmasti vain puhui jotain, mitä ei ymmärtänyt.

Comment

Alkuperäinen kirjoittaja Wisa Näytä viesti

Hämmästyin oikein ensimmäisellä kerralla uudessa paikassa käydessäni, voiko todellakin olla näin helppoa napata kainaloonsa mikä ja kuinka monta pakettia tahansa, mutta onhan se. Mitään aktiivista valvontaa ei ole.

Vanhassa paikassa oli sentään erikseen hyllyhenkilökunta, jolle annettiin kassan tulostama lappu käteen. He sitten noutivat tavarat. Viimeksi käydessäni ei kysytty enää edes henkilötodistusta. En ihmettelisi, jos vastaavat häviämiset alkaisivat yleistyä nimenomaan Tampereen matkahuollossa.
                              Juurikin Tampereen matkahuollossa kävin ja joku pappa yritti sieltä pakettia noutaa mutta sitä ei hänelle luovutettu koska ei ollut henkkareita mukana.

Comment

Alkuperäinen kirjoittaja hommaetenee Näytä viesti
                                Juurikin Tampereen matkahuollossa kävin ja joku pappa yritti sieltä pakettia noutaa mutta sitä ei hänelle luovutettu koska ei ollut henkkareita mukana.
                                Kouvolassakin kyllä kysytään henkkarit mutta senjälkeen pääsee vapaasti mellastamaan hyllyjen väliin.

Comment

Nuo itse haettavat hyllyt on aika varasystävällistä. Muistan kun nuoruusvuosina kovat jätkät tilasivat tavaraa ties mistä ja kun paketti tuli, niin kävivät hakemassa tuotteen itse ohi kassan. Sitten vaan myöhemmin hakemaan, ihmettelemään missä se paketti on ja se ilmoitetaan lopulta hävinneeksi.....

Comment

Näinhän se menee, itsepalveluhyllyt hyvä ajatuksena, mutta aina löytyy se pieni ryhmä, joka käyttää porsaanreikää härskisti hyväkseen.

Kyllähän ne selitetteli katselleensa valvontakameran kuvaa ja asian menneen rikosilmoituksena poliisille. Varmaan pitää paikkaansa, eli menee suoraan poliisin ö-mappiin.

Kun miettii tuota lakiakin, vuonna -79 laadittu. Nykyisin on vaikka mitä pientä vempelettä, jotka maksaa "hunajaa" versus vuoteen -79. Muutenkin paketti liikenne moninkertaistunut tuohon aikaan nähden. Tiukempi vastuu laittaisi tavaran kuljettajat kehittämään prosessejaan, mikä taas tietysti näkyisi kuljetushinnassa...

Comment

Tarjoaako mh/posti edes mitään vakuutusta? Noissa jenkkilän eBay kaupoissa oppinut järjestään ottaan sen muutaman dollarin hintaisen vakuutuksen.

Postissakin on ammattilaisia jotka osaa kyllä hukata ja rikkoa vaikka vaahtomuovisen norsun.

Comment

Olihan postissakin hämärän muistikuvan mukaan sama juttu, ite kävin hakemassa oman paketin hyllystä. Silloin kanssa ajattelin tätä samaa että eikö täältä sitten samalla sais pari muutakin pakettia mukaan kenenkään sitä huomaamatta.

Olikohan viime vuonna kun postilla oli semmoinen testaus masiinasta mihin sun paketti laitettiin (kauppakeskus itäkeskus) ja sait txt viestillä paketin pin-koodin millä sait masiinasta oman paketin sisältävän luukun auki. Oli todella kätsy vehe, ei tarvinnut odotella mummojen postimerkki kauppoja tms.

Paketin pystyi myös hakemaan kauppakeskuksen aukiolo aikoina. :)

Comment

MH:n systeemi on aivan käsittämätön: tiskillä pitää täyttää vastaanottoilmoitus allekirjoituksineen ja nimenselvennyksineen, mutta kukaan ei sitten enää valvo, minkä paketin oikeasti käyt hyllystä nappaamassa. Eritoten samannäköisissä rahtipusseissa saattaa tuurilla arpaonni osua kohdalleen -tai päinvastoin.
                                          Itse en enää suostu lähettämään ilman ennakkomaksua MH:n kyydillä paikkakunnille, joiden toimipisteessä on asiamiessysteemi. Pari kertaa on joutunut viivästynyttä tilitystä selvittelemään. Ei ole ollenkaan mukavaa kysellä kerta toisensa jälkeen, miksi suoritukseni on viipynyt teillään jo kaksi viikkoa -hyvitystä viivytyksestä noista en ole saanut.
                                          Postin kanssa olen pari kertaa joutunut neuvottelemaan rikkoutuneesta paketista ja korvaus on ollut asiallinen.

Comment

Hei eihän tämmöistä kannata tänne kirjoitella periaatteesa, nythän rosvot tietävät mistä on helppo viedä arvotavaraa.
                                            Matkahuollossa melkein päivittäin asioimassa olleena hämmästelen yhäkin, että näin avoimesti toimitaan, lappu kouraan ja hae hyllystä.(Mitä haluat?)

Comment

Noita kilventaustoja kun tilailtiin Tepolta niin lykkäsivät matkahuollosta väärän rahtipussin mulle käteen. Lähettäjä, tavara ja tavaramäärä oli sama mutta vastaanottajan nimi ei ollut sinnepäinkään sama :D
                                              Siinä oli selvittämistä kun toiselle kilventaustan tilaajalle ei löytynytkään omaa pussia vaan ainoa mikä oli niin minun nimellä oleva :D

En sitten muistan miten asia ratkesi mutta minulle rahtipussia antaessa oli katottu vain lähettäjän nimen mukaan.

Usein kun myös hakee jotain ja siinä yhdessä matkahuollontädin kanssa etitään sitä omaa pakettia nii tulee sanottua paketin muotojen perusteella et toi se on. Ja se yleensä kelpaa ilman mitään lappujentarkastuksia..

Pitää kokeilla joskus kun jotain oikein kevyttä tavaraa menee hakemaan niin yrittää varaston isointa laatikkoa hamuta mukaansa "toi on samanmuotonen paketti" :D

Comment

Onkos täällä porissa jotenkin eri systeemit kuin muualla? Lähetin renkaat matkahuollossa ennakolla, niin en joutunut maksamaan mitään itse. Käskettiin vaan pistää lappuun se summa, minkä haluan niistä renkaista ja he sitten lisäilivät itse ne toimituskulut siihen ja pistivät vastaanottajan maksettavaksi.

Comment

Alkuperäinen kirjoittaja Juuzmo Näytä viesti
                                                  Onkos täällä porissa jotenkin eri systeemit kuin muualla? Lähetin renkaat matkahuollossa ennakolla, niin en joutunut maksamaan mitään itse. Käskettiin vaan pistää lappuun se summa, minkä haluan niistä renkaista ja he sitten lisäilivät itse ne toimituskulut siihen ja pistivät vastaanottajan maksettavaksi.
                                                  Noinhan se homma toimii kaikissa matkahuolloissa.

Comment

Itse aiheeseen: Muutama vuosi sitten vastaanotin kuitupuskurin A3:seen. Kotona availin "pakettia" ja huomasin puskurin ratkenneen "nurkista". Toiselta puolelta ~10cm ja toiselta ~5cm. Varmistin vielä myyjältä, että olihan se varmasti ehjä kun lähetit: "joo joo".

Laitoin reklamaatiota MH:lle. Ihmettelin kun kesti pitkään ja soittelin perään. Täti löysi mun lapun "jostain laatikosta" ja ihmetteli kuinka se on sinne jäänyt. Sen jälkeen tulikin nopeasti 100€ tilille -> positiivinen yllätys. Maksoin puskurista 170€ ja arvioin puskurin hinnaksi 70€ ratkeamisen jälkeen. Siitä tuo 100€ kilahti tilille. Aluks ajattelin, ettei sieltä tuu montaa kymppiä...

Comment

Samaa joskus olen miettinyt matkahuollon käytännöistä.. tavarat haetaan itse ja siinä voi muiden paketteja selailla samalla. Tottakai tällä on merkitys hintoihin, itsepalvelulla saadaan vähän edullisemmaksi, kun ei tarvitse henkilökuntaa.

Postin paketeissa ainakin on se siru, en tiedä sitten hälyttääkö se portilla, jos sitä ei ole merkattu haetuksi. Matkahuollon paketeissa ei varmaan noita käytetä.

Comment

Ylivieskan MH:ssä sentään vielä tulevat tiskin takaa antamaan paketit suoraan hakijalle. Tai ainakin viimeksi kun siellä asioin.

Comment

Appiukon suksipaketin kävin hakemassa Oulun matkiksesta. Täti vaan tiskiltä ohjasi pitkän tavaran hyllyn peränurkkaan muiden suksien sekaan. Toivottavasti kaikki löytävät omat suksensa sieltä, kun ei meinannut oikein jäljennöskuittien tekstit erottua hämärässä.

Oli sen verran avointen ovien tunnelma, että piti käydä varmistamassa tiskin tädiltä, että "tämäkö on tosiaan tällä selvä?" Tuskin olisivat huomanneet, vaikka olisi erehdyksessä tullut väärät sukset otettua matkaan.

Lisätään vielä, että lueskelkaa tavaraa lähettävät ja vastaanottavat joskus joku kuljetusoikeuden kirja. Yllättävän pieniä korvaussummia maksetaan rahtien häviämisestä, kun ilman vakuutusta rahti korvataan kuljetetun massan mukaan. Jonkun elektroniikan katoaminen voi aiheuttaa pahoja ongelmia pienille yrityksille, kun korvaukset ovat todellakin murto-osia rahdin arvosta. Jonkun sorakuorman katoaminen ei ehkä haittaisi niin kovasti.
                                                          Viimeksi muokannut maspe; 23.11.2009, 19:03. Perustelu: kuljetusoikeus

Comment

Lähettelen asiakkaille arvokkaita HTPC koneita ja tehotyöasemia Matkahuollon kautta, postille en uskalla antaa paiskottavaksi. Yhtään ongelmaa ei ole tullut näiden vuosien aikana mutta nykyisin pitää laatikot naamioida joksikin muuksi kun tuntuu olevan avoimien ovien päivät vastaanottopäässä.

Aikoinaan lähetin arvokkaan sylinterinkannen Kuopioon, kaveri ei lunastanutkaan ja takaisin tullessa oli venttiilit irrotettu vaikka pakettia ei ollut papereiden mukaan koskaan luovutettu vastaanottajalle. Taisi olla tuttu tiskillä, eipä olisi onnistunut ainakaan Helsingissä. Onneksi sain sentään rahtikulut takaisin kun oli valvonta pettänyt.

Maksuja on saanut odotella tilille jopa kaksi viikkoa, tuohan on selvää kun monilla paikkakunnilla on tilittäjänä joku kaljakuppila jolla ei ole todellakaan mitään kiirettä siirtää rahaa eteenpäin omalta tililtään. Tuosta on joutunut muutaman kerran ottamaan yhteyksiä Matkahuoltoon kun on kuitenkin aika suurista summista kysymys.

Comment

Working...
                                                            X