Meilläkin tuo 7v. poika sai piikin viime torstaina. Illalla oli käsi vähän kipeä mutta perjaintaiaamusta saakka on ollu oma vilkas ittensä taas.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
sikaflunssa a.k.a. swineflu
Collapse
X
-
En tiedä onko ajatuksessa mitään oikeaa totuuspohjaa, mutta jos rokotteen huomattavasti kesytetty virusversio aiheuttaa immuunijärjestelmälle ihan aidot flunssan oireet kuumeineen, niin mitä tekisikään sitten se aito täystartunta kyseiselle henkilölle? Sitä kannattaa pohtia, vaikkakin en tosiaan mene sanomaan, että moista logiikka edes lääketieteessä on olemassa.
Comment
-
Pysyn edelleenkin kannassani. THL on hoitanut asian surkeasti, ollut epäselvä ja antanut hatusta heitettyjä lausuntoja.
Rokote on terveille täysin turha, kuten kausi-influenssa rokotus. Se että joku ottaa piikkiä tautiin jota ei tarvitse pelätä on jokaisen oma asia.
Miikka, turha pelotella ihmisiä yhdellä tapauksella. Luokkakaverikin kuoli aikoinaan aivokalvontulehdukseen aivan yllättäen eikä silloin ollut possunuhaa keksitty vielä. Puhdasta matematiikkaa. Rokottaminen pitkässä juoksussa aina nopeuttaa taudin muuntautumiskykyä ja voimistaa sen vaikutuksia seuraavalla kerralla, näin taudit toimii.
Comment
-
Comment
-
Ilpo, en minä pelottele ketään. Annoin vain esimerkin siitä, että voi olla kyseenalaista väittää rokotteen ottamisen olevan vaarallisempaa kuin rokottamatta jättäminen. Rokote olisi tässäkin tapauksessa antanut hyvällä todennäköisyydellä suojan.
Rokottaminen pitkässä juoksussa aina nopeuttaa taudin muuntautumiskykyä ja voimistaa sen vaikutuksia seuraavalla kerralla, näin taudit toimii.
Mutta onhan tuo sikalensu vain flussa, ei mikään pahimmasta päästä oleva, mutta kyllä se vaan on keskimääräistä jokavuotista lensua voimakkaampi oireiltaan vaikkei toisilla oireile. On se silti mukavampi kärsiä käden pakotuksesta ja pienestä kuumeesta pari päivää kuin olla sängyn pohjalla viikko.
Tänään muuten Rajakylän päiväkodissa näytti olevan molempien poikien ryhmässä iso osa poissa. Tosin vielä ei tiedetä onko kausiflunssa vai sika kysymyksessä.Viimeksi muokannut salonenm; 24.11.2009, 20:48.
Comment
-
Mutta onhan tuo sikalensu vain flussa, ei mikään mahimmasta päästä oleva, mutta kyllä se vaan on keskimääräistä jokavuotista lensua voimakkaampi oireiltaan vaikkei toisilla oireile. On se silti mukavampi kärsiä käden pakotuksesta ja pienestä kuumeesta pari päivää kuin olla sängyn pohjalla viikko.
Henk. koht. en ole koskaan ottanut edes kausi-influenssarokotusta.
Sitten täytyy alkaa ottamaan, mikäli terveyden suhteen tilanne sitä vaatii.
Comment
-
hyvä lisälääke ilman jonoja ( käsikauppatavaraa) limaiseen syvälle menneeseen flunssaan on tehokas limaa irroittava pilleri, jonka aineosissa hyviä positiivisia laaja-alaisia vaikutuksia:
"Mucomyst on limaa irrottava yskänlääke. Sitä voidaan käyttää myös monien sellaisten hengitystiesairauksien hoitoon, joissa keuhkoputkiin kertyy sitkeää limaa." http://www.terveysportti.fi/terveysk..._haku=Mucomyst
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Onroud Näytä viestiPysyn edelleenkin kannassani. THL on hoitanut asian surkeasti, ollut epäselvä ja antanut hatusta heitettyjä lausuntoja.
Mutta voidaksemme paremmin arvioida sitä asiantuntemusta, millä tätä rokotteen vastaista lähetystyötä suoritat, olisi tarpeen kuulla, mikä on lääketieteellinen koulutuksesi. THL:n lausuntojen takana kun on lääketieteellisen koulutuksen saaneita asiantuntijoita. Olisi hyvä tietää, tyrmääkö nämä asiantuntijoiden ohjeet täällä lääketieteen kandi tai peräti tohtori, maallikko vai sammakkoprofessori.
Oma koulutukseni on tekniseltä alalta, enkä pysty siksi uskottavasti kiistämään asiantuntijoiden antamia ohjeita infektiotautien osalta.
Comment
-
Esson baari Keskustelut asiasta ja sen vierestä. Ei tekniikkakysymyksiä!
Ylläoleva teksti kuvaa mielestäni aika hyvin kategoriaa mihin tällaiset keskustelut kuuluvatkin. Ei kai kukaan ole hakemassa virallista tietoa esson baarista? Tämä on ainoa ketju jossa tällaista jossittelua ja taivastelua sallitaan, tämän lähemmäs s24 keskusteluja ei muualla tällä foorumilla pääse. Suotakoon asianvierestä kommentit ja omat älynväläykset edelleenkin vain täällä Eb:n puolella, vai onko Jani sinunkin mielestäsi kansa hiljennettävä keinolla millä hyvänsä, varsinkin kun ollaan erimieltä, nykytrendin mukaisesti;) Ite en oo kova ottamaan kantaa, mutta joskus on kiva hämmentää soppaa. Olen muuten parhaillaan flunssan kourissa, en tiedä mistä elukasta on tauti peräisin, mutta vielä ei mitään normi flunssaa kummempaa.
Comment
-
Internet on täynnä informaatiota ja disinformaatiota. Koitan tässä selvittää sitä, kumpaa Onroud levittää, kun intoa asian puolesta kampanjointiin tuntuu olevan niin runsaasti.
Comment
-
THL:n lausuntojen takana kun on lääketieteellisen koulutuksen saaneita asiantuntijoita
Itse olen sitä mieltä, että turhan kova kohu tästä on nostettu. Riskiryhmille piikki, mutta miksi ihmeessä terveille ihmisille? Kausi-, lintu- tai sikapiikkiä minulle ei ole tullut, mutta 13 kk pojalle kyllä. Pikku kuumeen ja ripulintyngän aiheutti, mutta jos (ja toivottavasti kun) sillä vältetään vakavammat oireet, niin hyvä on.
Comment
-
Jani, eikö minulla ole muka oikeus kritisoida THL:n toimintaa? Miksi minulla pitäisi olla minkään tason "akateeminen" koulutus kritisoimaan laitosta jota verovaroin pyöritetään?
Olen parhaani koittanut viedä keskustelua eteenpäin ja miettiä tilannetta avoimesti, mutta sinua tuntuu häiritsevän se että olen eri mieltä.
Comment
-
Ilpo, oikeus on toki kritisoida, ja sitä olet saanut oikein runsaasti käyttää. Eikö minulla sitten ole oikeutta kysyä, mikä on se kritisoinnin takana oleva lääketieteellinen asiantuntemus?
Comment
-
Mä olen ilmeisestikin sitten vähän pätevämpi kommentoimaan sikapiikkiä, kun sattuu lähipiirissä olemaan hoitoalan ammattilaisia (joista osa työskentelee sikaflunssa-osastolla) ja itsekin lääke/hoitotieteeseen olen jonkin verran teoriassa perehtynyt (eli samalla MUTUlla teidän kaikkien kanssa kommentoin =). Mutta en aio siitä kommentoida sen enempää, että otan itse piikin jos se annetaan työpaikalla, mutta en toistaiseksi aio lähteä varta vasten hakemaan sitä terveysasemalta. Jos tilanne näyttää vakavalta, niin ehkä minutkin löytää sitten samasta jonosta eläkeläisten kanssa.
Tähän asti mitä tilannetta seurannut, niin vaikuttaa, että epidemia ei ole ollut niin paha mitä on ennustettu. Tuntuu alussa, että se pahin huippu siirtyi koko ajan eteenpäin, ja viimeisten tietojen mukaan ilmeisestikin kohta jo menee ohitse. Eipä noita koululaisia normaalia kausiflunssaa enempää ole ollut poissa, joten jos ei sikaflunssasta olisi kuullut, niin ei sitä mitään tavallisuudesta poikkeavaa osaisi maallikko epäillä.
Comment
-
Kyllä, mutta usealta taholta on kyseenalaistettu toiminnan objektiivisuus siksi, että THL samalla tutkii, valvoo ja tilaa rokotteita ja samalla vastaanottaa toiseen käteen tukirahaa toiminnalleen. Haluavat eroon siitä tilausosasta, mikä onkin ihan oikein.
Kun tämä näköjään huutoäänestykseksi meni, komppaan edellistä:otan itse piikin jos se annetaan työpaikalla, mutta en toistaiseksi aio lähteä varta vasten hakemaan sitä terveysasemalta
Comment
-
Taski, viime lauantain oireet ovat selvästi olleet sikainfluenssaa tai ainakin sikailusta johtuvia;)
On muuten "nyt epidemia" Vantaan rajakylässä. Päiväkodissa molempien poikien ryhmistä jo tiistaista saakka ollut yli puolet poissa. Toivottavasti ehti rokote antamaan suojan, ei ainakaan vielä yhtään rokotettua ollut kipeänä *kop kop kop*, mutta periaatteessahan kunnon suoja vaatii lähes parin viikon vaikutuksen. Itselläni on ollut sellainen työtahti tässä pari viikkoa päällä, että en tiedä olisiko mukavampi melkein sairastaa viikko sängyssä kuin jatkaa tätä tahtia ;)
Toisaalta itsellä oli kuumetta luukuunottamatta kaikki influenssan oireet pari tuossa jonkin aika sitten, jos sitä olisi vaikka käynyt tuuri ja sairastanut sen lievimmän kaavan mukaan.
Comment
-
-
Täällä sairastettiin kovat kuumeet ja täti arvauskeskuksessa arvaili sikanuhan olevan. Mitään kokeita ei otettu.
Sunnuntai aamuna oli yskä herätessä, illalla nukkumaanmennessä tunnin sisällä nousi kuume 39c.
Sitten kolme päivää kuumeilua ja mahotonta yskää, 39,7c jäi mitatuksi ennätykseksi. Sairaslomaa 5pv ja nyt 2 viikkoa oireiden alkamisesta on yskä edelleen kova.
Comment
Comment