Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

sikaflunssa a.k.a. swineflu

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

sikaflunssa a.k.a. swineflu

Possuflunssaepidemia riehuu nyt jo koko maassa. Moni varmaan miettii joko on aika ottaa rokote.
    Itse en ole kertaakaan vielä edes miettinyt koko rokotteen ottamista, mutta tytölle (6kk) annetaan piikki 19.11.
    Pesen käsiä saippualla ja huuhtelen käsidesillä useita kertoja päivässä, siinä on mun rokote, kunnes toisin määrätään.

Onko klubilaisilla jo omakohtaisia kokemuksia taudista tai rokotuksista?

Tuli tämmöinen yksi miljoonasta tapaus vastaan netissä.
    Sikäli aika erikoinen. Mielestäni videon henkilölle oli annettu aivan normaali kausi-influenssa rokote, ei sikapiikki. Voihan se mennä pieleen noinkin. :(

Vaimo ja vintiö on kumpainenkin rokotettu. Vintiöllä kipeytyi käsi pikkuisen, vaimolla sitten taas käsi voimattomaks ja influenssaoireet.

Comment

Ei tainnu tossa tapauksessa rokotteella olla mitään osaa eikä arpaa. Eikös siinä sanottu, että joskus 10 pvää tms myöhemmin vasta tuli noi pakkoliikkeet yms. Varmasti korvaukset vaan haettu vedoten siihen.

Ei oo ollu sikaflunssaa lähiympäristössä lainkaan. Olin ihan varma, että saan sen töistä samantien. Mut eipä oo työpaikalla vielä riehunu joka onki aika kummallista.

Comment

Puoltoista viikkoa sain piikin eikä oikeestaan mitää oiretta tullu. Pari päivää oli pistoskohta vähä kipiä, ei muuta.

Comment

Molemmat pojat on rokotettu kun kuuluvat riskiryhmään ja eipä siitä mitään erikoisia sivuoireita näyttänyt jätkille tulleen.

Comment

Tiesittekö, että suuressa osassa tapauksista, joissa ollaan erinäisiä rokotteita syytetty kaikenlaisista oireista, ne menevät puhtaasti tilastollisen sattuman piikkiin. Maailmalla on jopa keskeytetty rokotusohjelmia sydänkohtaus kuolemantapausten vuoksi ja jälkeenpäin dataa tarkastellessa, tilastollisesti rokotteenottaineita oli kuollut vähemmän kuin rokottamattomia.

Ainahan rokotteissa on riskejä, mutta jos antigeeni itsessään antaa reaktion, myös virus voi aiheuttaa saman. Muut rokotteen aineet ovat testatuja toisen rokotteen kanssa ja on suhteellisen turvallisia. Meillä emäntä on virologiasta väitellyt tohtori ja tässä lähiaikoina kierrellyt maailmaa vähän enemmänkin erinäisissä kokouksissa ja jutellut myös sikaflunssasta alan tutkijoiden kanssa ja ainakin itse on sitä mieltä että rokote kannattaa ehdottomasti ottaa, jos ei itsensä vuoksi, niin siksi, että sillä ehkäistään taudin leviämistä.

Itse en nyt mitenkään erityisesti hingu rokotetta, mutta siinä vaiheessa kun sen saa helposti ilman hirveää jonottamista, taidan sen käydä hakemassa.

Comment

Tosta videosta(japen viestissä) liikkuu paljon huhuja. Jostain luin, että toi muija on oikeesti täysin terve ja feikattu koko homma.

Comment

Minä kävin hakemassa kaksi piikkiä viime torstaina. Vasempaan siat ja oikeaan normiflunssat. Vasen käsi vähän kipeytyi (täysin liikuteltavissa kuitenkin), mitä tapahtuu yleensä muidenkin rokotteiden kanssa. Ei muuta. Samanlaiset sivuoiremahdollisuudethan noissa normaaleissa influenssapiikeissä on joka vuosi. Ja jos luette ihan vaikka Buranan mahdolliset sivuoireet siitä paperista, niin ette uskalla ottaa kohta sitäkään.

Itserokotustapahtuma olikin sitten vähän rasittavampi. Ensin siirrettiin viikolla, kun rokotteet loppuivat. Torstaina otin vuorolapun klo 14.05, kun rokotus alkoi klo 14. Sain lapun C27, menossa oli A12. Joka kirjaimessa siis 100 numeroa. Kävin kaupassa välissä ja kävelemässä lenkillä, kunnes päästiin C:hen asti. Jotain kolmisen tuntia meni. Ja sanotaan näin, että eläkeläisiä on paljon, heillä on aikaa ja varallisuutta, mutta ei kärsivällisyyttä. Muutama yritti ilmeisesti mennä vain röyhkeästi väliin ilman numerolippuakin ja tiedän parikin +60v tervettä/varakasta eläkeläistä, jotka kehuivat jo saaneen rokotuksen, vaikka sukunimi on minuun nähden aivan aakkosten perällä. Röyhkeästi olivat vain menneet änkemään "minä olen tärkein" -mielellä. Että se "vanhempien ihmisten" kunnioituksesta.

Muutenkin satoja ihmisiä änkeneenä useaksi tunniksi terkkariin on kylä sellainen tilanne, että sikaflunssan saa kuitenkin, jos et rokotteessa niin ihan aitona sitten :) Itse en sisälle änkenyt kuin välillä tarkistamaan missä mennään.

Minustakin se kannattaa ottaa, jos sen saa. Vaikkakin se jaettava rokote on ilmeisesti Euroopan markkinoiden halvinta ja kevyesti kaikkia muita huonompaa tietyiltä osin, ei se varmasti ole sen kummempaa kuin mitkään muutkaan rokotteet.

Muutenkin media luonut ihmisille hirveätä paniikkia kaikesta. Kertoisivat niistä kaikista, jotka ovat viikon aikana kuolleet normaaliin flunssaan tai normaaliin influenssaan. Kas kun käsittääkseni siihen kuolee reilusti enemmän.

Pahin tila on tietää asiasta jotain, mutta ei tarpeeksi.
                Viimeksi muokannut jasso; 15.11.2009, 19:43.

Comment

Lietsotaan vaan aika turhaa paniikkia ihmisiin. Tähän mennessä kuolleita ei taida olla yhtään sen enempää, mitä normaali kausiflunssa vie mennessään joka vuosi, eikä varmaan tämä flunssa tule minään piikkinä tilastoissa edes näkymään.

Comment

Tota Japen linkittämää videota on tullu aiemminkin kateltua ja kovasti feikiltä vaikuttaa mun mielestä(mikä ei tosin todista yhtään mitään).

Mut on kai noilla rokotteilla jtn sivuvaikutuksia, esim jokainen tuttu joka on käynyt ottamassa rokotteen on valitellut sen jälkeen käden kipeyttä ja saanut melko reippaan kuumeen päivän ajaks. Tai no, tällä viikolla pari työkaveria kävi possu-piikillä, kumpikin oli loppuviikon sairaslomalla. Paska säkä, tai sit ei, mut itse aattelin kyl jättää rokotuksen väliin jos vain mahdollista.

Comment

eukko sai piikin reilun 2 viikkoa sitten ja käsi meni kipeäksi ja seuraavana päivänä pientä lämpöä.
                      Ite en meinaa ottaa ollenkaan(jos nyt edes antaisivatkaan)

Comment

Tauti tuli ja meni meidän perheessä. Minä ja alle 11kk tyttö sairastuttiin molemmat, mutta mamma ei ole sairastanut. Lyhyesti sanottuna olo ainakin on ihan persiistä! PAHINTA oli lihas- ja nivelkivut. Vaikeata oli todellakin päästä edes kävelemään :(

Tyttö oli saanut rokote-piikin viikko sitten torstaina ja juuri ennen sitä tietysti saanut infektion, oireilut alkoivat sitten samaan aikaan (sattumaa). Eli siinä sitten annettiin Tamifluet tytölle ja minulle. Itse olisin saanut rokote-piikin saman viikon perjantaina, mutta ei annettu, koska tauti oli jo päällä..

Comment

Alkuperäinen kirjoittaja jasso
                          Muutenkin media luonut ihmisille hirveätä paniikkia kaikesta. Kertoisivat niistä kaikista, jotka ovat viikon aikana kuolleet normaaliin flunssaan tai normaaliin influenssaan. Kas kun käsittääkseni siihen kuolee reilusti enemmän.
                          Radiosta tulikin tuossa muutama viikko sitten jonkun proffan haastattelu. Tällöin oli sikainfluenssaan kuolleita Suomessa kaksi.

Proffa sanoi, että 998 kuolemantapausta ollaan vielä perässä normaalin kausi-influenssan lukemista.

Meilläkin lapset rokotuksen saa kunhan sellaiset koulujen puolesta järjestetään, ellei sitten jo ole liian myöhäistä.

Comment

Duunin puolesta olisin saanut rokotteen (terveysala), mutta en tullut ottaneeksi. Jos alkaa näyttää siltä, että perusterveitä ihmisiä kupsahtelee ni sit alan harkistemaan rokotetta.

Comment

Mut on kai noilla rokotteilla jtn sivuvaikutuksia, esim jokainen tuttu joka on käynyt ottamassa rokotteen on valitellut sen jälkeen käden kipeyttä ja saanut melko reippaan kuumeen päivän ajaks. Tai no, tällä viikolla pari työkaveria kävi possu-piikillä, kumpikin oli loppuviikon sairaslomalla. Paska säkä, tai sit ei, mut itse aattelin kyl jättää rokotuksen väliin jos vain mahdollista.
                              Rokotteethan käsittääkseni toimivat niin, että kehoon ruiskutetaan heikennettyä versiota taudin aiheuttajaviruksesta, jotta saadaan elimistön oma immuunijärjestelmä aktivoitumaan. Näinollen on ihan normaalia että rokotuksen jälkeen tulee kuumetta tms. taudin oireita. Jos rokote aiheuttaa ikävät oireet, niin voi miettiä millainen itse tauti olisi.

Comment

Meillä rouva ja 4v poitsi on piikit saaneet. Huomenna pitäisi mennä hakemaan tuolle meidän 4v likalle piikki, kun oli joku muu tulehdus päällänsä edellisellä kierroksella. Itse en ajatellut änkeä piikille, mutta jos sen helposti saa (lue: jonottamatta), otan kyllä. Huomenna tuon näkee.

Comment

Vetää kyllä hiljakseks kattoa telkkariuutisista kun mummot jonottaa koko päivän räntäsateessa piikkiä. Laittaisivat vaikka viereiseen lähikauppaan juhlamokan 1,99 niin puolet jonosta olisi pois kokoontumassa ja muita tartuttamassa.

Mun mielestä ihan totaalisen ala-arvoisesti tiedotettu siitä mistä ja kuka noita edes saa. Eipä tule päivälehteä kotiin ja vaikka töissä sen tapaan lukea niin eipä ole silmiin osunut. Eipä myöskään kunnan sivuilla ole sanaakaan... Pitäisi vissiin ottaa puhelin kouraan, mutta toisaalta taas ei niin paljon kiinnosta. Tulee tauti jos tulee.
                                  edit: pöh heti pitää korjata eli onhan siellä kunnan sivuilla nyt, mutta eipä ole kauan ollut...

Comment

Joku aika sitten kävin Barcelonassa Bellvitgen sairaalassa hakemassa sairaslomapaperia ärhäkän flunssan vuoksi ja vastaanotossa tekivät heti pikaseulan oireista. No nehän täsmäsivät possuflunssaan, joten ei muuta kuin maski naamalle koko sairaalakeikan ajaksi, keuhkoröntgeniin ja Todella Perusteellinen lääkärintarkastus. Normiflunssahan se sitten vain oli kyseessä, mutta tulin kysyneeksi lääkäriltä kuinka paljon tapauksia todellisuudessa on ja mielipidettä rokotuksesta ja hän sanoi että kyllä niitä päivittäin tulee vastaan, mutta sairaalan henkilökunta ei rokotetta mahdollisuudesta huolimatta näe kovin tarpeelliseksi ottaa. Hengityssuoja mahdollisen tartuntatapauksen kanssa toimiessa ja hyvä käsihygienia ovat tärkeimmät toimenpiteet.

Comment

Viime viikolla hain piikin riskiryhmään kuuluvana. Kun ei heti aamun ruuhkajonoon lähtenyt, niin pääsi myöhemmin päivällä muutaman minuutin odotuksella piikille.

Mitään oireita ei ilmennyt, mitä nyt pistokohta vähän arka.

Tuokin aika lailla yksilöllistä, että tuleeko oireita vai ei. Toiset on valitellut väsymystä, päänsärkyä jne.

Comment

Itse hain sikapiikin viime viikolla ja kausiflunssarokotteen joku kolme viikkoa sitten.

Molemmista tuli samanlaiset oireet. Jomottavaa päänsärkyä illalla ja vasen olkapää (rokotuspiikin paikka) kipeytyi aika tavalla. Sikarokotteen aiheuttama käsikipu oli pahempi ja ei pariin päivään kiinnostanut liikutella vasenta kättä yhtään turhaan, saati nukkua vasemmalla kyljellä.

Kausirokote tuli työpaikan kautta, eikä sen saamisessa suurempaa draamaa ollut.

Sikapiikin sain myös aika helposti. Menin aamusta puoli tuntia ennen terveyskeskuksen avautumista jonottamaan ovelle ja sain vieläpä piikkipaikan jonosta. Sitten kun keskus aukesi, pettymyksekseni selvisi, että sinä päivänä rokotusrumba alkaa klo: 14. Meikäläisen tuuria taas, mutta varsin tuttua touhua herra Murphyn parhaalle kaverille.

No eipä muuta, kuin uudestaan terkkarille iltapäivästä. Menin sinne tunnin etuajassa, kun olin aamulla saanut evästeeksi tiedon, että sinä päivänä jaetaan vain 200 rokotetta. Sain jonotusnumeron 24. Kävin hoitamassa pikaisesti erään muun asian ja sitten palasin terkkarille piikkijonoon. Oisinkohan jonossa joku puoli tuntia mennyt. Onneksi tulin ajoissa hakemaan jonotusnumeroa, oiskohan ne kaikki 200 mennyt jonkun puolen tunnin sisällä.

Sääliksi kyllä käy terveyskeskuksen henkilökuntaa, kova homma rokotteiden jakamisessa ja tietyt ihmiset kyllä muistaa kettuilla henkilökunnalle jonottamisesta ja kaikesta muustakin maailman pahuudesta.

Comment

Riskiryhmän rokotus on ihan järkevää terveiden ei mielestäni tarvitse ottaa rokotetta.

Muutenkin rokotus on aloitettu pahasti myöhässä eikä siitä enää hirveästi ole hyötyä.

Tautihan on todella turvallinen, kuolleisuus esimerkiksi USA:ssa n. 0.002%. Katsotaan jos muuntautuu, muuten täysin turhaa vouhotusta.

Comment

Median touhu on kyllä lähtenyt tässäkin tapauksessa täysin lapasesta. Otetaan nyt esimerkkinä tuo Ukrainan tilanteella pelottelu:

189 kuollutta ja miljoona sairastunutta 50 miljoonasta, maassa jonka väestötiheys on Suomeen verrattuna viisinkertainen. Kuolleisuus siis 0,0004%, ja tämän perusteella on ajateltu, että kyseessä on joku supermutaatio? Joku tässä ei nyt täsmää...

Itse en ole rokotusta hakenut, enkä näillä näkymin ole hakemassakaan, kun en riskiryhmiin kuulu. Itse tautia ei ole vielä ollut lähipiirissä tai työpaikalla. Itseasiassa en tiedä ketään, kuka olisi possuflunssan sairastanut.

Comment

Jotenkin tuntuu, että internet ei tee ihmisistä viisaampia, vaikka kaikki tieto pitäisi olla saatavilla, sen kun takoo googleen oikeat hakusanat. Samalla kun myös kaiken maailman disinformaatio on saatavissa, ja edes keskivertoihminen ei osaa erottaa näitä toisistaan. Ei vaikka kuinka itseään sivistää webin iltapäivälehdillä ja BB:llä.

Asiaan: itse olen sairastellut tässä jotain flunssaa 5 päivää, ja vähitellen se on talttumassa. Niinpä se nappasi mullekin, vaikka fyysinen kunto oli tosi hyvä, eikä mitään erityistä ärsyksettä taudin tuloon ollut. Kaikella todennäköisyydellä on H1N1. Ei mulla ole ollut yhtä rankka kuin kausi-influenssa muutama vuosi sitten, pari päivää yli 39 kuumetta. Mutta vähän erikoinen silti, eli kuume on välillä heijaillut ihmeellisesti, ikäänkuin tauti hämäisi immuunisysteemiä jo talttuneensa, ja sitten kuume taas pomppaa ylös. No nyt on laantumassa pois kokonaan, kop kop...

Eli turha tuosta on paniikkia ottaa. Mutta jos suomalaiseen terveysviranomaiseen ei voi luottaa, niin on se kumma. Eli toimisin nyt ihan niinkuin suositellaan. Rokotusta vaan, jos sellainen on saatavilla.

Aika monta rokotusta meistä itse kukin on saanut jo penskana, kumma jos se piikittäminen aikuisena pelottaa enemmän kuin pentuna.

Comment

Olkoon tuo video sitten totta tai tarua, niin pakko sanoa että pieni (pelottelu)totuuden poikanen siinä kuitenkin on. Rokote tähän H1N1:n kehitettiin aika nopealla aikataululla eikä pitkäaikaisista sivuvaikutuksista ole mitään tietoa. Lääkevalmistajat eivät tietenkään ota mitään vastuuta minkäänlaisissa komplikaatiotilanteissa (ja jotkut lääkevalmistajat testaavat lääkkeensä itse).

Eikös Suomessa 60- ja 70-luvulla "jaettu" masennuslääkettä neuvoloissa, joka aiheuttikin sitten raskaana olevien naisten sikiöille (hmm...mikä on ei raskaana olevan sikiö?) vakavia epämuodostumia ja vammaisuutta. Kuollaksenikaan en muista lääkkeen nimeä, viisaammat valaiskoot. Huonoja esimerkkejä mahtuu lääketeollisuuden tuotteisiin enemmänkin. Toki myönnän että prosentti on pieni verrattuna "turvallisiin" lääkkeisiin, mikäli sellaista on edes olemassa.

Comment

Reilu viikko sitten tuli haettua piikki. Minkäänlaisia oireita ei ollut. Vaimokin otti töiden takia rokotteen ja pientä päänsärkyä valitteli. Mutta sitä se nyt tekee joka ilta muutenkin;)

Comment

Eikös Suomessa 60- ja 70-luvulla "jaettu" masennuslääkettä neuvoloissa, joka aiheuttikin sitten raskaana olevien naisten sikiöille (hmm...mikä on ei raskaana olevan sikiö?) vakavia epämuodostumia ja vammaisuutta. Kuollaksenikaan en muista lääkkeen nimeä, viisaammat valaiskoot. Huonoja esimerkkejä mahtuu lääketeollisuuden tuotteisiin enemmänkin. Toki myönnän että prosentti on pieni verrattuna "turvallisiin" lääkkeisiin, mikäli sellaista on edes olemassa.
                                                    Tarkoittanet talidomi lapsia?

Comment

Itte tulin pienempänä jumalattoman kipeeks tavallisestakin lunssa piikistä joten possuakaan en käy jos ei oo ihan pakko. Lisäks tuossa parisen viikkoo takaperin kun meidän koulussa todettiin pari tapausta, oli meidän luokalta kolmannes viikonlopun aikana kuumeessa ja sen jälkeen normi nuha ja ite lukeuduin kanssa samaan porukkaan. Mulla ei oo mitään riskejä todettu enkä tunne tarpeelliseksi tuota ottaa, tulee jos tulee.

Comment

Taitaa olla se "sika" siinä alussa, mikä luo pahan karman tämän ylle. Sikahan on niin saastainen eläin, että kauheaa... Ja syöpäkääryleitä hönkäillen pihalla päivitellään, että siitä rokotteesta voi tulla vaikka mitä pahoja sivuvaikutuksia, en ota, ei ole terveellistä... :)

Yksi hölmö asia tässä touhussa on tämä yllättävä hygieniasta muistuttaminen. Ei se hygenia, vaan se, että vasta nyt se on yhtäkkiä jotenkin tärkeää ja vain sikaflunssan kohdalla.

Nykyään tuntuu, ettei kukaan välitä tartuttaako flunssaa tai mitä tauteja muihin. Pärskitään ihan vapaasti ja lapset lyödään kouluun räkä kaulassa asti 38ºC kuumeessa. Hyvä että tolpillaan pysyvät. Vastaavasti itse mennää sinne töihin tartuttamaan kaikkiin muihinkin se flunssa. Lisäksi lähdetään suurin piirtein urheilemaan saman tien, vaikka henki ei vielä nenän kautta kulje. Kohta alkaa pikkujoulut ja sielläkin varmaan näkee taas osan kamalassa flunssassa toteamassa kysymykseen, että olisit jäänyt kotiin; "mä oden ihan kundossa".

Nyt osa onneksi vähän kiinnittää huomiota pärskintään ja käsien pesuun, mutta vain tämän sikaflunssa kanssa. Muuten pärskitään ihan vapautuneesti melkein päin naamaa ja todetaan vain, että ei hätää, ei tämä ole sikaflunssaa...

Comment

Totta. hävettää esimerkiksi yökerhoissa kun melkein joka toinen mies jättää kädet pesemättä tarpeesta riippumatta.

A H1N1 rokote ei suinkaan ole uusi, sitä ei vain ole testattu tai tarvittu aikaisemmin taudin uudelleen herättämisen jälkeen 2006. Ns. Espanjantaudin herättäminen ei ollut helppo homma ja se aloitettiin jo 50-luvulla. Taudin uudelleen herättämisen jälkeen kaava viruksen tekemiseen on ollut internetissä siitä lähtien, ei ole mikään ihme että sitä voitaisiin kayttää biokemiallisena aseena.

http://www.studio55.fi/artikkeli/996668/

Lääkkeen turvallisuudesta kiinnostuneille:

"Yhdysvalloissa 5. helmikuuta 1976 armeijan tukikohdassa Fort Dixissä, yksi sotilas tunsi itsensä väsyneeksi ja sairaaksi. Hän kuoli seuraavana päivänä ja neljä muuta sotilasta sairastui myöhemmin. Kolme viikkoa myöhemmin terveysviranomaiset ilmoittivat, että sikainfluenssa oli aiheuttanut kuoleman, ja että tämä saattaisi olla yhteydessä vuoden 1918 influenssapandemian kanssa.

Hälytetyt julkisen terveyden viranomaiset päättivät torjua suuren pandemian ja neuvoivat presidentti Gerald Fordia päättämään jokaisen henkilön rokottamisesta sairautta vastaan Yhdysvalloissa. Rokotukset käynnistettiin, mutta rokotusten aiheuttamien haittavaikutusten vuoksi ne lopetettiin kun 50 miljoonaa henkeä oli rokotettu. Rokotus sairastutti ja tappoi huomattavasti tautia enemmän.

Muutaman kuukauden päästä tutkijat havaitsivat, että tauti oli "mystisesti kadonnut" eikä siitä ollut enää merkkejä. Se ehti sairastuttaa noin 500 sotilasta Yhdysvalloissa."

Lähde: Wikipedia
                                                          Viimeksi muokannut Onroud; 16.11.2009, 18:39. Perustelu: lisäys + korjaus väärä päivämäärä

Comment

Tuossa taannoin tuli BBC:n dokumentti asiasta, ja siinä käsiteltiin mm tuota 70-luvun epidodia. Nykyinen rokote ei ole sukua tuolle rokotteelle, vaan on sukua normaalille kausi-influenssarokotteelle, joka on hyvin turvallinen.

Comment

Working...
                                                            X