Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Abikoita ulkomailta?

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

• Abikoita ulkomailta?

Tässä viimeksi motonetissä käydessäni huomasin, että nämä kätevät pienet liittimet ovat todella kalliita! Joku pikku pussi maksaa yli 20e

Sitten kun on tuolta ulkomailta tullut tilailtua tavaraa, niin kävi mielessä, että tilaisi noitakin hilppeitä isomman säkillisen itselle ja kavereille.

Ongelmaksi tuli vastaan se, että noita liittimiä ei löytynyt ainakaan "Abiko" nimellä noista nettikaupoista. Ilmeisesti tuo Abiko brandi on ruotsalainen merkki, että saako noita ruottista halavalla jostakin? Mikähän on esimerkiksi saksalainen vastaava merkki tai millä hakusanalla voisi jenkkilästä löytää?

Kiitos.

Tossa Englannista pari mistä saa vinkkiä hakusanoista:
    Eka
    Toka

Mitäköhän liittimiä nyt meinasit... itse kun katselin tosta nettihinnastosta niin Motonetissa esim 6,3mm lattaliitin 5,90e/100kpl

Comment

Englanniksi taitavat kulkea nimellä "crimp connectors", saksaksi vissiin "flachsteckhülse".

Noilla muovikuorisilla, nimenomaan juuri Abikoilla, voi heitää vesilintua. Abikot kulkevat englanniksi vissiin nimellä "faston" (fast-on, tuotemerkki?). Haussa varmasti orkkisasennustyyliset suojaamattomat puristusliitokset, joissa on sellaiset puolikaaret, jotka nipistyvät keskeltä.

Wurthin liittimet ovat omaa luokkaansa, mutta kalliita ja yksityiselle vähän hankalampi saada ostettua. Kunnon puristinpihdit on sitten iso juttu niiden liittimien kanssa, jos haluaa hyvän orkkistason liitoksen. Itse ostin sellaiset keväällä.

kuva:
      Viimeksi muokannut jasso; 6.10.2009, 22:35.

Comment

Noita eristettyjä lattaliittimiä on joissain tarjoustaloissa Abiko:n nimellä. Ne on ihan eri kamaa kuin noi halvat pellistä muovatut. Kunnon pihdeillä puristaessa (siis sellainen "räikkämalli" mikä pitää puristaa loppuun asti, jotta leuat aukeaa) saa aikaan hyviä liitoksia. Noissa aidoissa Abikoissa puristettava osa on huomattavasti halpiksia tukevampi.

Hommasin myös pihdit eristämättömille liittimille, vaan itse liittimien löytäminen on osoittautunut sitten hankalaksi.

Comment

Motonetista olen minäkin niitä oikeastaan löytänyt. 10kpl pikkupusseissa myyvät. Eivät kuitenkaan mitään maailman parasta laatua. Turhan ohutta peltiä.

Comment

Itse olen ostanut laatuabikot Partcosta, siis sellaiset eristämättömät vedonpoistajalla varustetut. En nyt muista mitä ovat maksaneet, mutta ei kait mhadottomia, kun ei hinta jäänyt mieleen. Noita myy varmaan myös Yleiserotiikka, Elfa yms. elektroniikka kamaa myyvät puodit.

Kunnon pihdit kannattaa tosiaan hankkia samalla ja liimapintaista kutistesukkaa vielä eristeeksi.

Comment

Itse olen tykästynyt abico seal liittimiin ja tietenkin myös super seal. Ylisuuren paketin kun ostaa, niin tulee halvemmaksi. Itse kävin noutamassa salkkumallin (800kpl yhteensä - 12 erilaista liitintä). Eikä ollut pahan hintainen. Toki kun hankkii 100kpl laatikoissa niin tulee vielä halvemmaksi.

Kävelin wurtin myymälään ja ilmoitin mitä tarvitsen ja käteisellä hyvällä asennuksella, kiitos. -38 pinnaa lähti että heilahti hyllyhinnasta. Pitäs vissiin taas mennä käymään, kun rupeaa olemaan vähissä nuo liittimet.

Comment

Kunnolliset pihdit (räikkämallin) saa niinkin kalliista kaupasta kuin Biltema! Sama pihti on myös Würthin ohjelmassa mutta hinta noin 4x

Laadukkaimmat liittimet olen löytänyt Würthilta. Venehommiin eristämättömiä hopeoituja jotka EIVÄT HAPPANE jolloin liitokset ovat toimintavarmoja. Autopuolella riittäneet tavalliset versiot, joskin olen tykästynyt kutistesukkavalmiisiin joihin riittää puristamisen jälkeen lämpöpuhallus tiivistämiseksi.

Comment

Törmäsin töissä integroituihin kutistesukkiin noissa puristusliittimissä, ovat pikkusen kalliimpia, mutta ovat _todella_ tiiviitä.

tässä yksi toimittaja ja tuote-esimerkki:
                  http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=13985

Comment

Alkuperäinen kirjoittaja perrier
                    Itse olen tykästynyt abico seal liittimiin ja tietenkin myös super seal. Ylisuuren paketin kun ostaa, niin tulee halvemmaksi. Itse kävin noutamassa salkkumallin (800kpl yhteensä - 12 erilaista liitintä). Eikä ollut pahan hintainen. Toki kun hankkii 100kpl laatikoissa niin tulee vielä halvemmaksi.
                    Juurikin näin. Olisi tarkoitus ottaa semmonen säkki, että riittää ja sit että olisi vähän joka sorttia sitten sitä liitintä, ettei joka liitoksen takia tarviis ostaa sitä 10kpl pussia motonetistä.

tuolla "faston" hakusanalla löytyi briteistä ainakin noita ns. parempia liittimiä, mutta ei kyllä ihan halpoja oo nekään.
                    http://cgi.ebay.co.uk/Lucar-Faston-S...d=p3286.c0.m14

Comment

Itsellänikin alkaa olla liittimet lopussa. Tosin tuntuu, että pitäisi käydä muutoinki tuo sähkö/elektroniikka varasto läpi, sillä tuntuu että kaikki on loppu =) Mä olen myös käyttänyt noita suojaamattomia liitimiä ja Bilteman lukkiutuvia pihtejä (todella hyvät hintaansa nähden). Lisäksi esim. autokäytössä olen juottanut nuo ennen kutistesukkaa. Hätävarjelun liioittelua tiedän, mutta onpahan idoottivarma ja ei vaadi paljoakaan ylimääräistä työtä. Autokäytössä on kätevä sellainen pieni kaasukäyttöinen kolvi, samalla vehkeellä saa hoidettua kutistesukatkin (päätä vaihtamalla).

Joskus ihan hirvittää, kun näkee noita ns. sähkömiesten tekemiä asennuksia esim. autoradio, johdot kiedottu yhteen ja erkkaa päälle =)

Comment

Juotosvarmistus on todella hyvä - oikein tehtynä.
                        Tinaa saa olla vain liittimen sisällä, ei johtimessa sen ulkopuolellla. Pelkkä tärisevän johdon massa on riittävä katkaisemaan johto tinan reunasta. Eli loistava kontakti häviää. Johto katkeaa jopa eristeen sisältä jolloin vika jää näkymättömäksi ja löytyy vasta johtoa nykäisemällä.
                        Itse käytän säännönmukaisesti juotosvarmistuksia vaativissa kohteissa. Toimintavarmuuden edellytyksenä on johtojen hyvä tukeminen ja kiinnitys.

Comment

Nyt sanoisin kyllä niin että kunnon eristämättömän liittimen tinaaminen on aina huono asia. Juurikin tärinästä ottaa nokkiinsa ja katkeaa. Itse joudun työn puolesta tutkimaan välillä todella korroosioaltteissa paikoissa toimivia työkoneita, esim juuri Puolassa kävin katsomassa koneita mitkä joutuvat toimimaan yli 20prosentisen suolaveden sataessa koneen päälle. Ikinä en ole huomannut että itse liitos olisi vaurioitunut, aina on hapettunut poikki johdot muualta tai liitinkontakti hävinnyt. Melkein johdonmukaisesti kaikki liitinvalmistajat kieltävät juottamisen.

Johtoa ei saa vetämällä liittimestä irti, menee poikki muualta, sekä puristusliitos on niin tiivis ettei johdon väliin pääse kosteus liitoskohdassa. Tämä edellyttää tietenin kunnon puristustyökaluja, nokkapihdeillä ei ihan tuollaista saa aikaiseksi.

Mitä noihin automaattipihteihin tulee, niin kyllä niissäkin yleensä saa vastinetta rahoille. Halpiksissa on puristusvasteet tehty yhteenniitatuista peltilevyistä, kalliimmissa ne ovat koneistettua kunnon terästä. Lisäksi kalliimmissa saattaa olla vielä muoviklipsu mikä pitää liittimen paikoillaan. Itsellänikin kyllä hyvin on nuo halpikset kestäneet kotikäytössä, mutta töissä luonnollisesti on parhaimmat mitä saa.

Comment

Nyt sanoisin kyllä niin että kunnon eristämättömän liittimen tinaaminen on aina huono asia.
                            Samaa mieltä. Kunnon puristusliitos on mielestäni se ainoa oikea tapa ajoneuvojen piuhoissa. Kestää tärinää, eikä ole altis ns. tinarutolle.

Comment

Etsikääs nimillä Elpress ja Finnsco.
                              Hinnat sähkötukkureilla (mikäli jokin ostoreitti järjestyy) sitä luokkaa, ettei tulisi mieleenkään ostaa jotain rimpuloita ulkomailta suoraan.

Comment

Onko Biltemassa muka myös noille eristämättömille liittimille räikkäpihdit? En nähnyt kuin perus abikoräikkiä. Tai no räikkäosahan on identtinen molemmissa, mutta puristuspäät erilaiset.

Itse hommasin tuollaiset. Erittäin hyvät. Niissä on tosin ainoastaan noiden eristämättömien päät, joten perusabikoja ei noilla puristella. Jostain jos löytäisi vaihtopäitä, niin ei tarvitsisi kaksia pihtejä.

Comment

Voisiko joku kertoa Bilteman numeron noille pihdeille? Netistä en meinaa löytää sellaisia kuin olen nähnyt, tarve olisi pääasiassa eristämättömille liittimille räikkäpihdit saada, mutta myös eristetyille voisi ottaa samalla. Ja automaattikuorintapihdit.

Keväällä Tatechilla kokeilin noita Biltema pihtejä ja kävisivät kyllä vallan hyvin omaan käyttötiheyteen suhteutettuna, nyt pitäisi vain löytää oikea malli.

Comment

Voisiko nuo Bilteman pihdit olla tuotenumero 12674?

Comment

En usko että tuollaista haetaan. Noiden eristämättömien liittimien halpispihdit on vähän harvinaisempia, tässä yksi Ebayn maailmasta:
                                      http://cgi.ebay.co.uk/Crimping-Plier...item2c51ef94d9

Noita eristämättömiä on sitten montaa erilaista, itsellä laatikossa viidet eri pihdit... Tuollakaan esimerkin pihdillä on varmaankin pienempien "normi" terminaalien puristus huonoa.

Comment

Täältä löytyy muiden tarvikkeiden ohella varmasti riittävän laadukkaat liittimet ja liitinrungot joka tarpeeseen. Merkkejä mm. deutsch ja AMP. Noutomyyntikin löytyy, sieltä myyvät mahdollisesti myös yksityisille henkilöille.

http://www.tsp.fi/tuot.htm

Ja näitä JA-toolsin romuja saa ostaa aika monesta paikasta. Järeimmät pääkytkimet ja nordikin työvalot ainakin hintansa väärtejä. Hyvät luettelot netistä imuroitavissa.

http://www.jaoy.com/

Comment

Itsellä on ClasOhlsonin eristeisille tarkoitetut räikkäpihdit. Eristämättömiä varten on AD-liikkeestä Metrixin normaalipihdit, jotka maksoivat saman verran kuin räikkämalli. On tuo Metrixin työkalu sen verran laadukas, että en ole kaivannut räikkämallia.

Comment

Ei löytynyt Tampereen Biltemasta mitään sellaista mikä oli hakusessa, eikä neuvonnassa löytynyt vanhoistakaan kuvastoista sellaisia pihtejä mitkä tuolle Tatechilla näin. Pitää vissiin soitella joskus sinne ja kysyä mikä numero niiden pihtien kyljessä on, josko sittenkin pääsisi jäljille.

Tai sitten täytyy katsella jostain "oikeasta" kaupasta puristuspihdit noille eristämättömille liittimille, esimerkiksi tällä erää kun olisi tarve vain saada liitettyä Eberin kellolle yksi kontakti liittimeen, jotta saisi diagnostiikan pelaamaan. Kaverilta saa pihdit kyllä ilmeisesti lainaan nyt, mutta kun noita tarvitsisi aina joskus muutenkin...

Comment

Noiden eristämättömien liittimien oikeaoppinen puristaminen onkin aika erikoinen juttu. Se liittimen ensimmäinen johtopuristin tulisi "rullata" tiukasti kuoritun johtimen päällä, tästä syntyy se sähköinen kontakti liittimen ja johtimen välille. Se liittimen toinen johtopuristin on taas ns. vedonpoistaja, joka puristetaan rullalle kuorimattoman johtimen eli siis johdineristeen päälle ja pihdissä tulisi olla vielä sellainen pykällys siinä puristinpinnassa joka painaa "vedonpoistajaan" sellaisen varmistavan kuopan tai miksi pykäläksi sitä nyt kutsuisi.

Äh, onpa vaikea selittää tätä asiaa. Saikohan tästä kukaan mitään tolkkua, kuva kertoisi kaiken, mutta ei nyt satu olemaan sellaista käsillä.

Niin ja huippulaadukkaan liittimen päälle laitetan vielä liimapintainen kutistesukka, josta tulee riittävän pitkä pätkä pelkän johtimen päälle. Tämä viimeistelee laatuliitoksen.

Niin ja jos käytetään huippuliittimiä, niin silloin pitäisi olla myös käytössä huippuluokan johdin, jottei mene poskelleen tämäkin homma. Johtimia on runsaasti erilaisia eri käyttötarkoituksiin eli oikea johdin oikeaan paikkaan.

Comment

Working...
                                              X