Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S4 B5 FATS aikoja

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Joo aika hassu tilanne, mulla kun tekee juuri toisin päin eli vähän alle 10 4000-5000 ja siitä nousee tasaisesti koko ajan reiluun 20.

    Voihan se olla anturi homma, mulla joskus kokeiltiin nakuporrastuksien muuttamista eli ettei heti nappaa kilotolkulla ennakkoa pois ekasta narinasta. Se auttoi silloin pitämään nuo järkevänä.

    Itsellä myös huomasin, että ennakkopyynti pitää olla selkeesti toteutunutta suurempi, että tulee järkeviä ennakoita eli korjaus oltava 8-10 luokkaa. Jos siitä lähti tiputtamaan pyyntiä, niin tippui myös toteutunut ennakko jostain syystä selvästi. Tuon voi kokeilla vaikka Insettings softalla itse lisäämällä ennakoita vähän kerrallaan.

    Tai sitten sulla vaan tulee vakio-sarjoilla tulppa vastaan kierroksilla, kulkeehan tuo jo kivasti eli ilmaa kulkee kyllä läpi.

    Comment


      Onhan tuossa jo syöttöä vakiosarjoille tosiaan. Voi olla että joku ajotuksen rajoitus on iskenyt taustalla päälle. Mites noi CF:t käyttäytyy eri kierroksilla? Jos nollaa ecun niin onko sama tilanne välittömästi?

      Alkaa olemaan sylinteripaineetkin jo niin korkeat että enemmän ehkä vakuuttaa toi Mikon 20 astetta 1.85 paineilla, huuh.

      Pyrtsin 'pikku'renkaista vielä sen verran että ei ne 100-200 ajat himmene mun mielestä siitä yhtään kun pesee superautoja kuitenkin.

      Comment


      • Alkuperäinen kirjoittaja vayne Näytä viesti
        Itsellä myös huomasin, että ennakkopyynti pitää olla selkeesti toteutunutta suurempi, että tulee järkeviä ennakoita eli korjaus oltava 8-10 luokkaa. Jos siitä lähti tiputtamaan pyyntiä, niin tippui myös toteutunut ennakko jostain syystä selvästi. Tai sitten sulla vaan tulee vakio-sarjoilla tulppa vastaan kierroksilla, kulkeehan tuo jo kivasti eli ilmaa kulkee kyllä läpi.
        Onko tuo 98:lla vai E85:lla? Itse olen havainnut välillä haamunakua e85:lla johonkin pyttyyn. En tiedä mistä se ME7:ska sitä saa. Kovat on kyllä korjaukset vaynella..

        Comment


          Kyllä mullakin 6 pytty korjaa 3 astetta viinalla yli 5500 rpm vaikka laskis ennakoita reilustikin. Jokohan noi platinium tulpat alkas oleen vaihtokunnossa?

          Comment


          • Ihan 98:lla nuo on ajettu.

            Comment


            • Mulla yleensä 4:nen pistää välillä reilusti toisia enemmän korjausta. En tiedä mistä ne lukemat tulee.

              Comment


              • Mulla taas 6 :)

                Comment


                • Jotenkin ymmärrän, että haamunakua tulee bankkien päätyihin, mutta kun itselle tulee keskelle. Tai sitten siellä on vikaa...

                  Comment


                  • Alkuperäinen kirjoittaja vayne Näytä viesti
                    Voihan se olla anturi homma, mulla joskus kokeiltiin nakuporrastuksien muuttamista eli ettei heti nappaa kilotolkulla ennakkoa pois ekasta narinasta. Se auttoi silloin pitämään nuo järkevänä.
                    Onkohan tässä kyse juuri siitä "turruttamisesta" mistä jossain vaiheessa oli puhetta mutta eri nimellä?

                    Mites näiden autojen säätö E85:lle menee jos osalla porukkaa on nakutusta viinalla kun mulla on ollut sellainen käsitys, että jos viinalla nakuttaa niin on jo löysät ainakin melkein housussa? Nakua vasten ei varmastikaan säädetä kuten bensalla.

                    Comment


                    • Vaikea sanoa mitä turruttamisella tarkoitetaan, ehkä joo ehkä ei :)

                      Voi myös vähentää nakuun reagointia siten, että reagoi entistä suuremmilla lukemilla. Se on sitten jo enemmän riskaapelia.

                      Comment


                      • Katselin huvikseen vanhoja logeja, kun tehtiin nykyistä softaa. Keli vaikuttaa FATS lukemaan todella paljon. Keväällä +6c lämmössä meni 2,55-2,6 aikoja. Kesällä sitten ennen Joensuuta juuri ja juuri alle 3s (+28c), vaikka oli viilattu ja moni asia oli paremmin kuin keväällä.

                        Ilmamassoissa eroa noilla vedoilla noin 10% =40-50g eli kyllä kylmällä on paukkua aika hemmetisti enemmän. Nyt en ole fatseja ottanut pakkasella ollenkaan. Kevään logeissa 100-200 suht jyrkkään ylämäkeen 3-4 vaihteella 6,5s ja 4:lla 6,7s. Ecuxista otettu rpm logista (katsottu gps nopeus vs. rpm).
                        Ahdot 1.9->1.7 punaraja.

                        Ennakoista kun puhetta, niin huitelee 18-27. Kokeilin milloin alkaa myöhästämään ja 30 ennakoilla (kiekoilla) en lisännyt enää. Ei ollut vaikutusta kulkupuoleen, niin palasin takaisin 26-27 hujakoille. Ennakoiden ollessa 30 luokkaa ei vieläkään myöhästänyt yhtään. Ja siis bensalla ajettu. Mitähän ne olis E85.

                        FATS on ihan ok työkalu itselle, mutta muihin vertaaminen on aika turhaa touhua. Puhutaan niin pienestä ajasta ja eroista ja lukuun vaikuttaa niin moni asia. Kyllähän se suuntaa antaa. Enemmän ajoin logeja melkeinpä nelosella, siinä huomaa muutokset paremmin.
                        Viimeksi muokannut Marko77; 14.1.2014, 20:33.

                        Comment


                        • Täällä kun me7 osaajia on niin pystyykö softalla vaikuttamaan nakuanturin herkkyyteen vai pelkästään tuohon miten herkästi nakutukseen reagoidaan.

                          Käys Marko ottamassa referenssiFATSit pakkaskeleille jos pitoja löytyy. Tuo ero kesähelteen ja viileän syyssään välillä on huomattava mutta onko eroa enää miten paljon syyssäässä ja talvipakkasella vedetyillä fatseilla.

                          Comment


                            Niihin herkkyyksiin ei suositella kajoamaan koska ne on laskettu orkkiskoneen osille/äänille/taajuuksille hyvin hartaasti insinöörien toimesta. RS4:ssa on eri kartat kuin S4:ssa ja sama varmasti 2.8:ssa.

                            Muistaakseni KFKE1-6 oli ne herkkyyskartat. Jos rauta on täysin eri ja tulee kummallisia ajotuksia niin sitten vois harkita hieman noiden kanssa pelaamista ja lokittaa muutokset retardiin ja ajotukseen.

                            Comment


                            • Juu rankemmin viritettynä tulee toki muuttujia tuohon nakuhommaankin eli raja-arvoja voi joutua muuttamaan mutta kyllä suurella osalla noi pelaa vakioasetuksillakin.

                              Tällä hetkellä mullakin on vakio asetukset, edellinen säätäjä taas rukasi noita nakuportaita matalemmiksi.

                              Comment


                              • Alkuperäinen kirjoittaja ola Näytä viesti
                                Onhan tuossa jo syöttöä vakiosarjoille tosiaan. Voi olla että joku ajotuksen rajoitus on iskenyt taustalla päälle. Mites noi CF:t käyttäytyy eri kierroksilla? Jos nollaa ecun niin onko sama tilanne välittömästi?
                                Myöhästää kyllä alakierroksillakin hiukan. Jos tarkotat ecun nollauksella fuel trimmien nollausta/vikakoodien poistoa niin ei vaikutusta.

                                Mulla on kans sylinteri 6 joka myöhästää eniten. Luulin jo että onko siellä jotain vikaa mutta jos muillakin on sama pytty ni kai se kunnossa on. :)

                                Comment


                                • Alkuperäinen kirjoittaja Lupe-81 Näytä viesti
                                  Joo eli mun maf-grammojen historia. Kesällä 2012 Viper-dynossa tulos oli ~520hv. Silloin mulla meni massoja 435g. Dynossa MoTestin mies unohti laittaa ahtopainemittauksen mun vetojen ajaksi, joten ahtopainetieto jäi saamatta.

                                  Syksyllä 2012 ja talvella 2013 massoja meni edelleen ~435g, näihin aikoihin sain hommattua VEMS ahtopaineanturin joka näytti että punarajalla ahdot noin 1,65 bar. Tarkoittaa että dynossa oli siis samaiset 1,65 bar ahdot, tämän pystyin päättelemään ihan ahtopainemittarista, joka näytti samaa ahtoa kuin Viper-sessiossa.

                                  Keväällä 2013 ahtojen nosto ~1,75 bar punarajalle ja massat nousi 475 grammaan. Kesällä 2013 ahdot nostettiin 1,85 bar punarajalla ja massat nousi max 490 grammaan.

                                  Sen jälkeen tehtiin siis noita pieniä rautapuolen muutoksia sekä suuttimet ja maf-runko vaihdettiin samalla kertaa kaikki. Hierottiin taas softa ja ahdot sinne 1,85 bar punarajalle ja grammat on sen max 480g.
                                  Tuota ilmamassa-asiaa tuossa männä viikolla mietin, että josko sille olisi joku syy että miksi ilmamassa näyttämä laski hieman kun vaihdettiin isompi MAF-runko (+imusarja rautamuutokset) mutta meno parani. Johtunee siitä että aikaisemmin mulla N75 "bleed" päästi ulkoilmaan jolloin ilmaa menee kierrosta vähän harakoille. Tuossa iso-maf muutoksen mukana laitoin N75 bleedin menemään turbojen imupuolelle. Tällöin samoihin ahtoihin pääseminen tarvitsee vähemmän ulkopuolista ilmaa kun pieni määrä ilmaa saadaan takaisin kiertoon.

                                  Comment


                                  • Luulisin että maffin skaalaus siinä ei vaan ole osunut ihan millilleen. Noin 2% heitto, joka on mielestäni erittäin tarkkaan skaalattu jos on ns custommade maf runko. Tämä skaalauksen tarkkuus ihan omaa mutua mutta tuommoisesta heitosta ei ainakaan mitään vahinkoa pääse syntymään. N75 letkut on niin häviävän pieniä ja sitten vielä se laskee ilmaa ulos dutyn mukaan, joten edes sitä letkullista sieltä ei pääse karkuun.
                                    Katsopas monta g/s koneeseen menee ilmaa vaikka tyhjäkäynnillä ja pohdi sen jälkeen kävisikö auto tyhjäkäyntiä pelkän n75 venttiiliä vastaavan reiän kautta. Tällä pääset vähän hahmottelemaan montako grammaa sieltä n75:n kautta pystyt ulkoilmaan parhaimmillaan laskemaan.

                                    Vielä lisäyksenä että mitään haittaahan tuosta muutoksesta ei varmasti ole. Hiuksia halkomalla voi olla jopa joku ihan pieni hyöty ja ainakin teoriatasolla on mukavaa ajatella että kierto on suljettu eikä sieltä lasketa missään tilanteessa ilmaa ulos edes vähää.

                                    Comment


                                    • Mistä olette nakuantureita tilailleet? Voisin kokeilla auttaako tuohon erisuuruiseen korjaukseen. Vähän seilaa erikoisesti nykyään.

                                      Comment


                                      • Sain vihdoin aikaisiksi laittaa logeja järjestykseen kun pientä sekamelskaa noiden kanssa ollut. Kaikki vedot on tehty +keleillä joskin viileässä. IAT:t on kaikki ~10C asteen sisällä. Renkaina "oli" uuden karheat Kumhon nastat 225/40R18.

                                        Tässä nyt muutamia otoksia vedoista ja paineet alhaalla millä ajettu, millivilleksi en ruvennu. Ensimmäinen veto on hukkiksen paineilla ilman ruuttaa eli ns. "Failsafe"-tilassa ajettu :)

                                        Sellainen huomio on tullut tehtyä, että logit avattuna ME7loggerilla antaa muutamia sadasosia parempia fatseja..?
                                        Attached Files

                                        Comment


                                        • Sehän liikahtaa. Onko tuo paras fats vedetty siis metun kanssa? Millasta ennakkokäyrää näyttää tuo paras veto ja onko myöhästystä?

                                          Mites nuo ahtimet herää verrattuna 605-settiin, osaatko sanoa konkreettista dataa (esim x bar @ 4000rpm)?

                                          Meinaatko nostaa ahtoja vielä ~0,5 bar ylemmäs?:)

                                          Comment


                                          • Karkeasti VEMSin logeista katsottuna 3:lla 1,8bar@4000rpm kun nyt 1,6bar4000rpm.

                                            Ainut ero setuppien välillä on, että 605:lla oli MTM:n 8,8 ruttu kun nyt on vakio ~9,3 tai mitä tuosta on jäljellä :)

                                            Tuossa vähän vertailua samalla ahtoprofiililla 1,9bar piikki ja tippuu 1,8bar, MAFia ja G-käyrää. AFR:iä en lähtenyt ettimään mutta nakut on molemmilla rajoissa tosin toi 2,47s (vs 2,69s toi toinen) veto laihan seoksen takia korjausta enemmän. Enempää ei tarpeen verrata kun keskeneräinen softa vielä. Onko noissa nyt sitten järkeä vai ei mutta tollasta käyrää piirtää.

                                            Alkaa vaan noi RS4 nokat oleen tukkeena...

                                            PS.Tarkennuksena että rengaskoko on sama mutta punainen käyrä kesärenkaalla.
                                            Attached Files
                                            Viimeksi muokannut Mikse; 19.3.2014, 17:53. Perustelu: selvitys

                                            Comment


                                            • Alkuperäinen kirjoittaja jcarlson Näytä viesti
                                              3,9-4,0s vakiorauta 2.7T manuaali allroadilla, n. 1 bar ahtoja ja E85. Välityksethän on kyllä selvästi lyhyemmät.. ei oikein vertailukelpoinen näyttäis olevan. :)

                                              Edit: laskettuna kokonaisvälitys kolmosella n. 6,2:1. S4 vastaava 5,06:1 ja RS4 5,43:1
                                              Ekat testit bensalla aika tasan 3,0s, nyt RS4 K04 ahtimilla, 3" Wagner downpipet + 2x 2,5" Simons catback, Wagner coolerit, ev14 670cc. MAF vielä vaihtamatta joten 5-6,5k rpm ahtoja rajoitettu.

                                              Comment


                                              • Herätellääs välillä tätäkin aihetta :)

                                                Tässä kesällä ollut tuon oman auton kulkupuolen parannus työn alla ja koittanut seurata auton edistymistä varsinkin tämän FATS:in avulla. Aluksi taidettiin vanhalla bensasoftalla lähteä jostain 3,5-3,6 sekunnin tasosta, sitten yhdellä porkkiksen bensaversiolla samalla raudalla aika parani jo 3,32 sekkaan tosin ahtoa oli jo vähän enempi. Seuraavaksi kesäkuumalla RS4 coolerit alkoivat näyttää ne todella huonot puolensa lämmön nousun puoleen ja ei sillä linjalla oikein voinut enää jatkaa kulkupuolen parannusta, niinpä päätinkin tilata SRM:ltä uudet jäähyt. No nekun saatiin autoon kiinni ja vähän taas säädettiin niin parhaaksi FATS:iksi taisi jäädä 3,15.

                                                Aluksi meinasin ettei nyt edes viinaan puututa tässä autossa tuon rajan läheisyyden vuoksi ja kun siis olin siihen saakka onnistuneesti ajellut venäjän 98:lla. No kuitenkin se mieli muuttui ja vaihdettiin viinat tankkiin ja täytyy sanoa että ei kyllä taida olla paluuta bensaan! Eilen tuo vaihto tehtiin ja siinä illalla pari fatsia otin niin toinen oli 2,91 ja jälkimmäinen tuo 2,89 :)

                                                Tähän voisi nyt tietty vielä selitellä että kun on farkku, painavilla sähkö recaroilla ja juuri viinaa täyteen tankattuna yms. Mutta ainakin yksi tämän kesän tavotteista on nyt saavutettu (FATS alle 3 sekkaa) ja niitä loppuja tavotteita sitten tavoitellaan lauantaina lappeenrannan lentokentällä ja 20.9 clubin penkityspäivillä AMW:llä :)
                                                Attached Files

                                                Comment


                                                • Mitkäs ahtimet ja muu rauta sulla oli ja paljon painetta? Mennäänkö jo 300km kentällä? ;-)

                                                  Comment


                                                  • No ei mennä 300km/h :D Tavote olis aluksi ylittää 270.

                                                    Ahtimet on garrett T25bb:t ja muuta normaalia kummempaa ei oikeestaan rautapuolella olekkaan. Ahtoa on 1,7bar ja eipä noista hyrristä nyt tohdittu ihan kaikkea repiä ulos, kun ajellaan vielä vakio veiveilläkin.

                                                    Comment


                                                    • Ot, löytyykö mistään appsia millä noita kiihtyvyyksiä saisi mitattua? Joku ihan perus ilmainen, saisi vähän suuntaa antavia tietoja. Galaxy tab 3 tulisi.

                                                      Comment


                                                      • Racechrono ja muut vastaavat play kaupasta. En tiedä miten tarkka gps tabletissa on mutta veikkaan ettei raponen ja sitä kautta tuleksetkin tosiaan suuntaa antavia.

                                                        Comment


                                                        • [ame]http://www.youtube.com/watch?v=l_8sXoZJOUA[/ame]

                                                          Comment


                                                          • Kilon paineella fats 2,86 sek. Vähä painetta lisää niin 2,26 sek.
                                                            Katotaan mihin ehtii tehdä tälle syksylle.
                                                            Käytössä bensa ja ilman vesiruiskua.

                                                            Auto Audi RS4 B5 3.0L koneella.
                                                            Viimeksi muokannut jsahlman; 16.10.2015, 14:14.

                                                            Comment


                                                            • Alkaa olla aika raju Fats Janilla, onkos kuka jo päässyt viinalla alle 2 sek?

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X