Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Back to Audi / V6 2.5tdi diary :)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Back to Audi / V6 2.5tdi diary :)

    Nonni, eilen tuli taloon järjestyksessä kuudes Audi (profiilin mukainen). Edellisen Audin väliin on mahtunut pari Bemaria (5-sarja), Jeep Grand Cherokee ja vieläpä 407sw pösö (!). Kurvasin heti kärkeen Espoo - Tre - Espoo lenkin ja arvatkaa mitä -ei nokat eivät pettäneet - mitään ei mennyt vikaan, vaan itse asiassa Audin kyyti oli sitä ja enemmänkin kuin muistin. Bemari on ajoltaan tarkempi, Pösö vähän uudempi, mutta Audi on mukava, vakaa ja kohtuu hiljainen ja äänentoisto vakio Bosella hyvä (vrt. erit. bemujen vakiot!).

    Syy, miksi aloitan tämän topikin on siinä, että hankkiessani tätä(kin) autoa pyörin foorumilla ahkerasti ja löysin paljon hyvää tietoa. Erityisesti V6 2,5tdi on luotettavuutensa / kalliiden huoltojen suhteen nostanut paljon asiallisia kirjoituksia. Ajattelin, että päivitän tähän topikkiin niitä huomioita / ongelmia joihin törmään. Olisi myös kiinnostavaa lukea toisten kokemuksia, jos joku niitä viitsii kirjailla. Ehkä seuraaville samaisella moottorilla varustetun auton hankintaa suunnitteleville löytyy ruokaa ajatuksille.

    Autolla on ajettu jo 229tkm, manuaaliaski ja nokkia ei ole vaihdettu. Ensirekisteröinti 10/2002. Auto on menossa hihnanvaihtohuoltoon kohta. Yritin tiirailla nokkien kuntoa öljykorkista, mutta omiin puusilmiini näkymä oli kait ok. Auto on ostettu liikkeestä ja edellinen omistaja (ajanut Suomessa liki 200tkm) sanoi auton olleen hänen historiansa ongelmattomin. Ok, todennäköisesti ne poissaolleet ongelmat sitten realisoituvat minulle... Kilsoja minulla tulee 30-40tkm vuodessa, joten katsotaan saako suhteellisen vanhalla autolla huokeita ja mukavia kilometreja vai kompensoituuko huokea ostohinta kalliisiin remppoihin.

    Muutama huomio autosta yleensä. Manuaaliaski (6v) on ok, kutonen on pitkä ja ykkönen tosi lyhyt - ilmeisesti se on puuhun kiipeämisvaihde. Mitään räminöitä, löysyyttä, kilinöitä, kolinoita ei ole ja pinnat ovat hyvin säilyneet. Tässä on iso ero uudempaan Pösöön... Keskikulutus so far (200km mainly motaria) 7,2.

    #2
    Eikös -02:ssa oo jo rullakeinut? Eli nokkaongelmia ei pitäis esiintyä. Naftapumpusta on aika paljo juttua tua diesel-osios.

    Comment


      #3
      Siinä tuli taas heti eka vastaus ja metsään mentiin. Rullakeinut tuli 2003 vuoden loppu-
      puolella, eli 2004 vuoden malleihin siis. Manuaaliaski on tosiaan sama 01E mitä käytetään
      noissa tärpättipuolen vehkeissä, toiset vaan pirullisesti kiertää pari tonnia enempi. :)=

      Niin ja tervetuloa kerhoon. :)

      Comment


      • #4
        Jos ihan tarkkoja ollaan, rullakeinut tuli a6seen maaliskuusta 2003 valmistetuista autoista lähtien mm. moottori BDG.

        Comment


        • #5
          Kiitosta vaan, joo ihan oikein, tässä autossa on AKE kone ja ei-rulla nokat.

          Comment


          • #6
            Tänään just kävin kauhajoen käyttöautolla huollos..
            Sielä oli yks *rullilla* varustettu A6 2.5tdi remontissa.
            Molemmilta puolilta nokat ja kannet uusiksi..

            Ei huoltomies kauhiasti kehunu mitään mallia noista 2.5tdi:stä.

            Comment


            • #7
              Päivitetään päiväkirjaa.
              Jakopäänhihnanvaihto tuli tehtyä ja samalla tietysti LL-huolto. Hyvä juttu oli se, että nokissa ei ollut juurikaan kulumaa - kait tämä on sitten maanantaikappale:-) Muutamien keskustelujen perusteella aika usein voitelun puute nimen omaan on syynä kulumiin ja siksi tietysti täytyy pitää huoli että a) öljyä on koneessa riittävästi ja b) vaihtaa ne riittävän usein.

              Jälleen kerran täytyy antaa pisteet Leppäsuon huoltokorjaamolle. Tekivät ajallaan, hyvin, informoivat ja kysyivät / kommentoivat.

              Comment


              • #8
                Hyvä threadi. Paljonko jakopään remppa maksoi?

                Comment


                • #9
                  LL huolto + jakopää + (jotain lisiä kuten termostaatti) 1600

                  Comment


                    #10
                    Sama hinta oli viime syksynä Jkl:n Autotarvikkeella 120 tkm:n hihnanvaihtohuolto, 1600 €.

                    Comment


                    • #11
                      Ihanan kallista. Vertailun vuoksi 3.0 TDI:n 120 tkm huolto marmorilla noin 550 eur :)

                      Comment


                      • #12
                        Alkuperäinen kirjoittaja Heksa K Näytä viesti
                        Ihanan kallista. Vertailun vuoksi 3.0 TDI:n 120 tkm huolto marmorilla noin 550 eur :)
                        Suu poikki. Polttelee 3.0tdi A5:nen jo muutenkin ihan liikaa ;)

                        Comment


                        • #13
                          Tää onkin rahamiesten auto ;-)
                          Vakavasti ottaen vaihtoehtoina ennen hankintaa oli uudempi korinen A6 (C6) ja E61 525d tai 530d. Molempien hinnat ovat kuitenkin aika paljon kovempia kuin tämän ja ajattelin tehdä tällaisen testin, että miten paljon ajettu, "pahamainen" diesel tulee kustantamaan vs. uudempi ehkä huolloiltaan edukkaampi peli. Aika monta hihnan vaihtoa ja nokkaremppaa saa vielä tulla, että yhtälö alkaa horjua...
                          Kone muuten nakuttaa pajon vaimeammin uusien öljyjen myötä ja ajossa tosiaan kuullostaa ihan V6:lta sisälle. Ulos ja yhjäkäynnillä tämä pata on tietty aika sepelimylly. Uudemmissa audi-padoissa ja tietty BMW:n suorissa kutosissa käyntihän on todella sivistynyttä.

                          Comment


                          • #14
                            Päivitetään statusta. Noin 15 tkm takana ja valtakunnassa kaikki hyvin. Taannoin mittari kävi täällä etelässäkin pikkaisen pakkasella ja kylmin aamu oli -7C. Auto lähti käyntiin, mutta ei ihan nätisti. Pikkupakkasillakin on ollut samaa havaittavissa eli ihan kuin ei kaikki mukit starttaisi heti. Lueskelin fooruilta aihetta ja eteen tuli pumpun ajoitusta, ilmavuotoa, hehkuja. Ajattelin, että lähdetään liikkeelle hehkuista. Auto pajalle ja hieman yllätyin, vain yksi hehku oli kunnossa. No, se ainakin todistaa, että kyllähän nämä dieselit hörähtää pikkupakkkasilla ilman hehkujakin. Katsellaan nyt, miten tämä käynnistyy, kun saadaan pakkasia. Ainakin näillä lämmöillä käynnistyy paljon välittömämmin.

                            Comment


                            • #15
                              Alkaa olemaan vuosi ja +40tkm takana, taulussa nyt 273tkm. Pientä kivaa on matkalle osunut eli vilkun viiksi, jarruvalojen katkaisija (polkimessa), hehkut ja yksi tukivarsi. Eivät mikään olleet kovin kalliita, mutta tietysti kiusaa ja ajanhukkaa niistä tulee.

                              Tämä lienee nokkien/voitelun osalta maanantaikappale, koska tehot on tallessa ja nokkien suhteen ei kyllä kuule mitään erityistä ääntä tmv.

                              Nyt vaan alkaa olemaan autokuume jo päällä, hakusassa C6 2,7tdi, jopa etuveto kelpaa... kait. Kunhan saisi aikaiseksi ottaa kuvat, niin eiköhän auto ole kohta myynnissä.

                              Comment


                              • #16
                                Noniin itselle on taas iskenyt kauhea autokuume ja olen vähän tommosta 2,5 TDI mietiskellyt. Tuntuu olevan paljon ongelmia noiden nokkien ja pumppujen ja vissiin vähän myös turbo vikoja ollut? Paljonkohan nykypäivänä mahtaa maksaa nuo remontit, ja missä km lukemassa ne yleensä iskee? Saadaankohan sinne jotain parempia osia yleensä tilalle vai onko taas yhtä suuri riski että se hajoaa yhtä nopeasti? Sitten vielä tuosta kulutuksesta niin kannattaako tuommonen "iso" dieseli enää kun polttoaineen hinnat nousivat niin reilusti, ja paljonkohan tommonen vie suunnilleen sekalaisessa ajossa per/100km? , Eli onko mitään järkeä vaihdaa dieseliin vai onko nykyään joku 1,8t kannattavampi ostos? kuitenkin neliveto oltava :D

                                Comment


                                  #17
                                  Omien kokemusten perusteella tuo V6 TDi on kyllä mainettaan parempi kone. Kallistahan se toki on, jos joutuu pumpun, turbon, nokat tai kaikki em. osat uusimaan.

                                  Käsittääkseni noi turboviat ei ole oikeasti kauhean yleisiä ja ei kait niitä nokkiakaan alvariinsa tarvitse vaihdella, jos ei ole jumivia venttiilejä tai muuta vikaa kansissa. VP44 (ruiskupumppu) kaiketi hajoaa, jos on hajotakseen. Jos pumpusta menee aivot, niin siihen on olemassa ihan järkevän hintainen korjaus.

                                  Mutta eiköhän tässä päde sama kuin kaikkiin muihinkin autoihin. Tarkka ostaja saattaa havaita alkavat viat ja huomioida ne auton hinnassa.

                                  Minulla on nämä ns. tyyppiviat tiedossa, kun auton ostin, mutta eipä noista ole reippaan kahden vuoden aikana yksikään realisoitunut (koputtaa puuta).

                                  Haulla löytyy tuhottomasti lisätietoja näistä V6-padoista tuolta dieselosiosta.

                                  Comment


                                    #18
                                    Ja kun ton tuon moottorin yhdistää tiptronikkiin( jep lisää pommia tekniikkaa :D) ja quattroon. Niin on todella maukas jokakelin käyttöauto hyppysissä. Ite ainakin tykänny, kun tuo emännän kauppakassi on kiva peilikuva tuolle mun omalle käyttikselle (TT)

                                    Comment


                                      #19
                                      Jep, mukava kone kaikin puolin myös mun mielestä, tokihan vähä ehkä sit tyyriimpi ylläpitää kuin joku perus rivimoottori. Ongelmana on löytää sit hyvin pidetty yksilö ja sekään ei välttis aina takaa, että ei joutus tekemään remppaa. Valitsemalla 2003-> mallisen auton säästää jo hieman kuluissa. Tietty päällehä tulee sit kaikki muutkin rempat iän myötä.

                                      Comment


                                        #20
                                        Tai <-03, jossa on nuo kalliit remontit tehty (että kuitit löytyy)

                                        Comment


                                          #21
                                          Valitsemalla 2003-> mallisen auton säästää jo hieman kuluissa. Tietty päällehä tulee sit kaikki muutkin rempat iän myötä.
                                          Laaharikansia löytyy vielä ensimmäisistä -03 vuosimallin autoista. Itselläni siis tällainen huonommilla kansilla varustettu ja se on käyttöönotettu 04/03. Ilmeisesti hiukan parempilaatuiset nokat tuolla taitaa silti olla, mitä vanhemmissa.(?)

                                          Diesel a4 etsiessäni kesällä 2010 koitin ensin vältellä noita v6:sia, mutta ensimmäistä kokeiltua mieli muuttui täysin ja kaupat tuli tehtyä. Koneen kanssa ei ole ongelmia ollut minun aikana (n.40tkm). Mittarissa tosin 215tkm, joten eiköhän ne ongelmat pikkuhiljaa ala vaivata.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Noniin itselle on taas iskenyt kauhea autokuume ja olen vähän tommosta 2,5 TDI mietiskellyt. Tuntuu olevan paljon ongelmia noiden nokkien ja pumppujen ja vissiin vähän myös turbo vikoja ollut? Paljonkohan nykypäivänä mahtaa maksaa nuo remontit, ja missä km lukemassa ne yleensä iskee? Saadaankohan sinne jotain parempia osia yleensä tilalle vai onko taas yhtä suuri riski että se hajoaa yhtä nopeasti? Sitten vielä tuosta kulutuksesta niin kannattaako tuommonen "iso" dieseli enää kun polttoaineen hinnat nousivat niin reilusti, ja paljonkohan tommonen vie suunnilleen sekalaisessa ajossa per/100km? , Eli onko mitään järkeä vaihdaa dieseliin vai onko nykyään joku 1,8t kannattavampi ostos? kuitenkin neliveto oltava :D
                                            Veljellä oli taannoin tuollainen 2,5 tdi avant A6 tiptronikilla ja se vaihtui Skodan kautta uuteen E61 Bemariin, 525 automaattiin kun ulkomaan komennuksen takia pääsi uuteen autoon kiinni pikkurahalla. (25 k€) Kulutuksesta senverran, että Bemari menee samoilla kulutuslukemilla kuin A6 aikoinaan kun malttaa ajella muun liikenteen mukana. Eli n. 7.5-8 l /100

                                            Comment


                                              #23
                                              Linkistä voi katsella mitä minun auto on kuluttanut, kilometrien ja tankkiin lorotetun polttoainemäärän mukaan:

                                              http://www.tankkaus.com/graph_yearco...earchcar=16186

                                              Nuo kulutuslukemat on pk-seudulla tapahtuvaa kehätie/kaupunkiajoa (fifty/sixty). Työpaikka sijaitsee kantakaupungissa, joten sinnekin tulee lähes päivittäin autolla ajeltua.

                                              Kyseessä siis manuaalivaihteinen A4.

                                              Em. kulutuksiin suhteutettuna arvelisin, että tippi tekee kulutukseen lisää ehkä 1l/100km ja jos ottaa isompikorisen (ja painavamman) kutosen, niin varmaan senkin tuoma kulutuslisä lie 0,5l/100km, ainakin seka-ajossa.

                                              Omat ajot tietty vaikuttaa paljon, kannattaako mielummin ottaa 1,8t-koneella oleva auto.

                                              Comment


                                                #24
                                                Alkuperäinen kirjoittaja Marqs Näytä viesti
                                                se on käyttöönotettu 04/03.
                                                Käyttöönottopäivä ei aina ihan kerro auton iästä oikeesti. Moottorikoodeistahan se parhaiten näkyy mikä on mikäkin. :)

                                                Comment


                                                • #25
                                                  BFC taitaa noista 03-> malleista olla se ainoa laahari, muut B-alkuiset rullakeinuilla.

                                                  Comment

                                                  Working...
                                                  X