Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audifinns ja hakukoneindeksointi

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

Tekstien löytymiseen netistä ei mulla ole mitään vastaan, mutta kun tuon nimimerkki nyt viittaa suoraan nimeen. Onneksi on aika yleinen nimi.
    Voiko siis nimimerkkiä muuttaa tälläisissä tapauksissa ilman, että luodaan uusi tili? Normaalisti sellaista en edes kysyisi.

Vahinko tosin on jo tapahtunut.

Comment

Alkuperäinen kirjoittaja Petri.Koskinen Näytä viesti
      Tekstien löytymiseen netistä ei mulla ole mitään vastaan, mutta kun tuon nimimerkki nyt viittaa suoraan nimeen. Onneksi on aika yleinen nimi.
      Voiko siis nimimerkkiä muuttaa tälläisissä tapauksissa ilman, että luodaan uusi tili? Normaalisti sellaista en edes kysyisi.

Tämä kiinnostaisi minuakin, mulla kun ei ole mikään yleinen nimi ja olen yrittänyt pitää siviili- ja työminän erillään ja ennen hakukoneindeksointia se onkin onnistunut melko hyvin. Muilla forumeilla mulla on nimimerkki mutta tänne rekisteröityessäni v. -03 nimimerkiksi oli pakko laittaa oma nimi kokonaisuudessaan.

Comment

Alkuperäinen kirjoittaja P...K.. Näytä viesti

Pystyy muuttamaan. Laitat viestiä henkilölle A6tonen vaikkapa.
        Viimeksi muokannut Jay; 23.7.2009, 10:22. Perustelu: Nimi piiloon lainauksesta :)

Comment

Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viesti
          Muutamia asioita, osa turhaakin, lähinnä omaa mielipidettä:
          Lähinnä yleistä käsitystä / Omaa mielipidettä:

Tuntuu ainakin siltä, että katsotte nyt vähän liian korkeasti itseänne. Ei se omanimi mitään moraalia takaa.
          Edelleen foorumin ylläpitäjä saa moderoida kuinka haluaa, mutta vähän sama asia kun TPB jutun kanssa, eli ei kukaan huonoa palvelua halua käyttää? Muutoksista pitäisi kertoa / Mahdollisuus poistaa omat tiedot tarjota. Näin toimii ainakin hyvä ylläpito (vain IMHO)

"Nimimerkki on oikean nimen asemasta käytetty tekijänimi.

Nimimerkkiä käytetään muun muassa lehtikirjoituksissa, kirjoissa, taideteoksissa tai kilpailutöissä, eli aina kun halutaan joko suojata omaa nimeä, tai ei haluta oman nimen vaikuttavan esimerkiksi kirja-arvosteluihin. Nimimerkkejä käytetään myös Internetissä chat-ja keskustelu ym. palstoilla (englanniksi nickname, "nikki"). Nimimerkkiä voi käyttää myös esteettisyyden vuoksi."
          Käytännössä omanimi poistaa nimimerkki funktion. Yleensä huomaa kun mainitaan etunimellä, eikä nimimerkkillä kun puhutaan foorumille.

Helppous googlessa yleensä vaivaa monia ihmisiä. Kestää kuitenkin vaivaa tajuta, että joku ihminen kirjoittelee tälle foorumille. Ihmisten juridiset ongelmat ovat teidän ongelmia, edelleen ei kukaan tänne halua kirjoittaa jos täällä pyörisi joku ihminen ilmiantamassa muita.

Tietoturva on tärkeä juttu internetissä. Se, että joku laittaa tänne nimensä ja salasanan on jo aika suuri juttu. Ei olisi mikään ihme jos joku haluaisi salasanan nickin > oikeaan nimeen. > yritys. Vaikka tietomurto ei liittyisi teihin olette ainoa yhdistävä tekiä joka sitoo nimen ja nickin yhteen. X käyttäjä kirjoittaa Y foorumilla jossa käytetään paskaa softaa/ ei ajantasalla. Sieltä saadaan salasana yhdistetään tämän nickkien kautta nimeen ja tällöin sinulla on jonkin nimen salasana, eikä pelkästään nickin. Valitettavasti monet käyttävät samoja salasanoja useammassa paikassa. Ehkä joidenkin mielestä liioiteltua, mutta täysin mahdollinen skenaario.

Ainakin vaikuttaa sivuston mielenkiintoon, edelleen kaikki teidän ylläpitäjien valittavissa. Tee-se-itse aluetta vielä odottellaan. Jotta täysin negatiivistä olisi niin ilmotetaan, että hienosti teknisesti on toiminut tämä foorumi ja vielä ilmaiseksi.

Toisaalta jos / kun ei jaksa kiinnostaa tämä foorumi, on aina mahdollisuus perustaa oma alternative audiclubfinnit with nicknames only foorumi.

Comment

Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viesti
            Olisi erittäin sääli, että tämän yksittäisen asian tähden osa tästä keskusteluporukasta nyt provosoituisi lapsellisuuksiin ja päättäisi illan painiin.
            Höh, eikö foorumin tulevaisuutta ratkaistakaan Alastarossa lauantain ja sunnuntain välisenä yönä, noin klo 3:07 kuten oli suunniteltu?;)

Comment

Ottakaa sitten mielummin helpparin sähköpostin kautta yhteyttä nimimerkin muutosasioissa.
              Kun nimimerkki muuttuu, ette luonnollisesti pääse vanhalla tunnuksella enää foorumille kirjautumaan. Vaikka huomaatte sen siitä sitten, että tunnus on vaihtunut.

Eli osoite helpdesk at audiclub.fi

Comment

4vantille tiedoksi, että julkiseen uutisryhmään tai foorumiin tehty postaus täyttää julkaistun artikkelin merkit (ts. teos on luvallisesti saatettu yleisön saataviin), joten tekijä ei voi vedota yksityisyyden suojaan. Tämä suora lainaus tekijänoikeusluennoilta. Audifinns on aina ollut julkinen foorumi, jota kuka tahansa on päässyt lukemaan ja kuka tahansa on nähnyt kirjoittajien nimet. Myös rekisteröitymätön käyttäjä.

Ja ei pidä luulla, että robots.txt:n olemassa olo estää indeksointeja, jopa google tekee url-indeksoinnit ja välillä lukee varsinaiset tekstit vaikka olisi sivuilla lisäksi meta tagit. Lisäksi netti on täynnä bottiverkkoja, jotka indeksoivat robots.txt:stä välittämättä.

Voit toki halutessasi vielä asian eteenpäin, mutta me emme ole luovuttaneet googlelle tai muillekaan hakukoneille mitään tekijänoikeuden alaista materiaalia, emmekä ei-julkisia käyttäjätietoja. Hakukoneet voivat vapaasti siteerata itse julkaisemiasi artikkeleita. Jos sinulla on jotain hakukone-esiintymisiä vastaan, se on sinun ja hakukoneyritysten välinen asia.

Viestejä ei tulla poistamaan viestiketjujen sujuvuuden vuoksi.

Audifinns ylläpidon puolesta,
                Miikka
                Viimeksi muokannut salonenm; 24.7.2009, 00:20. Perustelu: Pari kirotusvirettä pois

Comment

Joo, ikävästi meni tämä homma nyt, 4vant:illa oli paljon hyviä juttuja, joista nyt osa poistettu? Sanotaan nyt vaikka Jounin puolesta, että itseänikin ihmetytti tuo tietojen luovutus Audille.
                  Viimeksi muokannut vepek; 24.7.2009, 18:16. Perustelu: Parempi noin

Comment

Ylläpidon toimesta ei yhtään viestiä ole poistettu. Harmillista, kun 4vant ehti itse poistamaan niitä. Tietojen luovutus Audille ei liity Audifinnsiin millään lailla, joten siitä on turha keskustella. Asialle on oma viestiketjunsa.

Edit: selvennetään vielä, että 4vantin tunnukset poistettiin hänen muokatessaan tyhjäksi suuren määrän omia viestejään.
                    Viimeksi muokannut pasi_; 24.7.2009, 12:20.

Comment

Anteeksi maalaisuuteni, mutta tietojen luovutus Audille?

Comment

Alkuperäinen kirjoittaja Arctos Näytä viesti
                        Anteeksi maalaisuuteni, mutta tietojen luovutus Audille?
                        Eli tätä keskustelua tarkoitin, joka koski siis ilmeisesti vain klubin jäseniä.
                        http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...in+sis%E4piiri

Comment

Nähtävästi tämän indeksoinnin ainut tarkoitus on saada enemmän näkyvyyttä? Maksaa moisesta tuskin tarttee.
                          Vai onko joku muu syy myös takana?

Comment

Suurempi syy on se että googlen haulla löytää oikeat topicit paljon paremmin kuin foorumin omalla hakumoottorilla.

Comment

Alkuperäinen kirjoittaja Teppo Kalske Näytä viesti
                              Suurempi syy on se että googlen haulla löytää oikeat topicit paljon paremmin kuin foorumin omalla hakumoottorilla.
                              Tämä selvensi jopa mullekin aika paljon, kun hirveästi ei näistä jutuista mitään tajua niin miettinyt että mistä tässä pulistaan. :D Tämähän on siis pelkkää plussaa.

Comment

4vantilta terveisiä, pyysi laittamaan linkin. http://audifinns.blogspot.com/

Itse olen suurelta osin samaa mieltä, vaikkei mitään henkilökohtaista haittaa itselleni aiheudukaan luultavasti tästä. Foliohattukommentit ja viittaukset nettipiuhan irrottamiseen ovat ala-arvoista kuraa ja kertovat kirjoittajistaan paljon.

Aivan turha on kenenkään inistä "mitäs läksit ja kirjoitit nettiin", tässä kun on ehditty kirjoitella itsekin tänne jo kuudetta vuotta, ennenkuin vakiintuneita käytäntöjä ilmoittamatta muutettiin.

Joku saattaa saada kiksejä siitä, että nimellä löytyy mahdollisimman monta google-hittiä, ilmiselvästi minä ja moni muu emme saa.

Aamen.

Comment

Mä olen esiintynyt interwepissä noin 15vuotta omalla nimelläni (noh, okei, myönnetään: kissin chatissa en ollu omalla :)
                                  Ja kotisivuillani on tasan yksi sivu, jolla on yhteystietoni likimain kengännumeroa myöte.

Mitään haittaa en ole keksinyt, spämmiä tulee se mitä muillekkin.

Mä olen aina ollut natsilinjan kannalla, sen vähemmän on marakatteja kiikkumassa HV-juttuinensa langoilla mitä kovempi kuri on.
                                  (tässä tapauksessa natsilinja käsittää esim real namen ja rajun moderoinnin.)

Mun puolesta ne jotka elävät kahta elämäänsä, että on se finninaamainen sivari-nörtti joka on töissä kirjastossa ja sit sama persoona esiintyy netissä ehkä pitäjän kovimpana siittäjänä/pceen kellottajana/megaylipaine seppänä tms, niin voivat pysyä sielä suomi24 puolella.

Mihinkään mahdollisiin ylläpidon tekemiin virheisiin en ota kantaa, koska ne eivät mun elämään ole vaikuttaneet suuntaan tai toiseen.

Comment

Minua alkoi nyt kummastuttaa, että mikä mahtoi olla 4vantin käyttäjätunnuksen poistamisen syy?

Tuosta aiemmasta viittauksesta saa helposti sen käsityksen, että fudujen syynä oli 4vantin omatoiminen viestien poistelu? Vai tarkoitettiinko siinä vaan mainita, että kyseinen toiminto oli juuri meneillään kun tunnukset päätettiin poistaa...? Ja sen takia osa henkilön foorumille tuottamasta materiaalista on hävinnyt ja osa vielä tallella.

Minun mielestä tuota omien viestien poistamista ei ole missään kielletty, vai onko? Kyllä kai kirjoittajalla pitäisi olla täysi moderoimisoikeus omiin tuotoksiin kunhan tuotos vaan täyttää yleisen netiketin määreet sekä on sovussa kyseisen foorumin yleisten pelisääntöjen kanssa.

Sinänsä se on kyllä harmillista, jos foorumilta häviää paljon hyödyllistä materiaalia ja viestiketjujen selkeys/luettavuus kärsii. Mutta eikö se ole silti tunnuksien haltijan oma asia, eikä tosiaankaan mikään peruste käyttäjätunnuksien poistoon yksipuoleisella päätöksellä?

Comment

Käykäähän muutkin tuolla linkin osoitteessa äänestämässä.

Itse olen Wisan kanssa samoilla linjoilla, kiitos kuitenkin ylläpidolle käyttäjätunnukseni muuttamisesta.

Comment

Aika selkeästihän tässä on rikottu foorumin omia sääntöjä(ehkä jopa lakiakin).
                                        Kohtuu uutena Audifinns foorumin käyttäjänä herää väkistenkin kysymys, että onkohan taustalla oikeasti asiansa osaavaa porukkaa?
                                        On mielestäni ylipäätään todella outoa luovuttaa käyttäjien mitään henk.koht. tietoja eteenpäin kolmansille osapuolille.

Olen vahvasti tiukan moderoinnin kannalla itse, mutta sekin kaikkinensa vaatii asiansa osaavan porukan siinä vaiheessa kun puhutaan tämänkin käyttäjämäärän foorumista.
                                        Käsittääkseni tässä tapauksessa 4vant ei kuitenkaan käyttäytynyt kovinkaan asiattomasti saati rikkonut hyvän maun rajoja, vaan yrtitti valistaa foorumin taustavoimia omalla tietotaidollaan, jota ilmeisemminkään tapahtuneen johdosta ei ole siitä tiimistä löytynyt.

Tähän google indeksointiinkin olisi ollut paljon fiksumpia ratkaisuja olemassa foorumin osalta.
                                        Itseäni tämä tietojen luovutus ei haittaa, mutta on varmasti todella monia keitä se haittaa kun tajuavat mistä on kyse. Moni taas ei tajua.

Comment

TDIq:
                                          Ja mitähän se hyödyttää?

Näin muutaman foorumin ylläpitäjän housuista kommentoiden hyvä motto:
                                          "Ei ole pakko myydä, ei ole pakko ostaa"
                                          =
                                          Jos ei foorumi kelpaa, niin mikään pakkohan sielä ei ole olla?

Jos tässä jokainen alkaa vinkumaan ja pykäämään voteja pystyyn, niin eihän tässä ehdi muuta tekemään ku äänestyksiä täyttelemään.

Ja IMHO jos noi pykälät vaivaa, niin kannattaa ottaa Selvää, ennenku alkaa mutuilemaan mitään.

Comment

taas faktat unohtuu. En meinannu ottaa osaa, mutta pakko sellanen tekninen seikka nyt muistuttaa kun unohtuu vouhkatessa kaikilta, ja varsinkin topikin aloittaja _ammattilaisena_ ohittaa sen koko ajan:

Se googlehan ideksoi koko ajan foorumin asetuksista riippumatta

Asetuksista riippuu, näytetäänkö ne, hakutuloksia etsiville, Google jossain määrin tätä kunnioittaa, hakukoneita on sitten muitakin.

Mikko sitä koittaa tossa koko ajan sanoa, ala arvoista tollasesta toiminnasta foorumia syyttää.
                                            Viimeksi muokannut AnLe; 24.7.2009, 18:49. Perustelu: Hiukan tarkennusta.

Comment

Varsinaiseen asiaan eli tähän indeksointiin kantaa ottamatta, pitäisikö tätä hommaa nyt vähän rauhoittaa... Kyseessä kuitenkin vapaaehtoisten ylläpitämä ja moderoima forumi. Ei paljon lämmitä sydäntä tehdä omalla ajallaan hommia jos paskaa sataa niskaan tällaisen takia. Vahinkohan on jo tapahtunut, kyseessä damage control enää.

Toisaalta bannit tai tunnusten poistaminen on aika rankkoja rangaistuksia, vrt. porttikielto johonkin paikkaan jossa käy joka päivä. Asian taustoja en väitä tietäväni mutta olisiko ylläpidolla aihetta selvittää tähän ketjuun oma kantansa 4vantin banaaniin koska tämä ei enää ole vain ylläpidon ja kyseisen käyttäjän välinen asia.

Eikä missään nimessä tätä ketjua lukkoon, ettei leviä ympäri verkkoa turhaan.

Comment

Joo ei ole pakko, vapaaehtoistahan tämä osallistuminen on.

Mutta eikös nyt ollutkin kyse siitä, että joidenkin käyttäjien mielestä on jossain vaiheessa saatu jotain muutakin mitä on alunperin "ostettu".
                                                Kuten on jo useaan kertaan mainittu, niin säännöissä annetaan sellainen kuva, ettei tällaista voisi käyttäjän tietämättä tai häneltä kysymättä tapahtua.

Hankala sillä päätöksellä on asiaan jälkikäteen enää mitään vaikuttaa, kun vahinko on jo tapahtunut. Syytä huomioida tässä esim. käyttäjä joka aloittanut toiminnan foorumilla jo heti alkuaikoina ja sen jälkeen on asiat muuttunut siitä mitenkään informoimatta.

Itse en ala sen kummemmin riitelemään osapuolien kanssa, eikä nämä kirjoittelut liity omaan mielipiteeseen alkuperäisen asian suhteen. Nämä ajatukset liittyvät vaan aiemmin kirjoitettuihin postauksiin ja niiden tulkitsemiseen.

Minusta alkaa tuntua, että täällä riitelee enemmänkin auktoriteetit ja asiasta rönsyilemään lähteneet sivujohdannaiset, kun itse alkuperäinen aihe.

Sen verran kuitenkin tuon omaakin kantaa esiin, että nään asian seuraavalla tavalla;

Minun mielestä jos käyttäjä haluaa pitää itsensä pois hakukoneindeksoinnista esim. vaikka ammattinsa takia tai olipa nyt syy mikähyvänsä, niin se hänelle suotakoon. Eikö tuo ole jokaisen täysin omassa päätäntävallassa jo lakien puitteissakin.
                                                Siihen en kommentoi onko se minun mielestä järkevää vai typerää, mutta siltikin jokaisen oma asia.

Se taasen on ihan ymmärrettävästi hankala asia ylläpitäjille toteuttaa. Siis näin jälkeenpäin korjata asia. Itseasiassa varmaan mahdoton jos pitäisi kaikkia miellyttää. Mutta pikkuisen erilailaista lähestymistapaa asioiden suhteen olisin itse toivonut.

Comment

Mistään mitään tiedä, eikä pitänyt tähän keskusteluun edes puuttua, mut ylilyöntejä puolin ja toisin tuntuu olevan koko aihe täynnä.

Miten olis jos 4vant:in tunnukset palautettaisiin, hän voisi poistaa kaikki viestinsä, jos sitä haluaa. Ja poistua foorumilta, jos sitä haluaa. Ja elämä jatkuu?

On se kumma et missään asiassa ei nykyään voida puhaltaa yhteen hiileen, paljon kivampaa on kusta toisten aamumuroihin. Rallinetissä vittuillaan kilpaa toisille rallin harrastajille, ja nyt näköjään täälläkin meininki on lähes samanlaista...

Ajatus joutua bannatuksi sen vuoksi että on poistanut omia viestejään kuullostaa pelottavalta, jos bannauksessa oli siitä kyse(kuten Pasin aiemmasta viestistä ymmärsin)...

T: Googlella muutama vuos sitten tänne löytänyt
                                                  Viimeksi muokannut Kenda; 24.7.2009, 19:34.

Comment

Kyllä minä nyt ymmärrän, jos alkaa viestejä tyhjäämään, että siihen puututaan. Viestiketjujen eheys katoaa. Eri asia olis poistaa viestit, mutta se ei ole mahdollista meille tavallisille tallaajille.

Jos joku luulee, että vapaaehtoisuus on joku määritelmä sille mitä saa ja mitä ei saa tehdä, niin kannattaapi miettiä uudestaan. Samat säännöt ja lait pätee sait siitä palkkaa tai et.

Ja kun muistetaan vielä, että Audifinns foorumina on eri asia kuin Audiclub Finland Ry.
                                                    Viimeksi muokannut Puuhapete; 24.7.2009, 20:15. Perustelu: Edit: Siis ei poistaa vaan tyhjätä.

Comment

Kyllä minä nyt ymmärrän, jos alkaa viestejä tyhjäämään, että siihen puututaan. Viestiketjujen eheys katoaa. Eri asia olis poistaa viestit, mutta se ei ole mahdollista meille tavallisille tallaajille
                                                      Tota, eiks toi nyt ole ihan sama asia? Siis viestin tyhjentäminen tai poisto(yksittäisen eikä koko ketjun). Ja miks se muokkaa-nappula on olemassa jos omiin viesteihin ei sais jälkeenpäin koskea?

Comment

Tarkoitin poistamisella siis koko postauksen poistamista. Teksinhän voi kuka vain poistaa, mutta siitä jää vain tyhjä postaus.
                                                        Täällä ei taida olla käyttöehdoissa sellaista pykälää, että tekstin omistus siirtyisi audifinns palstalle. Tälläisestä asiastahan Facebookissa tuli haloo myös, kun siellä kuvat jne olisi siirtynyt Facebookin vapaasti käytettäväksi.

Iso kysymys tässä onkin, että kuka omistaa kirjoitetun tekstin. Se on myös indexoinnissa se kysymys. Jos tekstin omistaa kirjoittaja, olisi indeksointiin pitänyt pyytää lupa. Jos oikeus on siirtynyt forumille, niin ei auta valittaa. Liittymisvaiheessa hyväksyttävissä ehdoissa, jonka siis molemmat osapuolet hyväksyy, mainitaan ettei tietoja toimiteta ilman lupaa kolmannelle osapuolelle.

Tuo käyttöehtosoppari olisi kyllä hyvä saada lukea jälkikäteenkin ja sen pitäisi olla sellaisessa paikassa, missä sitä ei pääse kumpikaan osapuoli toisen tietämättä muuttamaan. Missäs se täällä on, kun en sitä muka löydä?
                                                        Viimeksi muokannut Puuhapete; 24.7.2009, 20:37.

Comment

Tuolta rekisteröidy napistahan ne löytyvät kaikille kun kirjaudut ulos.
                                                          Rekisteröitymisen edellytyksenä on, että suostut antamaan oikeat ETU JA SUKUNIMESI sekä paikkakuntasi.

Emme aktivoi tunnuksia joissa em. tiedot ovat puutteelliset.

Vaikka tämän sivuston ylläpitäjät ja moderaattorit pyrkivät poistamaan tai muokkaamaan kaiken yleisesti arvelluttavan sisällön niin nopeasti kuin mahdollista, on mahdotonta tarkistaa jokaista viestiä. Tiedostatte siis, että viestit sivuilla ovat kirjoittajiensa mielipiteitä eivätkä ylläpidon, moderaattoreiden tai webmasterin (lukuunottamatta heidän itsensä kirjoittamia viestejä) ja siksi he eivät ole vastuussa näistä kirjoituksista.

Suostut olemaan esittämättä mitään loukkaavaa, vihamielistä, epämoraalista tai muutakaan materiaalia joka voisi loukata voimassa olevia lakeja. Ylläpitäjien toimesta voidaan sinut välittömästi ja lopullisesti poistaa järjestelmän käyttäjistä (tarvittaessa yhteydentarjoajaasi otetaan yhteyttä). Kaikkien viestien IP-osoite tallennetaan tämän vuoksi. Suostut siihen, että webmaster, ylläpito ja moderaattorit ovat oikeutettuja poistamaan, muokkaamaan, siirtämään tai sulkemaan minkä tahansa aiheen milloin tahansa.

Käyttäjänä suostut siihen, että kaikki antamasi tieto tallennetaan tietokantaan. Tätä tietoa ei anneta millekään kolmannelle osapuolelle ilman suostumustasi. Webmaster, ylläpito ja moderaattorit eivät ole vastuullisia jos tietoturva vaarantuu hakkerointiyrityksistä tms. johtuen.

Comment

Aika erikoista että tuollaisesta aletaan itkemään, jos joku haluaisi saada tietoon jonkun nimimerkin takana olevan nimen niin eihän tänne ole kovin vaikea rekisteröityä. Pitää myös olla jokseenkin vainoharhainen että luulee foorumille yleensä kirjoitettujen tietojen merkittävästi helpottavan vahingontekoa kirjoittajalle.

Ymmärtäisin paremmin jos tietoja olisi luovutettu suoraan jollekkin rikolliselle taholle, mutta Google on eri asia. Se toki saattaa edesauttaa tietojen joutumista väärin käsiin, mutta yhtä hyvin rikolliset voisivat löytää tämän foorumin "sattumalta", kuten minä Googlella(!) muutama vuosi sitten.

Ylläpidolle jaksamista näiden poraajien kanssa.

Comment

eipä jaksa pidentää tätä ketjua enää :D
                                                              Viimeksi muokannut sv; 25.7.2009, 00:17.

Comment

Working...
                                                              X